«Παρέλαβον Ηφαιστίωνος»

«Παρέλαβον Ηφαιστίωνος» Facebook Twitter
Φωτο: ΑΠΕ ΜΠΕ/Υπ. Πολιτισμού/STR
16

 

Πέρσι το καλοκαίρι είχε αναχθεί σε μέγα εθνικό θέμα με πολλά ταρατατζούμ, καθημερινές ανταποκρίσεις, πλήθος δημοσιεύματα με κάθε πιθανή κι απίθανη θεωρία για το σπουδαίο, πράγματι, εύρημα του τύμβου Καστά στην Αμφίπολη που συγκέντρωσε και μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον. Πολλές διχογνωμίες υπήρξαν για τη χρονολόγηση, τον αρχιτέκτονα και βέβαια τον ένοικο του περίλαμπρου αυτού ταφικού μνημείου, που πιθανολογούνταν ότι ήταν ο ίδιος ο Μεγαλέξανδρος, ενώ αρκετοί αρχαιολόγοι ανησυχούσαν ότι οι εντατικοί – ένεκα οι ανάγκες της δημοσιότητας και του προσδοκώμενου πολιτικού οφέλους - ρυθμοί των εργασιών θα κατέστρεφαν πολύτιμες μαρτυρίες.

«Η γη της Μακεδονίας μας εξακολουθεί να μας συγκινεί και να μας εκπλήσσει αποκαλύπτοντας από τα σπλάχνα της μοναδικούς θησαυρούς, που συνθέτουν, υφαίνουν όλοι μαζί αυτό το μοναδικό μωσαϊκό της Ελληνικής μας Ιστορίας, για το οποίο όλοι οι Έλληνες είναι πολύ υπερήφανοι», δήλωνε στομφωδώς ο τότε πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, που είχε επιχειρήσει μια απροκάλυπτη πολιτική εκμετάλλευση της ανασκαφής, χρησιμοποιώντας τη σαν «αντίβαρο» στις δυσμενείς εσωτερικές εξελίξεις.  Μέχρι εκπρόσωπο... τάφου είχαμε ορίσει, την πολύφερνο και «εξαφανισμένη» σήμερα Άννα Παναγιωταρέα. Θα δήλωνε, άραγε, το ίδιο περήφανος αν γνώριζε τότε ότι ο περίλαμπρος αυτός τάφος χτίστηκε κατ' εντολή του Αλέξανδρου για τον αγαπημένο σύντροφο ζωής και πιθανότατα εραστή του, τον Ηφαιστίωνα; Θα εμφανιζόταν εξίσου ενθουσιασμένη η κυρά- Παναγιωταρέα; Και πώς να ένιωσαν πληροφορούμενοι το μαντάτο ποικίλοι άλλοι προγονόπληκτοι και πατριδοκάπηλοι συμπατριώτες, από τον Πλεύρη, τον Άδωνι και τον Καργάκο μέχρι τα ούγκανα των Αβγών; Κάποιοι πάντως νιώσαμε πιο περήφανοι κι από τη μέρα του Athens Pride! Όχι επειδή τάχα αποδείχθηκε πως ο Αλέξανδρος ήταν «γκέι» – τέτοιοι νεωτερικοί όροι φαντάζουν ελλιπείς κι ανακριβείς στα πλαίσια της εποχής – αλλά επειδή η αρχαιολογική σκαπάνη, εκτός από πέτρες και χώματα, συχνά ανασκάπτει απολαυστικά το ίδιο το επίσημο «καθώς πρέπει» ιστορικό κι εθνικό μας αφήγημα.

Ο ιδιαίτερου κάλλους γόνος βασιλικής οικογένειας της αρχαίας Μακεδονίας είχε μεγαλώσει μαζί με τον Αλέξανδρο, αποκαλούνταν μάλιστα «φιλαλέξανδρος» για τη στενή σχέση που διατηρούσε μαζί του παιδιόθεν. Είχαν καθώς φαίνεται αμφότεροι δάσκαλο τον Αριστοτέλη, που στα Ηθικά Νικομάχεια δίδασκε ότι η δυνατή φιλία ήταν ο απόλυτος έρωτας (που εννοούνταν ως καταρχήν πνευματικός, δίχως όμως να αποκλείεται ή να κολάζεται η σαρκική του διάσταση).


Όπως λοιπόν ανακοίνωσαν ο αρχιτέκτονας της ανασκαφής Μιχάλης Λεφαντζής και η επικεφαλής αρχαιολόγος Κατερίνα Περιστέρη παραμονές της επετείου της μάχης των Γαυγαμήλων – όπου ο Ηφαιστίωνας συμμετείχε ως επικεφαλής της βασιλικής σωματοφυλακής, είχε μάλιστα τραυματιστεί κιόλας -, το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης παρήγγειλε και χρηματοδότησε ο Μακεδόνας βασιλιάς λίγο μετά τον πρόωρο χαμό του αγαπημένου του φίλου το 324 π.Χ. Το σχεδίασε ο Δεινοκράτης (κατ' άλλους ο Στησικράτης) κι ολοκληρώθηκε στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ από τον στρατηγό του Αντίγονο τον Μονόφθαλμο. Οι ευμεγέθεις επιγραφές (25 εκ. ύψος) με την υπογραφή ΑΝΤ, η οποία συναντάται σε όλους τους Αντιγονίδες φέρουν χαραγμένη τη λέξη "Παρέλαβον" και στο τέλος το σύμπλεγμα γραμμάτων που σχηματίζει τo όνομα "Ηφαιστίωνος" (Δηλαδή: Εγώ ο Αντίγονος, παρέλαβα οικοδομικό υλικό για την ανέγερση μνημείου προς τιμή του Ηφαιστίωνος). Τη θεωρία αυτή υποστήριζαν καιρό τώρα ορισμένοι ξένοι και Έλληνες αρχαιολόγοι όπως ο Θόδωρος Μαυρογιάννης και, παρότι αρκετοί συνάδελφοί τους παραμένουν από επιφυλακτικοί έως αρνητικοί σε αυτές τις ανακοινώσεις, έχει σημασία το τι σημαίνουν εάν ισχύουν.

«Παρέλαβον Ηφαιστίωνος» Facebook Twitter
O Mέγας Αλέξανδρος σε πίνακα του Henryk Siemiradzki, 1870.

Ο ιδιαίτερου κάλλους γόνος βασιλικής οικογένειας της αρχαίας Μακεδονίας είχε μεγαλώσει μαζί με τον Αλέξανδρο, αποκαλούνταν μάλιστα «φιλαλέξανδρος» για τη στενή σχέση που διατηρούσε μαζί του παιδιόθεν. Είχαν καθώς φαίνεται αμφότεροι δάσκαλο τον Αριστοτέλη, που στα Ηθικά Νικομάχεια δίδασκε ότι η δυνατή φιλία ήταν ο απόλυτος έρωτας (που εννοούνταν ως καταρχήν πνευματικός, δίχως όμως να αποκλείεται ή να κολάζεται η σαρκική του διάσταση). Οι ιστορικοί Κούρτιος και Ιουστίνος τον αναφέρουν εμφατικά ως «φίλο Αλεξάνδρου» ενώ ο Αρριανός τον χαρακτηρίζει «ερωμένο». Ο Διογένης πάλι αναφέρει σε μια επιστολή του – μάλλον σκωπτικά - ότι ο Αλέξανδρος «εξουσιαζόταν από τους μηρούς του Ηφαιστίωνα» ο οποίος ήταν έμπιστος σύμβουλος, υπασπιστής κι αργότερα επικεφαλής του επίλεκτου σώματος των εταίρων. Συμμετείχε ενεργά στην περσική εκστρατεία, υποστήριξε μάλιστα σθεναρά την «πολιτική επιμιξειών» του Αλέξανδρου που οραματιζόταν μια δεσποτική μεν, πολυεθνική και κοσμοπολίτικη δε επικράτεια ίσων ευκαιριών και δικαιωμάτων, αντίθετα με πολλούς κολλημένους στον μακεδονικό/ελληνικό «επαρχιωτισμό» και το πρωτείο του συμπολεμιστές του. Σαν αποβιβάστηκαν στην Τροία, ο Αλέξανδρος στεφάνωσε συμβολικά τον τάφο του Αχιλλέα ενώ ο Ηφαιστίωνας του Πατρόκλου. Μοιράζονταν το ίδιο αντίσκηνο, δεν είχαν μυστικά και ήταν τέτοια η ταύτισή τους ώστε όταν η Στάτειρα, σύζυγος του Δαρείου ικέτευσε εσφαλμένα τον Ηφαιστίωνα αντί του Αλεξάνδρου για τη ζωή της περσικής βασιλικής οικογένειας επειδή τον βρήκε πιο εντυπωσιακό, ο τελευταίος, λέγεται, της απάντησε γελώντας ώστε να διασκεδάσει την ταραχή της πως δεν πειράζει, αφού «κι αυτός Αλέξανδρος είναι».


Όταν ο Μακεδόνας στρατηλάτης παντρεύτηκε τη Ρωξάνη και ταυτόχρονα «ευλόγησε» τους γάμους 10.000 στρατιωτών του με Περσίδες στα Σούσα, ο στενότερος σύντροφός του έπραξε το ίδιο νυμφευόμενος τη Δρυπέτη, κουνιάδα του Αλέξανδρου. Δυστυχώς, λίγους μήνες αργότερα ο Ηφαιστίωνας αδιαθέτησε καθώς παρευρισκόταν σε αθλητικές εκδηλώσεις μετά συμποσίων και πέθανε ξαφνικά στα Εκβάτανα το 325 π.Χ. Το σώμα του μεταφέρθηκε στη Βαβυλώνα όπου και αποτεφρώθηκε. Απαρηγόρητος ο Αλέξανδρος τον πένθησε βαριά. Έμεινε γράφουν ώρες πολλές θρηνώντας πλάι στον νεκρό, ενώ επί μέρες παρέμεινε νηστικός κι ατημέλητος, σωστό ερείπιο – άλλοι πάλι γράφουν ότι πυρπόλησε τον ναό του Ασκληπιού στα Εκβάτανα και σκότωσε τον θεράποντα γιατρό. Λίγο καιρό αργότερα βρήκε έναν νέο σύντροφο-παρηγοριά στο πρόσωπο του νεαρού Πέρση Βαγώα.

«Παρέλαβον Ηφαιστίωνος» Facebook Twitter
Μοιράζονταν το ίδιο αντίσκηνο, δεν είχαν μυστικά και ήταν τέτοια η ταύτισή τους ώστε όταν η Στάτειρα, σύζυγος του Δαρείου ικέτευσε εσφαλμένα τον Ηφαιστίωνα αντί του Αλεξάνδρου για τη ζωή της περσικής βασιλικής οικογένειας επειδή τον βρήκε πιο εντυπωσιακό, ο τελευταίος, λέγεται, της απάντησε γελώντας ώστε να διασκεδάσει την ταραχή της πως δεν πειράζει, αφού «κι αυτός Αλέξανδρος είναι».

Δεν ξέρουμε πόσο αληθεύουν ιστορικά οι σκηνές ζηλοτυπίας που έκανε, υποτίθεται, η Ρωξάνη για τον Ηφαιστίωνα στην γνωστή ταινία του Όλιβερ Στόουν (όπου παρουσιάζεται ως «βάρβαρη» που δεν αντιλαμβάνεται τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής κουλτούρας), πάντως στην αρχαία Ελλάδα δεν ήταν καθόλου ασυνήθιστο ούτε «σόκιν» το να είναι κάποιος παντρεμένος και ταυτόχρονα να σχετίζεται με άντρα, συνήθως έφηβο (εξ ου και το «παιδεραστής», όρος που βέβαια είχε διαφορετικό περιεχόμενο από το σημερινό). Ο Αλέξανδρος μπορούσε κάλλιστα να «τα έχει», ενδεχομένως, με τον Ηφαιστίωνα ή τον Βαγώα έπειτα και ταυτόχρονα να διαθέτει συζύγους, ερωμένες και παιδιά, δίχως κανείς να παραξενεύεται ιδιαίτερα ή να αμφισβητεί τον «ανδρισμό» του. Σύμφωνα εξάλλου με κάποιες ιστορικές μαρτυρίες, φαίνεται πως αυτές οι πρακτικές δεν ήταν άγνωστες ούτε στους αρχαίους Πέρσες. Και παρότι «θα ήταν παραπλανητικό να ισχυριστούμε ότι είμαστε σε θέση να καταλάβουμε πλήρως τη σημασία που έδιναν στις σεξουαλικές τους εμπειρίες άνθρωποι που ζούσαν σε ένα εντελώς διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον από το δικό μας», καθώς αναφέρει ο Robert Aldrich στο μνημειώδες έργο του Ομοφυλοφιλία-μια παγκόσμια ιστορία (εκδόσεις Πάπυρος), η ομοφυλόφιλη κουλτούρα είχε αναμφίβολα περίοπτη θέση στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, όπως άλλωστε φανερώνει η έντονη παρουσία της στην τέχνη και τη γραμματεία της εποχής – η καθ' υπερβολή, κάποτε, εξιδανικευμένη εικόνα της σεξουαλικής ελευθεριότητας στην αρχαία Ελλάδα την έκανε εξάλλου σημείο αναφοράς και για την «γκέι» κουλτούρα των νεότερων χρόνων.


Τίποτε από αυτά φυσικά δεν μνημονεύεται έστω ακροθιγώς στα σχολικά μας σπουδάγματα, ακόμα και τα πανεπιστημιακά – καταβάλλεται, αντίθετα, κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε ο ελέφαντας στο δωμάτιο να παραμένει αόρατος! Εννοείται δε ότι η πλευρά αυτή του αρχαίου ελληνικού πνεύματος είναι σφόδρα αντιπαθής για τους επαγγελματίες εθνικόφρονες που όταν δεν την αποσιωπούν, ματαιοπονούν αμφισβητώντας τη. Αφήστε που δεν πολυκολλάει με το ελληνοχριστιανικό μύθευμα... Κάποιος φίλος στο fb πρότεινε, μεταξύ σοβαρού κι αστείου, να προβληθεί το μνημείο διεθνώς σαν κορυφαίο lgbt τουριστικό αξιοθέατο και να χεστούμε στο τάλιρο τελώντας ταυτόχρονα μαζικούς και νόμιμους, πλέον, γκέι γάμους. Να ιδέες για τον Μπαλτά και την Κουντουρά! Όμως το σημαντικό δεν είναι να αποδείξει κανείς πόσο «γκέι» ήταν ή όχι ο Αλέξανδρος κι ο Ηφαιστίωνας – το να μνημονεύεται μια τέτοια στενή φιλία σαν διαχρονικό παράδειγμα αυθεντικής διαπροσωπικής επαφής και συντροφικότητας είναι από μόνο του ένα πολύ ισχυρό μήνυμα. Το αν μια τέτοια σχέση έχει και σαρκικό χαρακτήρα είναι νομίζω δευτερεύον. Παραμένει, ωστόσο, μια δυνατότητα που δεν προϋποθέτει απαραίτητα την υιοθέτηση συγκεκριμένων σεξουαλικών ταυτοτήτων και ρόλων. Όχι από «ενοχή», αλλά από υπέρβαση. Εξίσου σημαντικές είναι ανακαλύψεις που αναδεικνύουν περισσότερο αυτή τη «ριγμένη», ανομολόγητη συχνά πλευρά του αρχαιοελληνικού ιδεώδους όπου, ας μην ξεχνάμε, στηρίχτηκε κι εξακολουθεί σε μεγάλο βαθμό να βασίζεται ολόκληρος ο σύγχρονος πολιτισμός.

16

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

10 σχόλια
Όλα καλά αλλά δεν συμφωνώ με τίποτα να γίνει μνημείο της LGBT κοινότητας τουλάχιστον όπως αυτή εκφράζεται στα κατά τόπους pride.Δεν χωράνε εδώ οι ταμπέλες gay Κλπ. Είναι μνημείο έκφρασης αγάπης (τελεία). Το ίδιο το gay κίνημα θα πρέπει να πετάξει αυτόν τον κιτσ μανδύα της πρόκλησης για την πρόκληση και της υπερσεξουαλικότητας. Το τελευταίο πράγμα που θα ήθελα να δω είναι καρναβαλοπαρελάσεις έξω από ένα αρχαίο μνημείο. Το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται σήμερα η gay, bi whatever κοινότητα είναι αυτά τα πανηγύρια. Αν κάτι χρειάζεται να διδαχτούμε από την ιστορία αυτή σαν κοινωνία είναι η διακριτικότητα και η αποδοχή. Το να φτάσουμε στο σημείο να βλέπουμε τις εφράσεις της σεξουαλικότητας σαν κάτι το καθημερινό. Που είναι κάτι το καθημερινό.
Πολυ σωστές οι απόψεις του Θ. Αντωνοπουλου. Ας μου επιτραπούν ορισμένες 'διορθωσούλες' ΄. Η μάχη των Γαυγαμήλων φαίνεται ασύνδετη με το κείμενο. Κάλλος ο Ηφαιστίωνας είχε, αλλά δεν ήταν γόνος βασιλικής οικόγένειας- εικάζεται οτι εφ οσον ήταν παιδικός σύντροφος του Αλέξανδρου ο πατέρας του ήταν ευγενής. Δεν ήταν η Στάτειρα που έκανε υπόκληση στον Ηφαιστίωνα αλλά η βασιλομήτωρ Συζίγαμβις. Σύμφωνα με τον ιστορικό Αρριανό ο Αλέξανδρος πάντρεψε τον Ηφαιστίωνα με την Δρυπέτιδα , αδελφή της γυναίκας του Στατείρας ώστε ' παιδιά που θα γενιόντουσαν από τους δύο αυτούς γάμους να ' είναι ξαδέλφια' Και οι συγχρονοι ιστορικοί σχολιάζουν: σε περίπτωση που τα παιδιά αυτά ήταν αγόρι- κορίτσι αν τα πάντρευαν ,το παιδί τους θα ήταν ' το παιδί που δεν μπορούσαν -φυσικά-να έχουν απόκτήσει ο Αλέξανδρος και ο Ηφαιστίωνας και αυτό το παιδί θα κληρονομούσε όλη την αυτοκρατορία'
Εμένα με συγκινούν πολύ περισσότερο από τους μεγκα αλέξανδρους οι λάρνακες και τα κτερίσματα για τους δυο Ελευσίνιους ιππείς που δεν τους μνημονεύει ονομαστικά η ιστορία και τους έθαψαν ταυτόχρονα να κοιτάζονται για χιλιετίες αφότου δοξάστηκαν στα Λεύκτρα, δυο άντρες από δυο μυριάδες πεσόντων. Μπορεί να ήταν συγγενείς ή φίλοι ή εραστές. Ποιός ξέρει; Έχει σημασία; 'Εφυγαν μαζί με τ' άλογα για την Θήβα και τους φέρανε πίσω νεκρούς όμως νικητές, ήρωες. Για τις νευρώσεις των στρατηγών , για τις ψυχώσεις των όλων, για να κινηθούν τα νήματα της ιστορίας, ήρωες.
Συνδυάζεις το μνημείο προς τιμήν του Ηφαιστίωνα με γκέι παρελάσεις, γάμους κτλ με αφορμή -προφανώς- κάποιες προσωπικές σου θέσεις...Η ομοφυλοφιλία -σε ένα μικρό βαθμό- ήταν ανεκτή στην αρχαία Αθήνα και μόνο εκεί..!!Δεν έπαυε όμως να γελοιοποιείται και να χλευάζεται με τρανταχτό παράδειγμα τις κωμωδίες του Αριστοφάνη.Και όλα αυτά στην Αθήνα του 5ου πΧ αιώνα που ήταν η πιό προχώ κοινωνία της εποχής της...Φαντάσου την αντιμετώπιση που είχαν στις υπόλοιπες πόλεις-κράτη..Επίσης, όπως θα γνωρίζεις η λέξη κίναιδος (κινώ προκαλώ + αιδώς ντροπή) που χρησιμοποιούσαν στην αρχαιότητα για τους ομοφυλόφιλους φανερώνει και την αντίληψή τους για αυτούς.Δεν έχω θέμα με κανένα γκέι, δικαίωμά του να ορίζει τη ζωή του.Δεν γίνεται όμως να διαστρεβλώνουμε την ιστορία και να την μεταφράζουμε όπως εμείς επιθυμούμε.
...καλά στις κωμωδίες του Αριστοφάνη χλευάζονται πλήθος καταστάσεων και ατόμων (π.χ Ευριπίδης, Σωκράτης). Επίσης η λέξη κίναιδος αφορά στον θηλυπρεπή "παθητικό" ομοφυλόφυλο (και, ναι, οι αρχαίοι ημών δεν φημίζονται ιδιαίτερα για τον αντισεξισμό τους).
Γι αυτή ακριβώς την παραχαραξη της ιστορίας μιλησα παραπάνω. Προφανώς δεν εχεις διαβασει ιστορικές πηγες μονος σου, κι αναφέρεσαι σε λογοκριμένη ιστορία ή ακόμα χειρότερα αυτη των Πλεύρηδων. Σαφεστατα η ομοφυλοφιλία, συνηθως με ορισμένους κανόνες, ηταν αποδεκτή όχι μόνο στην Αθήνα, αλλα και σε Κρήτη ( όπου εχουμε τα πρώτα ευρήματα), Σπάρτη, Ολυμπία, Βεροια, Κυκλάδες και αλλού. Με ευρήματα, όχι θεωρίες. Ο Αριστοφάνης και άλλοι, δε χλεύασε ποτέ την ομοφυλοφιλία, χλεύασε τη θηλυπρέπεια στους άντρες. Προφανώς εσύ νομίζεις ότι αυτά τα δυο είναι το ίδιο, αλλα δεν είναι. Ουτε στην αρχαιότητα ήταν. Η οποία αρχαιότητα φτάνει μεχρι τον 5ο αιώνα μ.Χ και έχουμε διάφορες φάσεις.Κίναιδο στα αρχαία όνόμαζαν τον θηλυπρεπή και συνήθως εκδιδόμενο άντρα. Οχι τον ομοφυλόφιλο, αφού εξάλλου αυτή η λέξη και έννοια δεν υπήρχε. Η λέξη κίναιδος εγινε αργότερα με χριστιανική παρέμβαση δηλωτική της ομοφυλοφιλίας, αφού αυτή είχε χαρακτηριστεί αμαρτία και εν τελει παράνομη. (Πρώτη φορά τον 4ο αιώνα και με παρέμβαση της εκκλησίας). Και αφού οι περισσότεροι ομοφυλόφιλοι ζούσαν πλέον κρυφή ζωή. Πήγαινε στα ελληνικά μουσεία να δεις τις τιμες που εδιναν στα αγάλματα του Αντίνοου, του συντρόφου του αυτοκράτορα Αδριανού. Είναι παντού στην Ελλαδα και σε ολη την Ευρώπη. Μάλιστα ο Αντίνοος ειχε θεοποιηθει και κρεμούσαν οι γονείς στα παιδια τους φυλαχτό με την εικόνα του. Ή την αγαπη του Ηρώδη του Αττικού για τον Πολυδεύκη. Το ηρώο του Αρμόδιου και του Αριστογείτονα. Τον τάφο του Αχιλλέα και του Πάτροκλου στην Τροία. Αυτά και άλλα πολλα δε θα τα βρεις δυστυχώς στα περισσότερα ελληνικά βιβλία ακόμα. Αν σε ενδιαφερει πραγματικά να σχηματίσεις γνώμη μόνος σου για την ομοφυλοφιλία στην Αρχαια Ελλάδα υπαρχουν τα βιβλία του Dover και του Thomas Hubbard. Στο τελευταίο καταγράφονται τα πάντα, σε γραπτά και εργα τέχνης. Πχ Γινόταν διαγωνισμός αντρικού φιλιού στα Μέγαρα ή ομοερωτικά ποιήματα διδάσκονταν στα σχολεία στην αρχαιότητα. Πράγματι πρεπει να γνωρίζουμε για να μιλήσουμε για το θέμα. Έως τώρα επικρατούν ομοφοβικές απόψεις, όχι επιστημονικές.
Πάντως, όπως πολλάκις έχω αναφέρει, σύμφωνα με τον Πλεύρη αλλά και μ΄ αυτούς που πάσχουν από Πλευρήτιδα οι τυραννοκτόνοι, οι κατ' αυτούς ποταποί "κίναιδοι", δεν ήσαν πραγματικοί Έλληνες, αλλά Οβραίοι.
Και μην ξεχνάμε βέβαια ότι πέρσι τέτοιο καιρό όλα τα μέσα προωθούσαν με αγωνία το σενάριο ο τάφος να χτίστηκε για τη ...Ρωξάνη. Απόδειξη ότι από την πρώτη στιγμή είχαν στο μυαλό τους το ενδεχόμενο να έχει κάποια σχέση με τον Ηφαιστίωνα και τους έτσουζε.Λες και υπήρχε περίπτωση οι διάδοχοι να στήσουν μνημείο για τη Ρωξάνη την οποία οι ίδιοι σκότωσαν μαζί με τον γιο της για να μην σταθούν εμπόδιο στα σχέδιά τους. Ενώ με ένα μνημείο στον Ηφαιστίωνα μπορούσαν να δείξουν ότι τιμούν τις επιθυμίες του στρατηλάτη και να παρουσιαστούν ως κληρονόμοι του χωρίς κανέναν κίνδυνο αφού το τιμώμενο πρόσωπο ήταν ήδη νεκρό.
Όλα πήγαιναν καλά μέχρι που ήρθε το παπαδαριό και τα έκανε όλα ρημαδιό... Ακόμα και τα αθλητικά μυώδη σώματα των αρχαίων Ελλήνων τους ενοχλούσαν γι'αυτό και στις εικόνες όλοι οι Άγιοι ακόμα και οι πολεμιστές όπως ο Άη Γιώργης είναι καχεκτικοί και αδύνατοι. Μπέρδεψαν εσκεμμένα την ομοφυλοφιλία με την ανωμαλία και έβαλαν μέσα και την ειδωλολατρία και το φαγητό έτοιμο. Άσχετα αν το παπαδαριό έκανε στο θέμα του σεξ μεταξύ ανδρών τα χειρότερα αίσχη. Άριστο το άρθρο. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος gay για να δει την αλήθεια και να συμφωνήσει. Έτσι ήταν τα πράγματα.
Πολύ σωστά. Μόνο που αυτά αποσιωπούνται ακόμα συστηματικα στην Ελλάδα. Αδερφικός φίλος χαρακτηρίστηκε από την αρχαιολόγο, και ξεμπέρδεψε. Οι δε Πλεύρηδες και Αδώνιδες που δυστυχως επηρεαζουν πολύ κόσμο, διαδίδουν με σιγουριά τα εντελώς αντίθετα. Καθηγητες και συγγραφείς αποφεύγουν το θέμα. Εχω διαβάσει τον Πλούταρχο με σχόλια. Όπου αναφερόταν κατι ομοφυλοφιλικό για τον Αλέξανδρο, ουδεν σχόλιο απ τον καθηγητή. Όπου ο Αλεξανδρος φερεται να καταδικάζει να του φερουν καποιο νεαρο για παρέα και ταυτόχρονα να καταδικάζει αυτούς που αρπάζουν γυναίκες, να περίτρανο σχόλιο από κατω " η απόδειξη ότι ο Αλεξανδρός μας δεν ήταν ομοφυλόφιλος". Προκαταλήψεις που οφείλινται ακόμα στο αρνητικό κλίμα και την άγνοια που επικρατεί στη χώρα. Για σχολεία ούτε λόγος. Εκεί κανει κουμάντο η εκκλησία. Όχι η επιστήμη. Εδώ στην ταινία του Στόουν, η συγκεκριμένη φραση για τους μηρους του Ηφαιστίωνα ΔΕΝ μεταφράστηκε καθόλου! Και κάτι νούμερα μήνυσαν τον Στόουν. Και το δικαστήριο απεφάνθη ότι δεν υπαρχει πρόβλημα αφού η ταινία είναι μυθοπλασία. Αν ηταν ντοκυμαντέρ και υπήρχε τετοιος υπαινιγμός; Αλίμονο....