Ο Γούντι Άλεν και οι γυναίκες του

Ο Γούντι Άλεν και οι γυναίκες του Facebook Twitter
Mε την Νταϊάν Κίτον στο «Αnnie Hall»
0

«Έχω κάνει όσα το κίνημα #metoo θα ήθελε να πετύχει» δήλωσε μετά την παρισινή πρεμιέρα της ταινίας του Μια βροχερή μέρα στη Νέα Υόρκη, που έχει κόψει πάνω από 80.000 εισιτήρια μέχρι στιγμής στις ελληνικές αίθουσες. Η Ελλάδα και η Ευρώπη ανέκαθεν υπήρξαν φιλόξενες και ελάχιστα εμπαθείς στην περίπτωσή του, κάτι που ο Άλεν γνωρίζει πολύ καλά, γι' αυτό και έκανε τις δηλώσεις σε αντιδιαστολή με τις χολιγουντιανές προοπτικές της καριέρας του. «Δεν μου καίγεται καρφί, ποτέ δεν με ενδιέφερε» είπε, επαναλαμβάνοντας τη γνωστή καλλιτεχνική του απόσταση με το θεωρητικό κέντρο αποφάσεων του αμερικανικού σινεμά. Βέβαια, η Νέα Υόρκη τον απασχολεί, αλλά, όπως φαίνεται, δεν τον καίει κιόλας. Χρηματοδότηση βρίσκει πλέον από αλλού και τα βασικά έξοδα των ταινιών του έρχονται από Ευρώπη, Νότια Αμερική και Ασία. Η Amazon επένδυσε στο όνομά του, αλλά με το που ήρθε ξανά στην επιφάνεια η υποτιθέμενη κακοποίηση της θετής του κόρης Ντίλαν από τον ίδιο, ανακάλεσε μονομερώς τη συμφωνία για 4 ταινίες, βάζοντας στο ράφι τη Βροχερή Μέρα για τις ΗΠΑ. Μπορεί ο streaming γίγαντας να επέστρεψε τα αμερικανικά δικαιώματα της ταινίας στον Άλεν, αλλά δέχτηκε αγωγή για αθέτηση συμφωνίας. Ο Γούντι Άλεν ζητά 68 εκατομμύρια δολάρια για διαφυγόντα κέρδη μετά από απόφαση της εταιρείας που βασίζεται σε «προ 25ετίας ανυπόστατους ισχυρισμούς».

Ο Γούντι Άλεν και οι γυναίκες του Facebook Twitter
Η Scarlett Johansson στο “Match Point”


Ο Άλεν αναγκάστηκε να υπενθυμίσει στους αναβράζοντες από τις δηλώσεις απερίφραστης υποστήριξης της μούσας του Σκάρλετ Τζοχάνσον, πως δεν έχει πειράξει καμία από τις εκατοντάδες πρωταγωνίστριές του ‒ άσε, δε, που τις πλήρωνε ακριβώς με τα ίδια λίγα χρήματα που αμείφθηκαν οι άνδρες συμπρωταγωνιστές τους σε εποχές που η ψαλίδα ήταν σκανδαλώδης.


Η υπόθεση είχε κλείσει, αν θυμάστε. Ο Γούντι Άλεν πέρασε αξιολόγηση σε πρώτο και δεύτερο βαθμό και κρίθηκε παράξενος, με συμπεριφορά οριακά ανάρμοστη, αλλά τελεσίδικα όχι σεξουαλικά επικίνδυνος ή κακοποιητής ενός παιδιού που από τη δική του γραμμή υπεράσπισης επέμενε πως ποτέ δεν ήταν δικό του αλλά της Μία Φάροου, όπως άλλωστε και η Σουν Γι Πρεβέν, την οποία αποκατέστησε με γάμο. Με τη συντονισμένη φεμινιστική διεκδίκηση των τελευταίων δύο ετών, η Ντίλαν και προφανώς η ορκισμένη πολέμιος του Άλεν μητέρα της, η Μία Φάροου, αναμόχλευσαν την παλιά ιστορία και εξαπέλυσαν μύδρους εναντίον ενός ανθρώπου που εξακολουθεί να δουλεύει και δεν έχει τιμωρηθεί δι' εξορίας από την κοινότητα. Μερικοί φοβήθηκαν, βέβαια, και πήραν αποστάσεις δημοσίως. Οι βασικοί πρωταγωνιστές του στη Βροχερή Μέρα, ενώ γνώριζαν τι είχε συμβεί παλιά, έσπευσαν να δωρίσουν τις αμοιβές τους σε σχετικούς οργανισμούς. Από τη Σελίνα Γκόμεζ δεν περίμενε κανείς να κάνει κάτι διαφορετικό. Ο Τιμοτέ Σαλαμέ προδίδει το σοφιστικέ ήμισυ της καταγωγής του (είναι και Γάλλος) και παραδίδεται αμαχητί σε μια τάση ισοπέδωσης πολύ αμερικανική. Η Ρεμπέκα Χολ, κόρη του μεγαλύτερου θεατρανθρώπου της Βρετανίας, του Πίτερ Χολ, ζυμωμένη με την τέχνη, άρα και την απόχρωση, επίσης χαρίζει τον μισθό της. Γιατί; Για ένα γεγονός που αμφισβητείται; Που, συγκυριακά, αναδύθηκε σε αιχμηρή φάση για να βλάψει έναν δημιουργό ιδιόρρυθμο, μοναδικό, παραδοσιακά ασυμμόρφωτο με τις μόδες, στη δύση της ένδοξης πορείας του;

Ο Γούντι Άλεν και οι γυναίκες του Facebook Twitter
Με την 16χρονη Mariel Hemingway, στο «Manhattan».

Όπως υποστήριξε ο ίδιος, μια ζωή γράφει. Σηκώνεται το πρωί και δημιουργεί ιστορίες, ανεξάρτητα από το αν θα βρεθεί κάποιος να τις χρηματοδοτήσει. Κυρίως αυτοβιογραφούμενος και με μια σπαρταριστή τάση να αυτοκανιβαλίζεται, γράφει για γυναίκες και οι γυναίκες που έχει πλάσει στο σινεμά είναι πάρα πολλές και αξέχαστες. Ο Άλεν απλώς συνέπεσε χρονικά, αν και δεν είχε καμία σχέση, με μια μάτσο γενιά Αμερικανών δημιουργών που πραγματεύτηκαν κυρίως άνδρες και πατριαρχίες μιλώντας για τους Ιταλοαμερικανούς, τον Σκορσέζε, τον Ντε Πάλμα, τον Κόπολα και τον Τσιμίνο, ή προτιμούσαν τα ζωάκια και τους εξωγήινους... Επίσης, ο Άλεν, όπως αναγκάστηκε να υπενθυμίσει στους αναβράζοντες από τις δηλώσεις απερίφραστης υποστήριξης της μούσας του Σκάρλετ Τζοχάνσον, δεν έχει πειράξει καμία από τις εκατοντάδες πρωταγωνίστριές του ‒ άσε, δε, που τις πλήρωνε ακριβώς με τα ίδια λίγα χρήματα που αμείφθηκαν οι άνδρες συμπρωταγωνιστές τους σε εποχές που η ψαλίδα ήταν σκανδαλώδης. Το παράπτωμα για το οποίο κατηγορήθηκε και κυρίως λοιδορήθηκε δεν αφορά τις επαγγελματικές δυναμικές σε χώρο εργασίας, όπως στις υποθέσεις του Χάρβεϊ Γουάινσταϊν και του Μπιλ Κόσμπι, αλλά στα ενδότερα της οικογένειάς του. Η άποψη της Ντίλαν ακούγεται εδώ και χρόνια. Η μητέρα της, αλλά και ο αδελφός της, ο Ρόναν, που είναι και το μοναδικό βιολογικό παιδί του Άλεν, την πιστεύουν. Οι υπόλοιποι πώς γνωρίζουν τι έχει γίνει πραγματικά; Και γιατί είναι τόσο πρόθυμοι να ακυρώσουν την άψογη και ευεργετική συνεργασία τους μαζί του; Η Ιβ, η Άνι Χολ, η Νόλα, η Χάνα και οι αδελφές της, η Άλις, η Χάτι και η Τζίνι, η Τζάσμιν που «κάποτε γνώριζε τις λέξεις, αλλά τώρα έχουν όλες μπερδευτεί», η Βίκυ, η Κριστίνα και η Μαρία Ελένα, ανάμεσα σε άλλες, τον υπερασπίζονται μέσα από το έργο του εδώ και 45 χρόνια. Προσωπικά, αυτές πιστεύω.


Όπως είχε πει η Σεσίλια από το Πορφυρό Ρόδο του Καΐρου: «Γνώρισα έναν υπέροχο άνδρα. Δεν είναι αληθινός, αλλά δεν μπορείς να τα έχεις όλα στη ζωή!».

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Από τον Πρίγκιπα Ανδρέα ως τον Γούντι Άλεν: Το περιεχόμενο του «μικρού μαύρου καρνέ» του Τζέφρι Έπσταϊν

Διεθνή / Από τον Πρίγκιπα Ανδρέα ως τον Γούντι Άλεν: Το περιεχόμενο του «μικρού μαύρου καρνέ» του Τζέφρι Έπσταϊν

Το περιβόητο καρνέ του κατηγορούμενου για σωρεία σεξουαλικών εγκλημάτων χρηματιστή συνιστά μια συναρπαστική καλοκαιρινή ανάγνωση, όπως γράφει χαρακτηριστικά το Vanity Fair

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ