«Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη: Μπορεί μια σειρά να πολεμήσει την τοξικότητα της ελληνικής οικογένειας;

«Σέρρες» του Γ. Καπουτζίδη: Μπορεί μια σειρά να πολεμήσει την τοξικότητα της ελληνικής οικογένειας; Facebook Twitter
Αυτό που διαφοροποιεί καταρχήν τις «Σέρρες» από οτιδήποτε άλλο έχουμε δει στην ελληνική τηλεόραση είναι το προφανές, ότι τοποθετούν έναν γκέι χαρακτήρα στο επίκεντρο της ιστορίας.
0

Το πρώτο πράγμα που αντιλήφθηκα παρακολουθώντας τα δύο πρώτα επεισόδια της νέας σειράς του Γιώργου Καπουτζίδη στην ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες στο Μουσείο Μπενάκη ήταν ότι ο πιο αγαπημένος σεναριογράφος του ελληνικού κοινού, τα τελευταία 20 χρόνια, κατάφερε να αφεθεί πλήρως και να μπολιάσει αυτό το σενάριο με το queer χιούμορ του στην αυθεντική μορφή του.

Απόλυτα λογικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι στην επταετία που μεσολάβησε από την «Εθνική Ελλάδος», την προηγούμενη δουλειά μυθοπλασίας του, ως τις «Σέρρες», ήρθε το δημόσιο coming out του και όλες οι γεμάτες ευαισθησία και ειλικρίνεια φορές που τοποθετήθηκε άφοβα για τα ζητήματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, αλλά και για τα προσωπικά του βιώματα, καταστάσεις που τον ανήγαγαν, μαζί με τον Φώτη Σεργουλόπουλο, στους δύο πιο προβεβλημένους γκέι άνδρες της Ελλάδας. 

Είναι εμφανές, δηλαδή, ότι η πορεία του Καπουτζίδη πηγαίνει χέρι-χέρι, εξελίσσεται μαζί με την προσωπική του διαδρομή ως προς την αποκάλυψη της σεξουαλικής του ταυτότητας. Από τον μάλλον πανσεξουαλικό Χοσέ στις «Σαββατογεννημένες» στον ασέξουαλ Σπύρο του «Παρά Πέντε» και τον ανοιχτά γκέι, σοβαρό, μετρημένο και παντρεμένο Χρήστο, τον ήρωα που υποδύθηκε στην «Εθνική Ελλάδος», οι ρόλοι που κράταγε για τον εαυτό του ακολουθούσαν μια σχετική κλιμάκωση ως προς αυτό το κομμάτι.

Παράλληλα, στο άλλο απολαυστικό ετήσιο ραντεβού του με το κοινό, την παρουσίαση και τον ελληνικό σχολιασμό της Eurovision, χρόνο με τον χρόνο φαινόταν πως απελευθερωνόταν όλο και περισσότερο. Από το πιο συγκρατημένο, witty χιούμορ των πρώτων ετών έχει φτάσει πλέον σε μια απίστευτη φιέστα queer ευφυολογημάτων, ισάξια με αυτή που στήνουν οι μεγάλοι διδάξαντες της σχολής, όπως ο Γκράχαμ Νόρτον.

Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα: Να ανοίξουν συζητήσεις στην ελληνική οικογένεια που θα αλλάξουν τις ισορροπίες, να νιώσουν τα νεαρά γκέι άτομα ότι εκπροσωπούνται, πράγμα που δεν νιώσαμε ποτέ εμείς, των παλαιότερων γενεών, ότι οι ιστορίες τους έχουν δύναμη και αξίζει να ειπωθούν, αλλά και οι γονείς τους να έρθουν σε επαφή με τον άγνωστο «μπαμπούλα» που κρύβεται στην ντουλάπα και να αντιμετωπίσουν τους φόβους τους. 

Οι «Σέρρες» λοιπόν είναι σίγουρα το πιο προσωπικό του σενάριο, και αυτό φαίνεται αμέσως στα πρώτα δύο επεισόδια. Οι «Σέρρες» είναι η ιστορία ενός νεαρού γκέι άνδρα, του Οδυσσέα, που ζει και εργάζεται στην Αθήνα, αλλά επιστρέφει στον τόπο καταγωγής του για το μνημόσυνο της πολυαγαπημένης του μητέρας.

Εκεί, ο αποξενωμένος πατέρας του έχει ένα ατύχημα και ο Οδυσσέας αναγκάζεται να παρατείνει τη διαμονή του για να τον βοηθήσει, πράγμα που αδυνατούν να κάνουν τα ευθυνόφοβα, στρέιτ αδέρφια του. 

Νάτσης Γάλλος Facebook Twitter
Ο πρωταγωνιστής της σειράς Πάνος Νάτσης, που τόσο άδικα σκοτώθηκε σε τροχαίο πριν από λίγο καιρό, και ο Γιώργος Γάλλος, που κεντάει μέσα από τις σιωπές και τα γεμάτα ανημπόρια βλέμματα στον ρόλο του πατέρα.

Ο Καπουτζίδης έχει εξομολογηθεί ότι το σενάριο είναι σε κάποιο βαθμό βιωματικό, καθώς άρχισε να το γράφει στην πρώτη καραντίνα, όταν όντως βρέθηκε στην πατρίδα του για να βοηθήσει τον πατέρα του έπειτα από ένα ατύχημα – πόσο τραγικά ειρωνικό το γεγονός ότι και ο ίδιος βρισκόταν σε αμαξίδιο χθες, αναρρώνοντας από ένα ατύχημα που είχε πριν από λίγες μέρες που τον άφησε με σπασμένο χέρι και γύψο στο πόδι, αλλά χωρίς να χάσει λεπτό το χιούμορ, το κέφι και την αμεσότητά του. 

ΚΑΠΟΥΤΖΙΔΗΣ
Ο Γιώργος Καπουτζίδης στην παρουσίαση της νέας του σειράς στο Μουσείο Μπενάκη.

Αυτό που διαφοροποιεί καταρχήν τις «Σέρρες» από οτιδήποτε άλλο έχουμε δει στην ελληνική τηλεόραση είναι το προφανές, ότι τοποθετούν έναν γκέι χαρακτήρα στο επίκεντρο της ιστορίας.

Δηλαδή ο Οδυσσέας δεν είναι ούτε η καρικατούρα «τρελή του χωριού», ούτε ο κολλητός φίλος της πρωταγωνίστριας, στον οποίο καταφεύγει για να πει τον πόνο της όταν την πληγώνει το μάτσο αρσενικό με το οποίο είναι ερωτευμένη, ούτε καν ένας δευτερεύων χαρακτήρας γύρω από τον οποίο αναπτύσσεται μια υποπλοκή. Ο Οδυσσέας είναι οι «Σέρρες». 

Μιλώντας, μάλιστα, στο 7ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, στο πάνελ της πρωτοβουλίας Upfront της LiFO και της Tsomokos για τη συμπερίληψη στον χώρο εργασίας, ο Γιώργος Καπουτζίδης εξήγησε σχετικά:

«Έχω βιώσει αποκλεισμό, και μάλιστα πολύ έντονο. Από το '70, που υπάρχουν ελληνικές σειρές, πρέπει να έχουν γίνει 800-900 σίριαλ. Ούτε μία σειρά ανάμεσα σ' αυτές δεν έχει ως κεντρικό έναν γκέι χαρακτήρα. Αρχικά ήταν ο τύπος με τον οποίο έσπαγαν πλάκα και αργότερα έγινε ένας φίλος, ο πιστός φίλος της πρωταγωνίστριας, ή ένα φίλος που ζει μια κακοποιητική συμπεριφορά και πρέπει να τον λυπηθούμε κ.ο.κ., αλλά ποτέ δεν είναι ο πυρήνας της σειράς, αυτός που διηγείται την ιστορία. Έχω βιώσει, έχω ζήσει, ως γκέι άνθρωπος, έρωτες ωραίους, σχέσεις, χωρισμούς, κατάγματα, πολλά πράγματα και δεν έχω δικαίωμα να διηγηθώ την ιστορία μου. Για πολλούς λόγους».

Και όλα αυτά που έχει ζήσει ο Καπουτζίδης, που έχουμε ζήσει όλοι οι γκέι άνδρες στην Αθήνα, στην επαρχία, στην Ελλάδα, τα έχει ενθέσει στη σειρά. Με αφοπλιστικό χιούμορ και γνήσια συγκίνηση.

Η αποδοχή και η στήριξη της μάνας, η απόρριψη του πατέρα, που όμως κρύβει μια βαθύτερη άρνηση της πραγματικότητας, μια βαθιά αγάπη για τον γιο του και κυρίως ένα μόνιμο άγχος για το «τι θα πει ο κόσμος», το σόι που δεν σταματά να κουτσομπολεύει, η παλιά φίλη που αρχικά λειτουργούσε ως «κάλυψη» και τελικά εξελίχθηκε σε πολύτιμο στήριγμα, η γηροκόμηση των γονέων, οι αμήχανες και συχνά αστείες οικογενειακές συζητήσεις για το γκέι βίωμα, οι δυσκολίες των γκέι σχέσεων, η πολυγαμία που εναντιώνεται στη συναισθηματική δέσμευση και, καταπώς όλα δείχνουν, πολλά ακόμα που θα ακολουθήσουν – είναι πάγια η σεναριακή τακτική που ακολουθεί ο Καπουτζίδης να μην τα δίνει όλα από τα πρώτα επεισόδια και να κρατάει πολλούς κρυμμένους άσους.

Γιούλη Τσαγκαράκη Facebook Twitter
Η Γιούλη Τσαγκαράκη στο ρόλο της ανακατώστρας θείας.

Η mainstream σκηνοθετική προσέγγιση του έμπειρου Σταμάτη Πατρώνη δίνει στη σειρά την αίσθηση οικειότητας που μάλλον επιθυμούσε ο Καπουτζίδης. Γιατί είναι ρίσκο από μόνο του να παρουσιάζεις στην ελληνική τηλεόραση ένα τέτοιο σενάριο, οπότε η σκηνοθεσία, κάπως, πρέπει να ακολουθεί, να αγκαλιάζει και όχι να υπερτονίζει ή να προσεγγίζει ελλειπτικά την ιστορία γιατί τότε –σε περίπτωση που, για παράδειγμα, αναλάμβανε να σκηνοθετήσει τις «Σέρρες» κάποιος κινηματογραφικός σκηνοθέτης, πράγμα που βλέπουμε όλο και συχνότερα πλέον στην τηλεοπτική μυθοπλασία– το αποτέλεσμα μπορεί να ξένιζε εις διπλούν τον μη μυημένο θεατή, αυτόν, δηλαδή, στον οποίο θέλει να απευθυνθεί ο δημιουργός.

Γιατί αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα: Να ανοίξουν συζητήσεις στην ελληνική οικογένεια που θα αλλάξουν τις ισορροπίες, να νιώσουν τα νεαρά γκέι άτομα ότι εκπροσωπούνται, πράγμα που δεν νιώσαμε ποτέ εμείς, των παλαιότερων γενεών, ότι οι ιστορίες τους έχουν δύναμη και αξίζει να ειπωθούν, αλλά και οι γονείς τους να έρθουν σε επαφή με τον άγνωστο «μπαμπούλα» που κρύβεται στην ντουλάπα και να αντιμετωπίσουν τους φόβους τους.  

Και μετά έρχεται η ταιριαστή μουσική επένδυση του Φοίβου Δεληβοριά και το προσεγμένο casting. Ο Γιώργος Γάλλος, που κεντάει μέσα από τις σιωπές και τα γεμάτα ανημπόρια βλέμματα στον ρόλο του πατέρα. Η Λένα Δροσάκη, που αποδεικνύεται απολαυστική καρικατούρα της μέσης Ελληνίδας influencer, όσο και η Γιούλη Τσαγκαράκη στον ρόλο της ανακατώστρας θείας. Η Μαριλού Κατσαφάδου, που μοιάζει επίσης ιδανική στον ρόλο της «αδελφομάνας» φίλης. Και βέβαια ο Πάνος Νάτσης, ο πρωταγωνιστής της σειράς, που τόσο άδικα σκοτώθηκε σε τροχαίο πριν από λίγο καιρό. Θα ακουστεί υπερβολικό, αλλά ένιωσα την ίδια συναισθηματική φόρτιση, βλέποντάς τον και σκεπτόμενος αυτό που συνέβη, με όταν παρακολούθησα για πρώτη φορά το «Dark Knight» του Κρίστοφερ Νόλαν, με τον Χιθ Λέτζερ να έχει μόλις φύγει.

Οι επαναστάσεις στην τηλεόραση ξεκινούσαν διεθνώς πάντα από τις συνδρομητικές πλατφόρμες και όχι από τα ελεύθερα κανάλια, οπότε είναι τεράστιο το βήμα που κάνει ο Γιώργος Καπουτζίδης. Είναι επίσης απόλυτα κατανοητό να θέλει ο ΑΝΤ1 να κρατήσει ένα από τα βαριά του πυροβολικά για τη νέα streaming πλατφόρμα του, όπου θα προβάλλονται αποκλειστικά οι «Σέρρες» από σήμερα, ως το πρώτο «ΑΝΤ1+ original», με νέο επεισόδιο κάθε εβδομάδα.

Δεν μπορώ όμως να μη σκεφτώ και πόσο κρίμα είναι μια σειρά που όντως θα λειτουργήσει εκπαιδευτικά για την ελληνική οικογένεια και καταπραϋντικά για τις παθογένειες και την τοξικότητά της, να περιορίζεται σε ένα συγκεκριμένο κοινό που θα αποφασίσει να πληρώσει συνδρομή για το content του ΑΝΤ1+, τη στιγμή που, για παράδειγμα, το «Super Mammy» του Μάρκου Σεφερλή, με τα rape jokes και τη μουμιοποιημένη, Mrs Doubtfire αισθητική, τοποθετείται στο κυριακάτικο prime time του actual σταθμού.

Είναι πολύ στρεβλή η αντίληψη που έχουν ακόμα, εν έτει 2022, οι ιθύνοντες της ελληνικής τηλεόρασης για το τι απευθύνεται σε «όλη την οικογένεια», τι ανήκει στο σήμερα και τι αντιπροσωπεύει το χθες. 

Οι «Σέρρες» προβάλλονται στη νέα streaming πλατφόρμα ΑΝΤ1+. Περισσότερα στο antennaplus.gr

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Όποιος θέλει να χωρίσει... να σηκώσει το χέρι του!» του Γιώργου Καπουτζίδη

Οδηγός Θεάτρου / «Όποιος θέλει να χωρίσει... να σηκώσει το χέρι του!»: Μια παράσταση του Γιώργου Καπουτζίδη

Η παράσταση που αποθεώθηκε από το κοινό και αγαπήθηκε όσο καμία άλλη, σε μία ξέφρενη 3ετή πορεία με συνεχόμενα sold-outs, με περισσότερους από 55.000 θεατές και 12.000 online streaming εισιτήρια, ολοκληρώνει την θριαμβευτική της πορεία στις 17/4, την Κυριακή των Βαΐων.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ