Αφιέρωμα στον Αντονιόνι

Αφιέρωμα στον Αντονιόνι Facebook Twitter
0
Αφιέρωμα στον Αντονιόνι Facebook Twitter

Μικελάντζελο Αντονιόνι δεν υπήρξε αβανγκάρντ ή πειραματικός καλλιτέχνης, ούτε τσακώθηκε με το σινεμά για να περιοριστεί σε λέσχες πριν από την ώρα του. Απλώς δεν βολευόταν με την κλασική αφήγηση (το έκαναν άλλοι πολύ καλύτερα από εκείνον) και μετά τις αναγκαστικές πρώτες του απόπειρες να συμβιβαστεί με την ακαδημαϊκή γραφή, όπως αντίστοιχα ο Πικάσο με την παραστατική ζωγραφική, προσγειώθηκε στο μοντέρνο ιδίωμα, υπογράφοντας τις πιο επιδραστικές, αντι-ρεαλιστικές ταινίες στη σύγχρονη ιστορία του σινεμά, όπου η «αφηρημένη» ψυχολογία και η ευρύτερη έννοια του τοπίου και της ανθρώπινης γεωγραφίας προκάλεσαν αρχικά έντονες αντιδράσεις, όπως η Περιπέτεια στις Κάννες των αρχών του '60, και στη συνέχεια τον σεβασμό και την παγκόσμια αναγνώριση. Ο Αντονιόνι είναι σίγουρα η χαρά του κριτικού (ήταν, άλλωστε, θεωρητικός και ο ίδιος στα νιάτα του) γιατί παρέμεινε εγκεφαλικός αρχιτέκτονας ιστοριών χωρίς σαφή ίντριγκα και ευδιάκριτες ανατροπές – καλές αφορμές για γόνιμες αμφιβολίες, πολλαπλές αναγνώσεις και ανοιχτά φινάλε. Επειδή μεγάλωσε βλέποντας το προπολεμικό σινεμά, ως καλός και προοδευτικός αστός τήρησε μέχρι κάποιου σημείου τους κανόνες του κομψού κάδρου και των αναγνωρίσιμων ηθοποιών, παρατηρώντας τους ανθρώπους που έβλεπε γύρω του, διερωτώμενος ποιοι είναι στην πραγματικότητα, τι σκέφτονται κατά βάθος, γιατί βυθίζονται σε μια ανείπωτη θλίψη. Ώσπου έγινε, αναπάντεχα αλλά δίκαια, σημαία της αντικουλτούρας και των νέων με τις αλληγορίες του στα '60s, κυρίως με το Blow Up – ένας ελεύθερος καλλιτέχνης, hip και hippie, ιδιότυπος προφήτης των ηθών, δημιουργός εικόνων που στοιχειώνουν και ταινιών που αφήνουν τη σκέψη να λειτουργήσει χωρίς να μπαμπαλίζουν ακατάπαυστα. Θα ήμουν πολύ περίεργος να δω αν θα αισθανόταν δικαιωμένος ή θλιμμένος αυτός ο μαέστρος της αποσύνδεσης στον αιώνα της ηλεκτρονικής (υποτιθέμενης) διασύνδεσης. Πάντως, οι απόψεις του για τις ταινίες του καταγράφονται με ευκρίνεια στις μεγάλες συνεντεύξεις που έδωσε στον Λίνο Μιτσικέ, σε ένα από τα πολλά ντοκιμαντέρ που προηγούνται των 6 ταινιών του αφιερώματος που προσφέρει στο κοινό το Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο, με τίτλο «Ένα ταξίδι μέσα από τον φακό του Αντονιόνι».

Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών- Megaron Plus, Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης. 5-13/2, www.iicatene.esteri.it/IIC_Atene

Pulp Fiction
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Pulp Fiction / Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Επαγγελματίες απ' όλο τον κόσμο έγιναν κοινωνοί ταινιών απ' όλο τον κόσμο, αψηφώντας μια επιδημία που ξεκινούσε τα φονικά της βήματα στην Ευρώπη, και απουσίαζε ο Ιρανός Μοχάμεντ Ρασούλοφ που έμελλε να κερδίσει το κορυφαίο βραβείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Αποκλειστική συνέντευξη / Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς μιλά αποκλειστικά για τη νέα του ταινία αλλά και για τη χρυσή ευκαιρία που του έδωσε η κρατική τηλεόραση να στρώσει μια μεγάλη καριέρα σε έναν χώρο που έχει καταληφθεί ανεπιστρεπτί από την εφηβοκεντρική ψυχαγωγία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Pulp Fiction / Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Ο σκηνοθέτης του εξαιρετικού «Οι ζωές των άλλων» και του «Μη χαμηλώνεις το βλέμμα», που προβάλλεται αυτές τις μέρες στις αίθουσες, μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Pulp Fiction / O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Η συνεργασία του με τον Μιχάλη Κακογιάννη στις τρεις τραγωδίες, η προέλευση του πιο γνωστού μουσικού θέματος που συνέθεσε στην καριέρα του, που δεν είναι άλλο από το συρτάκι στον Ζορμπά, και η προοπτική μιας χολιγουντιανής σταδιοδρομίας που δεν συνέβη ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

TV & Media / Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

Βουτηγμένο στον πράσινο, μουχλιασμένο τρόμο ενός Φίντσερ, μακάβρια κλειστοφοβικό, στημένο σαν προλεταριακή επιστημονική φαντασία, το «Τσερνόμπιλ» ποντάρει στο απροσποίητο σασπένς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Pulp Fiction / Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Ένας από τους πιο ασυμβίβαστους καλλιτέχνες της εποχής μας έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για μια ζωντανή συζήτηση, ενώ μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του θα προβάλλονται παράλληλα. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συγκεντρώνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για εκείνον και το έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ