Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West Facebook Twitter
O Kanye φαίνεται να υποφέρει από την έλλειψη του μοναδικού πράγματος που πραγματικά έχει ανάγκη: μια αγκαλιά από τη μαμά του. Φωτ.: Luo Yunfei / Getty Images
0


ΣΕ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΜΙΑΜΙΣΗΣ δεκαετίας περίπου –που ξεκίνησε στα πρώτα χρόνια της προεδρίας του Τζορτζ Μπους του νεότερου και έληξε, συμπτωματικά ή μη, με την άνοδο του Ντόναλντ Τραμπ– ο Kanye West κυκλοφόρησε, τόσο ως σόλο καλλιτέχνης όσο και ως παραγωγός για τους Jay-Z, Pusha T και πολλούς άλλους, ένα σύνολο έργου από τα πιο σημαντικά στην ιστορία της ποπ μουσικής. Πρόκειται για μια σχεδόν απαράμιλλη πορεία που θα του εξασφαλίσει μια θέση στον κανόνα, ανεξάρτητα από το πόσους αστερίσκους επιμένει να προσθέτει στην κληρονομιά του.

Ό,τι άλλο κι αν κάνει, θα μείνει πιθανότατα στην ιστορία ως ο σπουδαιότερος χιπ-χοπ παραγωγός, μια διάκριση που στον ίδιο πάντα φαινόταν ως προσβλητική υποτίμηση των πολλών άλλων ταλέντων και ιδιοτήτων του. Δεν ήθελε να είναι απλώς ένας παραγωγός μουσικής. Ήθελε να είναι Πρόεδρος, πάστορας, σχεδιαστής μόδας, αρχιτέκτονας, μεγιστάνας των επιχειρήσεων και οραματιστής ολόκληρων κόσμων, όπως ο Steve Jobs ή ο Walt Disney.

Όσο και αν θέλουμε να διαχωρίσουμε την τέχνη από τον δημιουργό της, πολλοί εξ αυτών δεν μας το επιτρέπουν επειδή συνεχίζουν να κάνουν τέχνη για τα πιο τερατώδη κομμάτια του εαυτού τους.

Όταν τίποτε από αυτά δεν εξελίχθηκε ακριβώς όπως ήθελε, έκανε μια απότομη στροφή. Όπως λέει στο κομμάτι του με τίτλο «Heil Hitler»: «Έτσι λοιπόν έγινα ναζί – ναι, είμαι ο κακός». Για όσους νοιάζονταν βαθιά για τη μουσική του, η απώλεια ήταν μεγάλη. Για έναν περιστασιακό αναγνώστη τίτλων, η πτωτική πορεία του West μπορεί να έμοιαζε απλώς ως μία ακόμη περίπτωση διασημότητας που έχασε τον έλεγχο ή που προσπαθούσε, μέσω μιας σειράς αγρίως προβοκατόρικων δηλώσεων και ενεργειών, να προωθήσει την τελευταία του δουλειά. Για τους οπαδούς της μουσικής του, όμως, όλα αυτά δεν ήταν απλώς προκλήσεις, ήταν προδοσίες.

Ένας απλός τρόπος για να αντιληφθεί κανείς τον Kanye West είναι ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός μικρού παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Βγάζει τα κραγιόνια του, κάνει μουντζούρες σε μια χαρτοπετσέτα και στη συνέχεια δηλώνει ότι το αποτέλεσμα είναι ένα αριστούργημα –και συχνά, μπορεί και να είναι– το οποίο μπορεί να σκίσει λίγα δευτερόλεπτα αργότερα αν αλλάξει η διάθεσή του ή αν δεν λάβει κάποιον άμεσο και αμέριστο έπαινο.

Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West Facebook Twitter
Μετά τους τίτλους τέλους του «In whose name?» βλέπουμε για τελευταία φορά τον West, χωρίς πουκάμισο, να κρατά ένα από τα μωρά του και να τραγουδάει μια α καπέλα εκδοχή του κομματιού «Use this gospel».

Σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο In whose name? (Σε τίνος το όνομα;), το οποίο αποτελεί μια χρονολογική καταγραφή της μακράς πτώσης από το 2018 έως το 2024, βλέπουμε αυτό το μοτίβο να επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, μερικές φορές σχεδόν κυριολεκτικά. (Ένα στοιχείο που το ντοκιμαντέρ επιβεβαιώνει, αν δεν ήταν ήδη σαφές, είναι ότι η Kim Kardashian πρέπει να έδειξε υπεράνθρωπη υπομονή για να παραμείνει παντρεμένη μαζί του τόσο καιρό).

Στο ντοκιμαντέρ τον βλέπουμε να αναφέρεται στην ψυχική του υγεία και στα φάρμακα που του έχουν συνταγογραφήσει, αλλά έχει αποφασίσει να μην πάρει ποτέ. Στο εξώφυλλο του άλμπουμ «Ye» (2018) σημειώνει χαρακτηριστικά: «I hate being bi-polar it’s awesome» («Μισώ το να είμαι διπολικός είναι φανταστικό»).  

Τον παρακολουθούμε επίσης να περιφέρεται στη Βασιλεία της Ελβετία με τον διάσημο αρχιτέκτονα Jacques Herzog, ο οποίος τον κατακλύζει με κοινοτοπίες για διαχρονικούς χώρους και οργανικές μορφές. Στη συνέχεια, κάθονται για μια συνάντηση με μερικούς συνεργάτες του Herzog και η διάθεση του West ξαφνικά γίνεται επιθετική. Κάνει κάποιες συγκεχυμένες παρατηρήσεις και μετά στρέφεται προς μία από τις συνεργάτιδες του Herzog, ζητώντας να προκαλέσει μια αντίδρασή της. «Όχι τι σκέφτεσαι, αλλά τι αισθάνεσαι», της λέει. «Και πότε ήταν η τελευταία φορά που ένιωσες πραγματικά κάτι;»

«Είμαι ενθουσιασμένη», απαντά εκείνη, μάλλον τρομοκρατημένη, «γιατί θέλω να καταλάβω ποιος είσαι». Η μουσική υπόκρουση είναι κάτι ανάμεσα σε θρήνο και βουητό, αντιμετωπίζοντας την περιστασιακά εκφοβιστική συμπεριφορά του West σαν την εμφάνιση ενός stalker σε μια ταινία τρόμου. Σε ένα σημείο της σκηνής αυτής ο West κάτι σχεδιάζει (μιας στέγη;) και, με την πρώτη αμυδρή υπόνοια ότι το σχέδιό του δεν είναι αριστούργημα, το σκίζει. «Δεν ζητάω πραγματικά τη γνώμη σας», λέει στους αρχιτέκτονες που ο ίδιος έχει ταξιδέψει μέχρι την Ελβετία για να συναντήσει. «Ξέρω ότι έχω δίκιο». Συνεχίζει κάπως έτσι για λίγο, προσθέτοντας: «Είμαι ο Πικάσο». Στο ντοκιμαντέρ, ο West περνάει μήνες ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο, μιλώντας για τα πλάνα του να σχεδιάσει μια εκκλησία, ένα σχολείο, μια «βιώσιμη πόλη που λειτουργεί με αέρα, φωτιά, γη και νερό» – σχεδόν τα πάντα εκτός από το πλάνο του να κάνει κάποτε ένα νέο άλμπουμ της προκοπής.

Στα παρασκήνια, μετά από μια συναυλία του στο Σικάγο, τον παρακολουθούμε να χαιρετά τον Elon Μusk και να τον συνοδεύει σε ένα άδειο, ολόλευκο δωμάτιο, το οποίο περιγράφει ως «το ιδανικό υπνοδωμάτιο». «Ενδιαφέρον», λέει ο Μusk. Ξαπλώνουν ο ένας δίπλα στον άλλο, κοιτάζοντας το ταβάνι, μετά σηκώνονται και κάνουν μια αμήχανη «γκομενική» κουβεντούλα. «Εσύ και η Κim, είστε, ας πούμε, on και off ή κάτι τέτοιο;» ρωτάει ο Μusk. Γελάει λίγο, γεμίζοντας το κενό, και συνεχίζει: «Η Claire και εγώ –ξέρεις, η Grimes– είμαστε κάπως... Τη μία μέρα μού στέλνει μήνυμα "Σ' αγαπώ", και την επόμενη "Σε μισώ"».

Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West Facebook Twitter
Για όσους νοιάζονταν βαθιά για τη μουσική του, η απώλεια ήταν μεγάλη.

«Δεν έχω απαντήσεις», του λέει ο West και κοιτάζει το άπειρο. «(Έχω) απαντήσεις για τα πάντα εκτός από αυτό». Σε όλο το ντοκιμαντέρ –ο δημιουργός του οποίου, Nico Ballesteros, κατάφερε να χωθεί στην κουστωδία του West λίγους μήνες αφότου τελείωσε το λύκειο και τα επόμενα χρόνια τράβηξε περίπου τρεις χιλιάδες ώρες υλικό, κυρίως με ένα iPhone– επαναλαμβάνει το κλασικό ρεφρέν ενός νευρικού και κακομαθημένου παιδιού: μη μου λες τι μπορώ να πω και τι όχι.

Και όπως τα περισσότερα τέτοια παιδιά, φαίνεται να υποφέρει από την έλλειψη του μοναδικού πράγματος που αληθινά έχει ανάγκη: μια αγκαλιά από τη μαμά του. Δυστυχώς, η μητέρα του Kanye, η Donda, με την οποία είχε μια πάρα πολύ στενή σχέση, πέθανε απροσδόκητα το 2007. Το In whose name? δείχνει τον Kanye, χρόνια μετά τον θάνατο της μητέρας του, να προσπαθεί ακόμα να επανασυνδεθεί μαζί της: κυκλοφορώντας το «Donda», ένα άλμπουμ με ολόμαυρο εξώφυλλο, αγοράζοντας το σπίτι που έζησε ως παιδί στη νότια πλευρά στο Σικάγο, και στη συνέχεια δημιουργώντας ένα πιστό αντίγραφο του σπιτιού, στο οποίο προσποιείται, επί σκηνής, ότι βάζει φωτιά.

Τόσα χρόνια αναρωτιόμαστε πώς πρέπει να διαχειριστούμε την τέχνη των «τεράτων», και πλέον όλοι γνωρίζουμε, εν μέρει τουλάχιστον, την απάντηση. Όσο και αν θέλουμε να διαχωρίσουμε την τέχνη από τον δημιουργό της, πολλοί εξ αυτών δεν μας το επιτρέπουν, επειδή συνεχίζουν να κάνουν τέχνη για τα πιο τερατώδη κομμάτια του εαυτού τους.

Μετά τους τίτλους τέλους του In whose name? βλέπουμε για τελευταία φορά τον West, χωρίς πουκάμισο, να κρατά ένα από τα μωρά του και να τραγουδάει μια α καπέλα εκδοχή του κομματιού «Use this gospel». Το τραγούδι περιλαμβάνεται στο «Jesus is King», ένα άλμπουμ του West από το 2019. Ο δίσκος αυτός δεν φτάνει ποτέ στα λαμπρά ύψη που διακρίνουν τα επτά πρώτα άλμπουμ του, αλλά τουλάχιστον τότε ακόμα φαινόταν να προσπαθεί. Ίσως κάποια μέρα να ξαναδοκιμάσει.

In whose name? | Teaser Trailer

Με στοιχεία από «New Yorker»

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ