Φεστιβάλ Καννών 2019: Δύο φοίνικες και ένα αριστούργημα

Φεστιβάλ Καννών 2019: Δύο φοίνικες και ένα αριστούργημα Facebook Twitter
Ο Χο στο «Parasites» ενορχηστρώνει μια καταπληκτική κλιμάκωση καταστάσεων, κρατώντας τον απόλυτο σκηνοθετικό έλεγχο.
1

Ο Παρκ Τσαν Γουκ έφτασε μια ανάσα από τον Φοίνικα το 2003 με το Oldboy, αλλά ο πρόεδρος και δηλωμένος οπαδός του Κουέντιν Ταραντίνο και η επιτροπή του προτίμησαν τον Μάικλ Μουρ και το Fahrenheit 9/11. Φέτος η Κορέα κερδίζει για πρώτη φορά το κορυφαίο βραβείο του φεστιβάλ με μια συναρπαστική δραματική σάτιρα, το Parasite, από έναν καταξιωμένο, καλλιτεχνικά θαρραλέο και εμπορικά πολύ επιτυχημένο σκηνοθέτη που χειρίζεται mood και χαρακτήρες με μαεστρία και ποικιλία.

Ο Μπονγκ Τζουν Χο γεννήθηκε στην Νταεγού, προέρχεται από φιλότεχνη οικογένεια, θαύμαζε τον Χου Χσιάο Χσιεν, τον Έντουαρντ Γιανγκ και τον Σοχέι Ιμαμούρα στα νεανικά του χρόνια και έγινε γνωστός εκτός Κορέας με τον εντυπωσιακό τρόμο του Host και τη δεξιοτεχνική φαντασία του Snowpiercer, που είχε κάνει πρεμιέρα με φρενίτιδα για τους φανατικούς που δεν έβρισκαν εισιτήριο στη μοναδική προβολή στο Panorama Special του Φεστιβάλ Βερολίνου. Πρόπερσι ήρθε στις Κάννες με το Okja, και πάλι με την Τίλντα Σουίντον, αλλά δεν έκανε αίσθηση.

Το Parasite είναι η ιστορία μιας άπορης τετραμελούς οικογένειας που μπαίνει με ψέματα σε ένα πλουσιόσπιτο, υπηρετώντας σε ισάριθμα οικιακά πόστα ένα ανδρόγυνο και τον ανήλικο γιο τους. Ο μπαμπάς οδηγεί, η μητέρα μαγειρεύει, ο γιος διδάσκει και η κόρη ψυχαναλύει. Τα οικονομικώς άνετα αφεντικά τούς πιστεύουν με ευγνωμοσύνη. Οι προηγούμενοι «υπηρέτες» εκδιώκονται με σχετικό δόλο. Ωστόσο, ο ένοικος του μυστικού υπογείου της έπαυλης δυναμιτίζει το κόλπο και οι φτωχοδιάβολοι που δεν παριστάνουν ακριβώς κάποιους άλλους, αλλά δεν έχουν διαφορετικό τρόπο να βρουν εργασία, τα βρίσκουν σκούρα από τη μία στιγμή στην άλλη – όσο smooth είναι η εισβολή τους τόσο άτσαλη και αιματοβαμμένη γίνεται η ηρωική τους έξοδος από την πολυτελή παγίδα που έστησαν μόνοι τους.

Ο Ντέιβιντ Έγκερς έφτιαξε το όνομά του με το «Witch», αλλά εδώ απογειώνεται με ένα κολασμένο ντελίριο τρέλας και παράνοιας, γεμάτο μυθολογικές και λογοτεχνικές αναφορές, τερτίπια του μυαλού και παιχνίδια εξουσίας, γοργόνες και εφιάλτες, ιδρώτα και θάνατο.

  

Ο Χο ενορχηστρώνει μια καταπληκτική κλιμάκωση καταστάσεων, κρατώντας τον απόλυτο σκηνοθετικό έλεγχο. Η ταινία του, ποτισμένη με το γνωστό μαύρο χιούμορ, ωρολογιακά μετρημένη και με αιχμή του δόρατος τον μόνιμο πρωταγωνιστή του Σονγκ Κανγκ Χο, είναι μια ταξική παραβολή σε μια χώρα διαφημισμένης ευημερίας, θεαματικά αντίθετη σε στυλ και χειρισμό από τον περσινό Χρυσό Φοίνικα του Χιροκάζου Κορεέντα, το Shoplifters, με ήρωες ανθρώπινα παράσιτα που ανασύρονται από την αφάνεια και το χαμόσπιτό τους όπως-όπως για μια προσωρινή θέση στον ήλιο. Σε μια επιτροπή με σκηνοθέτες με έντονη υπογραφή, όπως ο Ινιάριτου, ο Λάνθιμος και η Ράιχαρτ, το fun σινεμά με νόημα του Μπονγκ Τζουν Χο αποδείχτηκε πως δεν θα περνούσε καθόλου απαρατήρητο.

Φεστιβάλ Καννών 2019: Δύο φοίνικες και ένα αριστούργημα Facebook Twitter
Ο Βασίλης Κεκάτος βραβεύθηκε για το 8λεπτο κομψοτέχνημα με τίτλο «Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς».


Μετά τον Χρυσό Φοίνικα του Θόδωρου Αγγελόπουλου ήρθε η σειρά του Βασίλη Κεκάτου για τον δικό του, στην κατηγορία των ταινιών μικρού μήκους –συν έναν δεύτερο, αν και ανεπίσημο, το Queer Palm– για την τρυφερή, ευαίσθητη σπουδή του πάνω στη μοναξιά και το πλησίασμα, το Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς, βασισμένο σε οικογενειακά βιώματα. Σε αυτό το 8λεπτο κομψοτέχνημα που γυρίστηκε σε δύο βραδιές σε ένα απομακρυσμένο βενζινάδικο, δύο νέοι άνδρες, ένας περαστικός κι ένας άλλος, που δείχνει να έχει ξεμείνει, παζαρεύουν τα 22,50 ευρώ που στοιχίζει η επιστροφή.

Το τι διαμείβεται ανάμεσα στις γραμμές και τα λόγια τους έχει μια βαρύνουσα και ταυτόχρονα παιγνιώδη σπουδαιότητα και αυτό που καταφέρνει ο Έλληνας σκηνοθέτης, ο οποίος έχει στο ενεργητικό του και τη διοργάνωση των θερινών προβολών στις παραλίες της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Κεφαλονιάς, είναι η αβίαστη μετατροπή μιας λανθάνουσας, macho επιθετικότητας σε ουσιαστική κατανόηση. Το φινάλε πάνω στη μηχανή, αξέχαστο, δίνει νέα διάσταση στους νυχτερινούς δρόμους της αγάπης. Ανυπομονούμε για τη συνέχεια του Έλληνα σκηνοθέτη, που ενδεχομένως να είναι η διεύρυνση του ίδιου θέματος σε μεγάλου μήκους.

Φεστιβάλ Καννών 2019: Δύο φοίνικες και ένα αριστούργημα Facebook Twitter
Όλοι όσοι είδαν με ιδιαίτερο κόπο το «Lighthouse» δεν κατάλαβαν για ποιον λόγο ο Τιερί Φρεμό και η παρέα του, που προφανώς το είχαν δει στην προκριματική διαδικασία, το απέρριψαν από το επίσημο διαγωνιστικό και συμπεριλήφθηκε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών.

Όλοι όσοι είδαν με ιδιαίτερο κόπο (γιατί οι ουρές έφταναν τα 300 μέτρα από τις δύο πλευρές της εισόδου της αίθουσας Croisette) το Lighthouse δεν κατάλαβαν για ποιον λόγο ο Τιερί Φρεμό και η παρέα του, που προφανώς το είχαν δει στην προκριματική διαδικασία, το απέρριψαν από το επίσημο διαγωνιστικό και συμπεριλήφθηκε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών. Ήταν η ταινία που εξερράγη και συζητήθηκε όσο καμία άλλη στο ευρύτερο πλαίσιο του φεστιβάλ, με εξαίρεση την περίπτωση Ταραντίνο, αλλά με bonus το στοιχείο της έκπληξης και της πρωτοτυπίας.

Ο Ντέιβιντ Έγκερς έφτιαξε το όνομά του με το Witch, αλλά εδώ απογειώνεται με ένα κολασμένο ντελίριο τρέλας και παράνοιας, γεμάτο μυθολογικές και λογοτεχνικές αναφορές, τερτίπια του μυαλού και παιχνίδια εξουσίας, γοργόνες και εφιάλτες, ιδρώτα και θάνατο. Ασπρόμαυρο, σχεδόν τετράγωνο, γυρισμένο σε 35άρι φιλμ, το φαντασματικό horror του 36χρονου σκηνοθέτη λειτουργεί και ως θεατρικό δωματίου, με τους δύο φαροφύλακες, εξαίσια ερμηνευμένους από τον Γουίλεμ Νταφόου και τον Ρόμπερτ Πάτινσον, εγκλωβισμένους σε ένα σισύφειο κυνήγι με τον χρόνο και την άγρια φύση, καθώς και ως κατάβαση στον Άδη, χωρίς επιστροφή.

Εικαστικά, το κιαροσκούρο του Έγκερς προσθέτει συνεχώς ατμόσφαιρα στη μινιμαλιστική πλοκή, την ίδια στιγμή που ο πεισματάρης, σαδιστής Νταφόου προκαλεί τον νεαρό βοηθό του σε μια εξέλιξη ανοιχτή και ανατρεπτική. Ο Φάρος τιμήθηκε με το βραβείο Fipresci για τα παράλληλα τμήματα, η εταιρεία παραγωγής Α24 σκοράρει για πρώτη φορά στις Κάννες και βάζει πλώρη για μια σεζόν με έξτρα βραβεία και εμείς είδαμε μία από τις καλύτερες ταινίες ever στις Κάννες, που δεν μπόρεσαν να συναγωνιστούν για τον Χρυσό Φοίνικα προφανώς από μια χρόνια anti-genre εμμονή.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Βασίλης Κεκάτος για τον Χρυσό Φοίνικα: «Κάθε χρόνο έβλεπα την απονομή του Φεστιβάλ Καννών από το λάπτοπ μου στην Κυψέλη»

Σινεμά / Ο Βασίλης Κεκάτος για τον Χρυσό Φοίνικα: «Κάθε χρόνο έβλεπα την απονομή του Φεστιβάλ Καννών από το λάπτοπ μου στην Κυψέλη»

Ο Έλληνας σκηνοθέτης περιγράφει τις πρώτες του σκέψεις και τα συναισθήματά του μετά την ιστορική βράβευσή του στο Φεστιβάλ Καννών, στην κατηγορία των ταινιών μικρού μήκους
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ