Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

O μαξιμαλιστής Christian Lacroix πιστεύει πως δεν τον χρειαζόμαστε πια

Η επιστροφή του μαξιμαλιστή Christian Lacroix έγινε κατόπιν πρόσκλησης του μινιμαλιστή Dries Van Noten όχι για να συνεργαστούν αλλά για να ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον σχετικά με το πλάνο απόδρασης που σχεδίαζαν.
Ο Christian Lacroix, όμως, δεν ήταν ποτέ επιχειρηματίας. Ακόμα χειρότερα, δεν τόλμησε ποτέ να αποφασίσει πώς ήθελε να διαχειριστεί τη δουλειά και το όνομά του, αφήνοντας όλους τους υπόλοιπους να το κάνουν γι' αυτόν.

Ήταν το πρωινό μετά τα επεισόδια με τα Κίτρινα Γιλέκα όταν ένας Βέλγος μινιμαλιστής και ένας Γάλλος μαξιμαλιστής περπάτησαν πάνω σε σπασμένα γυαλιά, σε ένα Παρίσι που φλεγόταν, για να φτάσουν στο ραντεβού που είχαν δώσει. Το περιστατικό συνέβη πραγματικά, άλλη μια προσφορά της μόδας στις πρακτικές απόδρασης από την πραγματικότητα προκειμένου να καταφέρεις να επιβιώσεις.

 

Τι σημαίνει όμως να είσαι μαξιμαλιστής; Μινιμαλιστής, αλλά από την ανάποδη. Είναι η θέση από την οποία δεν φοβάσαι να ζητάς περισσότερα, μετά να προσθέτεις λίγο ακόμα και, καθώς προχωράς, να ζητάς κάτι ολοένα μεγαλύτερο, δυσκολότερο, πολυπλοκότερο. Οι μαξιμαλιστές επιδιώκουν να ευφρανθούν, η ομορφιά είναι η αφέντρα τους, δουλεύουν προς τέρψιν του οφθαλμού: τον εκπαιδεύουν να είναι αχόρταγος, σε ετοιμότητα, να πιάνει τον ρυθμό. Ο μαξιμαλισμός είναι αφθονία, γάργαρα γέλια, απελευθέρωση και, όπως και ο μινιμαλισμός, απαιτεί πειθαρχία και σπουδή. Στόχος του είναι να γιατρευτούν τραύματα, να αποδράσεις από τη στενοχώρια. Ο μινιμαλισμός απαιτεί να μείνετε οι δυο σας μόνοι στο δωμάτιο. Και οι δύο χτίζονται σε επίπεδα, το ένα πάνω στο άλλο, μόνο που ο μαξιμαλισμός βρίσκει το δικό του νήμα για να τα συγκρατεί, ο μινιμαλισμός παίρνει το ίδιο νήμα για να αφαιρέσει.


Σε αντίθεση με αυτό που πιστεύουν πολλοί, το ένα δεν είναι η Νέμεση του άλλου. Ο εφιάλτης του μινιμαλισμού είναι η αποστασιοποίηση, η αδυναμία ενσυναίσθησης και σύνδεσης. Η ρηχότητα, η απληστία και ο ναρκισσισμός είναι οι ντροπές του μαξιμαλισμού.

 

Τα ρούχα του δεν αφορούσαν τους πάντες, δεν ήταν δημοκρατικά με τον τρόπο του Yves Saint Laurent π.χ., δεν έντυναν τις γυναίκες για όλες τις περιστάσεις. Ήταν ένα παράθυρο παραμυθιού που άνοιξε τη στιγμή που όλοι πίστευαν πως ήταν πρωταγωνιστές του. 

 
Ως φύση μαξιμαλιστική, έφτιαξα έναν ωροσκόπο στον μινιμαλισμό για να κρατώ τις ισορροπίες. Είναι εύκολο αν το σκεφτείς, γιατί η κοινή αφετηρία και πρόθεση είναι ο ρομαντισμός. Αφορά μια συζήτηση που δεν τελειώνει ποτέ, γιατί το ένα έχει ανάγκη το άλλο για να αναπνεύσει και μεγαλώνει μαζί μ' εσένα.


Όσο και να μην τους αγγίζει ο χρόνος που περνάει, ο μαξιμαλισμός και ο μινιμαλισμός έχουν φτιαχτεί για να ορίζουν την κουλτούρα της εκάστοτε εποχής. Εκφράζουν το πώς θέλουμε να μετρήσουμε τη χρονική στιγμή που ζούμε ως είδος και όταν αντιστέκονται, γίνονται πόλοι που υποδεικνύουν τον ερχομό των μεγάλων αλλαγών, ορίζοντας τα στρατόπεδα της αλλαγής.

 

Η Linda Evangelista φωτογραφημένη με Christian Lacroix από τον Patrick Demarchelier για τη βρετανική Vogue, 1991.
Η Linda Evangelista φωτογραφημένη με Christian Lacroix από τον Patrick Demarchelier για τη βρετανική Vogue, 1991.
Το νυφικό που έκλεισε την επίδειξη του Christian Lacroix για τη σεζόν Φθινόπωρο - Χειμώνας 2009-2010, όπως παρουσιάστηκε στο ΜΕΤ για την έκθεση «Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic imagination».
Το νυφικό που έκλεισε την επίδειξη του Christian Lacroix για τη σεζόν Φθινόπωρο - Χειμώνας 2009-2010, όπως παρουσιάστηκε στο ΜΕΤ για την έκθεση «Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic imagination».

 

Ο μαξιμαλισμός του Christian Lacroix έμελλε να ντύσει με όλα τα χρώματα, με δαντέλες, υφάσματα μπροκάρ, λεοπάρ και εμπριμέ, με γούνες, κορσέδες, καπέλα, φτερά, σακάκια μπολερό και φούστες πουφ ολόκληρη τη δεκαετία του '80, μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '90. Έδωσε τα κοστούμια στους ρόλους του δυτικού κόσμου τη στιγμή που δεν είχαν ξαναδεί κάτι παρόμοιο, αλλά ήταν ακριβώς έτοιμοι να το υποδεχτούν.


Τα ρούχα του Christian Lacroix όμως δεν υπέκυπταν στην εποχή, έγραφαν μια εκδοχή της εποχής όπως την καταλάβαινε εκείνος. Ήταν πάντα και πρώτα η εκτίμηση και η σύνδεσή του με την ομορφιά όπως την κοίταζε κάθε μέρα, μια μεγάλη θεατρική σκηνή όπου οι γυναίκες του ήταν πάντα ντυμένες για να μπουν σε μια μεγάλη σκηνή, σε ένα μεγάλο γεγονός. Η θεατρικότητά του ήταν ακαταμάχητη, τολμηρή και απίστευτα θηλυκή, γεμάτη σουβενίρ από αξεσουάρ του παρελθόντος. Δεν έντυνε αμαζόνες, έντυνε πονηρά θηλυκά, παιχνιδιάρες νεράιδες, ροκοκό ιέρειες και μπαρόκ φιλενάδες. Έφερε ξανά ρούχα της γαλλικής αυλής στις Αμερικανίδες που μύριζαν χρήμα και δεξιώσεις και με τις ευλογίες του Παρισιού άφησε την τρυφερή του ευγένεια να κατακτήσει τον κόσμο.


Λεοπάρ και εμπριμέ μαζί; Ναι! Μπροκάρ, δαντέλες, κοσμήματα, φούξια με πορτοκαλί μαζί; Ναι! Ρίγες με δαντέλες, πουά και κόκκινο και λευκό; Ναι! Σταυροί, εμβλήματα, σακάκια και καπέλα ταυρομάχου; Ναι! Μαύρο καλσόν με κίτρινες γόβες και κορδέλα που δένει γλυκά γύρω από τον αστράγαλο; Ναι!

 

Φθινόπωρο - Χειμώνας 1991
Φθινόπωρο - Χειμώνας 1991
Φθινόπωρο - Χειμώνας 1991
Φθινόπωρο - Χειμώνας 1991


Κάθε πασαρέλα του ήταν μια ευγενική παραδοχή πως θα εγκατέλειπες κάθε αρνητική διάθεση για να παραδοθείς στη φαντασίωσή του. Ο κόσμος του Lacroix ήταν φτιαγμένος με τρυφερότητα, μικρές κινήσεις αγάπης που ένωναν τις γυναίκες γύρω του μέχρι να γίνουν φανατικές θαυμάστριες. Τα ρούχα του δεν αφορούσαν τους πάντες, δεν ήταν δημοκρατικά με τον τρόπο του Yves Saint Laurent π.χ., δεν έντυναν τις γυναίκες για όλες τις περιστάσεις. Ήταν ένα παράθυρο παραμυθιού που άνοιξε τη στιγμή που όλοι πίστευαν πως ήταν πρωταγωνιστές του.


Το 1987, την πρώτη χρονιά που ο οίκος Lacroix άνοιξε τις πόρτες του με την ευλογία και τα χρήματα του Bernard Arnault και με τη βοήθεια του Jean-Jacques Picart, του μεγαλύτερου marketer για τη μόδα εκείνη την εποχή, η υποδοχή του κοινού ήταν ακριβώς το ίδιο εκστατική μ' εκείνη που επιφύλαξε στον Yves Saint Laurent το 1966 και στον Christian Dior το 1947. Οι γυναίκες,  δακρυσμένες, μετά το τέλος της επίδειξης πετούσαν τα κόκκινα γαρίφαλα που είχε αφήσει πάνω σε κάθε κάθισμα. Πελάτισσές του έγιναν οι πιο πλούσιες γυναίκες του δυτικού κόσμου και τα ρούχα του ξεκίνησαν να αντιγράφονται με όλους τους τρόπους μέχρι η δεκαετία του '80 να γίνει η καρτ ποστάλ με την πολύχρωμη τσιχλόφουσκα στο στόμα ερωμένης του Ντόναλντ Τραμπ.


Ο Christian Lacroix, όμως, δεν ήταν ποτέ επιχειρηματίας. Ακόμα χειρότερα, δεν τόλμησε ποτέ να αποφασίσει πώς ήθελε να διαχειριστεί τη δουλειά και το όνομά του, αφήνοντας όλους τους υπόλοιπους να το κάνουν γι' αυτόν. Η δεκαετία εκείνη ήταν γι' αυτόν πικρή και δύσκολη, με απώλειες λόγω AIDS, απληστία και την άφιξη του χειρότερου εφιάλτη του μαξιμαλιστή, τη ρηχότητα. Ο οίκος Christian Lacroix δεν είχε ούτε έναν χρόνο κέρδος και έκλεισε χρεοκοπημένος το 2009. Ο ίδιος έχασε διά παντός το δικαίωμα να χρησιμοποιεί το trademark του. Δεν του ανήκε πια.

 

Ο κόσμος είχε αλλάξει. Από το 2009 και μετά ξεκίνησε η αποκαθήλωση της μόδας από το βάθρο στο οποίο βρισκόταν μέχρι τότε. Απέκτησε σκληρότητα και κυνισμό επειδή χρεοκόπησε, αποπροσανατολίστηκε γιατί αναζήτησε καινούργιες κατευθύνσεις. Το νέο κύμα δημιουργών, όπως ο Demna Gvasalia, σχολίασε κυνικά την εικόνα της, ενώ ο Virgil Abloh έφερε τον μινιμαλισμό της street κουλτούρας που μυρίζει φουτουρισμό σε μεγάλους οίκους. O Christian Lacroix είναι αρχαία ιστορία για όλα τα παιδιά που δουλεύουν σήμερα κι εκείνος έφτασε επιτέλους εκεί όπου πάντα ήθελε να δουλέψει, σε μουσεία και στο θέατρο.

 

Την Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου οι καλεσμένοι του Βέλγου ρομαντικού μινιμαλιστή Dries van Noten βρήκαν πάνω στο κάθισμά τους από ένα κόκκινο τριαντάφυλλο. Καθώς άνοιγε η πασαρέλα, έβλεπες σταδιακά τα ίχνη της συνάντησης εκείνο το πρωινό που ο Christian Lacroix και Dries van Noten διέσχισαν στο κατεστραμμένο Παρίσι για να συναντηθούν. Φτερά στα μαλλιά, λεοπάρ και εμπριμέ μετάξια, φούξια, πουά, ένα σακάκι ταυρομάχου. Κάτι είχε αλλάξει καθώς τα ρούχα ήταν μεγαλύτερα, φωτεινά, παιχνιδιάρικα, χωρίς να χάνουν την ενήλικη εσωστρέφεια, τη δομή και την αφαιρετικότητα του σχεδιαστή. Η επίδειξη τελειώνει και οι δυο τους βγαίνουν να υποκλιθούν μαζί στο κοινό.

 

Δέκα χρόνια μετά το 2009, η επιστροφή του Lacroix έγινε κατόπιν πρόσκλησης του Van Noten όχι για να συνεργαστούν αλλά για να συμπληρώσουν και να ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον σχετικά με το πλάνο απόδρασης που σχεδίαζαν. Για να βρουν την τόλμη να κάνουν δύο βήματα μπροστά και μετά ένα βήμα πίσω, όπως χαρακτηριστικά λέει ο Van Noten. Στην επίδειξη, την οποία είδαν πολύ λιγότεροι σε σχέση με όσους παρακολούθησαν όλα τα υπόλοιπα θεάματα που συνέβαιναν παράλληλα στον χώρο της μόδας, ένας Γάλλος μαξιμαλιστής και ένας Βέλγος μινιμαλιστής συναντήθηκαν για να καταλάβουν πόση ακριβώς τόλμη χρειάζεται να καταλάβεις ποιος είσαι σήμερα.

 

 

DRIES VAN NOTEN 110 Women's Spring/Summer 2020 Fashion Show

Η Μαργαρίτα Γουργουρίνη έκανε Σχέδιο Μόδας στην Αθήνα και μετά Κουστούμια Θεάτρου στη Φλωρεντία για να γυρίσει στην Ελλάδα και να μην κάνει τίποτε από τα δύο ξανά. Ξεκίνησε το wearthistoday.com και τώρα πια δουλεύει ως σύμβουλος επικοινωνίας, ντύνει τις φίλες της, γράφει για μόδα και βοηθά Έλληνες σχεδιαστές να αποκτήσουν υγιή digital εξωστρέφεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι δημιουργίες του Christian Lacroix στην Όπερα
Για το Εθνικό Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού
Στα 97 του, ο Pierre Cardin είναι ακόμα εδώ και εξακολουθεί να ονειρεύεται το μέλλον
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση του έργου του μεγάλου σχεδιαστή εξερευνά το φουτουριστικό του όραμα σε όλο του το μεγαλείο
Η Άννα Γουίντουρ απάντησε σε ερωτήσεις των Βικτόρια Μπέκαμ, Μάικλ Κορς και άλλων σταρ της μόδας
Η διάσημη διευθύντρια της αμερικανικής Vogue συζήτησε για τα πάντα, από τις αγαπημένες της τάσεις στη μόδα μέχρι πώς της αρέσει να περνά τον ελεύθερο χρόνο της
Ο Marc Jacobs είναι ο πολύ κουλ θείος που πάντα ήθελες να έχεις
Ο Αμερικανός σχεδιαστής δεν ήταν ποτέ ο αγαπημένος μου γιατί άργησα πολύ να καταλάβω τη γυναίκα που έντυνε.
Ο σχεδιαστής Jacquemus μοιράζεται μια ευτυχισμένη ζωή με το νέο του σύντροφο Marco Maestri
Από τον Μάιο του 2018, ο σχεδιαστής Simon Porte Jacquemus δε σταματά να αναρτά φωτογραφίες στο Instagram με τον Marco Maestri
Τσέπες, κουμπιά και ψηλά τακούνια: Μήπως είναι εντελώς αναχρονιστικά τα ρούχα μας;
Η πρόσφατη κολεξιόν του Dior εμπνεύστηκε το σλόγκαν και το ύφος της από τον τίτλο και το περιεχόμενο του βιβλίου που είχε γράψει το 1947 ο σπουδαίος αρχιτέκτονας, συγγραφέας και σχεδιαστής Μπέρναρντ Ρουντόσφσκι
O Giorgio Armani δεν συμφωνεί με τις «περιπλανώμενες» επιδείξεις μόδας
Τη διαφωνία του για τις περιπλανώμενες επιδείξεις μόδας εξέφρασε ο Ιταλός σχεδιαστής
Πέθανε η Όλγα Παντιουσένκοβνα, ένα από τα διασημότερα μοντέλα της δεκαετίας του 1990
Πέθανε σε ηλικία 44 ετών από καρκίνο χωρίς να έχει κανέναν κοντά της

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ζιζέλ στα 40: «Πλέον με νοιάζει μόνο να ζω τη δική μου αλήθεια, όχι των άλλων»
«Την πρώτη φορά που έπαθα κρίση πανικού, νόμιζα ότι θα πεθάνω» λέει το διάσημο μοντέλο για την εποχή της κραιπάλης που πέρασε μαζί με τον Λεονάρντο ΝτιΚάπριο, στη συνέντευξή της στον Guardian.
8 τάσεις που θα κυριαρχήσουν στη μόδα το 2020
Από χρωματιστά δερμάτινα μέχρι λεπτομέρειες από την εποχή της disco.
Κλέλια, γιατί αγαπάς τόσο πολύ τα έντονα χρώματα και τα prints;
Η σχεδιάστρια μόδας Κλέλια Άνδραλη μιλά για το προσωπικό της στυλ.
O Τζόναθαν Άντερσον είναι (ίσως) ο πιο φέρελπις σχεδιαστής της Ευρώπης
Πώς ο Ιρλανδός σχεδιαστής και επικεφαλής του ισπανικού οίκου Loewe καταφέρνει να παράγει έναν τεράστιο αριθμό συλλογών με τόσο μεγάλη ευκρίνεια, πίστη και σταθερότητα;
8 τάσεις που θα κυριαρχήσουν στο μακιγιάζ το 2020
Από σκιές σε έντονα χρώματα, μέχρι eyliner σε γεωμετρικά σχήματα, αυτά θα είναι τα makeup trends της φετινής χρονιάς.
Λένα Δροσάκη: «Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς...»
H ηθοποιός Λένα Δροσάκη μάς λέει ποια είναι εκείνα τα αντικείμενα ή καταναλωτικά προϊόντα χωρίς τα οποία δεν μπορεί να ζήσει.
Μοντέλα και αγέρωχα άλογα: Η αναπάντεχη καμπάνια του οίκου Gucci από τον Γιώργο Λάνθιμο
Στη φωτογράφιση της νέας κολεξιόν του οίκου Gucci ο Γιώργος Λάνθιμος επιστρατεύει ως «ζωντανά αξεσουάρ» των μοντέλων υπέροχα άλογα.
Coco Chanel: η γυναίκα που άλλαξε την ιστορία του ενδύματος τον 20ό αιώνα
Σαν σήμερα πεθαίνει ένα από τα σημαντικότερα πρόσωπα στην ιστορία της μόδας
Μια Τζιν Σίμπεργκ και ο μύθος των «it girls»
Η Τζιν Σίμπεργκ έγινε σχεδόν το πρώτο «it girl» όταν το 1958 μας έδειξε έναν προάγγελο του μοντέρνου κοριτσιού με τα αγορίστικα μαλλιά μέσα σε ένα μαύρο φόρεμα του Givenchy στην ταινία «Καλημέρα θλίψη»
Μέσα στο νέο ατελιέ του Άγγελου Μπράτη στο Κολωνάκι
Ο νέος χώρος του δημοφιλούς σχεδιαστή μόδας είναι το πρώην γραφείο του μοντέρνου αρχιτέκτονα Δεσποτόπουλου.
Swishing: Θα είναι αυτή η παγκόσμια τάση στη μόδα και στο πώς αποκτάμε ρούχα τo 2020;
Το «swishing» ρούχων δεν είναι κάτι νέο, αλλά δείχνει πως τώρα όλο και περισσότεροι το υιοθετούν
2010-2019: Αυτή ήταν η δεκαετία που τερμάτισε τη μόδα
Αυτή ήταν η δεκαετία που η μόδα έπαθε μια μεγάλη υπαρξιακή κρίση, όχι γιατί έφτιαξε καινούργιες «στολές» για καινούργια «έθιμα», κάτι που συνέβαινε τις προηγούμενες δεκαετίες, αλλά γιατί μπήκαν στη συζήτηση πολλοί άνθρωποι και ομάδες που μέχρι τώρα δεν μπορούσαν.
Οι 10 πιό κομψές Χριστουγεννιάτικες εμφανίσεις της Κέιτ Μίντλετον
Η Δούκισσα του Κέιμπριτζ έχει δώσει μαθήματα άψογου χειμερινού και εορταστικού στυλ από τη μέρα που έγινε μέλος της βρετανικής βασιλικής οικογένειεας.
Η αίρεση της μικρής, τόσης δα τσαντούλας
Η νέα μόδα της μικροσκοπικής, πρακτικά άχρηστης τσάντας λειτουργεί και ως μια φεμινιστική συνδήλωση: δεν χρειάζεσαι να κουβαλάς τίποτα μαζί σου για να βρεθείς και να περιπλανηθείς εκεί που σου αξίζει.
Από αυτήν τη δεκαετία κανείς δεν πρόκειται να ξεχάσει την Γκουίνεθ Πάλτροου
Self love, wellness, δίαιτες detox, αποφυγή της γλουτένης, smoothies: Θεότρελες ιδέες και προϊόντα, που η κάποτε λαμπερή σταρ και νυν ασυναγώνιστη επιχειρηματίας σύστησε, φέρνοντας το σύμπαν του Χόλιγουντ στο ευρύ καινό,
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή