Ένα νέο μουσείο χωρίς βιτρίνες και εμπόδια ανάμεσα στο κοινό και τα εκθέματα

Ένα νέο μουσείο στο Λονδίνο που μοιάζει με αποθήκη αμύθητων θησαυρών Facebook Twitter
Η είσοδος του V&A East Storehouse. © Hufton + Crow
0

Η κιονοστοιχία Agra από την Ινδία (1637), η θρυλική Frankfurt Kitchen της Αυστριακής σχεδιάστριας Margarete Schütte-Lihotzky (1926), ένα ύφασμα ζωγραφισμένο από τον Πικάσο από την αυλαία των Ballets Russes (1924), το γραφείο Kaufmann του Frank Lloyd Wright (1937), το οποίο αποτελείται από περισσότερα από 240 κομμάτια κόντρα πλακέ, η εντυπωσιακή επιχρυσωμένη ξύλινη οροφή του 15ου αιώνα από το χαμένο παλάτι Torrijos στο Τολέδο της Ισπανίας και μια μαρκετερί του 15ου αιώνα είναι μερικά από τα εκθέματα του πολυαναμενόμενου V&A East Storehouse. Όπως λέει ο Tim Reeve, αναπληρωτής διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος του Μουσείου Βικτωρίας και Αλβέρτου στο Λονδίνο, η περιήγηση ανάμεσα στις παλέτες όπου είναι τοποθετημένα  –και χωρίς βιτρίνες– τα εκθέματα «μπορούμε να πούμε ότι μοιράζεται την εμπειρία και ορισμένα από τα χαρακτηριστικά της περιήγησης στα καταστήματα Ikea». 

Οι επισκέπτες θα μπορούν να πλησιάσουν πιο κοντά από ποτέ τις εθνικές συλλογές του V&A, στο V&A East Storehouse στο Λονδίνο που θα ανοίξει τις πύλες του για τους επισκέπτες στις 31 Μαΐου και που, ακολουθώντας (περίπου) το παράδειγμα του μουσείου Boijmans van Beuningen στο Ρότερνταμ, που άνοιξε τον χώρο Depot το 2021, με περισσότερα από 154.000 έργα, υιοθετεί και αυτό με τη σειρά του την αποθήκευση ανοιχτής πρόσβασης, καταρρίπτοντας  τα φυσικά εμπόδια, δηλαδή τις βιτρίνες.

Το Storehouse φιλοξενεί επίσης pop-up εκθέσεις, δημιουργικά εργαστήρια, παραστάσεις και προβολές, παράλληλα με ζωντανές συναντήσεις με τη δουλειά του μουσείου — όπου μπορείς να δεις συντηρητές να εργάζονται πάνω σε έργα τέχνης, από πίνακες μέχρι μαριονέτες.

Αν και η διευθύντρια της Tate, Maria Balshaw, αμφισβητεί ότι το μέτρο της επιτυχίας ενός μουσείου είναι το γεγονός  ότι διπλασιάζεται σε μέγεθος ή ανοίγει ένα νέο «παράρτημα», ο Reeve αναγνωρίζει ότι ο χώρος αποθήκευσης και έκθεσης «είναι πεπερασμένος και ολοένα και πιο ακριβός». Αυτή η πρόκληση θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με την εύρεση νέων τρόπων με τους οποίους οι συλλογές που δεν εκτίθενται μπορούν να έχουν μια πιο δίκαιη αντιμετώπιση και φυσικά έσοδα από εισιτήρια που βοηθούν στη συντήρησή τους. 

Ένα νέο μουσείο στο Λονδίνο που μοιάζει με αποθήκη αμύθητων θησαυρών Facebook Twitter
Εκτός από το ότι προσφέρει πρόσβαση σε πάνω από 250.000 αντικείμενα, 350.000 βιβλία και 1.000 αρχεία από τις συλλογές του μουσείου, το Storehouse αποτελεί μια νέα μορφή μουσειακής εμπειρίας. © Hufton + Crow

Μάλιστα, για να γίνει πιο προκλητική η επίσκεψη και η εμπειρία, το μουσείο εγκαινιάζει μια πρακτική, σύμφωνα με την οποία οι επισκέπτες θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε όλα τα αντικείμενα μέσω της υπηρεσίας «Order an Object». Καθώς θα ακολουθούν δικές τους διαδρομές ανάμεσα σε αντικείμενα που θα μετακινούνται συνεχώς, με τον χώρο να μοιάζει με έργο εν εξελίξει, θα μπορούν να κάνουν παραγγελία με ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικών κρατήσεων που δεν θα διαφέρει από την κράτηση τραπεζιού σε εστιατόριο, εισιτηρίων κινηματογράφου ή γηπέδου σκουός, επιτρέποντας στον οποιονδήποτε να κάνει κράτηση έως και πέντε αντικειμένων που σχετίζονται με οποιαδήποτε δημιουργική δραστηριότητα ώστε να μπορέσει να τα δει από κοντά.

Μια «αποθήκη» με πρωτοφανή πρόσβαση σε μεγάλες συλλογές

Η αποθήκη του V&A East Storehouse διαθέτει περισσότερα από 250.000 αντικείμενα και 1.000 αρχεία (η συλλογή V&A περιλαμβάνει συνολικά περίπου 2,8 εκατομμύρια αντικείμενα). Εκτεινόμενος σε τέσσερα επίπεδα και 16.000 τ.μ., και μεγαλύτερος από 30 γήπεδα μπάσκετ, ο νέος ειδικά σχεδιασμένος χώρος, που στεγάζεται σε μέρος του πρώην Κέντρου Τύπου των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου 2012, στο Πάρκο Ολυμπιακής Κληρονομιάς «Queen Elizabeth», σχεδιάστηκε από το παγκοσμίου φήμης αρχιτεκτονικό γραφείο Diller Scofidio + Renfro με τη συνδρομή του βρετανικού γραφείου Austin-Smith:Lord. Η είσοδος θα είναι δωρεάν και το μουσείο θα είναι ανοιχτό καθημερινά.

Ένα νέο μουσείο στο Λονδίνο που μοιάζει με αποθήκη αμύθητων θησαυρών Facebook Twitter
© Hufton + Crow
Ένα νέο μουσείο στο Λονδίνο που μοιάζει με αποθήκη αμύθητων θησαυρών Facebook Twitter
© Hufton + Crow

Το 2015, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τα σχέδιά της να πουλήσει το Blythe House, πρώην έδρα των Βρετανικών Ταχυδρομείων, που τότε χρησιμοποιούνταν ως αποθήκη για το V&A. Αν και τελικά δεν πουλήθηκε, η προγραμματισμένη αποχώρηση ενέπνευσε μια νέα γενιά ευφάνταστων αποθηκών. Το V&A ξεπέρασε τον εαυτό του, ανοίγοντας πλήρως τα ενδότερά του και έχοντας σχεδιαστεί ως ένας χώρος εν είδει αποθήκης που προσφέρει πρωτοφανή πρόσβαση στις συλλογές του μουσείου. 

Εκτός από το ότι προσφέρει πρόσβαση σε πάνω από 250.000 αντικείμενα, 350.000 βιβλία και 1.000 αρχεία από τις συλλογές του μουσείου, το Storehouse αποτελεί μια νέα μορφή μουσειακής εμπειρίας. Σου δίνει τη δυνατότητα να δεις το παρασκήνιο της λειτουργίας ενός μουσείου, να εξερευνήσεις το πώς και γιατί συλλέγονται αντικείμενα, πώς συντηρούνται και ποιες ιστορίες διηγούνται για εμάς και τον κόσμο μας.

Η κεντρική αίθουσα συλλογών Weston εκτείνεται σε τρία επίπεδα, με περισσότερες από 100 επιμέρους θεματικές παρουσιάσεις, τοποθετημένες κυριολεκτικά στα άκρα και τα πλάγια των ραφιών αποθήκευσης. Θαυμάζεις την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της ανατολικής πλευράς του Λονδίνου σε τέχνη, ακτιβισμό και αντίσταση, εξερευνάς τις νεότερες προσθήκες του μουσείου από τρανς και μη δυαδικούς καλλιτέχνες και γνωρίζεις τη σύγχρονη επιστημονική έρευνα, από τη συντήρηση πλαστικών μέχρι την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Μεγάλα και μικροσκοπικά εκθέματα

Δεδομένου ότι οι συλλογές του V&A καλύπτουν 5.000 χρόνια ανθρώπινης δημιουργικότητας, η ομάδα του Storehouse φροντίζει τα πάντα – από τις καρφίτσες που συγκρατούσαν ένα κολάρο του 17ου αιώνα έως ένα διώροφο τμήμα διαμερίσματος, από το συγκρότημα Robin Hood Gardens στο Ανατολικό Λονδίνο που κατεδαφίστηκε το 2017. Τα μεγάλης κλίμακας αντικείμενα ζωντανεύουν μέσα από έργα που δημιουργήθηκαν σε συνεργασία με κοινότητες και καλλιτέχνες της ανατολικής πλευράς του Λονδίνου. Νέες παραστάσεις, έργα τέχνης, προφορικές ιστορίες και ταινίες αναδεικνύουν διαφορετικές φωνές και πολλαπλές ερμηνείες. «Τραβάμε την κουρτίνα και δείχνουμε πώς λειτουργεί ένα μουσείο. Αυτό το κτίριο θα εκπαιδεύσει όχι μόνο το κοινό, αλλά και την επόμενη γενιά εργαζομένων στα μουσεία», λέει ο επιμελητής Brendan Cormier.

Ένα νέο μουσείο στο Λονδίνο που μοιάζει με αποθήκη αμύθητων θησαυρών Facebook Twitter
Το γραφείο Edgar J Kaufmann του Frank Lloyd Wright (1937), Πίτσμπουργκ, Ηνωμένες Πολιτείες, 1935 - 37. © Μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου, Λονδίνο

Το Storehouse φιλοξενεί επίσης pop-up εκθέσεις, δημιουργικά εργαστήρια, παραστάσεις και προβολές, παράλληλα με ζωντανές συναντήσεις με τη δουλειά του μουσείου — όπου μπορείς να δεις συντηρητές να εργάζονται πάνω σε έργα τέχνης, από πίνακες μέχρι μαριονέτες. Το Storehouse ανοίγει επίσης τις πόρτες των Αρχείων Τέχνης και Σχεδίου, Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών, για να αναδείξει τον τρόπο που εργάζονται οι καλλιτέχνες, οι σχεδιαστές και οι ερμηνευτές. Το Κέντρο Μελέτης διαθέτει τέσσερις πολυχρηστικούς χώρους, περιλαμβάνοντας το Κέντρο Μελέτης και Συντήρησης Υφασμάτων και Μόδας «The Clothworkers' Centre» και το Εθνικό Αρχείο Βίντεο Παραστάσεων, με πάνω από 300 καταγεγραμμένες ζωντανές παραστάσεις. Και φυσικά, εδώ είναι το σπίτι του αρχείου του David Bowie, που καταλαμβάνει ειδικό χώρο στο Κέντρο Μελέτης. Εκεί φυλάσσονται επίσης τα αρχεία του Φεστιβάλ Γκλάστονμπερι και της θεατρικής ομάδας Talawa, καθώς και μουσικά όργανα και αντικείμενα από πρωτοπόρους Βρετανούς μουσικούς όπως η PJ Harvey, οι The Who και οι Rolling Stones.

Οι μύθοι και οι ιστορίες πίσω από τα εκθέματα

Ένα νέο μουσείο στο Λονδίνο που μοιάζει με αποθήκη αμύθητων θησαυρών Facebook Twitter
© Hufton + Crow

Οι ιστορίες που έχουν να αφηγηθούν τα 250.000 αντικείμενα είναι αμέτρητες, σαν φαντάσματα που αιωρούνται στον χώρο. Ο τρόπος που συνδέονται συγκινητικά απομεινάρια του παρελθόντος, πόμολα και γραμματοκιβώτια τοποθετημένα μαζί με αναμνήσεις των πρώην κατοίκων και έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν από παιδιά της περιοχής, διερευνώντας τις «ηθικές της φροντίδας», ιντριγκάρει και τον πιο καχύποπτο για τo αποτέλεσμα επισκέπτη. 

  Αυτές οι εντυπωσιακές αντιπαραθέσεις –και οι συχνά αμφιλεγόμενες ιστορίες πίσω τους– βρίσκονται στο επίκεντρο της εγκατάστασης του Storehouse, ενός έργου που στοίχισε 65 εκατομμύρια στερλίνες· ιστορίες που διαδραματίζονται γύρω σου καθώς η ρουτίνα των συντηρητών –κάποιος που μετακινεί ένα πολύτιμο άγαλμα ή γυαλίζει μια ανεκτίμητη συλλογή κουταλιών– συνεχίζεται αδιάλειπτα. Όμως, εδώ, ο επισκέπτης βρίσκεται στο επίκεντρο της συντήρησης και της εμπειρίας.

Ένα νέο μουσείο στο Λονδίνο που μοιάζει με αποθήκη αμύθητων θησαυρών Facebook Twitter
Η εντυπωσιακή επιχρυσωμένη ξύλινη οροφή του 15ου αιώνα από το χαμένο παλάτι Torrijos στο Τολέδο της Ισπανίας. © Hufton + Crow
Ένα νέο μουσείο στο Λονδίνο που μοιάζει με αποθήκη αμύθητων θησαυρών Facebook Twitter
© Hufton + Crow

Η Liz Diller, της οποίας η εταιρεία με έδρα τη Νέα Υόρκη, Diller Scofidio + Renfro (DS+R), κέρδισε τον διεθνή διαγωνισμό αρχιτεκτονικής σχεδίασης το 2018, λέει ότι ο χώρος «παραβιάζεται επιμελημένα» από τους επισκέπτες. Ο σκόπος είναι οι επισκέπτες να αναπνέουν τον ίδιο αέρα με τα εκθέματα, έστω κι αν παίρνουν το ρίσκο μην τυχόν τα αγγίξει κάποιος με γυμνά χέρια, αφού δεν υπάρχει προστατευτικό τζάμι. «Θέλαμε να μοιάζει με ένα εμβυθιστικό "ντουλάπι θαυμάτων”», λέει η Diller. Το κεντρικό αίθριο, χωρίς φυσικό φως, είναι διαμπερές και ενώνει τρεις κύριους ορόφους, ενώ στα άκρα των ραφιών εκτίθενται επιλεγμένα κομμάτια: ιστορικά παιχνίδια, φωτιστικά από το κίνημα Arts & Crafts, θεατρικά αντικείμενα. «Δεν είναι σίγουρο το αν αυτή η "πολυθεματική" παρουσίαση θα καταφέρει να ικανοποιήσει όλους τους επισκέπτες. Η απουσία θεματικής ταξινόμησης και η οργάνωση με βάση το μέγεθος των αντικειμένων μπορεί να μοιάζει σαν να κάνεις ζάπινγκ ή να ξεφυλλίζεις περιοδικό. Όμως υπάρχει η ελπίδα ότι αυτό το χάος, μαζί με τη ζωντανή δραστηριότητα, θα εμπνεύσει νέες γενιές» γράφει στην Guardian o Oliver Wainwright. 


Το V&A East Storehouse, στο Ολυμπιακό Πάρκο Queen Elizabeth του Λονδίνου, εγκαινιάζεται στις 31 Μαΐου.

Με πληροφορίες από: V&A East Storehouse, Guardian

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας το φετινό περίπτερο Serpentine

Design / Με έμπνευση από τις τέντες της Ασίας: Αυτό είναι το περίπτερο Serpentine για το 2025

Η πρωτοποριακή αυτή ανάθεση, που ξεκίνησε το 2000 με τη Ζάχα Χαντίντ και παρουσίασε μέσα από τα pavilions μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της διεθνούς αρχιτεκτονικής, γιορτάζει τα 25 της χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ