Η νοσταλγία του καλοκαιριού Facebook Twitter
Φωτ.: Courtesy of Jacquemus

Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

0

Αν ο γαλλικός τουρισμός χρειαζόταν έναν πρεσβευτή, δεν θα έβρισκε καλύτερο πρότυπο ρομαντικού πατριώτη από τον Jacquemus, τον σχεδιαστή που σε μια εποχή σαρωτικής διεθνοποίησης ρίζωσε την καριέρα του στα χρώματα και τα χώματα της πατρίδας του, ανάμεσα στις λεβάντες και στα ηλιοτρόπια της Προβηγκίας.

Περισσότερο και από την ίδια τη μόδα που παράγει, ο M. Porte Jacquemus έχει προβάλει την καταγωγή του από το Mallemort, «μια πόλη στο πουθενά» μία ώρα από τη Μασσαλία, όπως συνηθίζει να λέει, όπου μεγάλωσε με τις γυναίκες της ζωής του. Σκάρωσε την πρώτη του φούστα στα 8 του χρόνια, κόβοντας μια κουρτίνα, και τη χάρισε στη μαμά του. Εκείνη τη φόρεσε, κι αυτό του άλλαξε τη ζωή. «Ήταν άσχημη και ατελής, πιστέψτε με», είχε πει στους «Νew York Times» το 2015 και δεν θα τον διαψεύσουμε γιατί μέχρι σήμερα η γοητεία της μόδας του κρύβεται στην ατέλειά της.  

Κι ενώ πολλών σύγχρονων σχεδιαστών ο μύθος πηγάζει από τις παιδικές τους εμπειρίες, η διαφορά με τον 35άρη σήμερα και αυτοδίδακτο Jacquemus είναι ότι εκείνος ταύτισε την αισθητική της ετικέτας του με την ειδυλλιακή του νιότη, αναπαράγοντας θραύσματά της σε κάθε του συλλογή. Καλλιτεχνικά πρότζεκτ στο σχολείο, κυνηγητά στα χωράφια, μασκαρέματα με ρούχα από την ντουλάπα της μαμάς του, ένα αυθόρμητο ξεγύμνωμα για μια βουτιά στη θάλασσα – παρόμοιες σκανταλιάρικες εικόνες αναγνωρίζει κανείς σε κάθε κομμάτι ρούχου, σε κάθε αξεσουάρ, σε κάθε διαφημιστικό βιντεάκι αυτού του brand που δεν δείχνει καμιά διάθεση για ενηλικίωση.

Τα ρούχα του δεν είναι πάντα πρωτότυπα ούτε εντυπωσιάζουν τεχνικά. Η σύλληψή τους, όμως, η ατμόσφαιρα ενός ατέλειωτου καλοκαιριού με πουά, ριγέ και ψάθες που το απολαμβάνεις on the spot ή βάζεις ένα κομμάτι του στη βαλίτσα της επιστροφής είναι très Jacquemus.

Μάλιστα, ο Jacquemus έχει καθιερώσει την ανεμελιά ως πρακτική στη δουλειά του, εφαρμόζοντας μια ενστικτώδη μέθοδο σχεδιασμού, όπου τα υφάσματα κόβονται και ντραπάρονται πάνω στο δικό του σώμα ή του συζύγου του, Marco, με τον οποίον πέρσι απέκτησαν τη Μia και τη Sun, ολοκληρώνοντας τη φούσκα της ευδαιμονίας τους. Έτσι, η ετικέτα Jacquemus διαφυλάσσει μια αφελή απλότητα που έχει αναδείξει τον νεαρό Γάλλο creative σε έναν Wes Anderson της μόδας, που παίζει με τη νοσταλγία και το οπτικό στυλιζάρισμα όχι τόσο για να πουλήσει όσο για να απασχολεί.

Η νοσταλγία του καλοκαιριού Facebook Twitter
Η γυναίκα Jacquemus (χωρίς καμπύλες, κατά προτίμηση) μοιάζει με μποέμ Ευρωπαία Barbie, με τεράστια καπέλα και περίπλοκα ρούχα που φωτογραφίζονται καλύτερα απ’ ό,τι φοριούνται. Φωτ.: Courtesy of Jacquemus
Η νοσταλγία του καλοκαιριού Facebook Twitter
H ετικέτα Jacquemus διαφυλάσσει μια αφελή απλότητα που έχει αναδείξει τον νεαρό Γάλλο creative σε έναν Wes Anderson της μόδαςΦωτ.: Courtesy of Jacquemus

Παρατηρώ, καθώς οι κολεξιόν και οι εικόνες διαδέχονται η μία την άλλη σταθερά σε παστέλ τόνους και πάντα λουσμένες στο φως ότι αυτό που ξεκίνησε από έναν τόπο παιδικής αφέλειας έχει μεταμορφωθεί σε ένα μοντέλο μπουρζουά αισθησιασμού. Η γυναίκα Jacquemus (χωρίς καμπύλες, κατά προτίμηση) μοιάζει με μποέμ Ευρωπαία Barbie, με τεράστια καπέλα και περίπλοκα ρούχα που φωτογραφίζονται καλύτερα απ’ ό,τι φοριούνται, ενώ ο άντρας των ονείρων του είναι ένας Le Gadjo (έτσι αποκαλείται στην αργκό των Ρομά της νότιας Γαλλίας ο «τυπάς»), ένας –περίπου– αγρότης με φαρδιά σορτς, ξεκούμπωτα πουκάμισα και δασύτριχο στέρνο, το οποίο διαθέτει και ο ίδιος. «Δεν υπάρχουν πια τρίχες στη μόδα», έλεγε τον Ιούνιο του 2018, παρουσιάζοντας την πρώτη του συλλογή για άντρες. Αναγκάστηκε, είπε, να απευθυνθεί σε φίλους του που παίζουν ράγκμπι για να βρει μοντέλα με τριχοφυΐα. «Έψαξα όλο το Παρίσι. Την άλλη φορά, θα μπω στο Grindr», αστειευόταν.

Η ουτοπία των Beach Clubs

Η νοσταλγία του καλοκαιριού Facebook Twitter
Φωτ.: Courtesy of Jacquemus

Με τέτοια αφοπλιστική ελαφρότητα και με πρότυπα «γοργόνες και μάγκες» στο μυαλό του, ο Jacquemus σχεδιάζει μια παρέλαση γλαφυρών χαρακτήρων που ζουν μια εύκολη, πολυτελή ζωή κάπου στον ευρωπαϊκό Νότο. Βάζοντας στο μπλέντερ κινηματογραφικές, κυρίως, αναφορές, ο σχεδιαστής σερβίρει φωτογενείς τσιχλόφουσκες από την Ίμπιζα και το Μόντε Κάρλο ως –πρόσφατα– στη Μύκονο, δημιουργώντας μια καλοκαιρινή ουτοπία που κλείνει το μάτι στη Μεσόγειο των beach clubs στα τέλη των ’60s.

Τα ρούχα του δεν είναι πάντα πρωτότυπα ούτε εντυπωσιάζουν τεχνικά. Η σύλληψή τους, όμως, η ατμόσφαιρα ενός ατέλειωτου καλοκαιριού με πουά, ριγέ και ψάθες που το απολαμβάνεις on the spot ή βάζεις ένα κομμάτι του στη βαλίτσα της επιστροφής είναι très Jacquemus.

Η pop-up boutique του στο Nammos Beach εμπεριέχει αυτήν ακριβώς την ατμόσφαιρα που γοητεύει τους αποφασισμένους big spenders, εκείνους που ταξιδεύουν στις ακτές της Ριβιέρας (ιταλικής, γαλλικής και ελληνικής), ικανοποιώντας απωθημένα και επιθυμίες σε ιδανικά playgrounds που δημιουργούν γι’ αυτούς mega-brands όπως τα Chanel, Dior, Bottega Veneta, Loewe και Louis Vuitton, που ένα μεγάλο μέρος του μύθου (και του τζίρου) τους τρέφεται από την αναψυχή. 

Η νοσταλγία του καλοκαιριού Facebook Twitter
Φωτ.: Courtesy of Jacquemus
Η νοσταλγία του καλοκαιριού Facebook Twitter
Φωτ.: Courtesy of Jacquemus

Από τον Ιούνιο μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, η Ίμπιζα και το Σεν Τροπέ, η Φορμεντέρα και η Tαορμίνα, το Κάπρι και το Mόντε Κάρλo, η λίμνη Κόμο, το Πόρτο Φίνο και η Μύκονος προσφέρουν high fashion σκηνικά μιας ιδανικής καλοκαιρινής ζωής. Παρά τα εννέα καταστήματα Dioriviera της Dior και τα επτά των Dolce & Gabbana στη Μεσόγειο, πάντως, η αληθινή κατάληψη των ευρωπαϊκών προπυργίων του καλοκαιριού έχει γίνει από τον Jacquemus.

Το πιο χαρακτηριστικό δείγμα της αυθεντίας του νεαρού Γάλλου στο resortwear είναι το πώς «έστρωσε» την εμπορική του αισθητική του στο κορυφαίο στον κόσμο κλαμπ Casa Jondal της Ίμπιζα: αχνά κίτρινα της μπανάνας και μαυρόασπρες ρίγες πάνω σε σφυρηλατημένους μεταλλικούς σκελετούς και ξανθό ξύλο απλώνονται στο pop-up κατάστημα και στην πλαζ αυτής της παραδοσιακής αγροικίας που ο Ολλανδός και Ισπανός ιδιοκτήτης της διαμόρφωσε το 2020 σε ένα εστέτ καταφύγιο με διακριτικό σέρβις, έξυπνο μενού (μόνο αστακός, στρείδια και σκορπίνα παρασκευασμένα με διαφορετικούς τρόπους) και vibes από ’90s βιντεοκλίπ. 

Η ίδια η μόδα Jacquemus, σύνολα και αξεσουάρ από την περιορισμένη καλοκαιρινή του συλλογή την οποία παρουσιάζει και στη Μύκονο, μοιάζει συχνά συμπληρωματική του ντεκόρ που θυμίζει set design. Ιδιαίτερα έντονη είναι αυτή η αίσθηση στο Μόντε Κάρλο, στην αποβάθρα κάτω από το ξενοδοχείο Monte-Carlo Société des Bains de Mer, όπου η απόβαση Jacquemus την τελευταία βδομάδα του Μαΐου «μίλησε» για την άλλη μεγάλη αγάπη του δημιουργού, μετά την Προβηγκία, το γαλλικό σινεμά. 

Κινηματογραφικά καρτ ποστάλ

Με ένα φιλμάκι προώθησής της που ονόμασε «The Jacquemus Beach Club» –λίγο καμπάνια, λίγο κινηματογραφικό πείραμα, λίγο φάρσα– ο Jacquemus μας μεταφέρει σε ένα επινοημένο παραλιακό κλαμπ κινηματογραφικής νωχέλειας στο Μόντε Κάρλο ‒ όλα καθαρά, χρωματιστά, στοιχισμένα με θεατρική ακρίβεια, ρετρό και χορογραφημένα ως την παραμικρή λεπτομέρεια. Οι πρωταγωνιστές του δεν είναι άνθρωποι με σάρκα και οστά, είναι αλλόκοτοι χαρακτήρες τους οποίους ο Jacquemus «επιμελείται» σε μια συρραφή εικόνων, δανεικών από το γαλλικό σινεμά. Οι ταινίες δεν κατονομάζονται, παρότι οι αναφορές είναι προφανείς. 

Η νοσταλγία του καλοκαιριού Facebook Twitter
Φωτ.: Courtesy of Jacquemus
Η νοσταλγία του καλοκαιριού Facebook Twitter
Φωτ.: Courtesy of Jacquemus

Διακρίνονται ίχνη από τα καλοκαιρινά τοπία του Σεν Τροπέ στη «Συλλέκτρια» του Eric Romer, από τη φιγούρα της Cathrine Deneuve να κοιτάει κάτω από τη σκιά του ψάθινου καπέλου της τον Μichel Piccoli στην «Υποταγή» του Αlain Cavalier, από την αρχιτεκτονική παρουσία μυθικών σπιτιών σαν το Casa Malaparte στην «Περιφρόνηση» του Godard… Για όσους μπορούν να τα δουν, φαίνονται έως και τα κάδρα, οι χειρονομίες και η σιωπή από το σουρεαλιστικό αριστούργημα του Jacques Tati, «Playtime»

Ένα σωρό αισθητικές αναφορές από τη γαλλική κινηματογραφική παράδοση, κυρίως της δεκαετίας του ’60 και του ’70, συναντιούνται αφομοιωμένες σε χώρους και ρούχα με την υπογραφή Jacquemus. Μπουρζουαζία και σαρκασμός, ερωτισμός και παραλογισμός, τοπία και σιωπές. Αυτό που λείπει είναι η μελαγχολία, η ψυχολογική υπερ-ανάλυση και το πολιτικό σχόλιο. Η μόδα του Simon είναι νοσταλγικά ανάλαφρη, σχεδιασμένη ώστε να καταναλώνεται χωρίς ενοχές.

The Jacquemus Beach Club 

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT
Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Μόδα & Στυλ / Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Λεμόνια, κεράσια και ζαχαρωτά μεταμορφώνονται από την υψηλή μόδα σε ρούχα και αξεσουάρ, εδώδιμες ύλες πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες και επίσημα δείπνα των luxury brands, ενώ χυμοί και πίκλες αναβαθμίζονται σε σύμβολα κοινωνικής υπεροχής. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

Μόδα & Στυλ / Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

H πιο ισχυρή παρέλαση διασημοτήτων και brands στον κόσμο ή, για άλλους, η άποψη της «Vogue» για τον κόσμο, τιμά σήμερα τους Μαύρους Δανδήδες της ιστορίας με ένα show που υπόσχεται άψογο tailoring, διαμάντια και φρου φρου. Λίγο πριν συντονιστείτε στο livestreaming της βραδιάς, δείτε μαζί μας τι σημαίνει το φετινό θέμα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Μόδα & Στυλ / «Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Η Μιρκέτα Βιδάλη, δημιουργός των brands «No Thinkin» και «Tanpire», μιλά για την εμπειρία της από τον κόσμο της επιχειρηματικότητας και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε. Πώς διαχειρίστηκε τα hate comments στα social media και τι συμβουλεύει άλλες γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της;
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ