«Αν κάποιος δει στον ύπνο του τον εαυτό του νεκρό, σημαίνει ότι θα ζήσει ως τα βαθιά γεράματα»

«Αν κάποιος δει στον ύπνο του τον εαυτό του νεκρό, σημαίνει ότι θα ζήσει ως τα βαθιά γεράματα» Facebook Twitter
Υποστήριγμα κεφαλής που χρησιμοποιούσαν οι Αιγύπτιοι αντί μαξιλαριού. Από τον τάφο του φαραώ Τουταγχαμών. 
6

Το λεγόμενο Βιβλίο των Ονείρων είναι ένας αιγυπτιακός πάπυρος που ανάγεται στους χρόνους του Ραμσή ΙΙ (1279-1213 π.Χ.) γραμμένος σε ιερατική γραφή με κόκκινο και μαύρο μελάνι. Παρά το γεγονός ότι η αρχή και το τέλος του Βιβλίου των Ονείρων έχουν χαθεί, είναι σαφές ότι το χειρόγραφο αυτό περιλάμβανε έναν αναλυτικό κατάλογο με όνειρα και τις ερμηνείες τους και συνιστά έτσι τον παλαιότερο σωζόμενο ονειροκρίτη.

Ο πάπυρος (Chester Beatty Papyrus no. III) εκτίθεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο, όπου τον κληροδότησε ο πολυεκατομμυριούχος συλλέκτης Alfred Chester Beatty μαζί με άλλους παπύρους που επί το πλείστον σώζουν κείμενα της Βίβλου. Εκτός από το ενδιαφέρον περιεχόμενο αυτού του ονειροκρίτη και η ίδια η ιστορία του χειρογράφου είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Πριν καταλήξει να συνοδεύσει τον τελευταίο ιδιοκτήτη του στον τάφο του στην Deir el Medina (όπου υποτίθεται ότι βρέθηκε ο πάπυρος), το χειρόγραφο πέρασε από πολλά χέρια ως οικογενειακό κειμήλιο ή πιο σωστά ως τμήμα μιας οικογενειακής βιβλιοθήκης. Κάποια στιγμή βρέθηκε στα χέρια του γραφέα Qeniherkhepshef, ο οποίος χρησιμοποίησε την πίσω πλευρά του παπύρου που ήταν σχεδόν όλη κενή για να αντιγράψει ένα ποίημα για την περίφημη Μάχη του Kadesh, (που έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Ραμσή ΙΙ, πιθανόν το 1274 π.Χ), όπως επίσης και μια επιστολή στον βεζίρη του φαραώ Merneptah (τέλος 13ου αι. π.Χ.). Μετά το θάνατο του γραφέα Qeniherkhepshef, ο πάπυρος πέρασε στον Khaemamen, που υπήρξε δεύτερος σύζυγος της γυναίκας του Qeniherkhepshef, και στο γιο του Amennakht, όπως μαθαίνουμε από τις υπογραφές τους επάνω στο χειρόγραφο.

Σε κάθε σελίδα του παπύρου πάνω από κάθε κάθετη στήλη γράφεται η εισαγωγική φράση «Αν κάποιος δει στον ύπνο του» και σε κάθε οριζόντια γραμμή γράφεται πρώτα το όνειρο, έπειτα η λέξη «καλό» ή «κακό» και τέλος η σημασία του

Το Βιβλίο των Ονείρων δεν ήταν βεβαίως ο μόνος ονειροκρίτης που θα κυκλοφορούσε στην Αιγυπτο. Ασφαλώς και άλλοι παρόμοιοι κατάλογοι θα βρίσκονταν σε χρήση ήδη πριν τον 13ο αι. π.Χ., δεδομένου μάλιστα ότι οι Αιγύπτιοι όπως και όλοι οι αρχαίοι λαοί της Μεσογείου έδιναν μεγάλη σημασία στα όνειρα και την ερμηνεία τους. Ερμηνείες ονείρων περιλαμβάνονται στο Έπος του Γκιλγκαμές, στην Ιουδαϊκή Πεντάτευχο και ονειροκρίτες σαν το Βιβλίο των Ονείρων έχουν βρεθεί στην  Ασσυριακή Αυτοκρατορική Βιβλιοθήκη των χρόνων του Ashurbanipal (669-626 π.Χ.).

Τον 2ο αι. μ.Χ. στην Έφεσο, ο Αρτεμίδωρος ο Δαλδιανός συγκέντρωσε και δημοσίευσε τα Ονειροκριτικά, ένα συστηματικό έργο πέντε βιβλίων που αναφέρονταν αναλυτικά στα όνειρα και τις ερμηνείες τους. Το έργο του Αρτεμίδωρου γνώρισε τεράστια δημοφιλία στους αιώνες που ακολούθησαν, ακόμη και ως τον 20ο αιώνα, επηρεάζοντας επιστήμονες που ασχολήθηκαν με την ερμηνεία των ονείρων όπως ο S. Freud και ο C. Jung. Νομίζω όμως ότι αξίζει να γίνει μια ξεχωριστή ανάρτηση για τα Ονειροκριτικά του Αρτεμίδωρου.    

«Αν κάποιος δει στον ύπνο του τον εαυτό του νεκρό, σημαίνει ότι θα ζήσει ως τα βαθιά γεράματα» Facebook Twitter
Ένα από τα πολλά κρεβάτια που βρέθηκαν στον τάφο του Τουταγχαμών.

Ας επανέλθουμε όμως στο αιγυπτιακό Βιβλίο των Ονείρων του 13ου αι. π.Χ. Ο κατάλογος αυτός είναι γραμμένος προσεκτικά και πολύ οργανωμένα σε μορφή πίνακα. Σε κάθε σελίδα του παπύρου πάνω από κάθε κάθετη στήλη γράφεται η εισαγωγική φράση «Αν κάποιος δει στον ύπνο του» και σε κάθε οριζόντια γραμμή γράφεται πρώτα το όνειρο, έπειτα η λέξη «καλό» ή «κακό» και τέλος η σημασία του. Στο κείμενο παρατίθενται πρώτα τα καλά όνειρα και μετά τα κακά. Η λέξη «κακό» γράφεται με κόκκινο χρώμα, ένα χρώμα που συνδέεται με την καταστροφή και τον κίνδυνο.  

Όπως ήδη ανέφερα, η αρχή και το τέλος του καταλόγου λείπουν ενώ φθορές απαντώνται και σε πολλά άλλα σημεία του κειμένου. Σώζονται περί τις 250 καταγραφές ονείρων και ερμηνειών και από αυτές επέλεξα να παρουσιάσω σήμερα αυτές που βρήκα περισσότερο ενδιαφέρουσες. Για τη μετάφραση χρησιμοποίησα την αρχική δημοσίευση του κειμένου από τον Alan H. Gardiner, Hieratic Papyri in the British Museum (Λονδίνο, 1935), ο οποίος σημειώνει ότι παρά το γεγονός ότι η γλώσσα του κειμένου είναι απλή, η συντομογραφική διατύπωση τόσο των ονείρων όσο και των ερμηνειών τους δημιουργεί αμφιβολίες σε πολλές περιπτώσεις. Για το λόγο αυτό διάλεξα να περιλάβω τις περιπτώσεις όπου η πρόταση έχει λογικό νόημα και ασφαλή απόδοση. 

Αν κάποιος δει στον ύπνο του το πέος του να μεγαλώνει, είναι καλό. Σημαίνει ότι θα πολλαπλασιαστεί η περιουσία του.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του τον εαυτό του να κοιτάζει έξω από ένα παράθυρο, είναι καλό.

Σημαίνει ότι η προσευχή του θα εισακουσθεί από το θεό.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του τον εαυτό του επάνω σε μια στέγη, είναι καλό. Σημαίνει ότι θα βρει κάτι.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του τα μαλλιά του να μεγαλώνουν, είναι καλό. Σημαίνει ότι κάτι θα τον κάνει να χαρεί.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του μια μεγάλη γάτα, είναι καλό. Σημαίνει ότι θα έχει μια μεγάλη σοδειά.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι κάθεται επάνω σε δέντρο, είναι καλό. Σημαίνει ότι θα τελειώσουν όλα τα βάσανά του.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του τον εαυτό του νεκρό, είναι καλό. Σημαίνει ότι θα ζήσει ως τα βαθιά γεράματα.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι πίνει αίμα, είναι καλό. Σημαίνει ότι θα εξολοθρευτούν οι εχθροί του.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι κάθεται σε ένα περιβόλι στη λιακάδα, είναι καλό. Σημαίνει ευτυχία.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι τρώει κροκόδειλο, είναι καλό. Σημαίνει ότι θα αποκτήσει κάποιο αξίωμα.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του το φεγγάρι να λάμπει, είναι καλό. Σημαίνει ότι ο θεός θα τον συγχωρέσει.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του να πριονίζει ξύλο, είναι καλό. Σημαίνει ότι οι εχθροί του είναι νεκροί.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι θάβει έναν γέρο άνθρωπο, είναι καλό. Σημαίνει ευημερία.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι τρώει φρούτα συκομουριάς, είναι κακό. Σημαίνει πόνους.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι πίνει ζεστή μπύρα, είναι κακό. Σημαίνει ότι θα τον βρουν συμφορές.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι κοιτάζει το πρόσωπό του στον καθρέφτη, είναι κακό. Σημαίνει μια άλλη σύζυγο.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του να τρώει καυτό κρέας, είναι κακό. Σημαίνει ότι θα τον κρίνουν ένοχο.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι συνευρίσκεται με μια γυναίκα, είναι κακό. Σημαίνει πένθος.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι το κρεβάτι του πιάνει φωτιά, είναι κακό. Σημαίνει ότι η γυναίκα του θα τον εγκαταλείψει.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι κουνάει μια περούκα, είναι κακό. Σημαίνει ότι τον κοροϊδεύουν.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι κοιτάζει μέσα σε ένα βαθύ πηγάδι, είναι κακό. Σημαίνει ότι θα μπει στη φυλακή.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι πιάνει φωτιά, είναι κακό. Σημαίνει ότι θα τον σφάξουν.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του στρουθοκάμηλο, είναι κακό. Σημαίνει ότι θα τον βρει συμφορά.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι τον χτυπάνε με μια βέργα από ιτιά, είναι κακό. Σημαίνει ότι όταν πεθάνει, κανείς δεν θα τον πενθήσει.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι μπαίνει σε ένα δωμάτιο με βρεγμένα ρούχα, είναι κακό. Σημαίνει καυγά.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι πετάει ξύλο μέσα στο νερό, είναι κακό. Σημαίνει ότι συμφορά θα βρει το σπιτικό του.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι τρώει αυγό, είναι κακό. Σημαίνει ότι θα χάσει εντελώς την περιουσία του.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι τρώει σύκα και σταφύλια, είναι κακό. Σημαίνει αρρώστια.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι κόβει τα μαλλιά του, είναι κακό. Σημαίνει ότι κάτι θα του πάρουν από το σπίτι του.

Αν κάποιος δει στον ύπνο του ότι φροντίζει μαϊμούδες, είναι κακό. Σημαίνει ότι τον περιμένει μια αλλαγή.

«Αν κάποιος δει στον ύπνο του τον εαυτό του νεκρό, σημαίνει ότι θα ζήσει ως τα βαθιά γεράματα» Facebook Twitter
Πάπυρος με ερμηνείες ονείρων. Πηγή: Βρετανικό Μουσείο.
Αρχαιολογία & Ιστορία
6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

5 σχόλια
> Απ' ότι φαίνεται, δεν πολυχώνευαν […] τις αλλαγές :-)http://bit.ly/VsndvGThe Geopolitics of Egypt: From Eternal Stability to Turmoil"The mindset of eternal stability was so deeply entrenched that when ancient Egyptian scholars discovered that they had failed to account for the extra day in leap years, instead of adjusting their calendars they decided it would be less disruptive to wait until their calendar – too short by 0.25 days annually – simply cycled all the way around again, a process that took 1,461 years. When that day arrived, the Egyptian leadership declined to make the adjustment since, from their point of view, the inaccurate calendar had triggered no deleterious events in the past millennia and a half. A more modern example indicates that this mindset is mostly unchanged. Egypt began producing cotton in the first half of the 19th century, but it was not until 2005 that Egypt took the next logical step and began producing textiles."
Υπάρχει γενικά συμφωνία στις ερμηνείες των διαφόρων ονειροκριτών; Π.χ. ερμηνεύουν όλοι το μεγάλωμα των μαλλιών ως μελλοντική χαρά; Ή έστω ως κάτι θετικό;> Το έργο του Αρτεμίδωρου γνώρισε τεράστια δημοφιλία [...], επηρεάζοντας επιστήμονες που ασχολήθηκαν με την ερμηνεία των ονείρων όπως ο S. Freud και ο C. Jung. http://bit.ly/YbF2vX«ὁ περὶ μητρὸς λόγος περὶ ἀφροδισίων ὢν ποικίλος καὶ πολυμερὴς καὶ πολλὴν ἐπιδεχόμενος διαίρεσιν πολλοὺς τῶν ὀνειροκριτῶν διέφυγεν. εἴ τις οὖν τὴν ἑαυτοῦ μητέρα σύγχρωτα, ὅπερ καὶ κατὰ φύσιν τινὲς λέγουσι, καὶ ζῶσαν ἔτι περαίνοι, εἰ μὲν εἴη ἔτι αὐτῷ ὁ πατὴρ ἐρρωμένος, ἔχθρα αὐτῷ πρὸς τὸν πατέρα ἔσται διὰ τὴν καὶ ἐπὶ τῶν ἄλλων ἀνθρώπων γινομένην ζηλοτυπίαν ἣ μᾶλλον ἂν ἐπὶ τούτων γένοιτο».