ΛΕΞ και Bloody Hawk: Δύο συναυλίες που έγραψαν ιστορία

Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Ο ΛΕΞ ερμηνεύει τη «Μωβ Βροχή». Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
0

Η 21η Ιουνίου, η μεγαλύτερη μέρα του χρόνου, φώτισε φέτος κάτι περισσότερο από τον ουρανό. Ο Bloody Hawk, που κάποτε τραγουδούσε ότι δεν μπορεί ούτε τη λέξη «ήλιος» να προφέρει, είδε εκείνη τη μέρα να γίνεται η πιο φωτεινή της ζωής του. Να τραγουδά το «Χρόνια μου πολλά» και να το αφουγκραζόμαστε διαφορετικά. 

Μια εβδομάδα μετά, στις 28 Ιουνίου, o ΛΕΞ γράφει ιστορία. Περισσότεροι από 70.000 άνθρωποι ενώθηκαν σε μία φωνή, σε έναν παλμό, που ανέβηκε στον ουρανό μαζί με τα καπνογόνα. Το ίδιο έγινε με τεράστια επιτυχία και την Κυριακή.

Πρόκειται για δύο ημερομηνίες που θα μνημονεύονται ως σταθμοί της σύγχρονης ελληνικής κουλτούρας. Μπορούμε άραγε να μιλήσουμε για μια στιγμή πολιτιστικής μετάβασης; Μπορεί να μην έχουμε ξεκάθαρη απάντηση, αλλά είναι φανερό πως πρόκειται για ένα πέρασμα από τη μουσική που απλώς παίζεται, στη μουσική που εκφράζει τη σημερινή γενιά. Η ραπ πλέον δεν βρίσκεται στο περιθώριο, είναι εδώ, παλλόμενη, ριζωμένη βαθιά μέσα σε ένα κοινό που ίσως πλέον δεν χωρά πουθενά αλλού. Δεν είναι πια μόνο «μουσική για τους λίγους», για τους θυμωμένους ή τους ξεχασμένους. Είναι ο κοινός τόπος.

Όταν ανέβηκε στη σκηνή η Χαρούλα, για λίγα λεπτά ακούμπησαν δυο κόσμοι που φαινομενικά δεν έχουν τίποτα κοινό – και όμως, εκείνη τη στιγμή συνδέθηκαν βαθιά, με τη φωνή της και τη σιωπή του.

Κι όμως, δεν υπήρχε τηλεοπτική προβολή και διαφημίσεις για τις συναυλίες. Δεν χρειάστηκε. Οι δύο καλλιτέχνες δεν είχαν καν στοιχειώδη παρουσία στα δικά τους μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ δεν έδωσαν συνεντεύξεις· έκαναν μόνο μία ανακοίνωση για τις συναυλίες. Και ο κόσμος ήξερε και πήγε. Εξάλλου, το βράδυ του Σαββάτου, στα social media δεν έβλεπες φωτογραφίες από το stage αλλά από τις κερκίδες, με λεζάντες όπως: «Δεν ήξερα κανέναν, αλλά τους αγαπούσα όλους». Αυτό ήταν το κλίμα. Όταν στη σκηνή εμφανίστηκε η Χάρις Αλεξίου και τραγούδησε το «Φύγε» με τον ΛΕΞ, ήταν σαν να έκλεισε ένας κύκλος και να άνοιξε ένας άλλος: αυτός όπου η γενιά του ‘70 σφίγγει το χέρι στη γενιά του 2000 – χωρίς παρεξηγήσεις, χωρίς φόβο.

Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Ο Bloody Hawk στη σκηνή του ΟΑΚΑ. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live

Ο Bloody Hawk εμφανίστηκε στο ΟΑΚΑ στις 21 Ιουνίου, μπροστά σε 45.000 ανθρώπους. Μόνος του. Χωρίς openers, χωρίς showbiz πυροτεχνήματα, χωρίς καν κάποιο παραδοσιακό warm-up. Μια σκηνή, μια φιγούρα με t-shirt και τα κομμάτια του – αυτά μόνο. Στο τέλος του live, ήταν σαν να είχε σηκώσει όλο το βάρος μιας γενιάς που τον είδε να περπατά μόνος μέχρι το φως. Τις επόμενες μέρες, τα σχόλια δεν αφορούσαν τόσο το setlist ή τον ήχο, αλλά κάτι άλλο: το βλέμμα του Bloody προς το κοινό. Σαν να μην το πίστευε. Σαν να ήθελε να χαράξει εκείνη τη στιγμή στη μνήμη του για πάντα. Μια γενιά που μεγάλωσε με τα τραγούδια του τον αποθέωνε γιατί άντεξε πολλά μέχρι να φτάσει εκεί. Και μετά ήρθε το ΟΑΚΑ, ξανά. Η εμφάνιση της Μαρίνας Σάττι, του Trouf, του Dani Gambino, του Wang, του Νέγρου του Μοριά και του Toquel έκανε τη βραδιά πιο ξεχωριστή. 

Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Ο ΛΕΞ μπροστά σε 70.000 κόσμο. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live

Το Σάββατο 28 Ιουνίου ο ΛΕΞ στάθηκε μπροστά σε ένα κοινό μεγαλύτερο από ποτέ. Ο ήχος έσκαγε στις πλάτες και τις καρδιές, και τα καπνογόνα δεν ήταν πια σύμβολο «αντίδρασης» αλλά ανάσας (άλλη φορά θα πούμε και για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα). Ο ΛΕΞ δεν μίλησε πολύ. Δεν χρειάστηκε. Κάθε του στίχος ερχόταν πίσω σαν βουή, σαν ποίηση που ήξερε απ’ έξω μια γενιά. Μαζί του μοιράστηκαν τη σκηνή οι Ηγεμόνας, Ζήνων, Σαντάμ, Vlospa. 

Στο κοινό έβλεπες εφήβους, φοιτητές, μετανάστες δεύτερης γενιάς, παιδιά της εργατικής τάξης, μουσάτους εναλλακτικούς και τύπους με φανέλες ομάδων. Όλους μαζί. Και όταν ανέβηκε στη σκηνή η Χαρούλα, για λίγα λεπτά ακούμπησαν δυο κόσμοι που φαινομενικά δεν έχουν τίποτα κοινό – και όμως, εκείνη τη στιγμή συνδέθηκαν βαθιά, με τη φωνή της και τη σιωπή του. Ήταν όλοι εκεί και τραγουδούσαν μαζί. Από τα πιο μικρά παιδιά μέχρι ζευγάρια που είχαν έρθει από άλλες πόλεις, ανθρώπους που είχαν δει τον ΛΕΞ και τον Bloody σε μικρές σκηνές και τώρα έφευγαν αγκαλιασμένοι, λέγοντας: «Τα καταφέραμε κι εμείς». 

Ναι, τα κατάφερε η ραπ, αλλά μαζί της τα καταφέραν και όλοι όσοι κάποτε ήταν από τη «λάθος» πλευρά του mainstream. Τώρα ξέρουν πως το «εμπορικό» δεν είναι απαραίτητα φθηνό. 

Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Bloody Hawk. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
ΛΕΞ/Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Χάρις Αλεξίου. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Bloody Hawk. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Χάρις Αλεξίου. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Dani Gambino, Wang, Bloody Hawk. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Μαρίνα Σάττι. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Vlospa. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ