Στο πλαίσιο της νέας του στήλης Hit Snooze, το Mashable δημοσιεύει μια σειρά από άρθρα για το πώς να αλλάξουμε τις συνήθειές μας στον ύπνο και πώς να καταφέρουμε να αντιμετωπίσουμε την αϋπνία.


Εάν, λοιπόν, ανήκετε κι εσείς στην κατηγορία των ανθρώπων που δεν μπορεί να κοιμηθεί εύκολα και κάθε φορά που ξαπλώνετε στο κρεβάτι γυρίζετε συνεχώς πλευρό, ασχολείστε με τα μαλλιά σας ή βλέπετε βίντεο στο κινητό, ακολουθούν μερικές συμβουλές που μπορεί και να σας βοηθήσουν:

 

Ανάμεσα στις συνήθειες που είναι απαραίτητες για να έχουμε καλή ποιότητα ύπνου και να είμαστε σε εγρήγορση καθ'όλη τη διάρκεια της μέρας είναι το να πηγαίνουμε κάθε βράδυ την ίδια ώρα στο κρεβάτι μας, να κοιμόμαστε σε καλό στρώμα και να μην πίνουμε αλκοόλ μετά τις έξι το απόγευμα.


1.

Πρέπει να καταλάβεις ποιες είναι οι συνήθειές σου στον ύπνο

Όλοι μας έχουμε συγκεκριμένες συνήθειες στον ύπνο που δεν τις αλλάζουμε με τίποτα. Για παράδειγμα, πολλοί είναι αυτοί που μπορούν να κοιμηθούν μόνο από τη δεξιά πλευρά ή μόνο μπρούμυτα. Όπως εξηγεί ο Matteo Ria, σύμβουλος ψυχολογίας στο Pall Mall Medical με ειδίκευση σε θέματα ύπνου, αυτό συμβαίνει επειδή έχουμε εκπαιδεύσει τον εαυτό μας σε έναν συγκεκριμένο τρόπο. «Όπως συμβαίνει σε οποιαδήποτε άλλη πνευματική ή σωματική δραστηριότητα, έτσι και στον ύπνο το σώμα μας συνηθίζει σε συγκεκριμένα πράγματα».


2.

Κάνε ό,τι μπορείς για να βελτιώσεις τον ύπνο σου

Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται πολύ απλά πράγματα: από το να στρώνεις καθημερινά το πρωί το κρεβάτι σου μέχρι το να αλλάζεις τακτικά τα σεντόνια σου. Αυτές οι συνήθειες θα σε βοηθήσουν σταδιακά να αποκτήσεις μια ρουτίνα και να νιώθεις πιο άνετα στον χώρο που κοιμάσαι κάθε μέρα.


3.

Δοκίμασε την παρακάτω άσκηση

Αν δεν μπορείς να κοιμηθείς με τίποτα και ξυπνάς συνέχεια μέσα στο βράδυ, τότε η Sarah Romotsky προτείνει το εξής: «Κλείσε τα μάτια σου, πάρε μερικές βαθιές ανάσες και ξεκίνα να μετράς αργά μέχρι το 1.000. Αν καταφέρεις να φτάσεις μέχρι εκεί, τότε ξεκίνα να μετράς αντίστροφα, από το 1.000 στο 0». Η Sarah υπόσχεται ότι δεν θα καταφέρεις ποτέ να φτάσεις μέχρι το 0 γιατί στο ενδιάμεσο θα έχεις κοιμηθεί.


4.

Βελτίωσε την υγιεινή του ύπνου σου

Σύμφωνα με το Sleep Foundation, με τον όρο «υγιεινή ύπνου» (sleep hygiene) αναφερόμαστε σε μια γκάμα πρακτικών και συνηθειών που είναι απαραίτητες για να έχουμε καλή ποιότητα ύπνου και να είμαστε σε εγρήγορση καθ'όλη τη διάρκεια της μέρας. Για παράδειγμα, ανάμεσα σε αυτές τις συνήθειες είναι το να πηγαίνουμε κάθε βράδυ, την ίδια ώρα, στο κρεβάτι μας, να κοιμόμαστε σε καλό στρώμα και να μην πίνουμε αλκοόλ μετά τις έξι το απόγευμα.

 

5.

Περιόρισε την καφεΐνη

Εάν αγαπάς τον καφέ και έχεις θέμα με την αϋπνία, τότε καλό θα ήταν να αποφύγεις την καφεΐνη.


6.

Προσπάθησε να μειώσεις το άγχος σου

Το στρες είναι ένας από τους μεγαλύτερους εχθρούς όταν προσπαθείς να κοιμηθείς. Ένας από τους τρόπους για να το αντιμετωπίσεις είναι παίρνοντας βαθιές αναπνοές λίγα λεπτά πριν ξαπλώσεις.


7.

Σήκω από το κρεβάτι

Όπως εξηγεί η Romotsky, μερικές φορές είναι προτιμότερο να σηκωθείς από το κρεβάτι σου, όταν το μυαλό και το σώμα σου βρίσκονται σε μια συνεχή εγρήγορση. «Αν σηκωθείς από το κρεβάτι, πας σε ένα άλλο δωμάτιο και ασχοληθείς με κάτι που σε χαλαρώνει, τότε αυτό μπορεί να σε βοηθήσει».


8.

Περιόρισε τον χρόνο που περνάς μπροστά από οθόνες

Όταν δεν μπορείς να κοιμηθείς, ένα από τα πράγματα που κάνεις σχεδόν ασυναίσθητα είναι να πιάσεις το κινητό σου. Όμως, μην το κάνεις! «Είναι πολύ σημαντικό να αποφεύγουμε οτιδήποτε μπορεί να διεγείρει το μυαλό μας αργά το βράδυ» αναφέρει η Romotsky. «Προσπάθησε να περιορίσεις τον χρόνο που περνάς μπροστά από μια οθόνη, μην απαντάς σε emails αργά το βράδυ και μη σκρολάρεις συνέχεια στα social media».


9.

Ακολούθησε αυστηρά τη ρουτίνα ύπνου

Είναι σημαντικό να ξέρεις τι σε βοηθάει να κοιμηθείς και τι όχι. «Εάν έχεις μια πολύ αυστηρή ρουτίνα και αισθάνεσαι ότι δεν σε βοηθάει να χαλαρώσεις το βράδυ, τότε το πρώτο πράγμα που έχεις να κάνεις είναι πολύ απλά να το αποδεχτείς» ισχυρίζεται ο James Wilson, που θεωρείται «γκουρού» σε ό,τι έχει να κάνει με τον ύπνο. Για παράδειγμα, το να κοιμάσαι σε μια συγκεκριμένη στάση δεν είναι κακό, αλλά αν αυτή η στάση σου προκαλεί πόνους, τότε θα ήταν καλύτερο να το ξανασκεφτείς.


10.

Κοιμήσου εκεί που νιώθεις άνετα

Η πιο σημαντική συμβουλή είναι να αισθάνεσαι καλά εκεί που κοιμάσαι. Αυτό δε συνδέεται απαραίτητα με τον χώρο, αλλά με μια φωτογραφία ενός αγαπημένου προσώπου, ένα μαξιλάρι από την παιδική σου ηλικία ή ακόμη και με εκείνο το δωμάτιο του σπιτιού που έχει την περισσότερη ησυχία. 

 

Με πληροφορίες από Mashable