H άνθηση του ελληνικού animation

Από το μπαλκόνι Facebook Twitter
«Από το μπαλκόνι» του Άρη Καπλανίδη και του Ηλία Ρουμελιώτη, μια μικρού μήκους ταινία που διαπραγματεύεται ένα απόλυτα ελληνικό θέμα.
0

Για δεκαετίες η λέξη «animation» ακουγόταν ως κάτι εξωπραγματικό στην Ελλάδα. Ακόμη και αν κατά καιρούς γίνονταν προσπάθειες με φιλμ κινουμένων σχεδίων, μικρού μήκους στην πλειοψηφία τους, ήταν μεμονωμένες και δεν έβγαιναν προς το ευρύτερο κοινό.

Ένα φιλμ κινουμένων σχεδίων, εκτός από ακριβή, είναι και χρονοβόρα παραγωγή. Δεν είναι παίξε - γέλασε και απαιτεί από τους δημιουργούς να έχουν την κατάλληλη τεχνογνωσία και εκπαίδευση στον συγκεκριμένο τομέα, κάτι που δεν ήταν καθόλου δεδομένο εδώ για πολλούς λόγους, κυρίως λόγω έλλειψης δομών και χρηματοδότησης.

Φυσικά, στην Ελλάδα οι περισσότεροι που ήθελαν να ασχοληθούν σοβαρά με αυτό είτε κατέληγαν στη διαφήμιση, είτε έφευγαν στο εξωτερικό, είτε, στη χειρότερη, εγκατέλειπαν το όνειρό τους.

«Αν μπορούσε να προβλέψει κανείς από τις ενδείξεις, το μέλλον για το ελληνικό animation επιβάλλει μεγαλύτερη εξωστρέφεια, ανάδειξη νέων ταλέντων και έμφαση σε μεγαλύτερες παραγωγές με διεθνή στόχευση».

Κι όμως, ο κόσμος σήμερα φαίνεται ότι ενδιαφέρεται για ένα ελληνικό φιλμ κινουμένων σχεδίων. Αυτό φαίνεται από την ανταπόκριση που είχε και συνεχίζει να έχει το «Από το μπαλκόνι» του Άρη Καπλανίδη και του Ηλία Ρουμελιώτη, μια μικρού μήκους ταινία που διαπραγματεύεται ένα απόλυτα ελληνικό θέμα. Μια χιουμοριστική απεικόνιση μιας συνοικίας της Νέας Φιλαδέλφειας μέσα από την ιστορία της κυρίας Λίνας, η οποία παρακολουθεί από το μπαλκόνι της τα τεκταινόμενα στη γειτονιά και ενίοτε παρεμβαίνει σε αυτά.

Οι σπιρτόζικοι διάλογοι και μια ουμανιστική ματιά στους λαϊκούς χαρακτήρες αυτής της γειτονιάς έδιναν στην ταινία ένα ιδιαίτερο χρώμα, αναγνωρίσιμα ελληνικό, αλλά συγχρόνως παγκόσμιο, και δεν είχε σημασία αν ήταν κινούμενα σχέδια, αν και αυτό ήταν ένα από τα σημαντικά επιτεύγματά της.

H άνθιση του ελληνικού animation Facebook Twitter
Από το 2008 και για 15 χρόνια το Animasyros έχει συγκεντρώσει 100.000 θεατές που το έχουν παρακολουθήσει από κοντά και ψηφιακά, έχει προσκαλέσει 1.820 σκηνοθέτες, παραγωγούς και δημοσιογράφους, ενώ έχει προβάλει 2.250 ταινίες από όλο τον κόσμο και έχει διοργανώσει 80 εκπαιδευτικά εργαστήρια.

Πέρα όμως από αυτό, μια ακόμη ελληνική ταινία κινουμένων σχεδίων ξεχώρισε πέρσι και μάλιστα βραβεύτηκε στο Cannes World Film Festival που έγινε τον Δεκέμβριο που μας πέρασε. Το οκτάλεπτο «Mine» της Δάφνης Ξουράφη διαπραγματεύεται ένα σοβαρό θέμα, αυτό της ψυχικής υγείας και του εγκλεισμού. Πρωταγωνίστρια είναι η Αμίνα, ένα κορίτσι με κοντά μαλλιά που μπροστά από έναν υπολογιστή και προσπαθώντας να δουλέψει, χάνεται σταδιακά σε έναν ωκεανό σκέψεων και συναισθημάτων ενώ το δωμάτιό της αρχίζει να πλημμυρίζει.  

Το «Mine» ήταν ένα από τα φιλμ που προβλήθηκαν στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων Animasyros που γίνεται κάθε χρόνο στη Σύρο. Μια ματιά στο πρόγραμμά του δείχνει ότι κάτι κινείται στον χώρο και ότι τα πράγματα είναι αρκετά ελπιδοφόρα. 

Mine

Επιπλέον, φέτος, για όσους παρακολουθούν το ελληνικό διαγωνιστικό τμήματα, το επίπεδο ήταν αρκετά ανεβασμένο και ο αριθμός ταινιών που πήραν μέρος έχει αυξηθεί δραστικά με είκοσι συμμετοχές. 

«Το ελληνικό animation έχει διαγράψει μια εντυπωσιακή πορεία την τελευταία δεκαετία, τόσο σε επίπεδο δημιουργικότητας όσο και εθνικής ανάπτυξης και της διεθνούς ορατότητάς του», αναφέρει ο πρόεδρος του φεστιβάλ Βασίλης Καραμητσάνης. «Σ’ αυτό συντέλεσαν οι ίδιοι οι δημιουργοί, καταξιωμένοι και νεότεροι, που με δυναμισμό και τόλμη αφηγούνται στο διεθνές κοινό θέματα καίρια αλλά και πρωτότυπα που κερδίζουν τον θεατή. Επιπλέον, οι συνθήκες παραγωγής των κινουμένων σχεδίων στην Ελλάδα βελτιώθηκαν σημαντικά με τη στήριξη της πολιτείας που παρέχει κίνητρα και χρηματοδότηση για την ανάδειξη διαφόρων συμπαραγωγών στον κλάδο.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η οργάνωση της κοινότητας σε ενιαίο φορέα εκπροσωπείται από την ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ - Ελληνική Ένωση Κινουμένων Σχεδίων, ενώ αναμφίβολος είναι ο θετικός ρόλος που έπαιξαν τα φεστιβάλ animation της χώρας μας.

Το μέλλον του κλάδου, όπως και του ελληνικού κινηματογράφου γενικότερα, δεν μπορεί κανείς να το γνωρίζει, ιδίως στις συνθήκες ραγδαίων αλλαγών και αβεβαιότητας που βιώνουμε. Ωστόσο, αν μπορούσε να προβλέψει κανείς από τις ενδείξεις, το μέλλον για το ελληνικό animation επιβάλλει μεγαλύτερη εξωστρέφεια, ανάδειξη νέων ταλέντων και έμφαση σε μεγαλύτερες παραγωγές με διεθνή στόχευση».

Ταξιδιάρικα Ζουζούνια Facebook Twitter
«Ταξιδιάρικα Ζουζούνια».

Οι τάσεις στην εγχώρια σκηνή

«Οι διεθνείς τάσεις που σε μεγάλη έκταση χαρακτηρίζουν και την εγχώρια σκηνή των κινουμένων σχεδίων δείχνουν πολύ περισσότερο animation παντού και πολύ πέρα από τη διαφήμιση, όπου χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον τις προηγούμενες δεκαετίες, έμφαση σε εθνικές θεματικές με διεθνή απήχηση, μετάβαση σε μια πιο ισότιμη επαγγελματική εκπροσώπηση σε σχέση με το ανδροκρατούμενο status που ίσχυε παλιότερα στα κινούμενα σχέδια διεθνώς και άνοιγμα σε κάθε μορφή διάχυσης και διανομής του προϊόντος πολύ πέρα από τα σινεμά και τις πλατφόρμες».

Οι λέξεις που χαρακτήριζαν φέτος τα φιλμ του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος ήταν «φαντασία» και «ευρυματικότητα». Εν αντιθέσει με πέρσι, που το «From the balcony» του Άρη Καπλανίδη ήταν το αδιαμφισβήτητο φαβορί, μέχρι την απονομή των βραβείων ήταν δύσκολο να διακρίνεις ποια ταινία θα κέρδιζε τους κριτές. Επρόκειτο για ταινίες animation που ξεχώριζαν επειδή είχαν κάτι να πουν αλλά και λόγω της υψηλής αισθητικής τους.

Το βραβείο τελικά δόθηκε στο «Καναρίνι» των Χρυσούλα Κοροβέση και Μάριου Γαμπιεράκη, μια πεσιμιστική ματιά στη δύσκολη ζωή ενός ανθρακωρύχου και στη σχέση εξάρτησης που έχει με ένα καναρίνι. Η Ειδική Μνεία στο Ελληνικό Διαγωνιστικό τμήμα απονεμήθηκε στην ταινία «Ταξιδιάρικα Ζουζούνια» (Travel Βugs) του Φωκίωνα Ξένου, που εξιστορεί τις περιπέτειες ενός σκαθαριού-τουρίστα από το Παρίσι και μιας πασχαλίτσας στους δρόμους της Αθήνας. Η συγκεκριμένη έχει τη φιλοδοξία να γίνει τηλεοπτική σειρά, αν βρει τον κατάλληλο χρηματοδότη.

Ξεχώρισαν, επίσης, το «Echo» (Ηχώ) του Σέργιο Κοτσόβουλου (Sergio Ko), μια εξαιρετική σπουδή για την αποξένωση και την περιθωριοποίηση όσων ανθρώπων διαφέρουν στις μεγαλουπόλεις, το πανέμορφο «Pink Mountain» (Ροζ Βουνό) του Thomas Künstler για έναν απαγορευμένο έρωτα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, το προσωπικό και συγκινητικό «My mother, The sea» (H μητέρα μου, η θάλασσα) της Ασπασίας Καζέλη, το «Theatre de Gravures» (Το θέατρο με τις γκραβούρες), ένα σουρεαλιστικό παραλήρημα, το «In Between» (Στο ενδιάμεσο) των Σοφίας Περσεγκίδου και Λαμπρινής Φάκα που αποτύπωνε με διασκεδαστικό τρόπο την παράνοια της καθημερινότητας, και, τέλος, το ανατριχιαστικά επίκαιρο «The revenge of female statues» (Η εκδίκηση των γυναικείων αγαλμάτων) της Βανέσσας Φερλέ.

The revenge of female statues Facebook Twitter
«The revenge of female statues» (Η εκδίκηση των γυναικείων αγαλμάτων) της Βανέσσας Φερλέ.

Αναφέροντας, όμως, νωρίτερα, τον Άρη Καπλανίδη, φέτος, μαζί με τον Ηλία Ρουμελιώτη παρευρέθηκαν στις παρουσιάσεις της Αγοράς για να δώσουν μια πρώτη γεύση από το επερχόμενο πρότζεκτ τους που έχει τίτλο «Γυναίκες του '22», το οποίο αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στο στάδιο της έρευνας.

Το φιλμ θα είναι ντοκιμαντέρ κινουμένων σχεδίων και θα εξετάζει τη Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από τις πραγματικές αφηγήσεις των γυναικών που επέζησαν από τον διωγμό. Σε μια μικρή κουβέντα μαζί τους, οι δυο δημιουργοί ανέφεραν ότι το πρότζεκτ αφορά την Καταστροφή του ’22 γενικότερα και όχι τόσο τις γυναίκες.

«Ξεκινήσαμε να διαβάζουμε όλες τις μαρτυρίες και όταν το κάνεις αυτό περιμένεις να υπάρχουν πολλές αντιφάσεις. Στις γυναίκες, όμως, δεν υπήρχε αυτό, μόνο μια κοινή οπτική γωνία που με κάποιον τρόπο συνδεόταν με την κοινότητα. Ο λόγος που μιλούσαν στους ιστορικούς τότε ήταν επειδή ήθελαν να αφήσουν μια κληρονομιά στις επόμενες γενιές γυναικών κι αυτό ήταν εντυπωσιακό.

Διάβαζες για βιασμούς, για την αντιμετώπιση της γυναίκας εκείνη την εποχή και μετά από λίγο συνειδητοποιούσες ότι αυτές οι αφηγήσεις ξεπερνούσαν το ιστορικό γεγονός και μιλούσαν πιο πολύ στο σήμερα. Είχαν μια ευθεία γραμμή που το ένωνε ακόμη και με το #metoo. Θελήσαμε να το τιμήσουμε αυτό. Και το φιλμ είναι ντοκιμαντέρ επειδή δεν θέλουμε να επηρεάσουμε τον λόγο τους. Θέλουμε να μπει αυτούσιος στην ιστορία.

Άρης Καπλανίδης Ηλίας Ρουμελιώτης Facebook Twitter
Ο Άρης Καπλανίδης μαζί με τον Ηλία Ρουμελιώτη παρευρέθηκαν στις παρουσιάσεις της Αγοράς για να δώσουν μια πρώτη γεύση από το επερχόμενο τους πρότζεκτ που έχει τίτλο «Γυναίκες του ‘22».

Αυτό που είδαμε από το "Μπαλκόνι" είναι ότι ο κόσμος είναι έτοιμος να δεχτεί ένα κινούμενο σχέδιο, αρκεί να είναι απτό και να προσεγγίζει κάτι που τον ενδιαφέρει. Πάντοτε εξαρτάται από τους καλλιτέχνες τι θα κάνουν για να ανοίξει αυτό. Δεν είναι κάτι τόσο δύσκολο αν τα έργα είναι ανάλογα.

Το "Μπαλκόνι" ήταν μονόδρομος επειδή όταν αποφασίσαμε να το κάνουμε animation για οικονομικούς λόγους δεν μπορούσε να το αναλάβει κάποιος άλλος, αλλά ευτυχώς μας εμπιστεύτηκε η παραγωγός μας, αποφασίσαμε να το κάνουμε μόνοι μας και βγήκε.

Σίγουρα στην Ελλάδα δεν υπάρχουν τα budgets, όπως στο εξωτερικό, αλλά, αν βγαίνουν πολλά πρότζεκτ, όπως βλέπουμε εδώ, που τα τελευταία χρόνια έχουν μεγάλη άνθηση, στέκονται από μόνα τους, παίρνουν βραβεία, κυκλοφορούν και παίζονται στις αίθουσες, τόσο πιο πολύ θα δίνεται και κίνητρο και χρηματοδότηση. Πρέπει να συνεχίσουν να υπάρχουν, για να στρώσει το έδαφος. Υπάρχουν Έλληνες animators πολύ ταλαντούχοι, άνθρωποι που το δουλεύουν χρόνια αυτό, αλλά δουλεύουν στο εξωτερικό».

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ