ΛΕΞ και Bloody Hawk: Δύο συναυλίες που έγραψαν ιστορία

Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Ο ΛΕΞ ερμηνεύει τη «Μωβ Βροχή». Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
0

Η 21η Ιουνίου, η μεγαλύτερη μέρα του χρόνου, φώτισε φέτος κάτι περισσότερο από τον ουρανό. Ο Bloody Hawk, που κάποτε τραγουδούσε ότι δεν μπορεί ούτε τη λέξη «ήλιος» να προφέρει, είδε εκείνη τη μέρα να γίνεται η πιο φωτεινή της ζωής του. Να τραγουδά το «Χρόνια μου πολλά» και να το αφουγκραζόμαστε διαφορετικά. 

Μια εβδομάδα μετά, στις 28 Ιουνίου, o ΛΕΞ γράφει ιστορία. Περισσότεροι από 70.000 άνθρωποι ενώθηκαν σε μία φωνή, σε έναν παλμό, που ανέβηκε στον ουρανό μαζί με τα καπνογόνα. Το ίδιο έγινε με τεράστια επιτυχία και την Κυριακή.

Πρόκειται για δύο ημερομηνίες που θα μνημονεύονται ως σταθμοί της σύγχρονης ελληνικής κουλτούρας. Μπορούμε άραγε να μιλήσουμε για μια στιγμή πολιτιστικής μετάβασης; Μπορεί να μην έχουμε ξεκάθαρη απάντηση, αλλά είναι φανερό πως πρόκειται για ένα πέρασμα από τη μουσική που απλώς παίζεται, στη μουσική που εκφράζει τη σημερινή γενιά. Η ραπ πλέον δεν βρίσκεται στο περιθώριο, είναι εδώ, παλλόμενη, ριζωμένη βαθιά μέσα σε ένα κοινό που ίσως πλέον δεν χωρά πουθενά αλλού. Δεν είναι πια μόνο «μουσική για τους λίγους», για τους θυμωμένους ή τους ξεχασμένους. Είναι ο κοινός τόπος.

Όταν ανέβηκε στη σκηνή η Χαρούλα, για λίγα λεπτά ακούμπησαν δυο κόσμοι που φαινομενικά δεν έχουν τίποτα κοινό – και όμως, εκείνη τη στιγμή συνδέθηκαν βαθιά, με τη φωνή της και τη σιωπή του.

Κι όμως, δεν υπήρχε τηλεοπτική προβολή και διαφημίσεις για τις συναυλίες. Δεν χρειάστηκε. Οι δύο καλλιτέχνες δεν είχαν καν στοιχειώδη παρουσία στα δικά τους μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ δεν έδωσαν συνεντεύξεις· έκαναν μόνο μία ανακοίνωση για τις συναυλίες. Και ο κόσμος ήξερε και πήγε. Εξάλλου, το βράδυ του Σαββάτου, στα social media δεν έβλεπες φωτογραφίες από το stage αλλά από τις κερκίδες, με λεζάντες όπως: «Δεν ήξερα κανέναν, αλλά τους αγαπούσα όλους». Αυτό ήταν το κλίμα. Όταν στη σκηνή εμφανίστηκε η Χάρις Αλεξίου και τραγούδησε το «Φύγε» με τον ΛΕΞ, ήταν σαν να έκλεισε ένας κύκλος και να άνοιξε ένας άλλος: αυτός όπου η γενιά του ‘70 σφίγγει το χέρι στη γενιά του 2000 – χωρίς παρεξηγήσεις, χωρίς φόβο.

Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Ο Bloody Hawk στη σκηνή του ΟΑΚΑ. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live

Ο Bloody Hawk εμφανίστηκε στο ΟΑΚΑ στις 21 Ιουνίου, μπροστά σε 45.000 ανθρώπους. Μόνος του. Χωρίς openers, χωρίς showbiz πυροτεχνήματα, χωρίς καν κάποιο παραδοσιακό warm-up. Μια σκηνή, μια φιγούρα με t-shirt και τα κομμάτια του – αυτά μόνο. Στο τέλος του live, ήταν σαν να είχε σηκώσει όλο το βάρος μιας γενιάς που τον είδε να περπατά μόνος μέχρι το φως. Τις επόμενες μέρες, τα σχόλια δεν αφορούσαν τόσο το setlist ή τον ήχο, αλλά κάτι άλλο: το βλέμμα του Bloody προς το κοινό. Σαν να μην το πίστευε. Σαν να ήθελε να χαράξει εκείνη τη στιγμή στη μνήμη του για πάντα. Μια γενιά που μεγάλωσε με τα τραγούδια του τον αποθέωνε γιατί άντεξε πολλά μέχρι να φτάσει εκεί. Και μετά ήρθε το ΟΑΚΑ, ξανά. Η εμφάνιση της Μαρίνας Σάττι, του Trouf, του Dani Gambino, του Wang, του Νέγρου του Μοριά και του Toquel έκανε τη βραδιά πιο ξεχωριστή. 

Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Ο ΛΕΞ μπροστά σε 70.000 κόσμο. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live

Το Σάββατο 28 Ιουνίου ο ΛΕΞ στάθηκε μπροστά σε ένα κοινό μεγαλύτερο από ποτέ. Ο ήχος έσκαγε στις πλάτες και τις καρδιές, και τα καπνογόνα δεν ήταν πια σύμβολο «αντίδρασης» αλλά ανάσας (άλλη φορά θα πούμε και για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα). Ο ΛΕΞ δεν μίλησε πολύ. Δεν χρειάστηκε. Κάθε του στίχος ερχόταν πίσω σαν βουή, σαν ποίηση που ήξερε απ’ έξω μια γενιά. Μαζί του μοιράστηκαν τη σκηνή οι Ηγεμόνας, Ζήνων, Σαντάμ, Vlospa. 

Στο κοινό έβλεπες εφήβους, φοιτητές, μετανάστες δεύτερης γενιάς, παιδιά της εργατικής τάξης, μουσάτους εναλλακτικούς και τύπους με φανέλες ομάδων. Όλους μαζί. Και όταν ανέβηκε στη σκηνή η Χαρούλα, για λίγα λεπτά ακούμπησαν δυο κόσμοι που φαινομενικά δεν έχουν τίποτα κοινό – και όμως, εκείνη τη στιγμή συνδέθηκαν βαθιά, με τη φωνή της και τη σιωπή του. Ήταν όλοι εκεί και τραγουδούσαν μαζί. Από τα πιο μικρά παιδιά μέχρι ζευγάρια που είχαν έρθει από άλλες πόλεις, ανθρώπους που είχαν δει τον ΛΕΞ και τον Bloody σε μικρές σκηνές και τώρα έφευγαν αγκαλιασμένοι, λέγοντας: «Τα καταφέραμε κι εμείς». 

Ναι, τα κατάφερε η ραπ, αλλά μαζί της τα καταφέραν και όλοι όσοι κάποτε ήταν από τη «λάθος» πλευρά του mainstream. Τώρα ξέρουν πως το «εμπορικό» δεν είναι απαραίτητα φθηνό. 

Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Bloody Hawk. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
ΛΕΞ/Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Χάρις Αλεξίου. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Bloody Hawk. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Χάρις Αλεξίου. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Dani Gambino, Wang, Bloody Hawk. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Μαρίνα Σάττι. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Την ώρα που τραγουδούσαν ΛΕΞ και Bloody Hawk, καταλάβαμε πως η ραπ κέρδισε Facebook Twitter
Vlospa. Φωτ.: Zissis Tsoubos Live
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φεστιβάλ Ελάτειας: Εκεί που η μουσική στήνει φωλιά κάτω απ’ τα πλατάνια εδώ και 12 χρόνια

Φεστιβαλ Ελάτειας / «Δεν ήταν φεστιβάλ, δεν υπήρχε σκηνή, ούτε πρόγραμμα»

Ξεκίνησε ως ένα πάρτι στο δάσος. Σήμερα, δώδεκα χρόνια μετά, το Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας έχει γίνει σημείο αναφοράς για όσους πιστεύουν στη δύναμη της κοινότητας, της αυθεντικότητας και της μουσικής που ενώνει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ