Όταν ο Ταραντίνο συνάντησε τον Ράμφο

Όταν ο Ταραντίνο συνάντησε τον Ράμφο Facebook Twitter
Ο Γιώργος Κακουλίδης (Αθήνα, 1956), δυναμικότατος ποιητής ήδη από την πρώτη του εμφάνιση με τη συλλογή Λίμπερτυ (εκδ. Κείμενα, 1979), το παλεύει γόνιμα εδώ και χρόνια και μας προσφέρει υψηλής θερμοκρασίας και εντάσεως πεζογραφήματα. Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO
1

1.



Γέλιο και άβυσσος. Όταν οι ποιητές καταπιάνονται με την πεζογραφία, τα πράγματα γίνονται συναρπαστικά. Εξάλλου, πολλοί ξακουστοί πεζογράφοι θήτευσαν στην ποίηση προτού ασχοληθούν περιπαθώς με το διήγημα, τη νουβέλα, το μυθιστόρημα. Ας θυμηθούμε τον Ντίνο Χριστιανόπουλο, τον Κώστα Ταχτσή, τον Γιώργο Ιωάννου, τον Ευγένιο Αρανίτση, ακόμα και τον Νίκο Καρούζο, που είχε γράψει μυθιστόρημα με τίτλο Η Γερμανική Σκιά, και τον Τάσο Δενέγρη, που οι φήμες έλεγαν ότι έγραφε επί χρόνια το μυθιστόρημα Ο Ρασκόλνικοφ στην Κυψέλη. Επίσης τον Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ, τον Νόρμαν Μέιλερ, τον Μάλκολμ Λόουρι, τον Τζακ Κέρουακ. Ο Γιώργος Κακουλίδης (Αθήνα, 1956), δυναμικότατος ποιητής ήδη από την πρώτη του εμφάνιση με τη συλλογή Λίμπερτυ (εκδ. Κείμενα, 1979), το παλεύει γόνιμα εδώ και χρόνια και μας προσφέρει υψηλής θερμοκρασίας και εντάσεως πεζογραφήματα. Μετράμε τρία αφηγήματα, το Σύνδρομο του Παρθένη (εκδ. Καστανιώτης, 1991), Φαλαμπέλα (εκδ. Καστανιώτης, 1995) και Η σειρήνα της Ομόνοιας (εκδ. Εξάντας, 2002). Μετράμε δύο τόμους με καταγραφές περιπετειών και διηγήματα, τις Ιστορίες του βγήκαν αληθινές (εκδ. Futura, 2004) και το Περί αλητείας (εκδ. Κέδρος, 2011). Μετράμε δύο μυθιστορήματα, τη Λέσχη της στιγμής (εκδ. Λιβάνης, 2009) και το Μίστερ Μπούλντογκ (εκδ. Λιβάνης, 2015).

 

2.

Κεφάλια. Ο Κακουλίδης συνθέτει ένα μυθιστόρημα με τα υλικά της ποίησης. Αδράχνει στιβαρά την πραγματική πραγματικότητα, τη βουτάει στο τσουκάλι όπου κοχλάζουν όλα τα μαγικά φίλτρα μιας τεθλασμένης και μουρλαμένης φαντασίας, μπλέκει πρόσωπα και πράγματα, ανακατεύει την τράπουλα, κόβει, μοιράζει στον Κουέντιν Ταραντίνο, στον Στέλιο Ράμφο, στον Τζον Κάρπεντερ, στον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη, τους αφήνει να παίξουν το πόκερ της σαγήνης και της λύτρωσης, μαζεύει τα τραπουλόχαρτα, τα κάνει κομμάτια, κομφετί, τα πετάει πάνω από τη Μονή Σταυρονικήτα και χώνεται μετά σ' ένα καπηλειό να θρηνήσει τους χαμένους φίλους, τη φάρα, τη συμμορία του Καλού, τα παλικάρια που πέρασαν από το άγριο και άγιο σακατιλίκι και σώθηκαν μπας και μας σώσουνε κι εμάς. Αναγνωρίζω σ' αυτό το στραπατσαρισμένο αστικό γουέστερν τους αείμνηστους Νώε Παρλαβάντζα, Ηλία Λάγιο, Άγγελο Ελεφάντη, Διονύση Μενίδη, Νίκο Καρούζο. Επίσης, μορφές που στάμπαραν τη μνήμη μας με τις απίθανες περιπέτειές τους, όπως ο Μαξ, ο οποίος είχε εκδώσει ένα όλο κι όλο τεύχος ενός underground περιοδικού, ο ηθοποιός Άρης Ρέτσος, ο σκηνοθέτης και παραγωγός αδιανόητων πεπραγμένων Νίκος Φατούρος. Το απόσπασμα που ακολουθεί συνοψίζει τη φιλοσοφία του Κακουλίδη, καθώς και την πολιτεία και τον βίο των ηρώων του μυθιστορήματός του: «Όσοι με έσπρωξαν και βρέθηκα μπροστά τους με το κεφάλι κάτω, τώρα έχουν γίνει σκόνη. Αυτό το κεφάλι έχει ακούσει ό,τι μπορεί κανείς να φανταστεί. Σημεία και τέρατα. Ένα άλλο κεφάλι θα είχε σπάσει χρόνια τώρα, δεν θα στεκόταν στους ώμους του, θα είχε μετανιώσει. Αλλά όποιος μετανιώνει, καταστρέφεται, είναι νόμος. Έχω δει κεφάλια χαλασμένα, πεταμένα σαν διαλυμένα ξυπνητήρια, με τα ελατήρια για πάντα έξω, επειδή μετάνιωσαν. Έχω δει κεφάλια που μια ζωή ονειρεύονται και, μόλις μετανιώσουν, συναντούν τον αξύπνητο μέσα στο όνειρο. Κεφάλια καλλιτεχνών που κατρακύλησαν, γιατί έγιναν διασκεδαστές στις αυλές άλλων. Κεφάλια πάσης φύσεως, που, ενώ ζούσαν κανονικά, ξαφνικά πήραν ανάποδες, διέκοψαν κάθε σκέψη, κι ακόμα παραπέρα, ξέχασαν πώς γεννιέται η σκέψη. Κεφάλια που μόνα τους δόθηκαν σε παπάδες και η εξομολόγησή τους δεν έχει ακόμη τελειώσει. Κεφάλια που εμπιστεύτηκαν γιατρούς, κι αυτοί τα άνοιξαν, κοίταξαν μέσα τους και έβαλαν κι άλλους να κοιτάζουν. Έτσι, το ανοιγμένο κεφάλι γέμισε τουρίστες που συνωστίζονταν και κάποια ηλιόλουστη μέρα θ' αποφάσιζαν να το κατοικήσουν, και οι γιατροί αγάλλονταν, γιατί το κεφάλι που άνοιξαν αποδείχτηκε χρήσιμο. Το κεφάλι κατοικία, το κεφάλι μουσείο, το κεφάλι φυλακή» (σ. 153). 

3.



Χορτοφάγος λύκος. Ο κεντρικός ήρωας του βιβλίου, ο Μπούλντογκ, είναι ένας λωλαμένος πρίγκιπας Μίσκιν που συναντιέται με τους πιο αλλόκοτους τύπους του Λεκανοπεδίου: με τον ιδρυτή μιας σαλταρισμένης εκκλησίας αφιερωμένης στον εντοπισμό του Ιησού, ο οποίος υποτίθεται ότι ζει και περιπλανιέται στην Αθήνα, με έναν ξακουστό αστροναύτη-τραβεστί, με έναν ημιπαράφρονα σεΐχη, με έναν αδίστακτο απατεώνα. Όλοι χορεύουν τον τρελό χορό της λύτρωσης απ' την κατάντια ή, έστω, της εξοικείωσης μαζί της. Όλοι, μια φάρα. Γράφει ο Κακουλίδης: «Τι θέλουν από μας; Κι όμως, υπήρξαμε μια φάρα κάποτε. Δυσκολευτήκαμε τόσο πολύ να μαζευτούμε όσοι μαζευτήκαμε. Και στην αρχή ήμασταν όλοι σιωπηλοί, για πολύ καιρό σιωπηλοί, ο ένας δίπλα στον άλλον, περίεργο, ε;». Γίνεται της τρελής στις σελίδες του Κακουλίδη, απανωτά επεισόδια καθημερινής παραφροσύνης που αγγίζει μια το σλάπστικ και μια το σπλάτερ. Μέσα σε όλο τον χαμό, ο Μίστερ Μπούλντογκ παραμένει αγέρωχα θλιμμένος, παράλογα ψύχραιμος, πριγκιπικά έκπτωτος, αυτοσχεδιαστικά φιλόσοφος, μια θεοπάλαβη καρικατούρα του Σαμουράι του Αλέν Ντελόν, ένας ήρωας βγαλμένος από μια κρασοκατάνυξη του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι με τον Στίβεν Κινγκ σε κάποιο καταγώγιο της Καισαριανής. «Όταν η τρέλα αρχίζει να κυλάει, πρέπει να πας με το μέρος της» αποφαίνεται ο Μπούλντογκ και ρίχνεται στην περιπέτεια. Ναι, είναι λύκος. Αλλά λύκος καλοκάγαθος, ντοστογιεφσκικός. Ένας χορτοφάγος λύκος.




radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM