Ελευθεριακότητα είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής

Ελευθεριακότητα είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής Facebook Twitter
΄Όταν δηλώνεις με γενναιότητα τις επιθυμίες σου κερδίζεις μια σπουδαία μάχη, αλλά όχι τον πόλεμο. Η ελευθεριακότητα δεν περιορίζεται ούτε στο ''σεξ'', ούτε στη δήλωση μια ''ταυτότητας'' --- είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής σε όλες τις σφαίρες της ανθρώπινης εμπειρίας και έκφρασης. Είναι η ελευθερία να ερμηνεύεις το φύλο, την αυτο-εικόνα και την αξιοπρέπεια σου με τους δικούς σου όρους. Φωτο: Daniel Aschwanden
2

— Αν νεοναζιστικά κόμματα έχουν συνειδητά γκέι ψηφοφόρους ή και στελέχη, δεν καταρρίπτεται το ιδεολόγημα ότι η απελευθέρωση της ερωτικής επιθυμίας οδηγεί σε μια συνολικότερη ελευθεριακή θέαση των πραγμάτων;

Δεν είναι ακριβώς απελευθέρωση να κράζεις αυτό που γουστάρεις ή να υποστηρίζεις πολιτικά τη δαιμονοποίηση της σεξουαλικότητας σου. Σε μια απελευθερωμένη κοινωνία, όσοι θα έβρισκαν την βία ερεθιστική θα ασχολούνταν απενοχοποιημένα με το σαδομαζοχισμό. Δεν θα πλάκωναν για πλάκα γκέι και μεταναστάτες. Υπάρχουν βέβαια και νεοναζί που αποκαλύπτουν απροκάλυπτα τις γκέι εμπειρίες τους -- η άσκηση βίας, η πόζα στα μίντια, το γενικότερο macho ύφος – είναι γενικά μια μορφή σεξουαλικής επιδειξιομανίας. Όλος αυτός ο φετιχισμός της βίας ακουμπά άμεσα ή έμμεσα σε μια παράδοση γκέι αισθησιασμού. Πάντως από μόνο του, ούτε αυτό είναι ''ερωτική απελευθέρωση.'' Ακόμη κι ένας άνθρωπος που δηλώνει δημόσια ''γκέι'' ή ''στρέιτ'' δεν είναι απαραίτητα ''απελευθερωμένος''. Όταν δηλώνεις με γενναιότητα τις επιθυμίες σου κερδίζεις μια σπουδαία μάχη, αλλά όχι τον πόλεμο. Η ελευθεριακότητα δεν περιορίζεται ούτε στο ''σεξ'', ούτε στη δήλωση μια ''ταυτότητας'' --- είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής σε όλες τις σφαίρες της ανθρώπινης εμπειρίας και έκφρασης. Είναι η ελευθερία να ερμηνεύεις το φύλο, την αυτο-εικόνα και την αξιοπρέπεια σου με τους δικούς σου όρους. Είναι, ας πούμε, το να μπορείς να ντύνεσαι αστροναύτης με ζαρτιέρες για να πας μια βόλτα στο πάρκο ή στη δουλειά χωρίς να δίνεις λογαριασμό σε κανένα. Όλα αυτά μαζί συνιστούν κομμάτια της ερωτικής μας χειραφέτησης. Οι νεοναζί – γκέι ή στρέιτ – είναι εντελώς ξένοι σε αυτό το μοντέλο αυτο-κατανόησης και επομένως πολύ μακριά από οποιαδήποτε απελευθερωτική κουλτούρα.

Νομίζω πως η βία, το κράξιμο, ο συντηρητισμός εξακολουθούν να είναι διάχυτα, τόσο σε καθημερινό όσο και θεσμικό επίπεδο. Δυο χρόνια μετά, βιώνω πάλι σοκαρισμένος τον μικροφασισμό της καθημερινότητας: Ξανάρθα Αθήνα και ξανάφαγα ξύλο, ξανάνιωσα ούφο.


— Δεν ακούγεται ωστόσο υπερβολική η παρουσίαση της ΧΑ σαν ένα τεράστιο γκέι όργιο; Μπορείς να αναδείξεις ένα σοβαρό θέμα σαν τον νεοναζισμό στην Ελλάδα τρολάροντάς το; Κάποιοι επίσης καταλόγισαν στην περφόρμανς ότι συνδέει ομοφυλοφιλία-ναζισμό.

Η «οργιαστική» εικόνα της ΧΑ ήταν μέρος της αφήγησης του συνομιλητή μου, όχι μια δικιά μου αυθαίρετη ιδέα που τη σκαρφίστηκα για να σπάσουμε πλάκα. Η video-performance δεν συνδέει ομοφυλοφιλία και ναζισμό ντετερμινιστικά-- δεν λέει δηλαδή ότι εφόσον είσαι το ένα, άρα θα είσαι και το άλλο. Καταγράφει μια φαινομενική αντίφαση: πώς γίνεται το μέλος μιας διωκόμενης κοινότητας να υιοθετεί τη γλώσσα του διώκτη του; Αυτή η ερώτηση βασίζεται σε πραγματική μαρτυρία και βιωμένα γεγονότα. Κατά τα άλλα, νομίζω ότι η τρολιά είναι ένας υπέροχος τρόπος να επιτίθεσαι στη μιζέρια, τον τρόμο και τον παραλογισμό. Τρολιά εδώ δεν είναι να κάνεις χιούμορ με την τραγωδία του άλλου αλλά να αντιμετωπίζεις τη δική σου δυστυχία σαν ένα μαύρο ανέκδοτο – και μετά να γελάς μαζί σου. Θυμίζω ότι το βίντεο αφηγείται μια εμπειρία ομοφοβικής επίθεσης που έζησα προσωπικά στο Ζάππειο, καθώς κι ένα φλερτ που μετατράπηκε σε απειλητικό βρισίδι.

Πάντως εκτός από προσωπικές μαρτυρίες και ιστορικά παραδείγματα, υπάρχουν επίσης σχετικές πληροφορίες στο διαδίκτυο και τη διεθνή δημόσια σφαίρα. Στη Ρωσία απαντώνται ανοιχτά γκέι νεοναζί οργανώσεις (Gay Arian National –Socialists, Gay Arians Skinheads), στην Αγγλία είχαμε τον γκέι πορνοστάρ και νεοναζιστή ηγέτη Nicky Crane, ενώ στην Ελλάδα εμφανίστηκε στο fb σελίδα γκέι εθνικιστών. Φυσικά δεν μιλάμε για πλειοψηφικά φαινόμενα – κάθε άλλο! - και οπωσδήποτε πρέπει να αποφεύγουμε γενικεύσεις κι απλουστευτικά σχήματα.

Ελευθεριακότητα είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής Facebook Twitter
Όσα εκφράζουμε online – οι σκέψεις και οι επιθυμίες που φτύνουμε στο διαδίκτυο – είναι μέρος του αληθινού μας προσώπου, επηρεάζουν υλικά τη ζωή μας, αλλάζουν το πώς αναπνέουμε και σκεφτόμαστε. Φωτο: Daniel Aschwanden

Πώς συνδέεται η σεξουαλική γεωγραφία της Αθήνας της κρίσης που αναφέρεις με τη χρυσαυγίτικη απειλή; Δύο χρόνια μετά την α' προβολή του Homonazi Effect, πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα;

Νομίζω πως η βία, το κράξιμο, ο συντηρητισμός εξακολουθούν να είναι διάχυτα, τόσο σε καθημερινό όσο και θεσμικό επίπεδο. Δυο χρόνια μετά, βιώνω πάλι σοκαρισμένος τον μικροφασισμό της καθημερινότητας: Ξανάρθα Αθήνα και ξανάφαγα ξύλο, ξανάνιωσα ούφο. Είναι ένα θέμα που δεν έχει κλείσει ούτε στην ψηφιακή, ούτε στην ερωτική γεωγραφία της πόλης. Παρομοίως, το Homonazi Effect είναι ένα έργο εν εξελίξει: φόρεσα τα ρούχα του αντι-ήρωά μου κι έκανα βόλτα (απένταρος) στη Βενετία, στα πάρκα του Μάντσεστερ και στους ψηφιακούς τοίχους του fb. Οι αντιδράσεις, οι επανερμηνείες, οι νέες εμπειρίες φόβου και τρέλας ξανάχτισαν πολλές φορές αυτήν την ιστορία – μέσα κι έξω μου – σαν μια εμμονή που τσουλάει μέσα στον χρόνο.


— Πώς συνδυάζεις την πανεπιστημιακή διδασκαλία στην Αγγλία (ΜΜΕ και παραστατικές τέχνες στο Liverpool Hope University) και τη συγγραφή με το queer performing; Δεν θεωρείς ότι έτσι ρισκάρεις, ενδεχομένως, φήμη και κύρος σε κάποιους κύκλους;

Μα δίχως ρίσκα η ζωή θα ήταν αφόρητη! Και αληθεύει ότι η Αγγλία – ειδικά η πανεπιστημιακή της κοινότητα – είναι πιο συντηρητική απ' όσο φαίνεται, ακριβώς λόγω του corporate χαρακτήρα της. Δεν πρέπει απλά να αρέσεις στους συναδέλφους ή στους φοιτητές σου αλλά και στους γονείς των φοιτητών, που πια αντιμετωπίζονται σαν πελάτες. Παράλληλα όμως σε Αγγλία και Ελλάδα, μέσα κι έξω από τα πανεπιστήμια υπάρχουν φωνές, χώροι, φίλοι, νεο-μποέμ, άνεργοι, μπλόγκερς, ερευνητές ονειρικών διαδρομών που δικαιώνουν όλα σου τα ρίσκα. Πάντως χάρηκα πολύ που ένα ερευνητικό μου κείμενο για αυτή δουλειά πρόκειται να δημοσιευτεί σε αμερικανικό ακαδημαϊκό περιοδικό. Ανυπομονώ να γράψω ακόμη ένα για την ψηφιακή μετα-ζωή των εικόνων του βίντεο.


— Σε μια εποχή που οι περισσότεροι νέοι και δημιουργικοί άνθρωποι σκέφτονται τη μετανάστευση, εσύ θα επέστρεφες λες ευχαρίστως στην Ελλάδα. Γιατί;

Ζούμε νομίζω σε μια ευρύτερη «γεωγραφία κρίσης» που ενώνει χώρες και πόλεις. Καμιά φορά η διαδρομή Αθήνα-Μάντσεστερ διαρκεί όσο ένα ποστ στο fb για έναν απλήρωτο λογαριασμό...


— Βλέπω στο βιογραφικό σου όρους όπως web author και transmedia artist, η συνεργάτιδά σου Calypso Larah αυτοχαρακτηρίζεται web guerilla. Θα γίνει λες κάποτε η ψηφιακή ζωή και δημιουργία κυρίαρχη τύπου Matrix ή πρόκειται τελικά για ψευδοδίλημμα;

Ναι, δεν θεωρώ την ψηφιακή ζωή ακριβώς «ψεύτικη». Όσα εκφράζουμε online – οι σκέψεις και οι επιθυμίες που φτύνουμε στο διαδίκτυο – είναι μέρος του αληθινού μας προσώπου, επηρεάζουν υλικά τη ζωή μας, αλλάζουν το πώς αναπνέουμε και σκεφτόμαστε. Αντιστρόφως, ένα σωρό λόγια, χειρονομίες και συναναστροφές που κάνουμε εκτός οθόνης, είναι παντελώς ψεύτικα. Πολλές φορές φερόμαστε σαν άνθρωποι μέσα στο Ίντερνετ και σαν ρομπότ εκτός.


— Επόμενο πρότζεκτ;

Δουλεύω το σενάριο μιας νέας ταινίας/perfomance για το ψωνιστήρι, την αστυνομική βία και τις κλοπές κινητών στο κέντρο της Αθήνας. Βασίζεται σε περιστατικά που έζησα το καλοκαίρι. Είναι μια ιδέα που δούλεψα πρόσφατα στο Pitching Lab στο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Δράμας.

Ελευθεριακότητα είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής Facebook Twitter
Φωτο: Daniel Aschwanden
Ελευθεριακότητα είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής Facebook Twitter
Φωτο: Daniel Aschwanden

Info: 9-11/10 The Homonazi Effect, 3rd Handmade & Recycled Theater Festival, Τεχνοχώρος Φάμπρικα Μ. Αλεξάνδρου 125 & Ευρυμέδοντος, Γκάζι έναρξη 11μμ είσοδος ελεύθερη κρατήσεις τηλ. 210 3411651

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
ΠΕΣ ΤΑ ΡΕ RAYDON!!!! αντε να τα πει κ κανας αλλος !! εχω βαρεθει την υποκρισια με ολους τους γαμικουλες ματσο ελλαναρες που ενω μιλανε για γκομενες, το ματι τους τσεκαρει το ωραιο το αγορι που θα περασει!! ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥΣ ΑΜΦΙΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΙ!!!! ΞΥΠΝΑΤΕ ΡΕΕΕΕΕΕΕ!!!!!
θυμάμαι την προβολή στο εμπρός ...δεν μπορώ να πω ότι είχα συγκλονιστεί [η αλήθεια είναι ότι μού άρεσε πάρα-πάρα-πάρα πολύ η αλλοκοτιά-περφόρμανς το "Αφροδίτη (ένας αξερεύνητος πλανήτης)" και μάλλον όλα τα υπόλοιπα μού φαίνονταν υποδεέστερα, αν εξαιρέσουμε τον γλυκούλη τύπο με την ερωτική εξομολόγηση "ροζ-ροζ-ροζ" (ωραίες εποχές)].Πάντως, όλα αυτά παραμένουν πολύ ειδικού κοινού και ενδιαφέροντος. Ειδικά σε ανθρώπους που έχουν την τάση/ανάγκη για αποκωδικοποίηση του κόσμου μονίμως μέσω ενός binary συστήματος (καλό/κακό, άσχημο/όμορφο, σωστό/λάθος, κ.λπ., κ.λπ., κ.λπ.) δεν ξέρω τι/αν θα έχει να προσφέρει κάτι το εν λόγω, πλην ενός ασαφούς hazyness, πιθανότατα "παρεξηγήσιμων" εικόνων και ερεθισμάτων. Εκτός κι αν μπει μπόμπα στο διιστικόν, κάτι που δεν είναι καθόλου απλό.Πάντως έχει ενδιαφέρον.