Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του Facebook Twitter
Ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν και η Βίβιαν Γουέστγουντ στην King's Road του Λονδίνου, 1976. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0


ΤΟΝ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ ΤΟΥ 2010,
ένας ετοιμοθάνατος άνδρας καθόταν ήσυχος στο κρεβάτι του διαμερίσματός του στο Γκρίνουιτς Βίλατζ του Μανχάταν. Είχε διαγνωστεί με μεσοθηλίωμα, μια πολύ σπάνια, πολύ επιθετική και ανίατη μορφή καρκίνου που συχνά συνδέεται με την έκθεση στον αμίαντο. Τον περασμένο μήνα είχε κλείσει τα 64 και μπορούσε να λέει στον εαυτό του ότι είχε δει και είχε κάνει περισσότερα από τους περισσότερους ανθρώπους σ’ αυτή την ηλικία. Ένιωθε όμως ότι είχε ακόμα περισσότερα να πει. Ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν, ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols –διανοούμενος, προβοκάτορας, entrepreneur, σχεδιαστής, μουσικός παραγωγός– πήρε ένα μαύρο στυλό και ξεκίνησε να αποτυπώνει στο χαρτί τα βάθη της ψυχής του.

Η επιστολή απευθυνόταν στην πρώην σύντροφό και συνοδοιπόρο του στη διαδρομή που κατέληξε στην αισθητική διαμόρφωση του πανκ κινήματος στη Βρετανία, τη διάσημη σχεδιάστρια Βίβιαν Γουέστγουντ. Όταν γνωρίστηκαν το 1965, εκείνη ήταν 24, εκείνος 19, νεαρός φοιτητής της Σχολής Καλών Τεχνών. Το 1967 γεννήθηκε ο γιος τους (παρά τις αντιρρήσεις του ΜακΛάρεν και ενώ η Γουέστγουντ είχε ήδη ένα παιδί), τον οποίον ονόμασαν Τζόζεφ Φέρντιναντ – το μεσαίο του όνομα ήταν μια αναφορά στον αγαπημένο πίνακα του ΜακΛάρεν από τον Ντιέγκο Βελάσκεθ, πορτρέτο που είχε δει στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου. Αργότερα άνοιξαν μαζί ένα μαγαζί με ρούχα στην King’s Road, ένας χώρος που άλλαξε ονόματα («Let It Rock», «Too Fast to Live Too Young to Die») μέχρι να πάρει την ονομασία «Sex» και να γίνει το σημείο συνάθροισης της πανκ αφρόκρεμας στο Λονδίνο των μέσων της δεκαετίας του ’70. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Ο ΜακΛάρεν και η Γουέστγουντ χώρισαν τους δρόμους τους και πολλά χρόνια αργότερα, το 2004, με αφορμή μια ρετροσπεκτίβα της Γουέστγουντ στο Victoria and Albert Museum του Λονδίνου, ο ΜακΛάρεν την κατηγόρησε ότι ήθελε να τον σβήσει από την ίδια την ιστορία της ζωής του, να οικειοποιηθεί τις δημιουργίες του και να πάρει εκείνη όλα τα εύσημα.

«Ξέρω ότι νομίζεις ότι είσαι καλύτερη από μένα, αλλά δεν είσαι. Διαφορετική, ναι. Αλλά αυτό είναι όλο».

Αυτά τα παράπονα, μαζί με αισθήματα μετάνοιας και συγχώρεσης ενόψει του μοιραίου, εκφράζονται στην επιστολή 16 σελίδων που ανακαλύφτηκε πρόσφατα από την τελευταία σύντροφό του ΜακΛάρεν και εκτελεστή της διαθήκης του, Γιουνγκ Κιμ, και τα παρακάτω αποσπάσματά της δημοσιεύθηκαν στους Financial Times.  

«Δεν θα ξεχάσω, αλλά ούτε και η ιστορία θα ξεχάσει», καταλήγει ο ΜακΛάρεν σ’ αυτή την επιστολή που δεν απεστάλη ποτέ. «Σύντομα θα κάτσω να τα γράψω όλα, έτσι ώστε να γνωρίζουν όλοι την αλήθεια». Δεν θα προλάβαινε. Ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν πέθανε δύο μήνες μετά, τον Απρίλιο του 2010. Η Βίβιαν Γουέστγουντ πέθανε τον Δεκέμβριο του 2022.

Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν,

Είτε το πιστεύεις είτε όχι, συνειδητοποίησα επιτέλους χωρίς καμιά αμφιβολία πόσο πολύ θα πρέπει να σε πλήγωσα όταν μια μέρα, απότομα και αποφασιστικά, εγκατέλειψα την τρυφερή πλευρά της σχέσης μας. Είναι δύσκολο ακόμα και τώρα, μετά από πολλά, πολλά χρόνια, να κατανοήσω με σαφήνεια γιατί συνέβη αυτό. Η έλλειψη συναισθημάτων μου εκείνη την εποχή ήταν όντως σοκαριστική, και αυτό δεν μπορεί να μου συγχωρεθεί εύκολα.  O πόνος και η οδύνη... με μείωναν συχνά σαν άτομο.  

Μην ξεχνάς ότι είμαι ένα μωρό που γεννήθηκε στον πόλεμο – αυτό σημαίνει μου λείπουν τα συναισθήματα απέναντι στην οικογένεια. Η δική μου διαλύθηκε μετά τον πόλεμο όταν ήμουν ενός έτους. Παρότι όμως έφτασα να μισώ όλες τις μητέρες, προσπάθησα πραγματικά να τα καταφέρω μαζί σου… Υπήρχαν στιγμές που έδειχναν ξεκάθαρα την αφελή και δυσλειτουργική πλευρά μου, την αγορίστικη ανασφάλεια, την έλλειψη ωριμότητας.

Δεν ήμουν παρά ένας 19χρονος παρθένος... που μόλις και μετά βίας είχε το εισιτήριο του τρένου για το κολέγιο. Κάποιος που δεν ήταν σε θέση να σου κρατήσει το χέρι, κάποιος που το είχε σκάσει από το σπίτι του.

Πέρασαν οκτώ εβδομάδες και ξαφνικά ήσουν έγκυος! Βρήκα κάποια χρήματα, το ίδιο κι εσύ. Και κανονίσαμε να κάνουμε έκτρωση. Δεν έγινε, εσύ αποφάσισες διαφορετικά…

Όχι ότι τον γνώριζα καλά όταν ήταν παιδί (σ.σ. τον γιο τους, Τζόζεφ), αλλά τον γνωρίζω ακόμα λιγότερο τώρα. Είναι εξαιρετικά απογοητευμένος από μένα ως πατέρα, και δικαίως. Αλλά, όπως ξέρεις, η οικογένεια ήταν μια λέξη ξένη στα αυτιά μου, και η δική μας δεν ήταν διαφορετική.

Προσπάθησα, αλλά… δεν ήμουν ικανός και απέτυχα.

Όταν τελείωσα τη σχολή καλών τεχνών, ετοιμαζόμασταν να κάνουμε τη σχέση μας να λειτουργήσει. Βρήκα ένα διαμέρισμα, ήρθες να μείνεις εκεί πρώτα με τον Τζόζεφ και μετά με τον Μπεν (σ.σ. το παιδί της Γουέστγουντ από τον πρώτο της γάμο).

Ήμουν νευρικός, ίσως και καταθλιπτικός στη σκέψη του τι να κάνω με όλα αυτά! Πώς να λειτουργήσω, χωρίς δουλειά, χωρίς προοπτικές – ένας καλλιτέχνης χωρίς στούντιο, χωρίς "χαρτοφυλάκιο" και χωρίς κατανόηση του πραγματικού κόσμου.

Βρέθηκε όμως ένα μέρος για να γεφυρώσω τη ζωή μου ως καλιτέχνης με μια κάποια εμπορική προοπτική. Ένα μαγαζί, δώρο της τύχης, δώρο της μοίρας, στην καρδιά της King's Road . . . Σύντομα χρειάστηκα βοήθεια, και εσύ συμφώνησες να κάνεις ακριβώς αυτό! Τα υπόλοιπα είναι ιστορία.

Όλες οι απιστίες σου είναι εύκολο να συγχωρεθούν και να ξεχαστούν. Άλλωστε, κι εγώ δεν ήμουν καλύτερος.

Να είσαι ευλογημένη Βίβιαν. Σου στέλνω την πιο εγκάρδια αφοσίωση που μπορεί να προσφέρει κανείς σε κάποιαν σαν κι εσένα που τα κατάφερε όλα με τον τρόπο της.

Ζήσαμε μαζί κάποιες φανταστικές περιπέτειες, τρελές και αστείες.

Ειλικρινά όμως Βίβιαν, έγινα έξω φρενών όταν πρόδωσες μια σχέση που σήμαινε περισσότερα για μένα από οτιδήποτε άλλο στον κόσμο, και το ήξερες. Ήθελες να με πληγώσεις τόσο πολύ, που έκανες αυτό που νόμιζα ότι ήταν αδιανόητο. Εξαπάτησες τα μουσεία, τον Τύπο και όλους τους γύρω σου ότι δεν σχεδίαζα εγώ τα ρούχα που φτιάχναμε.... Προσπάθησες να με ξεφορτωθείς από την κοινή κληρονομιά μας... Ήταν τουλάχιστον άδικο. Πονούσα για χρόνια βλέποντας τα σχέδιά μου στο μουσείο V&A χωρίς καμιά αναγνώριση.

Αλλά αυτό πάει, τελείωσε. Πληγώθηκα πολύ τότε, αλλά όχι πια! Ξέρω ότι νομίζεις ότι είσαι καλύτερη από μένα, αλλά δεν είσαι. Διαφορετική, ναι. Αλλά αυτό είναι όλο.

Εν τέλει, είκοσι και πλέον χρόνια μετά, εξακολουθώ να αγαπώ εσένα και όλα όσα κάναμε μαζί. Και σε συγχωρώ, όπως ξέρω ότι πρέπει να με συγχωρέσεις κι εσύ. Τίποτα που συνέβη δεν ήταν και τόσο κακό!

Με στοιχεία από Financial Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βίβιαν Γουέστγουντ (1941-2022)

Απώλειες / Βίβιαν Γουέστγουντ (1941-2022): Αποχαιρετώντας τη νονά του πανκ

Η τελευταία της πανκ σκηνής του Λονδίνου, εργάστηκε πιο σκληρά από τους σχεδιαστές της εποχής της, με μια απροσποίητη ευρηματικότητα και μια πηγαία έμπνευση που έμεινε ανυποχώρητη μέχρι το τέλος. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το τέλος πλησιάζει»: Ανέκδοτες φωτογραφίες από την τελευταία εμφάνιση των Sex Pistols στην Βρετανία

Μουσική / «Το τέλος πλησιάζει»: Ανέκδοτες φωτογραφίες από την τελευταία εμφάνιση των Sex Pistols στην Βρετανία

Ο διάσημος ροκ φωτογράφος Kevin Cummins συγκέντρωσε σε ένα νέο λεύκωμα τις εικόνες που είχε τραβήξει από την τελευταία συναυλία της μυθικής πανκ μπάντας στην πατρίδα τους, στα τέλη του 1977.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ