Είναι αυτό το μικρού μήκους animation ο «Μικρός Πρίγκιπας» των καιρών μας;

Είναι αυτό το μικρού μήκους animation του BBC ο «Μικρός Πρίγκιπας» των καιρών μας; Facebook Twitter
Το animation του BBC είναι ένα μικρό δώρο για υποψιασμένους και ανυποψίαστους κάθε ηλικίας.
0

Η ΤΡΥΦΕΡΟΤΗΤΑ, Η ΕΥΓΕΝΙΑ, Η ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, ακόμα και μ’ εκείνους που βρίσκονται ψηλότερα από εμάς στη τροφική αλυσίδα. Η εκπαίδευση του «εγώ», ώστε να μη γίνει ένα τέρας, η διαρκής καλλιέργεια στην αξία κάθε ζωής όσο ψηλά ή χαμηλά κι αν βρίσκεται στην ιεραρχία, η επανεξέταση του ορισμού της επιτυχίας και της δύναμης.

Πώς μιλάμε για όλα αυτά στα παιδιά; Πώς μιλάμε για όλα αυτά, γενικώς, όταν όλα τους μαζί τα έχουμε σπρώξει από το παράθυρο, τα έχουμε εξορίσει από τη ζωή μας ή, ακόμα χειρότερα, δεν είχαμε την τύχη να συναντηθούμε μαζί τους ποτέ;

Πριν από μερικά χρόνια, το 2019 για την ακρίβεια, ο σπουδαίος εικονογράφος και συγγραφέας Charlie Mackesy εξέδωσε το (παιδικό) βιβλίο του The Boy, the Mole, the Fox and the Horse («Το αγόρι, ο τυφλοπόντικας, η αλεπού και το άλογο»).

Ενδεχομένως, να αρκούσε η τρυφερή εικονογράφηση για να αναδειχθούν –με νέα αίγλη– τα σίγουρα περιφρονημένα ιδανικά της φιλίας, της αμοιβαίας εμπιστοσύνης, της κατάλυσης του αναίτιου, τοξικού ανταγωνισμού σε όλα τα ανθρώπινα περιβάλλοντα. Όμως, ο Mackesy δεν έμεινε σ’ αυτά.

Στις πρόζες των ηρώων του (καθόλου) παιδικού, εικονογραφημένου βιβλίου του έβαλε πολύ ενήλικες απαντήσεις σε ερωτήματα του σύγχρονου, απαρηγόρητου κόσμου μας, απαντήσεις πραγματικής σοφίας για να περιοριστούν σε μερικές όμορφες σελίδες.

Σε καιρούς που το να εκφράζεις τα συναισθήματά σου –και πόσω μάλλον τα σκοτεινά– είναι ένδειξη αδυναμίας και κάποτε σημάδι πολυτέλειας, το ταινιάκι χωρίς ίχνος διδακτισμού ή έμμεσου κηρύγματος σπρώχνει ευγενικά σε στροφή προς τα μέσα και με διόλου βαρετή ηρεμία βάζει ξανά τα πράγματα στη θέση τους, μήπως και συνεννοηθούμε τελικά για το πώς θέλουμε να ζήσουμε.

«Τι θες να γίνεις, όταν μεγαλώσεις;» ρωτά ο τυφλοπόντικας το αγόρι. «Καλός άνθρωπος» απάντησε εκείνο.

«Έχεις κάποιο γνωμικό να σε οδηγεί;». «Αν δεν πετύχεις κάπου με την πρώτη, φάε ένα κομμάτι τούρτα». «Δουλεύει αυτό;». «Πάντα!».

«Τι θεωρείς ως το μεγαλύτερο χάσιμο χρόνου;». «Το να συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους».

«Σκέψου ποιοι θα ήμασταν, αν φοβόμασταν λιγότερο».

Στις πρώτες σελίδες του βιβλίου οι διάλογοι μοιάζουν κλισέ, εύπεπτοι από μικρά παιδιά, όσο όμως προχωρά η ιστορία του Mackesy για την παρέα των 4, φαινομενικά αταίριαστων, φίλων τα πράγματα περιπλέκονται. Και συγκρούσεις υπάρχουν και μικρές στιγμές αγωνίας και διαφωνίες και εχθρότητα.

Όλα αυτά αποτυπώνονται ακόμα πιο γλαφυρά στη μικρού μήκους ταινία που δημιούργησε το BBC, μένοντας πιστό τόσο στην απεικόνιση των 4 ηρώων, όσο και στη δομή του χαρακτήρα τους.

Το αποτέλεσμα ήταν 34 λεπτά παρηγοριάς για ενήλικες –εν μέσω των πρώτων Χριστουγέννων χωρίς μάσκες και με την πληθωριστική κρίση να έχει ρημάξει όχι μόνο τους Βρετανούς, αλλά όποιον επιβίωσε από τα σκαμπανεβάσματα των τελευταίων δυόμισι χρόνων πανδημίας– και μετά ένα εξωσχολικό θέαμα για μικρά παιδιά.

Το BBC φρόντισε να «ντύσει» αυτή την υπέροχη δουλειά με τις φωνές των Idris Elba (σ.σ.: δανείζει τη φωνή του στην Αλεπού και είναι έξοχες οι τονικές μεταπτώσεις που σηματοδοτούν μια αλλαγή στη ζωή του χαρακτήρα), Tom Hollander (Τυφλοπόντικας), Jude Coward Nicoll (Αγόρι) και Gabriel  Byrne (Άλογο).

Είναι αυτό το μικρού μήκους animation του BBC ο «Μικρός Πρίγκιπας» των καιρών μας; Facebook Twitter
Η βραχνή, ιρλανδική προφορά του Byrne «σηκώνει» διάφορες αναγνώσεις, καθώς ο χαρακτήρας του Αλόγου προσχωρεί στην παρέα προς το τέλος, αλλά αυτές αφορούν αποκλειστικά το κοινό του Ηνωμένου Βασιλείου.

Αστερίσκος: η βραχνή, ιρλανδική προφορά του Byrne «σηκώνει» διάφορες αναγνώσεις, καθώς ο χαρακτήρας του Αλόγου προσχωρεί στην παρέα προς το τέλος, αλλά αυτές αφορούν αποκλειστικά το κοινό του Ηνωμένου Βασιλείου.

Σε κάθε περίπτωση προκύπτει ένα παυσίλυπο τηλεοπτικό προϊόν, που σε πολλά σημεία του θυμίζει «Μικρό Πρίγκιπα» του Εξιπερί, με τις υποτιμημένες έννοιες της καλοσύνης, της συμπόνοιας, της συμπερίληψης του «ξένου» και του «διαφορετικού» να χτυπούν απευθείας, αλλά για όλους τους σωστούς λόγους, στο θυμικό του τηλεθεατή.

Κάνει σπουδαία δουλειά ως προς αυτή την κατεύθυνση και η μουσική επένδυση της Isobel Waller-Bridge (αδελφής της δημιουργού και πρωταγωνίστριας του Fleabag, Phoebe) και είναι στα απολύτως «συν» του animation το γεγονός ότι η συγκίνηση δεν ξεπέφτει σε ένα γενικόλογο, γλυκερό μήνυμα, φτιαγμένο αποκλειστικά για παιδιά.

Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείεται να τρέξει κάποιο ενήλικο δάκρυ. Σε μέρες που η ψυχική υγεία δοκιμάζεται και περιφρονείται σε ίσες δόσεις, η ερώτηση του Αγοριού προς το Άλογο («Ποιο είναι το γενναίο πράγμα που έχεις πει ποτέ;») και η απάντηση («Βοήθεια»), υπογραμμίζουν τον τρόπο με τον οποίο αρθρώνουμε τις ανάγκες μας σε καιρούς γενικευμένου χάους.

Όλο αυτό θα μπορούσε να καταλήξει γλυκανάλατα, αναμενόμενα και με περιτύλιγμα αποκλειστικά για τα παιδικά μάτια, αφού παρά τη θλίψη κάποιων σημείων, η ελπίδα και η αισιοδοξία δεν αφήνουν περιθώρια για επικότερα debate ανάμεσα στο καλό και το κακό, το φως και το σκοτάδι.

Όμως, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα διχαστικά μηνύματα, τα καλέσματα βίας, το κάποτε ακραίο bullying στο οποίο η ανηλικότητα είναι εκτεθειμένη πια από πολύ πολύ νωρίς, το animation του BBC είναι ένα μικρό δώρο για υποψιασμένους και ανυποψίαστους κάθε ηλικίας.

Σε καιρούς που το να εκφράζεις τα συναισθήματά σου –και πόσω μάλλον τα σκοτεινά– είναι ένδειξη αδυναμίας και κάποτε σημάδι πολυτέλειας, το ταινιάκι χωρίς ίχνος διδακτισμού ή έμμεσου κηρύγματος σπρώχνει ευγενικά σε στροφή προς τα μέσα και με διόλου βαρετή ηρεμία βάζει ξανά τα πράγματα στη θέση τους, μήπως και συνεννοηθούμε τελικά για το πώς θέλουμε να ζήσουμε, πώς θα ήταν ιδανικό να μας φέρονται, ποιοι θα ήμασταν πραγματικά αν φερόμασταν χωρίς αγκυλώσεις και καταπίεση.

Για την ιστορία, ας αναφέρουμε ότι το βιβλίο του Mackesy, πάνω στο οποίο βασίστηκε η μεταφορά του BBC, τo 2019 ήταν υποψήφιο για το Βιβλίο της Χρονιάς στα British Book Awards, ενώ κάτι έχει να πει για την ουμανιστική ταυτότητα του συγγραφέα το γεγονός ότι στο παρελθόν είχε συνεργαστεί με τον Νέλσον Μαντέλα, είναι ισόβιος υποστηρικτής μίας κοινωνικής επιχείρησης μελιού στη Ζάμπια και συμμετέχει ενεργά για την επίλυση του καυτού ζητήματος της αστεγίας στο Λονδίνο, βοηθώντας μέσω εκθέσεων, καλλιτεχνικών πρότζεκτ, κινητοποιήσεων πολιτών κ.λπ.

Αν έχουν περισσέψει γλυκά από τις γιορτές και λίγη ζεστή σοκολάτα –και κυρίως χρόνος για κάποια δραστηριότητα μπροστά σε οθόνη– επιλέξτε το, με παιδιά κοντά σας ή χωρίς, και θα είναι 34 κερδισμένα λεπτά, στα σίγουρα.

Η ταινία είναι διαθέσιμη στο AppleTV+, αλλά μπορείτε να την αναζητήσετε κομμάτι-κομμάτι στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, όπου έχει «ριχτεί» άφθονο υλικό.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Daily / Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Η μεταφορά του στην οθόνη αδυνατεί να συγκρατήσει τον τόνο, το ύφος, την ατμόσφαιρα, τις λεπτές ευαισθησίες και την ουσία εν τέλει του μνημειώδους «προφητικού» βιβλίου του Ντον Ντελίλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ