Tο φετινό Borderline Festival μάς φέρνει πιο κοντά στις πρωτοποριακές μουσικές της Ανατολής

Tο φετινό Borderline Festival μάς φέρνει πιο κοντά στις πρωτοποριακές μουσικές της Ανατολής Facebook Twitter
Το Borderline Festival φέτος ταξιδεύει στη Βηρυτό. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
0

Στην ένατη χρονιά του, το Borderline Festival μάς ετοιμάζει κάτι διαφορετικό. Ταξιδεύει στη Βηρυτό, συμμαχεί καλλιτεχνικά με το φεστιβάλ Irtijal και φέρνει στην Αθήνα τους πιο καινοτόμους σύγχρονους μουσικούς της Μέσης Ανατολής.


Το Irtijal είναι το μεγαλύτερο φεστιβάλ του αραβικού κόσμου που αφορά την παγκόσμια σύγχρονη πρωτοποριακή μουσική και από τα σημαντικότερα που γίνονται κάθε χρόνο στον Λίβανο.

Ιδρύθηκε το 2001 και το πρόγραμμά του καλύπτει ένα εκλεκτικό φάσμα που περιλαμβάνει από πειραματική μουσική μέχρι ελεύθερο αυτοσχεδιασμό, ροκ, τζαζ και noise αλλά και τις τελευταίες τάσεις στη σύνθεση, δηλαδή ό,τι κάνει κάθε χρόνο και το δικό μας Borderline.

Θα έχουμε τη δυνατότητα να δούμε για μια ακόμη φορά διεθνώς καταξιωμένους αλλά και νεότερους μουσικούς, είτε με τα προσωπικά τους πρότζεκτ είτε μέσα από ενδιαφέρουσες συμπράξεις με Έλληνες μουσικούς.


Πέρα από αυτό, όμως, θα έχουμε τη δυνατότητα να δούμε για μια ακόμη φορά διεθνώς καταξιωμένους αλλά και νεότερους μουσικούς, είτε με τα προσωπικά τους πρότζεκτ είτε μέσα από ενδιαφέρουσες συμπράξεις με Έλληνες μουσικούς που γίνονται αποκλειστικά στο πλαίσιο του φεστιβάλ. Θα διαρκέσει 5 ημέρες, από τις 3 ως τις 7 Απριλίου, και θα διεξαχθεί σε διάφορα μέρη της πόλης.


Τα highlights του Borderline Festival 2019

Tο φετινό Borderline Festival μάς φέρνει πιο κοντά στις πρωτοποριακές μουσικές της Ανατολής Facebook Twitter
Raed Yassin

Raed Yassin

Μία από τις πιο καθοριστικές μορφές της πειραματικής σκηνής της Βηρυτού, ο σπουδαίος Raed Yassin (ένας από τους διοργανωτές του Irtijal), που μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ Βηρυτού και Βερολίνου, επαναπροσδιορίζει τους ήχους που μπορεί να βγάλει το κοντραμπάσο και παίζει χωρίς όρια, με έναν μοναδικό, επιθετικό τρόπο. Στην Αθήνα θα προσκαλέσει σε έναν επί σκηνής ηχητικό διάλογο τους acte vide, το πειραματικό σχήμα της Δανάης Στεφάνου και του Γιάννη Κοτσώνη.


Rouba3i & Tony Buck

Οι Rouba3i, από τη λέξη «ruba'i» που χρησιμοποιούν οι Άραβες για το κουαρτέτο, δημιουργήθηκαν το 2002 από τους Mazen Kerbaj (τρομπέτα), Sharif Sehnaoui (κιθάρα) και Christine Abdelnour (σαξόφωνο). Ο Kerbaj θεωρείται από τους πιο πολυσχιδείς καλλιτέχνες της σκηνής της Βηρυτού και ιδρυτής του Irtijal. Αν και το σχήμα είναι τρίο, σε κάθε του εμφάνιση έχει μια έξτρα θέση για έναν περκασιονίστα. Στο Borderline θα παίξει μαζί τους ο καταξιωμένος Αυστραλός ντράμερ Tony Buck, του οποίου η πορεία φτάνει από τους Neck μέχρι τους ΕΧ.

Tο φετινό Borderline Festival μάς φέρνει πιο κοντά στις πρωτοποριακές μουσικές της Ανατολής Facebook Twitter
Nadah El Shazly. Φωτο: Alan Chies


Nadah El Shazly

H Nadah El Shazly είναι μία από τις πιο ανεξάρτητες και εξαιρετικές νέες φωνές της Αιγύπτου που τολμάει να δημιουργεί σε ένα ασφυκτικό πολιτικό περιβάλλον. Το 2017 κυκλοφόρησε το ντεμπούτο άλμπουμ της «Ahwar» που το δούλευε για πάνω από 4 χρόνια και δικαίως έγινε εξώφυλλο στο «Wire» ως βασική εκπρόσωπος της σκηνής του Καΐρου. Η μουσική της χαρακτηρίζεται από αραβικές μελωδίες, παιγμένες ηλεκτρονικά, με κεντρικό άξονα τη φορτισμένη ερμηνείας της. Είναι το ιδανικό κλείσιμο για το φετινό φεστιβάλ.


Two or the Dragon

Το ηλεκτροακουστικό ντουέτο των Abed Kobeissy και Ali Hout μπορεί να έχει εμμονή με τους περιβαλλοντικούς ήχους της Βηρυτού, αλλά μόνο βαρετούς δεν μπορείς να τους πεις. Αντίθετα, η μουσική τους είναι γεμάτη ενέργεια και ρυθμό και προσφέρει κάτι εντελώς φρέσκο στην αραβική μουσική. Επίσης, τα βίντεό τους στο YouTube αποτελούν τρανή απόδειξη της υπεροχής τους όταν παίζουν live.

Tο φετινό Borderline Festival μάς φέρνει πιο κοντά στις πρωτοποριακές μουσικές της Ανατολής Facebook Twitter
Aisha Devi


Aisha Devi

Γεννημένη στην Ελβετία και με καταγωγή από το Νεπάλ, η Ντέβι φημίζεται για τα εξωπραγματικά φωνητικά της που δεν θυμίζουν τίποτα που να έχεις ακούσει μέχρι τώρα – άνετα θα έλεγες, πάντως, ότι έχει επηρεαστεί από την Björk. Ταυτόχρονα, έχει ξεχωρίσει για τις ιδιόρρυθμες, σχεδόν τελετουργικές εμφανίσεις της, όπου βγαίνει σαν να είναι ιέρεια κάποιας αίρεσης. Στη σκηνή του Ρομάντσου συνεργάζεται στα visuals με τον Emile Barret και αναμένεται ένα μοναδικό οπτικοακουστικό σόου.


Sam Kidel

Ο Σκωτσέζος Sam Kidel, μέλος της απίστευτης κολεκτίβας Young Echo από το Μπρίστολ, κυκλοφόρησε ένα από τα πιο ριζοσπαστικά άλμπουμ του 2016. Τo «Disruptive Muzak» αποθεώθηκε από τον διεθνή μουσικό Τύπο ως ένα μοντέρνο ambient αριστούργημα. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωνές υπαλλήλων σε τηλεφωνικά κέντρα, με τις ambient συνθέσεις του να λειτουργούν ως μοτίβο. Επομένως, θα είναι ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε αν είναι άξιος της φήμης που τον ακολουθεί.

Tο φετινό Borderline Festival μάς φέρνει πιο κοντά στις πρωτοποριακές μουσικές της Ανατολής Facebook Twitter
Sam Kidel. Φωτο: Giulia Sarno


Μπορούμε να δούμε ακόμη: Στις 3 και 4/4 την παράσταση «Data Mining / Live Scoring» των ARTéfacts ensemble και του Αλέξανδρου Δρυμωνίτη στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης. Έξι μουσικοί προσπαθούν να ερμηνεύσουν μια παρτιτούρα που φτιάχνεται σε ζωντανό χρόνο από έναν αλγόριθμο.


Την επόμενη μέρα, στον ίδιο χώρο, την εγκατάσταση της Νορβηγίδας Maia Urstad, «Murmur», όπου φορητά ραδιόφωνα θα κρέμονται από σύρματα και θα μεταδίδουν νοσταλγικούς θορύβους από τα FM. Παράλληλα, στην Κεντρική Σκηνή το «Mixer» του Christof Migone, μια σειρά συνθέσεων σε συγχρονισμό με έξι Έλληνες περφόρμερ, ενώ, στη Μικρή Σκηνή, τον Τόμας Μπρίνκμαν να χαρακώνει βινυλία, δημιουργώντας λούπες και beats.


Στις 6/4, στη Γερμανική Ευαγγελική Εκκλησία, το πρότζεκτ Spire παρουσιάζει ένα αφιέρωμα στο εκκλησιαστικό όργανο με έργα των Philip Glass, Arvo Pärt, Ανάργυρου Δενιόζου κ.ά. Το βράδυ στο Ρομάντσο θα παίξει η Ελληνίδα Corniza καθώς και τρεις κορυφαίοι μουσικοί στον αυτοσχεδιασμό, οι Ζερόμ Νετινγκέρ, Ρόμπερτ Πιότροβιτς και Άννα Ζαράντνι. Στις 7/6 σειρά έχουν οι πειραματισμοί του Αυστριακού Στέφαν Φράουνμπεργκερ με το σαντούρι και τους ανερχόμενους Κερκυραίους, τους Trigger Happy.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ