50 χρόνια πρωτοπορία: Ο Keiji Haino στην Αθήνα

50 χρόνια πρωτοπορία: Ο Keiji Haino στην Αθήνα Facebook Twitter
Αδύνατος, ντυμένος στα μαύρα, με μακριά ίσια μαλλιά μέχρι τη μέση και πίσω από τεράστια μαύρα γυαλιά πάντοτε. Μόνο το γκρίζο χρώμα των μαλλιών του προδίδει πλέον την ηλικία του.
0

Λίγες μουσικές σκηνές έχουν πάρει μυθικές διαστάσεις στο ροκ υποσυνείδητο, όσο περνάνε τα χρόνια, όπως η μουσική σκηνή της Ιαπωνίας τη δεκαετία του '60 και '70. Μέχρι να κυκλοφορήσει το Japrocksampler του Julian Cope, το 2007, ήταν ως επί το πλείστον αχαρτογράφητη, με σκόρπια ονόματα να αιωρούνται από δω και από εκεί.


Πάντως, παρά την τρομερή έρευνα (και τις υπερβολές) του Cope, το βιβλίο δεν έκανε το ίδιο «μπαμ» όπως είχε γίνει μια δεκαετία νωρίτερα με το Κrautrocksampler, που εξέταζε το γερμανικό progressive και είχε στείλει ορδές μουσικόφιλων ανά τον κόσμο στα δισκοπωλεία να ψάχνουν σπάνιες κυκλοφορίες από την ψυχροπολεμική και διαιρεμένη Γερμανία.


Ο Cope μπορεί να κατάφερε να γράψει διεξοδικά για μια σειρά από εκκεντρικούς και θεοπάλαβους τύπους της μεταπολεμικής Ιαπωνίας αλλά το έκανε κάπως καθυστερημένα αυτή τη φορά και κυρίως, με το Διαδίκτυο να γιγαντώνεται, έχασε όλη τη δόξα. Η πληροφορία υπήρχε, απλά δεν ήταν μαζεμένη. Παρόλα αυτά, παραμένει ένας κατατοπιστικότατος και ίσως ο μοναδικός μουσικός οδηγός στην αγγλική γλώσσα για το τι συνέβαινε στη μουσική στην Ιαπωνία εκείνα τα χρόνια.

Έχει μάθει μόνος του να παίζει πάνω από 80 μουσικά όργανα. Είναι εντελώς απρόβλεπτος και στη σκηνή είναι αξιομνημόνευτοι οι live αυτοσχεδιασμοί του.


Φυσικά, ένας από αυτούς τους περίεργους Ιάπωνες που αναφέρει και που παρασύρθηκε από το rock' n' roll για να πάει ενάντια στο συντηρητικό κατεστημένο της χώρας του είναι και ο Keiji Haino. Το όνομα του Haino –που ο Cope δολοφονεί ορθογραφικά και το αναφέρει συνέχεια ως Heino με e αντί για a– ήταν ήδη καταξιωμένο στη Δύση ως ενός σπουδαίου θορυβοποιού. Σε αυτό έβαλαν το χέρι τους οι Sonic Youth και πιο συγκεκριμένα η πλούσια δισκοθήκη του Thurston Moore, αν και ο πρώτος που έφερε CD του από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου ήταν ο Fred Frith. Αγόρασε 15, για την ακρίβεια, και έκανε ένα από αυτά δώρο στον John Zorn.

50 χρόνια πρωτοπορία: Ο Keiji Haino στην Αθήνα Facebook Twitter
Είναι εντελώς απρόβλεπτος και στη σκηνή είναι αξιομνημόνευτοι οι live αυτοσχεδιασμοί του.


Κάποια στιγμή φαίνεται ότι κινούταν στο ίδιο μήκος κύματος με τον Merzbow. Σε αντίθεση, όμως, με αυτόν που είχε ακυρώσει την εμφάνιση του στο Synch Festival το 2009 επειδή φοβόταν μήπως κολλήσει κάνα μικρόβιο στο αεροπλάνο (αν θυμάμαι καλά από τις φήμες που διαδίδονταν τότε), ο Haino ήταν διάσημος αρκετά ώστε να κάνει μια στάση στην χώρα μας τέσσερα χρόνια νωρίτερα. Το 2005 είχε δώσει μια απίστευτη συναυλία στο Bios που σύμφωνα με μαρτυρίες φρίκαρε κόσμο και κοσμάκη που μάλλον περίμενε να δει τον εξωτικό Ιάπωνα σε πιο ψυχεδελικά και τετριμμένα μονοπάτια. Κοινώς, τους ξεκούφανε.


Για έναν καλλιτέχνη του μεγέθους του –fun fact: έχει μάθει μόνος του να παίζει πάνω από 80 μουσικά όργανα– δεν ξέρεις ποτέ τι να περιμένεις γενικά. Είναι εντελώς απρόβλεπτος και στη σκηνή είναι αξιομνημόνευτοι οι live αυτοσχεδιασμοί του. Υπάρχουν βίντεο στο YouTube που ερμηνεύει τόσο διαολεμένα μπλουζ και σου σηκώνεται η τρίχα από τη δεξιοτεχνία και την ένταση στην κιθάρα.

Από την άλλη, το 2016, έκανε μουσική για την επίδειξη μόδας του Marc Jacobs για την κολεξιόν του για το φθινόπωρο/χειμώνα, με τη Lady Gaga ανάμεσα στα μοντέλα. Η μινιμαλιστική προσέγγιση του, χτυπώντας μόνο καμπανάκια και αφήνοντας τον ήχο τους να αιωρείται στον χώρο, σε συνδυασμό με τα εντυπωσιακά και αυστηρά γκοθ ρούχα του Jacobs, δημιουργούσε ένα εντελώς απόκοσμο αποτέλεσμα, που αμφιβάλλω αν έχει ξανασυμβεί στον κόσμο της μόδας.

 

Marc Jacobs | Fall Winter 2016/2017 Full Fashion Show


Σε ένα απολαυστικό στιγμιότυπο στο Japrocksampler, o Cope σκιαγραφεί με διασκεδαστικό τρόπο την αντισυμβατικότητά του. Πίσω στο 1971, μαζί με τους Lost Aaraaff (την παρθενική του μπάντα), έπαιξαν σε κάτι σαν το Woodstock της Ιαπωνίας. Το Genya Rock Festival ήταν ένα τριήμερο αντικαπιταλιστικό ροκ φεστιβάλ σε μια επαρχιακή πόλη λίγο έξω από το Τόκιο. Από μια ειρωνεία της τύχης και ένα μοιραίο λάθος των διοργανωτών, το σχεδόν άγνωστο γκρουπ έγινε η headliner μπάντα της τελευταίας μέρας του.

«Δυστυχώς, είχαν υπολογίσει χωρίς αυτούς, ένα μάτσο άπειρους free jazzers που έπαιζαν για δεύτερη φορά στην ζωή τους» γράφει ο Cope. «Ανέβηκαν στη σκηνή με μια μηδενιστική συμπεριφορά, όπως των Stooges στο θρυλικό Metallic KO σόου. O 19χρονος τραγουδιστής τους Keiji Heino (!) είπε στο μέχρι τότε χαρούμενο κοινό ότι θέλει να τους σκοτώσει και άρχισε να ουρλιάζει βρισιές από το μικρόφωνο. Αμέσως ξεσηκώθηκαν διάφοροι διαδηλωτές, αγρότες, αρχιπαλίκαρα της Γιακούζα, ομάδες παραδοσιακών χορών, διοργανωτές και συνδικαλιστές με σκοπό να σταματήσουν τον αισχρό θόρυβο που έβγαινε από τα μεγάφωνα, προσπαθώντας να σκοτώσουν αυτούς που το δημιουργούσαν».

Εν ολίγοις ξέσπασε ένας άγριος πετροπόλεμος, μια και το φεστιβάλ διεξαγόταν σε ένα ριζοχώραφο, με την μπάντα να προσπαθεί να κρυφτεί για να γλυτώσει από την οργή του κοινού. Στο τέλος πλάκωσε και η αστυνομία που ενώ για τρεις ημέρες παρακολουθούσε ειρηνικά από μακριά, επενέβη για να δείρει με τη σειρά της όσους χίπηδες είχαν απομείνει.

«Η εμφάνιση των Lost Aaraaff μπορεί να πέρασε στην ιστορία, η μουσική τους πάλι όχι» γράφει ο Cope και κλείνει. «Παρόλα αυτά, για την underground σκηνή της Ιαπωνίας, το γκρουπ ωρίμασε κατά την διάρκεια των διαδηλώσεων της Σανριζούκα» (σ.σ. οι κινητοποιήσεις γίνονταν ενάντια στην κατασκευή του Διεθνούς Αεροδρομίου Ναρίτα – σήμερα είναι το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας).

Σε ένα άλλο σημείο, βέβαια, μόνο που δεν τον βρίζει επειδή το παίζει τόσο επαναστατικός και ανατρεπτικός και δεν έχει δοκιμάσει ποτέ ναρκωτικά στην ζωή του. Για τον Haino, η μουσική είναι το LSD του, όπως είχε δηλώσει.


Γεννήθηκε στην Τσίμπα το 1952. Όταν ήταν έφηβος, άκουσε για πρώτη φορά το When The Music's Over των Doors και η φιλοσοφία του απέναντι στη μουσική άλλαξε. Πριν από αυτό ήθελε να ασχοληθεί με το θέατρο, επηρεασμένος από τα ριζοσπαστικά έργα του Antonin Artaud.

50 χρόνια πρωτοπορία: Ο Keiji Haino στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο Haino δεν έχει δοκιμάσει ποτέ ναρκωτικά στην ζωή του. Η μουσική είναι το LSD του, όπως είχε δηλώσει.


Η δισκογραφία του είναι χαοτική, με πάνω από 200 κυκλοφορίες. Από τις πρώτες του συνεργασίες στα μέσα του '70 ήταν με τον πολυοργανίστα Magical Power Mako.


Υπάρχει μια χαμένη δεκαετία στην καριέρα του από τα τέλη του '70 μέχρι τις αρχές των '90s, όταν κανείς δεν γνωρίζει τι κάνει. Επιστρέφει με το ροκ ντουέτο Fushitsusha (που μεταφράζεται, πάνω-κάτω, ως «άνθρωπος χωρίς ποιότητα») που υπάρχουν μέχρι σήμερα. Αν και τους σχημάτισε το 1978, το πρώτο τους άλμπουμ κυκλοφορεί το 1989 και έτσι επανέρχεται στο προσκήνιο.


Για να τις συνεντεύξεις χρειάζεται μεταφραστή και έτσι πάντοτε γίνονται γραπτώς. Απαντάει στις περισσότερες ερωτήσεις που του στέλνω λακωνικά. «Έχω αναφέρει πάνω από 1.000 φορές ότι ο αγαπημένος μου καλλιτέχνης είναι ο Τζιμ Μόρισον. Κάνω μουσική μέχρι σήμερα επειδή μου αρέσει και επειδή αισθάνομαι ότι θέλω/πρέπει να κάνω κάτι. Για μένα η μουσική είναι σαν το αντίδοτο στο πείσμα μου να γίνω κάτι. Σίγουρα δεν θέλω, αν γίνεται, ο κόσμος να πιστεύει ότι είμαι απρόσιτος εξαιτίας της φήμης μου. Αρκετοί που περηφανεύονται ότι κάνουν αυτοσχεδιασμό, πιθανόν συνειδητοποιούν ότι δεν μπορούν να γράψουν μουσική και αισθάνονται μια έλλειψη ειλικρίνειας για τη δική τους μουσική, αφού οτιδήποτε κι αν κάνουν μοιάζει με κάτι άλλο. Παρόλα αυτά πιέζουν τους εαυτούς ώστε να κάνουν κάτι, δημιουργώντας έτσι ένα είδος που ονομάζεται "αυτοσχεδιασμός". Αντίθετά με αυτούς, προσωπικά εξακολουθώ να ενεργώ με βάση το "δημιουργώ κάτι επί τόπου και στη στιγμή". Αν μετανιώνω για κάτι όλα αυτά τα χρόνια; Είναι κάτι που συχνά σκέφτομαι».


Μέχρι και σήμερα είναι το ίδιο επιβλητικός όπως όταν πρωτοξεκίνησε. Αδύνατος, ντυμένος στα μαύρα, με μακριά ίσια μαλλιά μέχρι τη μέση και πίσω από τεράστια μαύρα γυαλιά πάντοτε. Μόνο το άσπρο χρώμα των μαλλιών του προδίδει πλέον την ηλικία του. Κοντεύει πια τα 70. Και είναι εμπειρία ζωής να τον δεις να παίζει πάνω στην σκηνή.

 

Keiji Haino - So, Black is Myself


O Keiji Haino εμφανίζεται απόψε στο Temple Athens (Ιάκχου 17, Γκάζι), με είσοδο 20 ευρώ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ