Είναι αυτό το μικρού μήκους animation ο «Μικρός Πρίγκιπας» των καιρών μας;

Είναι αυτό το μικρού μήκους animation του BBC ο «Μικρός Πρίγκιπας» των καιρών μας; Facebook Twitter
Το animation του BBC είναι ένα μικρό δώρο για υποψιασμένους και ανυποψίαστους κάθε ηλικίας.
0

Η ΤΡΥΦΕΡΟΤΗΤΑ, Η ΕΥΓΕΝΙΑ, Η ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, ακόμα και μ’ εκείνους που βρίσκονται ψηλότερα από εμάς στη τροφική αλυσίδα. Η εκπαίδευση του «εγώ», ώστε να μη γίνει ένα τέρας, η διαρκής καλλιέργεια στην αξία κάθε ζωής όσο ψηλά ή χαμηλά κι αν βρίσκεται στην ιεραρχία, η επανεξέταση του ορισμού της επιτυχίας και της δύναμης.

Πώς μιλάμε για όλα αυτά στα παιδιά; Πώς μιλάμε για όλα αυτά, γενικώς, όταν όλα τους μαζί τα έχουμε σπρώξει από το παράθυρο, τα έχουμε εξορίσει από τη ζωή μας ή, ακόμα χειρότερα, δεν είχαμε την τύχη να συναντηθούμε μαζί τους ποτέ;

Πριν από μερικά χρόνια, το 2019 για την ακρίβεια, ο σπουδαίος εικονογράφος και συγγραφέας Charlie Mackesy εξέδωσε το (παιδικό) βιβλίο του The Boy, the Mole, the Fox and the Horse («Το αγόρι, ο τυφλοπόντικας, η αλεπού και το άλογο»).

Ενδεχομένως, να αρκούσε η τρυφερή εικονογράφηση για να αναδειχθούν –με νέα αίγλη– τα σίγουρα περιφρονημένα ιδανικά της φιλίας, της αμοιβαίας εμπιστοσύνης, της κατάλυσης του αναίτιου, τοξικού ανταγωνισμού σε όλα τα ανθρώπινα περιβάλλοντα. Όμως, ο Mackesy δεν έμεινε σ’ αυτά.

Στις πρόζες των ηρώων του (καθόλου) παιδικού, εικονογραφημένου βιβλίου του έβαλε πολύ ενήλικες απαντήσεις σε ερωτήματα του σύγχρονου, απαρηγόρητου κόσμου μας, απαντήσεις πραγματικής σοφίας για να περιοριστούν σε μερικές όμορφες σελίδες.

Σε καιρούς που το να εκφράζεις τα συναισθήματά σου –και πόσω μάλλον τα σκοτεινά– είναι ένδειξη αδυναμίας και κάποτε σημάδι πολυτέλειας, το ταινιάκι χωρίς ίχνος διδακτισμού ή έμμεσου κηρύγματος σπρώχνει ευγενικά σε στροφή προς τα μέσα και με διόλου βαρετή ηρεμία βάζει ξανά τα πράγματα στη θέση τους, μήπως και συνεννοηθούμε τελικά για το πώς θέλουμε να ζήσουμε.

«Τι θες να γίνεις, όταν μεγαλώσεις;» ρωτά ο τυφλοπόντικας το αγόρι. «Καλός άνθρωπος» απάντησε εκείνο.

«Έχεις κάποιο γνωμικό να σε οδηγεί;». «Αν δεν πετύχεις κάπου με την πρώτη, φάε ένα κομμάτι τούρτα». «Δουλεύει αυτό;». «Πάντα!».

«Τι θεωρείς ως το μεγαλύτερο χάσιμο χρόνου;». «Το να συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους».

«Σκέψου ποιοι θα ήμασταν, αν φοβόμασταν λιγότερο».

Στις πρώτες σελίδες του βιβλίου οι διάλογοι μοιάζουν κλισέ, εύπεπτοι από μικρά παιδιά, όσο όμως προχωρά η ιστορία του Mackesy για την παρέα των 4, φαινομενικά αταίριαστων, φίλων τα πράγματα περιπλέκονται. Και συγκρούσεις υπάρχουν και μικρές στιγμές αγωνίας και διαφωνίες και εχθρότητα.

Όλα αυτά αποτυπώνονται ακόμα πιο γλαφυρά στη μικρού μήκους ταινία που δημιούργησε το BBC, μένοντας πιστό τόσο στην απεικόνιση των 4 ηρώων, όσο και στη δομή του χαρακτήρα τους.

Το αποτέλεσμα ήταν 34 λεπτά παρηγοριάς για ενήλικες –εν μέσω των πρώτων Χριστουγέννων χωρίς μάσκες και με την πληθωριστική κρίση να έχει ρημάξει όχι μόνο τους Βρετανούς, αλλά όποιον επιβίωσε από τα σκαμπανεβάσματα των τελευταίων δυόμισι χρόνων πανδημίας– και μετά ένα εξωσχολικό θέαμα για μικρά παιδιά.

Το BBC φρόντισε να «ντύσει» αυτή την υπέροχη δουλειά με τις φωνές των Idris Elba (σ.σ.: δανείζει τη φωνή του στην Αλεπού και είναι έξοχες οι τονικές μεταπτώσεις που σηματοδοτούν μια αλλαγή στη ζωή του χαρακτήρα), Tom Hollander (Τυφλοπόντικας), Jude Coward Nicoll (Αγόρι) και Gabriel  Byrne (Άλογο).

Είναι αυτό το μικρού μήκους animation του BBC ο «Μικρός Πρίγκιπας» των καιρών μας; Facebook Twitter
Η βραχνή, ιρλανδική προφορά του Byrne «σηκώνει» διάφορες αναγνώσεις, καθώς ο χαρακτήρας του Αλόγου προσχωρεί στην παρέα προς το τέλος, αλλά αυτές αφορούν αποκλειστικά το κοινό του Ηνωμένου Βασιλείου.

Αστερίσκος: η βραχνή, ιρλανδική προφορά του Byrne «σηκώνει» διάφορες αναγνώσεις, καθώς ο χαρακτήρας του Αλόγου προσχωρεί στην παρέα προς το τέλος, αλλά αυτές αφορούν αποκλειστικά το κοινό του Ηνωμένου Βασιλείου.

Σε κάθε περίπτωση προκύπτει ένα παυσίλυπο τηλεοπτικό προϊόν, που σε πολλά σημεία του θυμίζει «Μικρό Πρίγκιπα» του Εξιπερί, με τις υποτιμημένες έννοιες της καλοσύνης, της συμπόνοιας, της συμπερίληψης του «ξένου» και του «διαφορετικού» να χτυπούν απευθείας, αλλά για όλους τους σωστούς λόγους, στο θυμικό του τηλεθεατή.

Κάνει σπουδαία δουλειά ως προς αυτή την κατεύθυνση και η μουσική επένδυση της Isobel Waller-Bridge (αδελφής της δημιουργού και πρωταγωνίστριας του Fleabag, Phoebe) και είναι στα απολύτως «συν» του animation το γεγονός ότι η συγκίνηση δεν ξεπέφτει σε ένα γενικόλογο, γλυκερό μήνυμα, φτιαγμένο αποκλειστικά για παιδιά.

Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείεται να τρέξει κάποιο ενήλικο δάκρυ. Σε μέρες που η ψυχική υγεία δοκιμάζεται και περιφρονείται σε ίσες δόσεις, η ερώτηση του Αγοριού προς το Άλογο («Ποιο είναι το γενναίο πράγμα που έχεις πει ποτέ;») και η απάντηση («Βοήθεια»), υπογραμμίζουν τον τρόπο με τον οποίο αρθρώνουμε τις ανάγκες μας σε καιρούς γενικευμένου χάους.

Όλο αυτό θα μπορούσε να καταλήξει γλυκανάλατα, αναμενόμενα και με περιτύλιγμα αποκλειστικά για τα παιδικά μάτια, αφού παρά τη θλίψη κάποιων σημείων, η ελπίδα και η αισιοδοξία δεν αφήνουν περιθώρια για επικότερα debate ανάμεσα στο καλό και το κακό, το φως και το σκοτάδι.

Όμως, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα διχαστικά μηνύματα, τα καλέσματα βίας, το κάποτε ακραίο bullying στο οποίο η ανηλικότητα είναι εκτεθειμένη πια από πολύ πολύ νωρίς, το animation του BBC είναι ένα μικρό δώρο για υποψιασμένους και ανυποψίαστους κάθε ηλικίας.

Σε καιρούς που το να εκφράζεις τα συναισθήματά σου –και πόσω μάλλον τα σκοτεινά– είναι ένδειξη αδυναμίας και κάποτε σημάδι πολυτέλειας, το ταινιάκι χωρίς ίχνος διδακτισμού ή έμμεσου κηρύγματος σπρώχνει ευγενικά σε στροφή προς τα μέσα και με διόλου βαρετή ηρεμία βάζει ξανά τα πράγματα στη θέση τους, μήπως και συνεννοηθούμε τελικά για το πώς θέλουμε να ζήσουμε, πώς θα ήταν ιδανικό να μας φέρονται, ποιοι θα ήμασταν πραγματικά αν φερόμασταν χωρίς αγκυλώσεις και καταπίεση.

Για την ιστορία, ας αναφέρουμε ότι το βιβλίο του Mackesy, πάνω στο οποίο βασίστηκε η μεταφορά του BBC, τo 2019 ήταν υποψήφιο για το Βιβλίο της Χρονιάς στα British Book Awards, ενώ κάτι έχει να πει για την ουμανιστική ταυτότητα του συγγραφέα το γεγονός ότι στο παρελθόν είχε συνεργαστεί με τον Νέλσον Μαντέλα, είναι ισόβιος υποστηρικτής μίας κοινωνικής επιχείρησης μελιού στη Ζάμπια και συμμετέχει ενεργά για την επίλυση του καυτού ζητήματος της αστεγίας στο Λονδίνο, βοηθώντας μέσω εκθέσεων, καλλιτεχνικών πρότζεκτ, κινητοποιήσεων πολιτών κ.λπ.

Αν έχουν περισσέψει γλυκά από τις γιορτές και λίγη ζεστή σοκολάτα –και κυρίως χρόνος για κάποια δραστηριότητα μπροστά σε οθόνη– επιλέξτε το, με παιδιά κοντά σας ή χωρίς, και θα είναι 34 κερδισμένα λεπτά, στα σίγουρα.

Η ταινία είναι διαθέσιμη στο AppleTV+, αλλά μπορείτε να την αναζητήσετε κομμάτι-κομμάτι στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, όπου έχει «ριχτεί» άφθονο υλικό.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Daily / Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Η μεταφορά του στην οθόνη αδυνατεί να συγκρατήσει τον τόνο, το ύφος, την ατμόσφαιρα, τις λεπτές ευαισθησίες και την ουσία εν τέλει του μνημειώδους «προφητικού» βιβλίου του Ντον Ντελίλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ