Στην έκθεση του Άγγελου Παπαδημητρίου

Στην έκθεση του Άγγελου Παπαδημητρίου Facebook Twitter
2
Στην έκθεση του Άγγελου Παπαδημητρίου Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Ατελιέ LifO

 

Προσωπικότητα πολυδιάστατη, καλλιτέχνης πολύπλευρος, άνθρωπος πολυτάλαντος, ευρέως γνωστός από τον χώρο του θεάτρου και του θεάματος, αλλά, πάνω απ’ όλα, ευφάνταστος εικαστικός. Γιατί από την τέχνη ξεκίνησε την εντυπωσιακή του πορεία κι εκεί επιστρέφει αυτές τις μέρες. Μεταξύ των παραστάσεων του Δεκαήμερου, που με τρομερή επιτυχία συνεχίζονται στο Εθνικό, και της άλλης μεγάλης του επιτυχίας όπου κρατάει έναν από τους χαρακτηριστικότερους ρόλους, του Xenia, που εξακολουθεί να προβάλλεται στους κινηματογράφους, ο Άγγελος Παπαδημητρίου επιστρέφει σε έναν από τους πιο αγαπημένους του χώρους το Μουσείο Βορρέ. Ως guest star της έκθεσης «Ιστορία - Ειρωνεία», όπου παρουσιάζεται μια επιλογή έργων της νεότερης Ελλάδας από τη συλλογή του μουσείου, συμμετέχει με ένα έργο-μνημόσυνο της τέχνης, με τον συμβολικό τίτλο «Η συχωρεμένη»!

Στην είσοδο της έκθεσης μας καλωσορίζει με μια επιγραφή από νέον, που όσοι είδαν την ταινία Xenia θα την αναγνωρίσουν αμέσως. Είναι η ίδια με αυτήν του σκυλάδικου Paradiso, του οποίου ο Παπαδημητρίου είναι ο ιδιοκτήτης –ο Τάσος Περρής, παλιά δόξα του ελληνικού ελαφρολαϊκού τραγουδιού, παρ’ ολίγον σταρ μεγάλου βεληνεκούς και τωρινή ξεπεσμένη περσόνα μεν, αλλά πρωτοκλασάτη μούρη του θεσσαλικού κάμπου– στην εξαιρετική ταινία του Πάνου Κούτρα. Μπαίνεις στον Παράδεισο, λοιπόν, και αντικρίζεις τον θαυμαστό κόσμο του Παπαδημητρίου-Περρή. Σε δύο πορσελάνινες κορνίζες η εικόνα του καλλιτέχνη, ο οποίος φιγουράρει με κοστούμι από την Γκόλφω (σκηνοθετική επιτυχία του Νίκου Καραθάνου στο Εθνικό, όπου επίσης έπαιζε − στη μία από τις δύο φωτογραφίες μαζί με την Εύη Σαουλίδου), ένα επιτύμβιο με ένα ευφυές γνωμικό του ίδιου για την Αθήνα, η αφίσα του Paradiso και του Τάσου Περρή φιλοτεχνημένη από τη σκηνογράφο Πηνελόπη Βαλτή και δίπλα της το γλυπτό του 1989 «Κόλαση» όπου τρεις περιστρεφόμενες φιγούρες κυνηγούν αενάως η μια την άλλη. Τέλος, το μεγάλο του έργο με τίτλο «Μνημείο Νέας Ελληνικής Τέχνης». Εκεί είναι που ο Άγγελος Παπαδημητρίου μνημονεύει το απαύγασμα της ελληνικής τέχνης, δεκαοκτώ κορυφαίους Έλληνες καλλιτέχνες του 19ου και 20ού αιώνα, από τον Χαλεπά, τον Θεόφιλο και τον Κόντογλου μέχρι τον Μόραλη, τον Τσαρούχη και τον Βασιλείου, με έναν χαρακτηρισμό που αποδίδει στον καθένα ξεχωριστά κάτω από το όνομά του. Με αυτό τον πολύ δικό του τρόπο «αποχαιρετάει» τη μεγάλη τέχνη. Ένα επιτύμβιο ζωγραφισμένο κάτω από έναν καταγάλανο ελληνικό ουρανό − φωτογραφικό μοντάζ στο οποίο έχει θέση και ένα αεροπλάνο ενός άλλου «συχωρεμένου» ελληνικού θεσμού, της Ολυμπιακής Αεροπορίας.

Στην έκθεση του Άγγελου Παπαδημητρίου Facebook Twitter
Άγγελος Παπαδημητρίου. Το δείπνο, 1988. Ύψος 35 εκ. Πορσελάνη.
Στην έκθεση του Άγγελου Παπαδημητρίου Facebook Twitter
Άγγελος Παπαδημητρίου. Η γοητεία της μουσικής, 1988. 45 εκ. Πορσελάνη.

Στον εξαιρετικό κατάλογο-βιβλίο που συνοδεύει την έκθεση γίνεται ένας εικαστικός απολογισμός του Παπαδημητρίου, όπου, εκτός από κείμενα σημαντικών προσωπικοτήτων, όπως η Ελένη Βακαλό, και φωτογραφίες από παλιότερα δικά του έργα-γλυπτά, εξελίσσεται το έργο της παρούσας έκθεσης. Οι δεκαοκτώ σπουδαίοι καλλιτέχνες ταυτίζονται με ζώα, πολιτικές ιδεολογίες, συγγραφείς, ποιητές, συνθέτες, τραγουδιστές, σκηνοθέτες, ζωγράφους, γλύπτες, πόλεις, φαγητά, γλυκά, ποτά, ηθοποιούς και ταινίες. Έτσι, κατά τον Παπαδημητρίου, ο Μόραλης αντιπροσωπεύεται από τον Λάμπρο Κωνσταντάρα και το ρυζόγαλο, ο Κόντογλου από την Πόλυ Πάνου και την ταινία Η Άγνωστος, ο Παρθένης από το γαλακτομπούρεκο και το λικέρ, ο Κανιάρης από την Άννα Φόνσου και το χελιδόνι, και ούτως καθεξής… Στις επόμενες σελίδες του βιβλίου ακολουθούν στίχοι των τραγουδιών και συνταγές φαγητών και γλυκών που συνοδεύουν τους σπουδαίους μας καλλιτέχνες.

Στην έκθεση του Άγγελου Παπαδημητρίου Facebook Twitter
Άγγελος Παπαδημητρίου. Ο Συλλέκτης, 2014. 35x40 ek. Πορσελάνη, καμβάς, μέταλο.

Ο Άγγελος Παπαδημητρίου, από τους πλέον απενοχοποιημένους Έλληνες καλλιτέχνες, ποτέ δεν ξεχώρισε την υψηλή αισθητική από το λαϊκό ή ευτελές κατασκεύασμα, υπό την προϋπόθεση ότι μπορούσε να διακρίνει και στα μεν και στα δε σοφία, βαθύτητα, τόλμη, γούστο και στυλ. Δεν τον έπεισε ποτέ ούτε η επιτηδευμένη μεγαλοαστική εμμονή με την ξενόφερτη δημιουργία ούτε η μικροαστική μιζέρια που έκρυβε φθόνο και υποκρισία. Αυτό που πάντα αναζητούσε ήταν η ελευθερία έκφρασης και το εφήμερο της τρέλας της ζωής. Και τις ακολουθούσε όπου τις μυριζόταν. Ενίοτε αναπαράγοντάς τες μέσω της τέχνης, του τραγουδιού ή της υποκριτικής. Γι’ αυτό και είναι μοναδικός. Ένας άνθρωπος που δεν φοβάται να εκτεθεί, από τις τρας τηλεοπτικές σειρές μέχρι τη σκηνή της Λυρικής, από τα μεγάλα υπερθεάματα μέχρι τα οράματα των πιο εστέτ δημιουργών. Το αποτέλεσμα αυτής του της στάσης απέναντι στην τέχνη φαίνεται περίτρανα ακριβώς στην έκθεση «Η συχωρεμένη». «Συχώρεσε» την τέχνη σαν μια πεθαμένη, υμνώντας για μια ακόμα φορά τη ζωή και το σήμερα.

«Ιστορία - Ειρωνεία»: 20/10/2014-20/01/2015 
Ιδέα - κείμενα - επιμέλεια: Μάνος Στεφανίδης 
Εικαστική εγκατάσταση: Άγγελος Παπαδημητρίου 
Σχεδιασμός καταλόγου: Κώστας Κωστόπουλος, Άγγελος Παπαδημητρίου 
Αρχιτεκτονική του χώρου - φωτισμοί: Αναστάσης Βορρές 
Γενικός συντονισμός: Νεκτάριος Βορρές

Μουσείο Βορρέ
Πάροδος Διαδόχου Κωνσταντίνου 1,
Παιανία, Αττική

www.vorresmuseum.gr

 

Στην έκθεση «Ιστορία - Ειρωνεία» που εγκαινιάζεται στο Μουσείο Βορρέ στις 20 Οκτωβρίου, ο Μάνος Στεφανίδης επιλέγει από τις συλλογές του μουσείου και επαναπροτείνει εκείνα τα έργα που έχουν γράψει ιστορία, δηλαδή τα αριστουργήματα (τι επικίνδυνος όρος!), και τα αντιπαραθέτει σε άλλα που εξέφρασαν ένα μάλλον εφήμερο γούστο, μια μόδα, ένα στυλ που δεν μακροημέρευσε. Ο Άγγελος Παπαδημητρίου, στο ίδιο κλίμα, στήνει ένα μικρό μνημείο μέσα στο μουσείο με τον ιντριγκαδόρικο τίτλο «Οι Συχωρεμένοι» (ή, η ελληνική τέχνη πάει στον παράδεισο). Πρόκειται για ένα «μνημείο» στημένο με τη γνωστή, βιτριολική θεατρικότητα του καλλιτέχνη που αφορά τη λήθη και τη συγχώρεση όσων, στο όνομα της τέχνης πάντα, διέπραξαν ανοσιουργήματα − και ίσως διαπράττουν ακόμη.

 

Στην έκθεση του Άγγελου Παπαδημητρίου Facebook Twitter

 

 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια