Σεμνά και ταπεινά Facebook Twitter
Το ανεκδιήγητο λευκό σατέν ρούχο της Cicciolina –περήφανη πορνοστάρ, περαστική από την πολιτική και τη ζωή του Jeff Koons, Κάννες, 1985. Φωτ.: GARCIA/URLI/Gamma-Rapho via Getty Images/Ideal Image

Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

0

Αναστάτωση και θυμηδία θα επικρατεί στις σουίτες του Martinez και του Carlton, εκεί όπου οι πιο λαμπερές ετικέτες της μόδας και οι πιο πολύφερνοι στυλίστες του θεάματος ενορχηστρώνουν τις εμφανίσεις των διασήμων, κυνηγώντας μια θέση στην πλούσια ιστορία εμφανίσεων του φεστιβάλ. 

Τα νέα ότι το Φεστιβάλ των Καννών «συμμαζεύεται» στις επίσημες εμφανίσεις του δεν θα τα λέγαμε απογοητευτικά. Παράδοξα, πάντως, είναι σίγουρα, αν αναλογιστεί κανείς την εξοικείωση των Γάλλων με τη γύμνια και την παραδοσιακή χαλαρότητα της γαλλικής Ριβιέρας σε θέματα ευπρέπειας. Τι θα ήταν οι Κάννες χωρίς τις γυμνόστηθες στάρλετ στην Κρουαζέτ, χωρίς τις έξωμες τουαλέτες στα σκαλιά του φεστιβάλ, χωρίς τις ουρές στα φορέματα που αγχωμένοι βοηθοί τακτοποιούν κάτω από τον ήλιο και τα φλας; 

Πέρα από προσωπικά γούστα, οι Κάννες είναι το κατεξοχήν φεστιβάλ ελεύθερης καλλιτεχνικής έκφρασης. Όσο κι αν η έμφαση πρέπει να παραμείνει στις ταινίες και όχι στη μόδα, αυτό το φεστιβάλ έχει κερδίσει το δικαίωμα να ερωτοτροπεί με τις διαφάνειες και τις προκλητικές στυλιστικές δηλώσεις στο χαλί του Grand Théâtre Lumière. Σε πρακτικό επίπεδο, ειλικρινά αναρωτιέμαι με ποια κριτήρια οι επιτροπές υποδοχής των προσκεκλημένων στο φεστιβάλ θα ελέγχουν την καταλληλότητα ενός ρούχου. Ο νέος κώδικας δεν διευκρινίζει κατά πόσο η απαγόρευση αφορά κυριολεκτικά τη γύμνια ή ένα είδος «άσεμνης» ένδυσης που αποκαλύπτει συγκεκριμένα μέρη του σώματος. Η υπεύθυνη Τύπου του φεστιβάλ, Agnès Leroy, κλήθηκε για εξηγήσεις: οι νέοι κανόνες θεσπίστηκαν για να απαγορεύσουν την πλήρη γύμνια (την έκθεση των γεννητικών οργάνων, αν καταλαβαίνουμε καλά) στο κόκκινο χαλί, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο του φεστιβάλ και τη γαλλική νομοθεσία, είπε, και όχι ως ελεγκτικός μηχανισμός των εμφανίσεων. 

Η καταχρηστική ερμηνεία της τάσης του naked dressing «ξέβρασε» τα τελευταία χρόνια στα κόκκινα χαλιά διάφορους απελπισμένους influencers που περιφέρουν εξωφρενικά και, συχνά, ανοικονόμητα σύνολα, ψαρεύοντας βλέμματα και αναρτήσεις, με αποτέλεσμα να αναστατώνεται η ροή του κόσμου προς τις εισόδους των events, ακόμα και το κάθισμα σε τραπέζια και αίθουσες προβολών, όπου συχνά περιμένουν να μπουν πάνω από 2.000 άτομα.

Και πάλι, όμως, δεν είναι σαφές αν όλοι αντιλαμβάνονται με παρόμοιο τρόπο τη γύμνια, πολύ περισσότερο στις Κάννες, όπου στις παραλίες των ξενοδοχείων δίπλα στο Palais οι τόπλες περιβολές δίνουν και παίρνουν, και μάλιστα κανονικά και με τον νόμο. «Αυτό που για κάποιον θεωρείται χυδαίο, για έναν άλλο γίνεται εγκώμιο και γιορτή», σημείωσαν οι «New York Times». Πόσο μάλλον όταν η μόδα, περισσότερο και από την τέχνη, μας έχει εξοικειώσει εδώ και χρόνια με την έκθεση όλων των σημείων της ανθρώπινης ανατομίας.

Ο όρος «naked dressing» επινοήθηκε για να περιγράψει ακριβώς αυτή την τάση, που είναι ιδιαίτερα εμφανής σε μεγάλες διοργανώσεις όπου εμπλέκονται οι κόσμοι του θεάματος και της μόδας. Σταθερή οπαδός των αποκαλυπτικών εμφανίσεων, η Rita Ora φόρεσε ένα διάφανο κεντημένο φόρεμα Gaultier στα MTV Awards το 2018, και μόλις πέρσι μια ολόσωμη φόρμα Marni στο χρώμα του δέρματος που την κάλυπταν βροχές από λαμπερά κομφετί. Η Zendaya επέλεξε ένα εφαρμοστό δερμάτινο Balmain στο Φεστιβάλ της Βενετίας το 2021, σχεδιασμένο έτσι ώστε να φαίνεται σαν να έχει βγει γυμνή από τη θάλασσα. Θα θυμάστε, φαντάζομαι, και την Beyoncé σαν άλλη Αφροδίτη του Μποτιτσέλι με εκείνο το διάφανο τούλι του Givenchy το 2015, με τα λουλουδένια κεντήματα στα επίμαχα σημεία. Μπορούμε να πάμε και πιο πίσω στον χρόνο, στο 1985, πάλι στις Κάννες, και στο ανεκδιήγητο λευκό σατέν ρούχο της Cicciolina –περήφανη πορνοστάρ, περαστική από την πολιτική και τη ζωή του Jeff Koons–, αλλά και στη Madonna, στο απόγειο του hype της, το 1991, με τον κωνικό στηθόδεσμο του Jean Paul Gaultier και τα εφαρμοστά εσώρουχα. 

Σεμνά και ταπεινά Facebook Twitter
H Beyoncé σαν άλλη Αφροδίτη του Μποτιτσέλι με εκείνο το διάφανο τούλι του Givenchy το 2015.
Σεμνά και ταπεινά Facebook Twitter
H Rita Ora φόρεσε ένα διάφανο κεντημένο φόρεμα Gaultier στα MTV Awards το 2018.

Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις έχουμε να κάνουμε με την ψευδαίσθηση ενός ρούχου, με ένα διάφανο ύφασμα, συνήθως τούλι, νάιλον ή ζέρσεϊ, που αγκαλιάζει ένα γυμνό σώμα, ή με lingerie κομμάτια, εξ ορισμού σχεδιασμένα για υπαινιγμούς. 

Η καταχρηστική ερμηνεία της τάσης «ξέβρασε» τα τελευταία χρόνια στα κόκκινα χαλιά διάφορους απελπισμένους influencers που περιφέρουν εξωφρενικά και, συχνά, ανοικονόμητα σύνολα, ψαρεύοντας βλέμματα και αναρτήσεις, με αποτέλεσμα να αναστατώνεται η ροή του κόσμου προς τις εισόδους των events, ακόμα και το κάθισμα σε τραπέζια και αίθουσες προβολών, όπου συχνά περιμένουν να μπουν πάνω από 2.000 άτομα.

Ανάμεσα στις γραμμές της πρόσφατης, εκ πρώτης όψεως συντηρητικής ντιρεκτίβας διαφαίνεται η ανησυχία των διοργανωτών για φαινόμενα τύπου Bianca Censori, γνωστής ως Ye, της 30χρονης Αυστραλής συντρόφου του Kanye West, που μόστραρε τη γύμνια της στα Grammy με ένα κολλητό, see-through φορεματάκι. Την επομένη, ο Kanye καυχιόταν για την πραμάτεια του στο Instagram με τη λεζάντα «Νικήσαμε τα Grammys». Πέντε εκατομμύρια αναζητήσεις στην Google με το όνομα της Censori για τους λάθος λόγους…

Οι Κάννες έχουν καταφύγει και στο παρελθόν σε απαγορεύσεις, προσπαθώντας να προλάβουν τα μελανά σημεία των καιρών. Το 2018, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Τhierry Frémaux, έβαλε βέτο στις «γελοίες και κακόγουστες» selfies στο κόκκινο χαλί, κρίνοντας πως οι καθυστερήσεις και η ίδια η πράξη, με την επιφανειακή της ρηχότητα, σπιλώνουν την ποιότητα της εμπειρίας (του red carpet). Νωρίτερα, το φεστιβάλ αισθάνθηκε την ανάγκη να διευκρινίσει πως ο ενδυματολογικός του κώδικας περιλαμβάνει «κομψά πέδιλα, με ή χωρίς τακούνι», λόγω του σκανδάλου που είχε ξεσπάσει το 2015 όταν απαγορεύτηκε σε μια ομάδα γυναικών να εισέλθουν σε επίσημη προβολή γιατί φορούσαν φλατ παπούτσια. 

Σεμνά και ταπεινά Facebook Twitter
Το μοντέλο Natasha Poly στην πρεμιέρα της ταινία Emilia Perez, Κάννες, 2024. Φωτ.: B Lacroix/FilmMagic/Getty Images/Ideal Image
Σεμνά και ταπεινά Facebook Twitter
Φέτος, τους έβγαλε περιπαικτικά τη γλώσσα η Bella Hadid, βρίσκοντας τον τρόπο να παρακάμψει την απαγόρευση με ένα αβυσσαλέο σκίσιμο στο μαύρο της απλό φόρεμα που ανέβαινε σχεδόν ως τους βουβώνες. Φωτ.: Mike Marsland/WireImage/Ideal Image

Το ότι τίθενται αυστηρές οδηγίες δεν σημαίνει και ότι εφαρμόζονται πάντα, ούτε ότι ισχύουν δημοκρατικά: το 1953, ο Picasso απαλλάχθηκε με ειδική άδεια από τον απαρέγκλιτο κανόνα του βραδινού κοστουμιού και εμφανίστηκε με παλτό προβάτου. Αντίθετα, οι διοργανωτές δεν χαρίστηκαν το 1960 στον Henry Miller, και τον έστειλαν πίσω στο ξενοδοχείο να φορέσει σμόκιν τη βραδιά της πρεμιέρας του φεστιβάλ, παρότι ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής! 

Και τι συμβαίνει σε όσους αγνοούν τους περιορισμούς στο dress code; Το πιθανότερο είναι ότι «κινδυνεύεις» να σε λατρέψει ο κόσμος. 

Συνέβη με την Τζούλια Ρόμπερτς το 2016, που περπάτησε ξυπόλυτη στο χαλί, όταν ακόμα ίσχυε η απαγόρευση των φλατ παπουτσιών. Μ’ αυτήν της τη μικρή επανάσταση κέρδισε από το «Vanity Fair» τον τίτλο «America’s sweetheart» που την ακολουθεί 10 χρόνια μετά. Φέτος, τους έβγαλε περιπαικτικά τη γλώσσα η Bella Hadid, βρίσκοντας τον τρόπο να παρακάμψει την απαγόρευση με ένα αβυσσαλέο σκίσιμο στο μαύρο της απλό φόρεμα που ανέβαινε σχεδόν ως τους βουβώνες. Ποζάροντας με το πόδι της προτεταμένο, κατέθεσε τον απαλό αισθησιασμό της στο χαλί χωρίς να παραβεί το πρωτόκολλο. 

Σεμνά και ταπεινά Facebook Twitter
Η Τζούλια Ρόμπερτς το 2016, περπάτησε ξυπόλυτη στο χαλί, όταν ακόμα ίσχυε η απαγόρευση των φλατ παπουτσιών. Φωτ.: Andreas Rentz/Getty Images/Ideal Image

Πάντως, τα περισσότερα μεγάλα brands δεν θα ρισκάρουν να κινηθούν στην γκρίζα περιοχή της απαγόρευσης. Οι Κάννες, όπως και τα Όσκαρ, προσφέρονται ως ένα τεράστιο πεδίο επικοινωνίας με το δυνητικό τους πελατολόγιο. Πέρσι, το φεστιβάλ κέρδισε 86,3 εκατ. σε Earned Media Value (EMV) στο Instagram, με τον Saint Laurent να προηγείται (με 14,1 εκατ. EMV) κυρίως χάρη στο γυμνό καραμελένιο φόρεμα της Bella Hadid που φέτος δεν θα πέρναγε στο χαλί. Αυτό το look, μαζί με ένα σωρό ακόμα σκανδαλιστικές στιγμές του παρελθόντος, ήρθαν στην επιφάνεια με την απαγόρευση της γύμνιας σε ένα backlash «naked» δημοσιότητας που έφερε το αντίθετο ακριβώς αποτέλεσμα από εκείνο που επιδίωκε το φεστιβάλ.

Στο μεταξύ, οι στυλίστες πρέπει να έχουν αποσύρει πολλά υποψήφια star looks από αυτά που είδαμε στο πρόσφατο Met Gala (διάφανα υφάσματα, μεγάλα ντεκολτέ και σκισίματα, εσώρουχα που φαίνονται, όγκοι κ.λπ.). Αναπάντεχα κερδισμένες από το σούσουρο οι εταιρείες PR που διατηρούν showrooms στην Κρουαζέτ για ενδυματολογικές ανάγκες τελευταίας στιγμής.

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Μόδα & Στυλ / Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Λεμόνια, κεράσια και ζαχαρωτά μεταμορφώνονται από την υψηλή μόδα σε ρούχα και αξεσουάρ, εδώδιμες ύλες πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες και επίσημα δείπνα των luxury brands, ενώ χυμοί και πίκλες αναβαθμίζονται σε σύμβολα κοινωνικής υπεροχής. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

Μόδα & Στυλ / Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

H πιο ισχυρή παρέλαση διασημοτήτων και brands στον κόσμο ή, για άλλους, η άποψη της «Vogue» για τον κόσμο, τιμά σήμερα τους Μαύρους Δανδήδες της ιστορίας με ένα show που υπόσχεται άψογο tailoring, διαμάντια και φρου φρου. Λίγο πριν συντονιστείτε στο livestreaming της βραδιάς, δείτε μαζί μας τι σημαίνει το φετινό θέμα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Μόδα & Στυλ / «Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Η Μιρκέτα Βιδάλη, δημιουργός των brands «No Thinkin» και «Tanpire», μιλά για την εμπειρία της από τον κόσμο της επιχειρηματικότητας και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε. Πώς διαχειρίστηκε τα hate comments στα social media και τι συμβουλεύει άλλες γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της;
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ