Μόσιαλος για κοροναϊό: Λειτουργία από την τηλεόραση και προσωρινή παύση της Θείας Κοινωνίας

Μόσιαλος για κοροναϊό: Λειτουργία από την τηλεόραση και προσωρινή παύση της Θείας Κοινωνίας Facebook Twitter
Στο ζήτημα του κοραναϊού και της Θείας Κοινωνίας αναφέρθηκε, με άρθρο του, ο Ηλίας Μόσιαλος - EUROKINISSI
3

«Η Εκκλησία της Ελλάδος θα πρέπει να σκεφτεί πιο ασφαλείς τρόπους τέλεσης της Θείας Λειτουργίας, πχ σε εξωτερικούς χώρους όπως έπραξε η Καθολική Εκκλησία» λόγω κοροναϊού, σημειώνει ο Πρόεδρος του Τμήματος Πολιτικής της Υγείας στο London School of Economics, Ηλίας Μόσιαλος.

Σε άρθρο του στην εφημερίδα «Τα Νέα», ο κ. Μόσιαλος ανέφερε πως για το θέμα της Θείας μετάληψης, επικοινώνησε με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας για να μάθει τι προτείνει, ωστόσο διαπίστωσε πως δεν έχει εκδώσει ακόμα καμία οδηγία.

Ο ίδιος επαναλαμβάνει πως οι ευπαθείς ομάδες των πιστών που είναι και η πλειοψηφία όσων πηγαίνουν στην εκκλησία, θα πρέπει να παρακολουθούν την λειτουργία από την τηλεόραση και ότι η Θεία Κοινωνία θα πρέπει να σταματήσει κατά την διάρκεια της επιδημίας. Όπως λέει, «στην ακραία περίπτωση που θα έχουμε φαινόμενα Ιταλίας, η Εκκλησία θα πρέπει να σκεφτεί πιο ασφαλείς τρόπους εκτέλεσης της θείας λειτουργίας π.χ. σε εξωτερικούς χώρους όπως έπραξε η Καθολική Εκκλησία».

Ολόκληρο το άρθρο του Ηλία Μόσιαλου στα Νέα

«Οι σχέσεις Κράτους - Εκκλησίας δημιουργούν διαχρονικά εντάσεις στον δημόσιο διάλογο στη χώρα μας. Το θέμα του χωρισμού αρμοδιοτήτων έχει τεθεί κατ' επανάληψη, χωρίς όμως να προκύψει συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Το Σύνταγμά μας ορίζει ότι η επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού. Είμαστε στη μειοψηφία των χωρών παγκοσμίως που συνταγματικά κατοχυρώνουμε επικρατούσα θρησκεία, ενώ η εποπτεία των θρησκευτικών δραστηριοτήτων υπάγεται στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Στη Βουλγαρία, ενώ το Σύνταγμα ορίζει ότι η Ορθοδοξία είναι η παραδοσιακή θρησκεία της χώρας, το κράτος παραμένει κοσμικό. Στη Γεωργία αναγνωρίζεται συνταγματικά ο ρόλος της Εκκλησίας στην ιστορία της χώρας, αλλά ταυτόχρονα και η ανεξαρτησία της από το κράτος. Λίγες χώρες στον κόσμο έχουν υπουργεία υπεύθυνα για θρησκευτικές υποθέσεις, ενώ μικρός είναι ο αριθμός και στην Ευρώπη. Είναι επίσης γνωστό ότι όσο πιο έντονος είναι ο βαθμός της θρησκευτικής προσήλωσης, τόσο πιο πιθανό είναι να υπάρχουν αρνητικές απόψεις προς την επιστημονική γνώση. Με βάση τις έρευνες του Pew Research Center την περίοδο 2015-2017 σε 34 χώρες της Ευρώπης, οι απόψεις των Ελλήνων για τα θέματα θρησκείας συγκλίνουν περισσότερο με αυτές των κατοίκων στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, παρά με εκείνων της Δυτικής Ευρώπης.

Παραδείγματος χάριν, στην ερώτηση «Το να είμαι χριστιανός είναι αρκετά ή πολύ σημαντικό στο να είμαι πραγματικός Έλληνας;» το 76% απαντά καταφατικά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης είναι 34%. Το 59% των Ελλήνων πιστεύει στον Θεό με απόλυτη βεβαιότητα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στη Δυτική Ευρώπη είναι 15%. Με βάση την ίδια έρευνα μόνο το 45% των Ελλήνων θεωρεί ότι οι αμβλώσεις πρέπει να είναι νόμιμες στις περισσότερες περιπτώσεις, ενώ στη Δυτική Ευρώπη το ποσοστό ανεβαίνει στο 81%. Η στάση της Εκκλησίας. Λαμβάνοντας υπόψη τα συγκεκριμένα δεδομένα και με βάση την εξελισσόμενη επιδημία του κορωνοϊού, η στάση της Εκκλησίας αποκτά ιδιαίτερη σημασία. Η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος τοποθετήθηκε δηλώνοντας ότι δεν υπάρχει θέμα διακοπής της Θείας Κοινωνίας.

Προσωπικά έθεσα πρώτος το ζήτημα στον δημόσιο διάλογο με τρόπο ήπιο, αναμένοντας τη συγκεκριμένη στάση της Εκκλησίας, ενώ δεν υπάρχει επίσημη στάση της πολιτείας ή άλλου κρατικού οργανισμού. Απευθυνόμουν κυρίως στους βαθύτερα θρησκευόμενους που είναι πολύ πιο πιθανό να ακούσουν τις απόψεις της Ιεραρχίας. Σε μια χώρα όπου οι σχέσεις Κράτους - Εκκλησίας είναι τόσο στενές, θα περίμενε κανείς και κυβερνητική τοποθέτηση. Το θέμα όμως δεν είναι καθαρά ελληνικό. Η συντριπτική πλειοψηφία των κυβερνήσεων παγκοσμίως, ιδιαίτερα σε πολυπληθείς χριστιανικές χώρες όπως η Ρωσία και οι ΗΠΑ, δεν έχει πάρει θέση.

Η γνώμη μου είναι ότι οι ευπαθείς ομάδες των πιστών, που είναι και η πλειοψηφία όσων πηγαίνουν στην εκκλησία, θα πρέπει να παρακολουθούν τη λειτουργία από την τηλεόραση, ότι η Θεία Κοινωνία θα πρέπει να σταματήσει κατά τη διάρκεια της επιδημίας και ότι στην ακραία περίπτωση που θα έχουμε φαινόμενα Ιταλίας η Εκκλησία θα πρέπει να σκεφτεί πιο ασφαλείς τρόπους τέλεσης της θείας λειτουργίας – π.χ. σε εξωτερικούς χώρους, όπως έπραξε η Καθολική Εκκλησία.

Το θεωρώ δύσκολο να συμφωνήσουν όλοι, και κυρίως η Εκκλησία, σε μια τέτοια προοπτική στη χώρα μας. Ακόμη και αν συμφωνούσαν, το μέτρο θα ήταν σχετικής αποτελεσματικότητας αν δεν έκαναν το ίδιο και οι κυβερνήσεις με τις Εκκλησίες παγκοσμίως. Αν συνεχίσει η Θεία Μετάληψη στις υπόλοιπες χώρες, πώς θα γίνει περιορισμός στην εξάπλωση μιας νόσου που δεν έχει εθνικά σύνορα; Επομένως ποια είναι η λύση; Η λύση πρέπει να είναι και παγκόσμια και γι' αυτό επικοινώνησα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας για να μάθω τι προτείνει. Διαπίστωσα ότι ως αυτή την ώρα ο Οργανισμός δεν έχει εκδώσει οδηγίες, πιστεύω όμως ότι προχωρούν διεργασίες για την εκπόνηση συγκεκριμένου πλαισίου κατευθυντήριων οδηγιών για τις θρησκευτικές δραστηριότητες σε παγκόσμιο επίπεδο. Η έκδοση αυτών των οδηγιών από τον κατεξοχήν αρμόδιο Οργανισμό θα κατευθύνει τις κυβερνήσεις στο έργο τους και θα συμβάλει σε μια ενιαία εφαρμογή μέτρων δημόσιας υγείας. Ο κορωνοϊός είναι μια νόσος που δεν γνωρίζει σύνορα, επομένως στο θέμα των θρησκευτικών δραστηριοτήτων χρειαζόμαστε λύσεις και σε εθνικό και σε παγκόσμιο επίπεδο».

Ελλάδα
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

3 σχόλια
Ειχε δικιο η Ραχηλ θελουν να εξαφανισουν τον Ελληνισμο και την Ορθοδοξια. Και το πιο φρικτο. Κλενουν και τα ''μαγαζια''. Που θα κανει clubbing ο Ελληνας; Τον τελειωσατε Ω Ανδρες Αθηναιοι.
Ο άξονας των θέσεων Μόσιαλου είναι ΠΡΟΛΗΨΗ - στο μέτρο που είναι ανθρώπινα δυνατό -, απέναντι σε ϊό που αντιμετωπίζεται διεθνώς ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ. Οπότε, δικαιολογείται και υπερβολικός βαθμός προστασίας, αλλά το κόστος θα αποσβεσθεί μεσοπρόθεσμα.Ο άξονας των θέσεων της Εκκλησίας είναι ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ ΠΙΣΤΗ, η οποία παρέχει προστασία και από τους ϊούς. Δεν εξηγεί όμως, πως η μεταφυσική πίστη δεν έσωσε εκατομύρια ανθρώπων από ασθένειες στα 2000 χρόνια του Χριστιανισμού, αλλά ήταν η Επιστήμη που έδωσε τελικά την λύση.Και δεν δέχεται η επί γης Εκκλησιαστική Εξουσία, ότι οι αρρώστιες - μέσα στο μεταφυσικό πλαίσιο - είναι ίσως δοκιμασίες, όπου προέχει και κρίνεται ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ Η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΑΓΑΠΗΣ προς τον πλησίον μας, που είναι ο μέγιστος σκοπός της χριστιανικής θρησκείας.Ο Υιός Θεού που θυσιάστηκε - κατά τον Χριστιανισμό - για την σωτηρία των ανθρώπων, είναι δυνατό να έχει τέτοια "προσωποπαγή / εγωϊστική " θεώρηση που θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές ;Πολύ απλό το ερώτημα προς την Εκκλησιαστική Εξουσία.
Στο μεγαλύτερο μέρος του άρθρου τίθενται ζητήματα, όπως ποσοστά για το θέμα των εκτρώσεων και του Συντάγματος που αποτελούν –σεβαστές κατά τα άλλα- προσωπικές απόψεις του συγγραφέα. Σε ένα άλλο μέρος θίγονται σημεία για τα οποία νομίζω έχει ήδη υπάρξει μέριμνα και ανακοινώσεις. Το θέμα του Εκκλησιασμού που επανειλημμένως θίγεται στο άρθρο ώς ότι δήθεν αγνοείται έχει ήδη απαντηθεί και θεσμικά και εκκλησιαστικά. Για την συμμετοχή των ατόμων τρίτης ηλικίας, έχει τεθεί από την Εκκλησία πλαίσιο όπως, και (κυρίως) από τον κο Τσιόρδα επικεφαλής της ομάδας. https://www.ethnos.gr/ellada/92211_eody-min-pigainete-se-ekklisies-logo-toy-koronaioyΉδη, έχουμε και οδηγίες για αποφυγή της νηστείας (εν μέσω σαρακοστής) από τις ευπαθείς ομάδες, όπως αυτήν που έγκαιρα έβγαλε η μητρόπολη Μεσογαίας. https://www.imml.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=2381:egkyklios-152&catid=8:egkyklioi&Itemid=143Ο δε Αμερικής, πήγε ακόμη παρακάτω αναφερόμενος σε αγιασμό, εικόνες, λείψανα, ευχέλαιο. https://www.romfea.gr/oikoumeniko-patriarxeio-ts/arxiepiskopi-amerikis/35774-ta-metra-kai-oi-10-entoles-tou-amerikis-elpidoforou-gia-ton-korono%CF%8Ao