Γιορτινές οικογενειακές συγκεντρώσεις και οι τοξικές αναθυμιάσεις τους

Γιορτινές οικογενειακές συγκεντρώσεις και οι τοξικές αναθυμιάσεις τους Facebook Twitter
Σχεδόν σε υπνωτίζει όλη αυτή η αισχρή ψαλμωδία, πάνω από κρασιά και κρέατα και γλυκά, σχεδόν σε ακινητοποιεί. Δεν αντέχεις ούτε να ντραπείς για όλη αυτή τη συγγενική παρακμή, που βαριανασαίνει πάνω από τα πιάτα, πού πώς διάβολο συντηρείται ως τις μέρες μας και φτάνει μέχρι τη γενιά μας
19

Το να απέχει κανείς για καιρό, συνειδητά, από τις συγκεντρώσεις της αγίας ελληνικής οικογένειας κυρίως κέρδη έχει. Έχει, όμως, και το τίμημά της η αποχή, όταν για λόγους (συνήθως ανώτερης) βίας, πρέπει να δηλώσει ξανά το παρών, έστω και για λίγο. Το σοκ είναι απερίγραπτο, φτάνει ως τα τρίσβαθα και όπως στις ταινίες καταστροφής παίρνει να ξηλώνει τα πάντα, με όρους ντόμινο, όσα έχτισες, όσα προσπάθησες, όσα σου πήρε χρόνο για να αποκαταστήσεις, μέσα σε μία ώρα έχουν γίνει σκόνη.

Κατ’ αρχάς, όλοι οι λύκοι – έστω και γερασμένοι, με κοιλιές και μυαλά θηρίου- είναι εκεί. Κι όλοι οι σπουδαίοι κι οι γενναίοι, όσοι τους κατατρόπωσαν κατά το παρελθόν, λείπουν. Αυτοί έφυγαν νωρίς, τα κτήνη έμειναν. Κολάσιμη σκέψη και δεν θα ‘ναι η μόνη κατά τη διάρκεια της οικογενειακής σύναξης.

Ξαφνικά, θυμάσαι πώς μυρίζει ο παλιός Πατίστας, τα σαπισμένα θέλω και ο απροκάλυπτος φθόνος που σκάνε ως φιλί στο μάγουλο σου, με μπόλικο παλιό κραγιόν και ανανεωμένη κανιβαλική διάθεση. Είναι που έχουν καιρό να σε δουν, είναι που είσαι το ανίψι και είναι η θεία, οι θείες, οι θείοι, οι ξαδέρφες που παντρεύτηκαν νωρίς και ξύπνησαν αργά. Καμία σημασία δεν έχει το τι είσαι τώρα. Εδώ, θα είσαι πάντα ανίψι, πάντα της αγέλης, όσο κι αν πιστεύεις ότι ξέφυγες, στα δόντια σου θα έχεις πάντα αίμα.

Κάτσε, φάε, γιατί δεν τρως;, τι τη θες τόση δουλειά;, πότε θα παντρευτείς;, καλά έκανες και το ‘βγαλες το σκουλαρίκι απ’ το φρύδι, ντροπή, κι άλλο πτυχίο;, τι θα το κάνεις;, κρίμα, αυτό μας βγήκε ζάβαλο, τα έμαθες, της Τασούλας ο γιος βγήκε αποτέτοιος.

Σχεδόν σε υπνωτίζει όλη αυτή η αισχρή ψαλμωδία, πάνω από κρασιά και κρέατα και γλυκά, σχεδόν σε ακινητοποιεί. Δεν αντέχεις ούτε να ντραπείς για όλη αυτή τη συγγενική παρακμή που βαριανασαίνει πάνω από τα πιάτα, πού πώς διάβολο συντηρείται ως τις μέρες μας και φτάνει μέχρι τη γενιά μας, σαν αίρεση και σαν κατάρα. Ακούς συνταγές ανάμεικτες με το τελευταίο οικογενειακό σκάνδαλο και σιγά σιγά εξαφανίζεσαι, γίνεσαι μικρός, αρχίζεις να πιστεύεις σε αδελφότητες και ισχυρά είδη. Το αίμα νερό δεν γίνεται, αλλά πώς στην ευχή μπορεί να σε συνδέει η ίδια γραμμή αίματος με αυτό που μαίνεται δίπλα σου, το κατά τα λοιπά ευυπόληπτο, που όλοι χαιρετούν και μακαρίζουν..

Κοιτάς με τρόμο την ώρα, την πόρτα, το παράθυρο, προσπαθείς να μην αναγουλιάσεις, να κρατηθείς από το μετά: τα πιο γερά μεθύσια, οι πιο έκλυτες διασκεδάσεις γίνονται μετά από οικογενειακές –με το ζόρι- συγκεντρώσεις, για να ξορκιστεί η θανατοφοβία· ο συγχρωτισμός με ζωντανούς νεκρούς αφήνει κουσούρια. Είσαι διατεθειμένος να πάρεις όλα τα ναρκωτικά του κόσμου μόνο και μόνο για να ξεχάσεις το primitive φαρμάκι που σ’ έφερε στη ζωή.

[Και πού, πού, πού να τα πεις όλα αυτά και να μη σε πουν υπερβολικό; Κανείς δεν προσβάλλει την οικογένεια, μόνο λίγη πλάκα σηκώνει να κάνεις μαζί της, επιφανειακά, πάνω πάνω, αν αγγίξεις τον πυρήνα, η ντροπή θα είσαι εσύ]. Φυσικά και δεν είσαι μόνο εσύ σοκαρισμένος. Αυτοί να δεις: στα 17 ήσουν παραδείσιο και εξωτικό πτηνό, στα 27 ήδη απολωλός, στα 37 μια χαμένη δυνατότητα να αποκτήσει η οικογένεια άλλη μια επεκτατική μηχανή.

Εις υγείαν, χρόνια πολλά, ευχές γεμάτες μνησικακία, αν στηθεί κι ένας ωραίος καβγάς να θυμηθεί ο ένας τα προ Χριστού του άλλου, θα έχει ολοκληρωθεί τέλεια η γιορτή, θα προλάβεις να φύγεις αθόρυβα, χωρίς κανείς να σε θυμηθεί, το πρώτο κύμα της γύρω γύρω οικογενειακής σαλμονέλας, πάει, πέρασε, αυτό ήταν. Απομένει της Πρωτοχρονιάς, κι αυτό θα περάσει, θα λυθεί, μόνο ένα δεν λύνεται: η απορία για το πώς συντηρείται και διαιωνίζεται όλη αυτή η οικογενειακή παραδοσιακή ανθρωποθυσία – κι αν έχεις τον Θεό σου! – συντηρείται…

Οπτική Γωνία
19

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ