«Alice in Borderland»: Η ιαπωνική εκδοχή του «Squid Game»

Alice in Borderland στο Netflix: Η ιαπωνική εκδοχή του Squid Game Facebook Twitter
Όπως και στο Squid Game έτσι και στο Alice in Borderland κυριαρχούν τα παιχνίδια ζωής και θανάτου. Σε αυτά οι πρωταγωνιστές καλούνται να πάρουν δύσκολες αποφάσεις –σχεδόν αδύνατες κάποιες φορές– για να διασφαλίσουν την επιβίωσή τους.
0

«ΠΕΡΝΑ ΤΟ ΟΡΙΟ και δεν θα επιστρέψεις ποτέ. Δεν έχεις άλλη επιλογή από το να παίξεις το παιχνίδι» λέει η Shibuki Saori (Ayame Misaki) στην παρέα τριών παιδιών, αφού τους έχει δείξει τι παθαίνει όποιος και ό,τι παραβαίνει αυτή την εντολή.

Μάρτυράς της η πλαστική ταυτότητα ενός από τους τρεις, που τώρα κείτεται κατεστραμμένη από ένα λέιζερ που οριοθετεί τις κινήσεις τους, αναγκάζοντάς τους να συμμετάσχουν σε ένα άγνωστο παιχνίδι.

Πώς βρέθηκαν ξαφνικά μέσα σε αυτή την ερημιά; Πού πήγαν όλοι; Το Τόκιο άδειασε απρόσμενα και μαζί του πήρε και την πρότερή τους ανεμελιά. Τώρα η κατάσταση τελείως ανεξήγητα σοβαρεύει  κι οι πρωταγωνιστές καλούνται να πάρουν τη ζωή τους στα χέρια τους. Καλούνται να συμμετάσχουν στα παιχνίδια και η καλή τους απόδοση είναι πια ζήτημα ζωής ή θανάτου.

Έναν χρόνο περίπου πριν από το κορεάτικο Squid Game (Το παιχνίδι του καλαμαριού) είχε προηγηθεί η συναρπαστική πρώτη σεζόν του Alice in Borderland, που μεταφράστηκε στα ελληνικά ως «Η Αλίκη στη χώρα των εσχάτων», μια ιαπωνική μεταφορά του ομώνυμου manga, των ιαπωνικών δηλαδή κόμικς.

Ο δημιουργός του manga, Haro Aso, εμπνέεται από την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων του Λιούις Κάρολ για να βυθίσει όμως ο ίδιος τους πρωταγωνιστές του σε έναν κόσμο γεμάτο βία, δύσκολες ή αδύνατες αποφάσεις, έναν κόσμο τελείως ακατανόητο, που φτάνει τους ήρωές του διαρκώς στα όριά τους.

Όπως και στο Squid Game έτσι και στο Alice in Borderland κυριαρχούν τα παιχνίδια ζωής και θανάτου. Σε αυτά οι πρωταγωνιστές καλούνται να πάρουν δύσκολες αποφάσεις –σχεδόν αδύνατες κάποιες φορές– για να διασφαλίσουν την επιβίωσή τους, τη συνέχιση της προσπάθειάς τους για τη λύση του μυστηρίου και την επιστροφή τους στην κανονική ζωή.

Είναι όμως αυτό εφικτό; Μέχρι πού θα φτάσει ο καθένας και πώς συνδέεται η ζωή τους σε αυτόν τον κόσμο με τον πραγματικό;

Alice in Borderland στο Netflix: Η ιαπωνική εκδοχή του Squid Game Facebook Twitter
Είναι όλα ένα όνειρο; Μια συνωμοσία εξωγήινων; Η ψυχική διαχείριση ενός αφόρητου τραύματος; Ένα πείραμα; Κάτι άλλο;

Ο δημιουργός του manga, Haro Aso, εμπνέεται από την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων του Λιούις Κάρολ για να βυθίσει όμως ο ίδιος τους πρωταγωνιστές του σε έναν κόσμο γεμάτο βία, δύσκολες ή αδύνατες αποφάσεις, έναν κόσμο τελείως ακατανόητο, που φτάνει τους ήρωές του διαρκώς στα όριά τους.

Κι όμως, μέσα στις πιο δύσκολες συνθήκες επιβίωσης, οι πρωταγωνιστές δεν βυθίζονται όλοι στον κυνισμό – αυτός είναι πάντα υπόθεση των τεράτων, των χαρακτήρων εκείνων που μοιάζουν προσωρινά με ανίκητοι θεοί.

Αντίθετα, μάλιστα, αναζητούν να βρουν και να δώσουν νόημα στις ζωές τους, μέσω της σύναψης ισχυρών φιλικών και ερωτικών δεσμών μεταξύ τους, δεσμών αλληλοϋποστήριξης, αυτοθυσίας και σεβασμού, ακόμα και προς τους αντίπαλους από τους οποίους, χάνοντας, τους αφαιρείται η ζωή.

Δυο χρόνια μετά, στις 22 Δεκεμβρίου του 2022, βγήκε και η δεύτερη σεζόν. Σε αυτήν οι ήρωες της ιστορίας θα πρέπει να αναμετρηθούν με τα χαρτιά της τράπουλας που απέμειναν. Πρώτος αναλαμβάνει δράση ο Ρήγας μπαστούνι. Η ιστορία συνεχίζει από το σημείο που έμεινε στην πρώτη σεζόν. Θυμόμαστε πώς ξεκίνησαν όλα.

Ο Arisu στον πραγματικό κόσμο ήταν μανιακός με τα fps (first-person shooter) βιντεοπαιχνίδια, όπου ο παίκτης βλέπει στην οθόνη του τον κόσμο μέσα από τα μάτια του χαρακτήρα του, καθώς εναλλάσσει όπλα για να προχωρήσει μέσα στην ιστορία του παιχνιδιού. Τώρα από κυνηγός μετατρέπεται σε θήραμα και βλέπει τον κόσμο μέσα από τα μάτια του κυνηγημένου.

Alice in Borderland στο Netflix: Η ιαπωνική εκδοχή του Squid Game Facebook Twitter
Η δεύτερη σεζόν του Alice in Borderland είναι ακόμα πιο βίαιη από την πρώτη.

Η δεύτερη σεζόν του Alice in Borderland είναι ακόμα πιο βίαιη από την πρώτη. Πολύ συχνά οι σκηνές τραβάνε περισσότερο απ’ ό,τι χρειάζεται και το σενάριο συχνά κάνει κοιλιά. Απλά θες να προχωρήσει η ιστορία, όπως θέλουν και οι πρωταγωνιστές της, όμως ένα σαδιστικό αόρατο χέρι τούς αναγκάζει να πρέπει να ρισκάρουν ή και να χάνουν τις ζωές τους στην προσπάθειά τους να τελειώσουν με τον εφιάλτη.

Το όγδοο και τελευταίο επεισόδιο της σεζόν αποζημιώνει τον αγανακτισμένο από τη βία και τον σκοτωμό θεατή, δίνοντάς του εξηγήσεις ή μάλλον προσπαθώντας να του παρουσιάσει κάποιες πιθανές αφηγηματικές λύσεις.

Είναι όλα ένα όνειρο; Μια συνωμοσία εξωγήινων; Η ψυχική διαχείριση ενός αφόρητου τραύματος; Ένα πείραμα; Κάτι άλλο;

Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο κόσμος αυτός είναι μια οριακή δυστοπική κατάσταση. Μια ατομική ή συλλογική δημιουργία που φέρνει τον άνθρωπο αντιμέτωπο με τις χειρότερες και τις καλύτερες πλευρές του.

Ο ψυχικός-εσωτερικός-υποκειμενικά βιωμένος κόσμος ενός gamer συναντιέται με τους αντίστοιχους ψυχικούς κόσμους των άλλων και όλοι μαζί με μια δεδομένη εξωτερική τους κατάσταση, συνθέτοντας έναν άλλο, διαφορετικό κόσμο που δεν έχει σημασία αν είναι τελικά πραγματικός ή μη, ψηφιακός ή αναλογικός.

Alice in Borderland στο Netflix: Η ιαπωνική εκδοχή του Squid Game Facebook Twitter
Απλά θες να προχωρήσει η ιστορία, όπως θέλουν και οι πρωταγωνιστές της, όμως ένα σαδιστικό αόρατο χέρι τούς αναγκάζει να πρέπει να ρισκάρουν ή και να χάνουν τις ζωές τους στην προσπάθειά τους να τελειώσουν με τον εφιάλτη.

Σημασία έχει ότι σε καλεί να συμμετάσχεις σε αυτόν με τους όρους που σου θέτει και που –όπως και στον πραγματικό κόσμο– εκεί δεν υπάρχουν περιθώρια ασφαλών επιλογών, τύπου «save and continue» ή «save and exit». Το προνόμιο της αποθήκευσης μιας δεδομένης στιγμής κι επιστροφής αργότερα σε αυτή αποτελεί πλέον ένα παρελθόν.

Το παιχνίδι, άλλωστε, και η συμμετοχή κάποιου σε αυτό είναι πάντοτε μια εξαιρετικά σοβαρή υπόθεση. Τώρα επιπλέον πρέπει να το παίξεις και υπεύθυνα, με τις επιλογές σου να έχουν κάποιο κόστος σε εσένα και τους άλλους. Ή όπως λέει καλύτερα ένας χαρακτήρας της σειράς, «η ζωή είναι ένα παιχνίδι που το παίζουμε μαζί», κι απευθυνόμενος διαμέσου του Arisu και στον θεατή, συμπληρώνει: «Προσπάθησε να το απολαύσεις».

Alice in Borderland - Official Trailer - Netflix

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ