Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας» Facebook Twitter
Κάθε επεισόδιο στοιχειώνεται από την στημένη παρουσία και την ξέπνοη αφήγηση της Χάρις Αλέξιου. Προς υπεράσπισή της πάντως, το γεμάτο γλαφυρές κοινοτοπίες σενάριο δεν τη βοήθησε.
0


ΑΞΙΖΑΝ ΚΑΤΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ
τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας» από την ομώνυμη φετινή παραγωγή της ΕΡΤ που προβλήθηκε στην τηλεόραση και βρίσκεται πλέον ολόκληρη στην πλατφόρμα του Ertflix. Υπό άλλες συνθήκες τα δώδεκα 45λεπτα επεισόδια της σειράς θα κυλούσαν συναρπαστικά και εν αγνοία του χρόνου – όσο συναρπαστική υπήρξε η ελληνική μουσική στο μεγαλύτερο μέρος του περασμένου αιώνα. Το αρχειακό υλικό (της ΕΡΤ) μοιάζει επαρκές, παρότι θα μπορούσε να είναι πιο πλούσιο και σίγουρα πιο κρίσιμο, και οι μαρτυρίες και οι επισημάνσεις των (επιζώντων) καλλιτεχνών, δημιουργών και ειδικών πάσης φύσεως χρήσιμες, αν και όχι πάντα διαφωτιστικές ή πρωτότυπες. Ατυχώς όμως η σκηνοθεσία είναι εντελώς συμβατική, στεγνή και στείρα (να σημειώσουμε χαρακτηριστικά ότι τα αποσπάσματα από παλιές εκπομπές εμφανίζονται μέσα σε οθόνη vintage τηλεοπτικής συσκευής, τρικ που ήταν πασέ και κακόγουστο από τα 90s ήδη). 

Γεγονός που αποτελεί ένα είδος κατορθώματος, αν αναλογιστεί κανείς τις φοβερές και τρομερές προσωπικότητες που παρελαύνουν –βιαστικά και ασθμαίνοντας, για να χωρέσουν όλοι– σ’ αυτή τη διαδρομή που ξεκινά από την αρχή της ελληνικής δισκογραφίας και φτάνει μέχρι το τέλος της ουσιαστικά –ή την διαμόρφωσή της σε κάτι εντελώς άλλο– μέσα σε τούτο τον αιώνα. Και το πιο οδυνηρό ίσως είναι ότι κάθε επεισόδιο στοιχειώνεται –και όχι με την καλή έννοια– από την στημένη παρουσία και την ξέπνοη αφήγηση της Χάρις Αλέξιου, την οποία συμπαθώ αντανακλαστικά και βαθιά από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, εδώ όμως, χωρίς να το επιδιώκει, «καπελώνει» ένα προϊόν που έτσι κι αλλιώς δυσκολεύεται να αναπνεύσει. Προς υπεράσπισή της πάντως, το γεμάτο γλαφυρές κοινοτοπίες σενάριο δεν τη βοήθησε.

Είδα με σχετικό ενδιαφέρον και τα δώδεκα επεισόδια, έστω κι αν κάθε τόσο σκεφτόμουν πόσο ενδιαφέρον θα είχε μια διαφορετική ανάπτυξη κάποιων περιφερειακών σταθμών αυτής της διαδρομής.

Τα κεφάλαια-επεισόδια της σειράς είναι τα εξής: «Η Αυγή της Ελληνικής Δισκογραφίας», «Η Ελληνική Δισκογραφία στα Πρώτα Μεταπολεμικά Χρόνια», «Η Χρυσή Δεκαετία του '60» (Α’ και Β’ Μέρος), «Η Δισκογραφία στα Χρόνια της Χούντας» (A' και Β’ Μέρος), «Η Δισκογραφία στα Πρώτα Χρόνια της Μεταπολίτευσης», «Η Δισκογραφία στη Δεκαετία της Αλλαγής» (Α’ και Β' Μέρος), «Η Δισκογραφία στη Δεκαετία του '90» (Α’ και Β’ Μέρος) και «Η Δισκογραφία στη Νέα Χιλιετία». Γιατί τώρα η δεκαετία του ’80 πρέπει να είναι σώνει και καλά η δεκαετία «της Αλλαγής» δεν είναι σαφές (δισκογραφικώς) από την αφήγηση της σειράς. Ή το γιατί μερικά από τα κορυφαία άλμπουμ (ή «κύκλοι τραγουδιών») της ελληνικής μουσικής πρέπει να τοποθετηθούν στο πλαίσιο της χούντας (να υπενθυμίσουμε ότι στην επταετία εκείνη κυκλοφόρησαν δίσκοι αξεπέραστοι όπως «Ο Αγιος Φεβρουάριος», «Ο Μεγάλος Ερωτικός», «Το περιβόλι του τρελού» και το «Βρώμικο ψωμί», «Ο Δρόμος», η «Ανθολογία Β’», το «Χρονικό» και «Τα μικροαστικά»).

Παρ’ όλα αυτά, είδα με σχετικό ενδιαφέρον (και με περιστασιακή χρήση του δείκτη «15 δευτερόλεπτα μπροστά») και τα δώδεκα επεισόδια, έστω κι αν κάθε τόσο σκεφτόμουν πόσο ενδιαφέρον θα είχε μια διαφορετική ανάπτυξη κάποιων περιφερειακών σταθμών αυτής της διαδρομής. Όπως ας πούμε το οικοσύστημα των λεγόμενων «δισκογραφικών της Ομόνοιας» στη δεκαετία του ’70 και του ’80 ή μια προσέγγιση της queer διάστασης σημαντικού μέρους του ρεπερτορίου των ‘90s. Ίσως μια άλλη φορά. Η ελληνική δισκογραφία άλλωστε είναι πολυδιάστατη και ανεξάντλητη. 

Κατά ειρωνικό τρόπο ίσως, μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα τελευταία επεισόδια της σειράς, παρότι τα ιερά τέρατα του παρελθόντος έχουν ήδη εκλείψει, επειδή θίγονται κάποια ζητήματα που αποκαλύπτουν τον διαβρωτικό ρόλο των μεγάλων δισκογραφικών εταιρειών  και την διαπλοκή τους με τα ραδιόφωνα και τον Τύπο με αποκορύφωμα το ξεπούλημα των καταλόγων τους και τη διανομή τους με τη μορφή «δώρου CD» μαζί με τις εφημερίδες στα περίπτερα. «Δεν χρειαζόταν να έρθει κανένα ίντερνετ και καμία κρίση για να καταστήσει νοσηρή την ελληνική δισκογραφία», λέει χαρακτηριστικά στο τελευταίο επεισόδιο ο μουσικός και συνθέτης Γιώργος Μπουσούνης. «Το είχαμε κάνει από μόνοι μας». Η σειρά κλείνει όχι με κάποιο σύγχρονο τραγούδι που θα μπορούσε να ατενίζει με αισιοδοξία ένα φωτεινότερο μουσικό (αν όχι δισκογραφικό) μέλλον, αλλά με τη φωνή της Τζένης Καρέζη να τραγουδά το «Δεν έχει αρχή» από την ταινία «Λόλα» του 1964. Σε ένα προηγούμενο επεισόδιο πάντως, κάποιος είχε επισημάνει ότι το μοναδικό πρόσωπο που ερμήνευσε σε πρωτότυπες εκτελέσεις όλους σχεδόν τους μεγάλους Έλληνες συνθέτες δεν ήταν άλλο από την Αλίκη Βουγιουκλάκη

100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας - τρέιλερ

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η σκληρή αλήθεια για τον Στράτο Διονυσίου

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για τον Στράτο Διονυσίου

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για την συναρπαστική, κινηματογραφική ζωή του αμφιλεγόμενου τραγουδιστή και την προσπάθειά του, μέσα από συνεχείς περιπέτειες, να παραμείνει στην κορυφή
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ