«Jay Kelly»: Για άλλη μια φορά, ο Κλούνι δείχνει ποιος είναι ο απόλυτος σταρ

«Jay Kelly» Facebook Twitter
Χωρίς καμία αμφιβολία, το «Jay Kelly» ανήκει ολοκληρωτικά και ασυνθηκολόγητα στον Τζορτζ Κλούνι και την εντελώς δική του χαρισματική προσωπικότητα, που εδώ εξετάζεται από την πανέξυπνη προοπτική της ταύτισης του ανθρώπου με τον καλλιτέχνη, της αλήθειας με την καλλιεργημένη πόζα. Φωτ.: Netflix
0

Ο Άνταμ Σάντλερ προσπαθεί να μην είναι ο αιώνιος, φωνακλάς Happy Gilmore. Βάζει ξανά τα δυνατά του, όπως έκανε στο «Punch Drunk Love» του Πολ Τόμας Άντερσον, και μετά, πολύ ποιοτικότερα, στο «Uncut Gems» και πιο πρόσφατα στο «Hustler». Με τόσους αεροκέφαλους γαϊδουροέφηβους και καλούς μπαμπάδες που έχει ενσαρκώσει ωστόσο στα διάφορα «Grown Ups» και τα συμπαθή συναφή, χρειάζεται γερή άρση δυσπιστίας και μπόλικη καλή προαίρεση για να τον πάρει κάποιος στα σοβαρά.

Κι επειδή ηθικό και φρόνιμο είναι να ξεκινάς μια ταινία με φρέσκο μάτι, ο Ρον που υποδύεται, ο πιστός μάνατζερ του σταρ του σινεμά Τζέι Κέλι στην ομώνυμη ταινία του Νόα Μπάουμπακ, το μοναδικό στήριγμα ενός ευγενικού ηθοποιού που αθόρυβα αλλά σταθερά τα έχει κάνει θάλασσα στην προσωπική του ζωή, είναι και καλός ρόλος και σωστά παιγμένος, με αυτοσυγκράτηση και σιωπηλές στιγμές τρυφερότητας μέσα στην αγχωτική προσπάθεια να διατηρήσει ισορροπία στις οικογενειακές του υποχρεώσεις, τον ξοδεμένο του χρόνο και τις απαιτήσεις που προκύπτουν από έναν αστρονομικά διάσημο καλλιτέχνη.

Δεν είναι «All That Jazz» το «Jay Kelly», ούτε ακριβώς η σχέση του ηθοποιού με τον μάνατζέρ του η εθιστική εξάρτηση του «Αμπιγιέρ» από τον σεξπιρικό του αφέντη, αλλά ο Μπάουμπακ, σε σαφή φόρμα μετά το αμήχανο φιάσκο του «White Noise» (πρόσφατα ομολόγησε πως τον ταρακούνησε σιωπηλά), αναδεικνύει το ιδιαίτερο ταλέντο του Κλούνι να επικοινωνεί τα πιο αρνητικά συναισθήματα ελπίζοντας πως δεν θα στενοχωρήσει κανέναν. 

Και μπορεί να δούμε τον Σάντλερ στο Kodak Theater τον επόμενο Μάρτιο, στην πεντάδα του δεύτερου ανδρικού ρόλου, που επί χρόνια κυνηγά χωρίς να το ομολογεί (ταπεινός ήταν ανέκαθεν και τον πιστεύουμε), αλλά, χωρίς καμία αμφιβολία, το «Jay Kelly» ανήκει ολοκληρωτικά και ασυνθηκολόγητα στον Τζορτζ Κλούνι και την εντελώς δική του χαρισματική προσωπικότητα, που εδώ εξετάζεται από την πανέξυπνη προοπτική της ταύτισης του ανθρώπου με τον καλλιτέχνη, της αλήθειας με την καλλιεργημένη πόζα. Η διάκριση είναι λεπτή, ειδικά στην περίπτωση του Κλούνι, ίσως του πιο προσβάσιμου και φιλικού από τους μεγάλους του Χόλιγουντ, του αδιαμφισβήτητου σταρ που σου δίνει την εντύπωση πως μπορείς άνετα να τον πλησιάσεις, να πεις μια κουβέντα παραπάνω, να του πασάρεις τη μπάλα αν τον δεις, λέμε τώρα, να περνά έξω από το γηπεδάκι μπάσκετ της γειτονιάς σου, να τον κεράσεις ένα ποτό αν η τρομερή σύμπτωση σάς φέρει στο ίδιο μπαρ, και να σηκώσει εις υγείαν το ποτήρι χαμογελώντας πλατιά και αυθεντικά – όσο αυθεντικά μπορεί να νιώσει ένας βετεράνος Θέσπις που έχει μάθει να κρατάει τις αποστάσεις, και για λόγους ασφαλείας, από τον υπόλοιπο κόσμο, καταντώντας πλέον να μιμείται καταπληκτικά την ανθρώπινη συμπεριφορά.

«Jay Kelly» Facebook Twitter
Τζορτζ Κλούνι και Άνταμ Σάντλερ στο Jay Kelly. Φωτ.: Netflix

Ακριβώς αυτό κάνει εδώ ο Κλούνι ως Τζέι Κέλι (ακόμη και το πραγματικό ονοματεπώνυμο ακούγεται φτιαχτό για να μένει εύκολα στη μνήμη), αναπολώντας το τυχερό ξεκίνημά του όταν συναντά στην κηδεία του σκηνοθέτη που τον ανακάλυψε τον παλιό του συγκάτοικο (Μπίλι Κράνταπ), εκείνον που συνόδευσε σε μια ακρόαση και πήρε την πρώτη του δουλειά. Με μελανιασμένο μάτι από τον καυγά για τα παλιά απωθημένα, ο Τζέι αλλάζει πλάνα, αποφασίζει να αναβάλει επ’ αόριστον τα γυρίσματα της νέας του ταινίας και να αποδεχθεί ένα τιμητικό βραβείο στην Τοσκάνη, εν μέρει επειδή είναι πρώτης τάξης πρόφαση για να (παρ)ακολουθήσει τη μικρή του κόρη στο ευρωπαϊκό της ταξίδι με τους φίλους της. Κουβαλώντας τη συνήθη κουστωδία από φύλακες αγγέλους και πολύτιμους, στρεσαρισμένους βοηθούς (η Λόρα Ντερν ανάμεσά τους), ο ενοχλητικά αναγνωρίσιμος σταρ μπαίνει σε τρένο και «αναμειγνύεται» με τους φαν, αποτρέποντας κινηματογραφικά την κλοπή της τσάντας μιας γηραιάς επιβάτιδας και θυμώνοντας την κόρη του, η οποία, όπως και η μεγαλύτερη αδελφή της, δεν συγκαταλέγεται στο πιστό κοινό του. 

Κάθε αναλαμπή παραχωρεί τη θέση της σε ένα εμπόδιο, τα ξέφωτα μιας ωραίας διαδρομής από το Παρίσι στην ιταλική μαγεία διακόπτονται από τη θλιβερή υπενθύμιση της μοναξιάς και του γήρατος, της ανεπάρκειάς του ως συζύγου και πατέρα, και της δικής του αμηχανίας απέναντι στον αλαζόνα πατέρα του (Στέισι Κιτς, σε μια ευπρόσδεκτη επιστροφή). Με έναν περίεργο τρόπο, ο Τζέι Κέλι θέλει να βιώσει την αποτυχία του σαν άβολο επίτευγμα (σαν να είναι ρόλος) ζωής, αλλά η πολυετής επιτυχία και η επαγγελματική του ποιότητα δεν τον αφήνουν σε ησυχία! 

«Jay Kelly» Facebook Twitter
Μπίλι Κράνταπ και Τζορτζ Κλούνι σε σκηνή της ταινίας. Φωτ.: Netflix
«Jay Kelly» Facebook Twitter
Φωτ.: Netflix

Φυσικά, η ζωή του Τζορτζ Κλούνι δεν μοιάζει με εκείνη του Τζέι Κέλι. Και σίγουρα, δεν θα επέτρεπε στον εαυτό του να κοιτάζεται στον καθρέφτη και να επαναλαμβάνει το όνομά του, στην ίδια πρόταση με τον Γκάρι Κούπερ, τον Κάρι Γκραντ και τον Κλαρκ Γκέιμπλ. Μας βάζει όμως στον πειρασμό να δοκιμάσουμε συγκρίσεις στην κοινή πλατφόρμα του ναρκισσισμού, αλλά και του μανδύα της συγκατάβασης που οι φορούν οι διάσημοι με φιλότιμο, όταν δεν θέλουν να φανούν υπεράνθρωπα αδιαπέραστοι ή απάνθρωπα πιο προνομιούχοι. Ο Κλούνι το έχει αυτό, δηλαδή να φροντίζει να δείχνει ένα πρόσωπο relatable και «κανονικό», κι επίσης έχει καταστήσει από νωρίς σαφές πως δεν θα κάτσει πολυτελώς, όπως ο Τζέι Κέλι, να γεράσει περιμένοντας είτε μια δελεαστικότερη προσφορά, είτε μια ακόμη πρόσκληση μπροστά από τον φακό, βάζοντας στοιχήματα ο ίδιος, γράφοντας, σκηνοθετώντας και πρόσφατα παίζοντας στο θέατρο. Ο Κέλι όχι μόνο αναγεννησιακός δεν είναι, αλλά υφίσταται την παραδοσιακή κόπωση του χορτασμένου από χρήματα και δόξα καλομαθημένου: αναρωτιέται μήπως δεν χρειάζεται να ρισκάρει την εικόνα που τον εγκαταλείπει και την κληρονομιά που αφήνει πίσω του, εξού και ο φόβος του lifetime achievement award. 

«Jay Kelly» Facebook Twitter
Με τόσους αεροκέφαλους γαϊδουροέφηβους και καλούς μπαμπάδες που έχει ενσαρκώσει ο Άνταμ Σάντλερ χρειάζεται γερή άρση δυσπιστίας και μπόλικη καλή προαίρεση για να τον πάρει κάποιος στα σοβαρά. Φωτ.: Netflix

«Ξέρεις πόσο δύσκολο είναι να υποδυθείς τον εαυτό σου;» είναι η ερώτηση που επαναλαμβάνεται στην ταινία, παίζοντας σε διπλό ταμπλό πάνω στην οικειότητα που αναδίδουν αμφότεροι Κέλι και Κλούνι. Η ιδιαιτερότητα του Κέλι είναι πως μετά την τελική λήψη πάντα θέλει και μία ακόμη, όσο κι αν τον διαβεβαιώνει ο σκηνοθέτης πως το αποτέλεσμα δεν σηκώνει βελτίωση. Ο Κλούνι συλλαμβάνει τη μελαγχολία της χαμένης ευκαιρίας. Δεν είναι «All That Jazz» το «Jay Kelly», ούτε ακριβώς η σχέση του ηθοποιού με τον μάνατζέρ του η εθιστική εξάρτηση του «Αμπιγιέρ» από τον σεξπιρικό του αφέντη, αλλά ο Μπάουμπακ, σε σαφή φόρμα μετά το αμήχανο φιάσκο του «White Noise» (πρόσφατα ομολόγησε πως τον ταρακούνησε σιωπηλά), αναδεικνύει το ιδιαίτερο ταλέντο του Κλούνι να επικοινωνεί τα πιο αρνητικά συναισθήματα ελπίζοντας πως δεν θα στενοχωρήσει κανέναν, γράφοντάς του, με τη συνδρομή της Έμιλι Μόρτιμερ, τον καλύτερό του ρόλο μετά τον Μάικλ Κλέιτον.

Jay Kelly | Official Trailer | Netflix

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φεστιβάλ Βενετίας 2025: Έφτασαν Γιώργος Λάνθιμος και Έμα Στόουν - Ο σκηνοθέτης φορούσε καρφίτσα με παλαιστινιακή σημαία

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Βενετίας 2025: Έφτασαν Γιώργος Λάνθιμος και Έμα Στόουν - Ο σκηνοθέτης φορούσε καρφίτσα με παλαιστινιακή σημαία

«Μου αρέσει να δουλεύω με τον Γιώργο» δήλωσε η Έμα Στόουν - «Η ταινία δείχνει τι συμβαίνει τώρα στην κοινωνία» τόνισε ο σκηνοθέτης
LIFO NEWSROOM
Φεστιβάλ Βενετίας 2025: Από τον Φρανκεστάιν στον Πούτιν – Έτος «τεράτων» στη μεγάλη οθόνη

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Βενετίας 2025: Από τον Φρανκεστάιν στον Πούτιν – Έτος «τεράτων» στη μεγάλη οθόνη

Ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο παρουσιάζει το πολυαναμενόμενο «Φρανκενστάιν» στο Φεστιβάλ Βενετίας - Δικτάτορες, πόλεμος, πυρηνικές απειλές και φανταστικά τέρατα κυριαρχούν στο φετινό πρόγραμμα
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ