Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει τη Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών

Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει την Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών Facebook Twitter
0

Στις 3 Απριλίου του 1841 ο Δανός συγγραφέας παραμυθιών Χανς Κρίστιαν Άντερσεν έγραψε: «Λίγο έξω απ' την Αθήνα, εκεί που αρχίζει ο ελαιώνας, περνάς τον ξακουστό Κηφισό. Σήμερα το ποτάμι αυτό δεν είναι παρά τρία μικρά ρυάκια… απ' την άλλη μεριά του ελαιώνα ο τόπος είναι ερημικός κι η βλάστηση αγρία. Ο δρόμος από δω οδηγεί σε αρχαία ίχνη τροχού πάνω σε βράχια, κατεβαίνει ίσιος και φαρδύς προς τον κόλπο κι ακολουθεί τον γιαλό ως την Ελευσίνα… στα μισά του δρόμου… μέσα στην άγρια ερημιά, βρίσκεται το μοναστήρι του Δαφνιού, κατεστραμμένο στην Επανάσταση. Χτίστηκε σε μαυριτανικό ρυθμό και το μεταχειρίζονται τώρα σαν καταφύγιο οι χωροφύλακες, που βρίσκονται εδώ για την ασφάλεια του δρόμου. Το Δαφνί είναι χωρίς αμφιβολία ένα απ' το πιο ενδιαφέροντα, τα πιο γραφικά σημεία του δρόμου…» («Οδοιπορικό στην Ελλάδα», Εστία, 1999)

Η επίσκεψη από τον δέκατο ένατο αιώνα μέχρι και σήμερα σε έναν ιστορικό τόπο σαν τη Μονή Δαφνίου, ελάχιστα χιλιόμετρα από το κέντρο της Αθήνας, προκαλεί δέος και αποτελεί μοναδική εμπειρία. Σαν μια επιστροφή σε έναν χώρο πανάρχαιο, ίσως και παγανιστικό, που αποπνέει γαλήνη και, όπως συμβαίνει πάντα σε ανάλογες τοποθεσίες με πλούσια φύση και δροσερά νερά, λειτουργεί σχεδόν καθαρτικά.

Αναγνωρισμένη ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την Ουνέσκο, εξακολουθεί να βρίσκεται υπό αποκατάσταση μετά τις σοβαρές ζημιές που προκάλεσε ο ισχυρός σεισμός που έπληξε την Αττική το 1999. Όντως για αρκετά χρόνια είχε σκαλωσιές και η επίσκεψη γινόταν ουσιαστικά σε εργοτάξιο.

Τόσο η αρχιτεκτονική της όσο και τα υπέροχα ψηφιδωτά της προδίδουν την επίδραση της Βασιλεύουσας. Eίναι αδιαμφισβήτητο ότι οι τεχνίτες που ολοκλήρωσαν την εξαίσια τοιχογραφία είχαν προσκληθεί από την Κωνσταντινούπολη.   

Από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία του ελλαδικού χώρου και ιδίως της νότιας Ελλάδας, φημίζεται κυρίως για το ανυπέρβλητο ψηφιδωτό της οροφής του τρούλου του που απεικονίζει τον Χριστό Παντοκράτορα, όπως και για τα υπόλοιπα στα χαμηλότερα σημεία των τοίχων, στα τόξα και στις καμάρες. Ωστόσο χαρακτηρίζεται ως ένα ιδιαίτερα αξιόλογο οικοδόμημα, ενώ το συνοδεύει και μια συναρπαστική ιστορία.

Αυτό το διάστημα και μέχρι τις 25 Μαρτίου καλή αφορμή για επίσκεψη είναι η διπλή έκθεση που φιλοξενείται στα πρώην κελιά-εκθεσιακό χώρο με τίτλο «Φιλελληνισμός και Ελληνική Επανάσταση / Η Μονή Δαφνίου μέσα από τους περιηγητές» με εκθέματα της Συλλογής Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου αλλά και του Χαϊδαριώτη αρχιτέκτονα και συλλέκτη Γιάννη Ιγγλέση.

Ο τελευταίος, δεινός γνώστης της ιστορίας της περιοχής, στην οποία γεννήθηκε και ζει μέχρι σήμερα, συμμετέχει με πολύτιμες, σπάνιες γκραβούρες και εκδόσεις περιηγητών, ατσαλογραφίες και φωτογραφίες από αλμπουμίνα, λιθογραφίες της μονής από τον δέκατο ένατο αιώνα.

Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει την Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών Facebook Twitter
Φημίζεται κυρίως για το ανυπέρβλητο ψηφιδωτό της οροφής του τρούλου του που απεικονίζει τον Χριστό Παντοκράτορα. Φωτ.: Αρχείο Συλλογής Γιάννη Ιγγλέση

Είχα την τύχη να παρακολουθήσω μια ξενάγηση που έγινε ένα ηλιόλουστο πρωινό Κυριακής. Ενταγμένη στην πράσινη φύση, η μονή μοιάζει να προστατεύει σαν κουκούλι το μνημείο και το πλινθόστρωτο μονοπάτι που οδηγεί στο εσωτερικό της αυλής.

Προχωρώντας, το δυνατό φως αντανακλώνταν τόσο στα ερείπια του περίβολου που η αρχαιολογική σκαπάνη έχει αποκαλύψει όσο και στο καθολικό της Μονής. Ο ταγμένος συλλέκτης που από φοιτητής ασχολείται με την ανάδειξη του τόπου του μιλάει με μεγάλη αγάπη γι’ αυτόν, εξηγώντας:

«Το Χαϊδάρι είχε την τύχη να συνδέεται με όλες τις περιόδους της Ιστορίας. Με την αρχαιότητα λόγω της Ιεράς Οδού, με τα βυζαντινά χρόνια λόγω της Μονής του Δαφνίου, με την Επανάσταση, χάρη στις μάχες που δόθηκαν στο Παλατάκι από τον Καραϊσκάκη και τον φιλέλληνα Φαβιέρο. Με τη σύγχρονη εποχή λόγω της γερμανικής κατοχής και του μπλοκ 15 και αργότερα λόγω του Στρατοπέδου Χαϊδαρίου».  

Στο Χαϊδάρι, λοιπόν, με τη μακραίωνη ιστορία, στις παρυφές του όρους Αιγάλεω, στα μισά ακριβώς της Ιεράς Οδού, έντεκα χιλιόμετρα από το κέντρο της Αθήνας, η Μονή Δαφνίου είναι χτισμένη στη θέση που υπήρχε ιερό του Δαφναίου Απόλλωνα, όπως αναφέρει ο Παυσανίας. Πιθανόν από εκείνον να πήρε και το όνομά της, αν και υπάρχουν διάφορες εικασίες.

Ένας θρύλος λέει ότι μια βασιλοπούλα που την έλεγαν Δάφνη ναυάγησε στη θάλασσα του Σκαραμαγκά, διασώθηκε μαζί με δώδεκα βαρέλια γεμάτα φλουριά και για να ευχαριστήσει την Παναγία έχτισε το μοναστήρι προς τιμήν της. Τίποτα δεν είναι βέβαιο, ούτε και το πότε ιδρύθηκε η μονή. Αρχικά οι ερευνητές τοποθετούσαν την ίδρυσή της στον 6ο αι. μ.Χ. κι αυτό προέκυψε από το γεγονός ότι στα παλαιοχριστιανικά χρόνια πολλοί ειδωλολατρικοί ναοί μετατράπηκαν σε χριστιανικούς. 

Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει την Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών Facebook Twitter
Λιθογραφία του Τhierry Freres PL III, 1843.

Εφόσον το ιερό του Δαφναίου Απόλλωνα αντικαταστάθηκε από χριστιανικό ναό (τύπου βασιλικής), θα καταστράφηκε κατά την επιδρομή των Γότθων το 395 μ.Χ. Παρ' όλα αυτά, οι πιο πρόσφατες μελέτες ανάγουν την πραγματική ίδρυση της μονής στον 11ο αι., δηλαδή κάπου μεταξύ 1080 και 1100, χάρη στη χορηγία κάποιου αξιωματούχου με μεγάλη δύναμη ή χάρη στην απόφαση ενός αυτοκράτορα.

Τόσο η αρχιτεκτονική της όσο και τα υπέροχα ψηφιδωτά της προδίδουν την αδιαμφισβήτητη επίδραση της Βασιλεύουσας. Είναι σίγουρο ότι οι τεχνίτες που ολοκλήρωσαν την εξαίσια τοιχογραφία είχαν προσκληθεί από την Κωνσταντινούπολη.   

Περικυκλωμένη από οχυρωματικό τείχος για την προστασία της από ληστές, μέρος του οποίου σώζεται, η κύρια είσοδος την εποχή της ακμής της βρισκόταν στη δυτική πλευρά που έβλεπε και την Ιερά Οδό. Σήμερα μπαίνεις από την ανατολική πλευρά.

Το εντυπωσιακού μεγέθους καθολικό ορθώνεται σαν ένας θεόρατος κύβος στο κέντρο μιας μεγάλης τετράγωνης αυλής. Σταυροειδής ναός, ανήκει στον σύνθετο οκταγωνικό τύπο, με τον δεκαοκτώ μέτρων τρούλο του να στηρίζεται σε οκτώ πεσσούς.

Το φως διαχέεται μέσα από δεκαέξι παράθυρα στο ύψος του τρούλου, ενώ στην οροφή του αποκαλύπτεται ένα από τα ωραιότερα ψηφιδωτά της βυζαντινής αγιογραφίας: ο Χριστός Παντοκράτορας σε μια αναπαράσταση μνημειώδη και ανεπανάληπτη. Μια μορφή αυστηρή, γεμάτη ένταση και δύναμη σε χρυσοποίκιλτο φόντο, μέρος του οποίου είναι κατεστραμμένο, που περιστοιχίζεται από αγγέλους και προφήτες, ενώ στα σφαιρικά τρίγωνα αναπαρίστανται οι τέσσερις ευαγγελιστές.

Στις χαμηλότερες ζώνες παρουσιάζονται περιστατικά της ζωής του Χριστού, αλλά καθώς το καθολικό είναι αφιερωμένο στην Κοίμηση της Θεοτόκου, επικεντρώνεται σε σκηνές από τον βίο της Παναγίας. Ανάμεσα στις παραστάσεις που σώζονται είναι ο Ευαγγελισμός, η Γέννηση, η Βάπτιση, η Μεταμόρφωση, η Σταύρωση και η Ανάσταση. 

Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει την Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών Facebook Twitter
Γέννηση. Φωτ.: Αρχείο Συλλογής Γιάννη Ιγγλέση
Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει την Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών Facebook Twitter
Ανάσταση. Φωτ.: Αρχείο Συλλογής Γιάννη Ιγγλέση
Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει την Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών Facebook Twitter
Βάφτιση. Φωτ.: Αρχείο Συλλογής Γιάννη Ιγγλέση
Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει την Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών Facebook Twitter
Μεταμόρφωση. Φωτ.: Αρχείο Συλλογής Γιάννη Ιγγλέση

Η Μονή Δαφνίου λεηλατήθηκε από όλους τους κατακτητές που πέρασαν από την Αθήνα. Το 1204 καταλήφθηκε από τους Φράγκους και λίγο αργότερα, το 1207, ο Βουργουνδός ευγενής Όθων ντε λα Ρος, ως Μέγας Κύρης των Αθηνών, έχοντας καλές σχέσεις με το κιστερκιανό αβαείο του Μπελεβό στην πατρίδα του τη Βουργουνδία, τοποθέτησε εκεί πολλούς μοναχούς του αβαείου, οι οποίοι έδιωξαν τους ορθόδοξους καλόγερους.

Τους δυόμισι αιώνες που παρέμειναν πρόσθεσαν νέο εξωνάρθηκα, για την κατασκευή του οποίου χρησιμοποίησαν κίονες ιωνικού ρυθμού που μάλλον απέσπασαν από το παραπλήσιο μνημείο της Πυθιονίκης που κατασκεύασε ο Μακεδόνας και σύντροφος στις εκστρατείες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Άρπαλος, προς τιμήν της συζύγου του, της εταίρας Πυθιονίκης, ενώ, ανάμεσα στις διάφορες επεμβάσεις, ήταν μια σειρά από κελιά και η ανέγερση καμπαναριού (αργότερα οι σεισμοί το γκρέμισαν) και αμυντικού τείχους.

Είναι γνωστό ότι επί Φραγκοκρατίας η μονή απέκτησε το προσωνύμιο Delfino και αποτέλεσε το μαυσωλείο των δουκών της Αθήνας. Εκεί είναι θαμμένος και ο Όθων ντε λα Ρος. 

Τους Φράγκους αντικατέστησαν το 1311 οι Καταλανοί, το 1387 οι Φλωρεντίνοι  Ατζαϊόλοι, μέχρι που το 1458 ο Μωάμεθ ο Β’ κατέκτησε την Αθήνα και παραχώρησε τη μονή στους ορθόδοξους μοναχούς. Ωστόσο, λόγω των πειρατικών ληστρικών επιδρομών, που ήταν ιδιαίτερα συχνές κατά τον δέκατο έκτο και τον δέκατο έβδομο αιώνα, πιθανόν να είναι και η περίοδος που λεηλατήθηκε μέρος του χρυσού της οροφής διά της στόχευσης με τόξα.

Τα βέλη έφταναν στην οροφή και οι ψηφίδες που έπεφταν γίνονταν φυλαχτά. Η μονή σταδιακά ερημωνόταν, καθώς πολλοί μοναχοί εγκατέλειψαν το Δαφνί. 

Όλο εκείνο το διάστημα οι Ευρωπαίοι περιηγητές που διέσχιζαν την Ιερά Οδό με προορισμό την Ελευσίνα έκαναν μια στάση και στη Μονή Δαφνίου. Όλοι αναφέρονται στο καθολικό ως την «αρχαιότερη εκκλησία της Αττικής», αλλά συγχρόνως σχολιάζουν και την εγκατάλειψη στην οποία βρισκόταν, παρόλο που θαύμαζαν τόσο την αρχιτεκτονική και τα ψηφιδωτά όσο και το θαυμάσιο φυσικό περιβάλλον με τις πηγές και τα πηγάδια.

Το 1802 ο Έντουαρντ Κλαρκ αφαίρεσε έναν από τους τέσσερις ιωνικούς κίονες του εξωνάρθηκα και λίγο αργότερα τον μιμήθηκε και ο Έλγιν. Οι κίονες βρίσκονται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο. Ένας αυθεντικός κοσμεί μέχρι σήμερα τη μονή. 

EΠΕΞ Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει την Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών Facebook Twitter
Ατσαλογραφία, 1853, Allgem Bauzeitung. Συλλογή Γιάννη Γ. Ιγγλέση

Μεγάλες φθορές συνέβησαν κατά την Επανάσταση του ’21, όταν Τούρκοι κατάφεραν να εισχωρήσουν στο Δαφνί από ένα εξωτερικό πηγάδι που οδηγούσε σε ένα εσωτερικό, χάρη στην προδοτική ενέργεια του μοναχού Παΐσιου. Έβαλαν φωτιά στο καθολικό, όπου κάηκε και ο προδότης, με σκοπό να λιώσει ο χρυσός της οροφής, κάτι που φυσικά δεν το πέτυχαν. Κατά τις μάχες εναντίον του Ομέρ Βρυώνη το 1821 αλλά και εναντίον του Κιουταχή το 1827 οι Έλληνες οπλαρχηγοί χρησιμοποίησαν τη στρατηγική θέση της μονής ως ορμητήριο.

Στις 4 Αυγούστου 1826 ο στρατάρχης Γεώργιος Καραϊσκάκης έγραψε σε επιστολή του από το στρατόπεδο της Ελευσίνας: «… Επείγαμεν, και εις το Μοναστήρι το Δαφνί το οποίον, κατά κακήν τύχη το έχουν πιασμένον οι εχθροί, δεν θέλω λείψω όμως οπού ενώ συνανθροισθώμεν, να πέσωμεν εις το εχθρικόν σταρτόπεδον και ότι θέλει ο θεός ας γίνει και αν τρις τέσσερας ημέρας βαστάξει ακόμη η χώρα ελπίζω με την δείναμιν του θεού να κάμωμεν τίποτα».

Στο τέλος της Επανάστασης η Μονή Δαφνίου ήταν σχεδόν έρημη από μοναχούς. Μεταξύ 1838 και 1839 χρησιμοποιήθηκε από τους Βαυαρούς ως στρατώνας. Κατά την περίοδο του Κριμαϊκού Πολέμου (853-1856), που ο Πειραιάς ήταν υπό αγγλογαλλική κατοχή, ένα τάγμα Γάλλων στρατιωτών κατασκήνωσε εκεί για να αποφύγει τη χολέρα.

Όσο διήρκεσε η παραμονή τους ανέλαβαν και διεκπεραίωσαν εργασίες καθαριότητας του χώρου, ενώ συμμετείχαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές στην Ιερά Οδό. Όταν, εν τέλει, έφυγαν, εγκαταστάθηκε μια μικρή ομάδα από μοναχές. 

Η μονή αποτυπώθηκε σχεδιαστικά μέσα στα χρόνια πολλές φορές. Ξεχωρίζουν η εργασία του Γερμανού χαρτογράφου Jean Adolphe Sommer το 1841, του Δανού αρχιτέκτονα Lauritis Albert Winstrup το 1850, η χρωμολιθογραφία του 1842 από τον χαράκτη Eugène Deshayes, εμπνευσμένη από δαγγεροτυπία του Joseph Philibert Girault de Prangey (πρώτη φωτογραφία της Μονής μεταξύ 1841-1844), μια άλλη του 1845 του Theodore du Moncel, μια ατσαλογραφία του 1853 από τον Allgem Bauzeitung, οι φωτογραφίες του 1865 του Δημητρίου Κωνσταντίνου και μια σειρά λιθογραφιών του Frederic Sorrieu. 

Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει την Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών Facebook Twitter
Σταύρωση. Φωτ.: Αρχείο Συλλογής Γιάννη Ιγγλέση
Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει την Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών Facebook Twitter
Κοίμηση Θεοτόκου. Φωτ.: Αρχείο Συλλογής Γιάννη Ιγγλέση

Έχει μεγάλο ενδιαφέρον το πώς μια παρανόηση συνδέεται με τη μονή. Καθώς για ένα σύντομο διάστημα δύο ετών μεταξύ του Μαΐου του 1883 και του Φεβρουαρίου του 1885 χρησιμοποιήθηκε ως ψυχιατρείο, συνηθίζουμε να αναφερόμαστε σε αυτήν όταν θέλουμε να παραπέμψουμε σε φρενοκομείο, κάτι που οφείλεται στο ψυχιατρικό νοσοκομείο Δρομοκαΐτειο που χτίστηκε παραδίπλα το 1887, βάζοντας τις βάσεις για τη δημιουργία του σύγχρονου Χαϊδαρίου, με την εγκατάσταση στην περιοχή των εργαζομένων του. 

Οι ισχυροί σεισμοί των ετών 1886, 1889 και 1894 προκάλεσαν ανυπολόγιστες ζημιές, ωθώντας τους αρμόδιους να προχωρήσουν σε ενέργειες για  την αποκατάσταση, τη συντήρηση και την ανάδειξη του Δαφνιού. Όμως ο άνθρωπος στον οποίο χρωστάμε τη διάσωση του μνημείου είναι ο Γεώργιος Λαμπάκης που το 1885 ίδρυσε τη Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία. 

Την τριετία 1936-1939 πραγματοποιήθηκαν ανασκαφές για τον εντοπισμό κατάλοιπων του ιερού του Δαφναίου Απόλλωνα. Παράλληλα, ο ναός τελούσε κατά καιρούς λειτουργίες και γάμους. Π.χ. το 1950 ο σπουδαίος μουσικολόγος Σίμωνας Καράς παντρεύτηκε εκεί, ακολουθώντας το πλήρες βυζαντινό τελετουργικό.

Έχουν πραγματοποιηθεί κι άλλες εκδηλώσεις πολιτισμού εκεί, π.χ. ένα Πάσχα παρουσιάστηκε ο Ακάθιστος Ύμνος. Λόγω της υπόστασής του ως αρχαιολογικού χώρου δεν ξαναλειτούργησε ως εκκλησία. Το 1999 ένας ακόμα σεισμός ήρθε να προκαλέσει σοβαρότατες ζημιές. Η αρμόδια εφορεία αρχαιοτήτων αναγκάστηκε να την κλείσει για το κοινό, καθώς εκτελούνταν συστηματικές εργασίες για την υποστύλωση του καθολικού. Από το 2008 είναι και πάλι ανοιχτή για τους επισκέπτες. 

EΠΕΞ Μια σημαντική έκθεση αναδεικνύει την Μονή Δαφνίου μέσα από σπάνια τεκμήρια περιηγητών Facebook Twitter
Josef Theodor Hansen, Daphni von Athen, ελαιογραφία, 1890. Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου.

«Φιλελληνισμός και Ελληνική Επανάσταση – Η Μονή Δαφνίου μέσα από τους Περιηγητές»

Μονή Δαφνίου, ανατολική πτέρυγα μεταβυζαντινών κελιών (τέρμα Ιεράς Οδού, Χαϊδάρι)

Έως 11 Σεπτεμβρίου 2022

Ωράριο λειτουργίας: Τετ.-Κυρ. 08:30–15:30

Είσοδος ελεύθερη

Τηλ. επικοινωνίας: 210 3213571 (γραφεία ΕΦΑΔΑ), 210 5811558 (Μονή Δαφνίου)

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ 13/01 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Στρατόπεδο Χαϊδαρίου: Στο λιγότερο γνωστό, στην υπόλοιπη Ευρώπη, ναζιστικό κολαστήριο

Ιστορία μιας πόλης / Στρατόπεδο Χαϊδαρίου: Στο λιγότερο γνωστό, στην υπόλοιπη Ευρώπη, ναζιστικό κολαστήριο

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό και διδάκτορα Νεότερης Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Άννα-Μαρία Δρουμπούκη για την, άγνωστη στους πολλούς, ιστορία του Στρατοπέδου Χαϊδαρίου κατά την περίοδο της Κατοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ