Φεστιβάλ Καννών 2019: Δύο φοίνικες και ένα αριστούργημα

Φεστιβάλ Καννών 2019: Δύο φοίνικες και ένα αριστούργημα Facebook Twitter
Ο Χο στο «Parasites» ενορχηστρώνει μια καταπληκτική κλιμάκωση καταστάσεων, κρατώντας τον απόλυτο σκηνοθετικό έλεγχο.
1

Ο Παρκ Τσαν Γουκ έφτασε μια ανάσα από τον Φοίνικα το 2003 με το Oldboy, αλλά ο πρόεδρος και δηλωμένος οπαδός του Κουέντιν Ταραντίνο και η επιτροπή του προτίμησαν τον Μάικλ Μουρ και το Fahrenheit 9/11. Φέτος η Κορέα κερδίζει για πρώτη φορά το κορυφαίο βραβείο του φεστιβάλ με μια συναρπαστική δραματική σάτιρα, το Parasite, από έναν καταξιωμένο, καλλιτεχνικά θαρραλέο και εμπορικά πολύ επιτυχημένο σκηνοθέτη που χειρίζεται mood και χαρακτήρες με μαεστρία και ποικιλία.

Ο Μπονγκ Τζουν Χο γεννήθηκε στην Νταεγού, προέρχεται από φιλότεχνη οικογένεια, θαύμαζε τον Χου Χσιάο Χσιεν, τον Έντουαρντ Γιανγκ και τον Σοχέι Ιμαμούρα στα νεανικά του χρόνια και έγινε γνωστός εκτός Κορέας με τον εντυπωσιακό τρόμο του Host και τη δεξιοτεχνική φαντασία του Snowpiercer, που είχε κάνει πρεμιέρα με φρενίτιδα για τους φανατικούς που δεν έβρισκαν εισιτήριο στη μοναδική προβολή στο Panorama Special του Φεστιβάλ Βερολίνου. Πρόπερσι ήρθε στις Κάννες με το Okja, και πάλι με την Τίλντα Σουίντον, αλλά δεν έκανε αίσθηση.

Το Parasite είναι η ιστορία μιας άπορης τετραμελούς οικογένειας που μπαίνει με ψέματα σε ένα πλουσιόσπιτο, υπηρετώντας σε ισάριθμα οικιακά πόστα ένα ανδρόγυνο και τον ανήλικο γιο τους. Ο μπαμπάς οδηγεί, η μητέρα μαγειρεύει, ο γιος διδάσκει και η κόρη ψυχαναλύει. Τα οικονομικώς άνετα αφεντικά τούς πιστεύουν με ευγνωμοσύνη. Οι προηγούμενοι «υπηρέτες» εκδιώκονται με σχετικό δόλο. Ωστόσο, ο ένοικος του μυστικού υπογείου της έπαυλης δυναμιτίζει το κόλπο και οι φτωχοδιάβολοι που δεν παριστάνουν ακριβώς κάποιους άλλους, αλλά δεν έχουν διαφορετικό τρόπο να βρουν εργασία, τα βρίσκουν σκούρα από τη μία στιγμή στην άλλη – όσο smooth είναι η εισβολή τους τόσο άτσαλη και αιματοβαμμένη γίνεται η ηρωική τους έξοδος από την πολυτελή παγίδα που έστησαν μόνοι τους.

Ο Ντέιβιντ Έγκερς έφτιαξε το όνομά του με το «Witch», αλλά εδώ απογειώνεται με ένα κολασμένο ντελίριο τρέλας και παράνοιας, γεμάτο μυθολογικές και λογοτεχνικές αναφορές, τερτίπια του μυαλού και παιχνίδια εξουσίας, γοργόνες και εφιάλτες, ιδρώτα και θάνατο.

  

Ο Χο ενορχηστρώνει μια καταπληκτική κλιμάκωση καταστάσεων, κρατώντας τον απόλυτο σκηνοθετικό έλεγχο. Η ταινία του, ποτισμένη με το γνωστό μαύρο χιούμορ, ωρολογιακά μετρημένη και με αιχμή του δόρατος τον μόνιμο πρωταγωνιστή του Σονγκ Κανγκ Χο, είναι μια ταξική παραβολή σε μια χώρα διαφημισμένης ευημερίας, θεαματικά αντίθετη σε στυλ και χειρισμό από τον περσινό Χρυσό Φοίνικα του Χιροκάζου Κορεέντα, το Shoplifters, με ήρωες ανθρώπινα παράσιτα που ανασύρονται από την αφάνεια και το χαμόσπιτό τους όπως-όπως για μια προσωρινή θέση στον ήλιο. Σε μια επιτροπή με σκηνοθέτες με έντονη υπογραφή, όπως ο Ινιάριτου, ο Λάνθιμος και η Ράιχαρτ, το fun σινεμά με νόημα του Μπονγκ Τζουν Χο αποδείχτηκε πως δεν θα περνούσε καθόλου απαρατήρητο.

Φεστιβάλ Καννών 2019: Δύο φοίνικες και ένα αριστούργημα Facebook Twitter
Ο Βασίλης Κεκάτος βραβεύθηκε για το 8λεπτο κομψοτέχνημα με τίτλο «Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς».


Μετά τον Χρυσό Φοίνικα του Θόδωρου Αγγελόπουλου ήρθε η σειρά του Βασίλη Κεκάτου για τον δικό του, στην κατηγορία των ταινιών μικρού μήκους –συν έναν δεύτερο, αν και ανεπίσημο, το Queer Palm– για την τρυφερή, ευαίσθητη σπουδή του πάνω στη μοναξιά και το πλησίασμα, το Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς, βασισμένο σε οικογενειακά βιώματα. Σε αυτό το 8λεπτο κομψοτέχνημα που γυρίστηκε σε δύο βραδιές σε ένα απομακρυσμένο βενζινάδικο, δύο νέοι άνδρες, ένας περαστικός κι ένας άλλος, που δείχνει να έχει ξεμείνει, παζαρεύουν τα 22,50 ευρώ που στοιχίζει η επιστροφή.

Το τι διαμείβεται ανάμεσα στις γραμμές και τα λόγια τους έχει μια βαρύνουσα και ταυτόχρονα παιγνιώδη σπουδαιότητα και αυτό που καταφέρνει ο Έλληνας σκηνοθέτης, ο οποίος έχει στο ενεργητικό του και τη διοργάνωση των θερινών προβολών στις παραλίες της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Κεφαλονιάς, είναι η αβίαστη μετατροπή μιας λανθάνουσας, macho επιθετικότητας σε ουσιαστική κατανόηση. Το φινάλε πάνω στη μηχανή, αξέχαστο, δίνει νέα διάσταση στους νυχτερινούς δρόμους της αγάπης. Ανυπομονούμε για τη συνέχεια του Έλληνα σκηνοθέτη, που ενδεχομένως να είναι η διεύρυνση του ίδιου θέματος σε μεγάλου μήκους.

Φεστιβάλ Καννών 2019: Δύο φοίνικες και ένα αριστούργημα Facebook Twitter
Όλοι όσοι είδαν με ιδιαίτερο κόπο το «Lighthouse» δεν κατάλαβαν για ποιον λόγο ο Τιερί Φρεμό και η παρέα του, που προφανώς το είχαν δει στην προκριματική διαδικασία, το απέρριψαν από το επίσημο διαγωνιστικό και συμπεριλήφθηκε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών.

Όλοι όσοι είδαν με ιδιαίτερο κόπο (γιατί οι ουρές έφταναν τα 300 μέτρα από τις δύο πλευρές της εισόδου της αίθουσας Croisette) το Lighthouse δεν κατάλαβαν για ποιον λόγο ο Τιερί Φρεμό και η παρέα του, που προφανώς το είχαν δει στην προκριματική διαδικασία, το απέρριψαν από το επίσημο διαγωνιστικό και συμπεριλήφθηκε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών. Ήταν η ταινία που εξερράγη και συζητήθηκε όσο καμία άλλη στο ευρύτερο πλαίσιο του φεστιβάλ, με εξαίρεση την περίπτωση Ταραντίνο, αλλά με bonus το στοιχείο της έκπληξης και της πρωτοτυπίας.

Ο Ντέιβιντ Έγκερς έφτιαξε το όνομά του με το Witch, αλλά εδώ απογειώνεται με ένα κολασμένο ντελίριο τρέλας και παράνοιας, γεμάτο μυθολογικές και λογοτεχνικές αναφορές, τερτίπια του μυαλού και παιχνίδια εξουσίας, γοργόνες και εφιάλτες, ιδρώτα και θάνατο. Ασπρόμαυρο, σχεδόν τετράγωνο, γυρισμένο σε 35άρι φιλμ, το φαντασματικό horror του 36χρονου σκηνοθέτη λειτουργεί και ως θεατρικό δωματίου, με τους δύο φαροφύλακες, εξαίσια ερμηνευμένους από τον Γουίλεμ Νταφόου και τον Ρόμπερτ Πάτινσον, εγκλωβισμένους σε ένα σισύφειο κυνήγι με τον χρόνο και την άγρια φύση, καθώς και ως κατάβαση στον Άδη, χωρίς επιστροφή.

Εικαστικά, το κιαροσκούρο του Έγκερς προσθέτει συνεχώς ατμόσφαιρα στη μινιμαλιστική πλοκή, την ίδια στιγμή που ο πεισματάρης, σαδιστής Νταφόου προκαλεί τον νεαρό βοηθό του σε μια εξέλιξη ανοιχτή και ανατρεπτική. Ο Φάρος τιμήθηκε με το βραβείο Fipresci για τα παράλληλα τμήματα, η εταιρεία παραγωγής Α24 σκοράρει για πρώτη φορά στις Κάννες και βάζει πλώρη για μια σεζόν με έξτρα βραβεία και εμείς είδαμε μία από τις καλύτερες ταινίες ever στις Κάννες, που δεν μπόρεσαν να συναγωνιστούν για τον Χρυσό Φοίνικα προφανώς από μια χρόνια anti-genre εμμονή.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Βασίλης Κεκάτος για τον Χρυσό Φοίνικα: «Κάθε χρόνο έβλεπα την απονομή του Φεστιβάλ Καννών από το λάπτοπ μου στην Κυψέλη»

Σινεμά / Ο Βασίλης Κεκάτος για τον Χρυσό Φοίνικα: «Κάθε χρόνο έβλεπα την απονομή του Φεστιβάλ Καννών από το λάπτοπ μου στην Κυψέλη»

Ο Έλληνας σκηνοθέτης περιγράφει τις πρώτες του σκέψεις και τα συναισθήματά του μετά την ιστορική βράβευσή του στο Φεστιβάλ Καννών, στην κατηγορία των ταινιών μικρού μήκους
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ