H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter

H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία

9

Τα ξενοδοχεία «Ξενία» ήταν μέρος ενός κρατικού προγράμματος το οποίο στόχευε την ανάδειξη του φυσικού κάλλους της Ελλάδας σε παγκόσμιο επίπεδο, υπό την εποπτεία του Ε.Ο.Τ. Το πρόγραμμα είχε τεθεί σε λειτουργία από το 1953 έως το 1967 (αμέσως πριν από την άνοδο της Χούντας, καθώς, με βάση την εφαρμογή του σχεδίου Μάρσαλ, στην Ελλάδα ο τουρισμός αποτελεί μια από τις κινητήριες δυνάμεις για την ανάκαμψη της οικονομίας).

Το πρόγραμμα των κρατικών ξενοδοχείων «Ξενία» προαναγγέλλει μια σειρά ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων (ξενοδοχεία, μοτέλ, Τουριστικά Περίπτερα και οργανωμένες πλαζ), κατά μήκος των Εθνικών Οδών, αρχαιολογικών χώρων ή σημείων εξαίρετου φυσικού κάλλους. Έπειτα από την εφαρμογή αυτού του σχεδίου η εικόνα της Ελλάδας μεταφέρεται σε όλη την Υφήλιο.

Τα κρατικά «Ξενία», τα τουριστικά περίπτερα, τα μοτέλ, οι οργανωμένες παραλίες και τα camping του Ε.Ο.Τ, οι εγκαταστάσεις του Αστέρα (Βουλιαγμένη, Γλυφάδα, Ρόδος), οι παραθεριστικοί οικισμοί κι οι λουτροπόλεις αποτελούν τον παράδεισο της βαλκανικής χερσονήσου.

Τα κρατικά «Ξενία», τα τουριστικά περίπτερα, τα μοτέλ, οι οργανωμένες παραλίες και τα camping του Ε.Ο.Τ, οι εγκαταστάσεις του Αστέρα (Βουλιαγμένη, Γλυφάδα, Ρόδος), οι παραθεριστικοί οικισμοί κι οι λουτροπόλεις αποτελούν τον παράδεισο της βαλκανικής χερσονήσου.

Το 1958 ο Άρης Κωνσταντινίδης κτίζει το πρώτο Ξενία στην Άνδρο, το οποίο δημιουργεί τομή στην τυπολογία των ξενοδοχείων που κτίζονται από τον Ε.Ο.Τ. Το 1960 αρχίζει το 1ο πενταετές πρόγραμμα τουριστικής ανάπτυξης της χώρας. Βασικές αρχές του η ανάδειξη όχι μόνο των μνημείων της χώρας, αλλά και του φυσικού τοπίου, η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού (πλαζ, σπορ, κρουαζιέρες), η τουριστική ανάπτυξη νέων περιοχών στην ηπειρωτική χώρα κυρίως, ενώ απευθύνεται πλέον όχι μόνο στα υψηλά αλλά και στα μεσαία κοινωνικά στρώματα. Η Ελλάδα αρχίζει να προβάλλεται στο εξωτερικό με αφίσες και διαφημιστικά φυλλάδια επώνυμων καλλιτεχνών. Οι ξένοι ανακαλύπτουν την αθωότητα του ελληνικού καλοκαιριού.

H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Ξενία Άνδρου τη δεκαετία του 1970. Έργο του Άρη Κωνσταντινίδη (1958)

Τα «Ξενία» σχεδιάστηκαν με κοινόχρηστους χώρους να μπορούν να φιλοξενήσουν μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών από αυτόν των ενοίκων. Ήταν λογική της αρχικής σχεδίασης, ώστε το ξενοδοχείο να δέχεται και περαστικούς ή κατοίκους της ευρύτερης περιοχής στο πλαίσιο της καλύτερης ένταξης του ξενοδοχείου στο περιβάλλον του.

Τέλη της δεκαετίας του '80, το κράτος αποδείχτηκε ανίκανο στον ρόλο του ξενοδόχου, οι απαιτήσεις στην τουριστική αγορά διαφοροποιήθηκαν και τα «Ξενία» πήραν το δρόμο της μιζέριας και της εγκατάλειψης. Το τελευταίο «Ξενία» υπό κρατική λειτουργία έκλεισε το 1997 στο Παλιούρι. 

H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Το Ξενία στη Χίο
H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Ξενία Μεσολογγίου. Έργο του Ιωάννη Τριανταφυλλίδη (1958)
H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Το Ξενία στα Χανιά που έχει πλέον κατεδαφιστεί.
H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
To Ξενία Ιωαννίνων µελετήθηκε από τον Φίλιππο Βώκο και οικοδοµήθηκε από τον Άρη Κωσταντινίδη το 1959. Είχε δοµηµένη επιφάνεια 4.800 τ.µ., 60 δωµάτια και 113 κλίνες. Το 1985 παραχωρήθηκε από τον ΕΟΤ στο Δήµο Ιωαννίνων και πλέον έχει κατεδαφιστεί.
H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Ξενία Καλαμπάκας
H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Ξενία Ναυπλίου. Έργο του Ιωάννη Τριανταφυλίδη (1961)
H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Η παραλία του Ξενία στο Ναύπλιο .
H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Το Παλιούρι βρίσκεται στη Χαλκιδική. Μερικά χιλιόμετρα βορειότερα του οικισμού βρίσκεται η παραλία «Χρούσου» όπου εκεί τοποθετείται το ομώνυμο Ξενία Παλιουρίου, έργο του αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη, το οποίο αποτέλεσε την τελευταία ξενοδοχειακή μονάδα που λειτούργησε υπό αυτή την ονομασία. Ανεγέρθη το 1962 και αποτέλεσε πόλο τουριστών έως τα τέλη της δεκαετίας του '80, όπου και ξεκίνησε η παρακμή καθώς νέες και πιο σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες είχαν κατασκευαστεί στην ευρεία περιοχή της Κασσάνδρας.
H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Ξενία Παλιουρίου Χαλκιδικής. Έργο του Άρη Κωνσταντινίδη (1962)
H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Το ξενοδοχείο «Ξενία» στην Πάτμο και ο κόλπος του Γροίκου. Το άλλοτε σύμβολο της τουριστικής ανάπτυξης του νησιού, που χτίστηκε το 1960 υπό τις οδηγίες του αρχιτέκτονα Μίλτου Δάλλα.
H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Το Ξενία στον Βόλο, δεκαετία 1960-70.
H άνοδος και η πτώση των ξενοδοχείων Ξενία Facebook Twitter
Το Ξενία στη Μύκονο. Έργο του του Άρη Κωνσταντινίδη (1960)
Design
9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Design / Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ της Μάιλι Σάιρους και των U2, το σετ του Super Bowl, τις επιδείξεις του Yves Saint Laurent και της Louis Vuitton, μέχρι τα σκηνικά της όπερας και των σύγχρονων θεατρικών παραστάσεων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τech & Science / Αφού οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ίσως σταθούν η αφορμή για να διορθωθεί αυτό το λάθος: όσα αποκαλύπτονται για την εμμονή στον ανδρικό σχεδιασμό απο τα Οργανισμό Οικονομικού Συντονισμού και Ανάπτυξης
NEWSROOM
Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου

Design / Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου για το Αρχείο Καβάφη

H Εύα Μανιδάκη και ο Θανάσης Δεμίρης, που ανέλαβαν την ανακαίνιση, την αρχιτεκτονική μελέτη και την επιμέλεια του χώρου όπου φιλοξενείται το Αρχείο, καθώς και της Οικίας Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, μας ξεναγούν στην οδό Φρυνίχου και μας περιγράφουν τη διαδικασία πίσω από το δύσκολο εγχείρημα της δημιουργίας ενός χώρου που θα φιλοξενεί το καβαφικό σύμπαν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Design / Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Το σπίτι της Κατερίνας Τερζοπούλου είναι σαν να το βρέχει το κύμα. Η Κατερίνα έχει καθρέφτη πάνω στην τζαμαρία γιατί θεωρεί ότι αν κοιτάς πρώτα τη θάλασσα και μετά τον εαυτό σου δείχνεις καλύτερη.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το υποθετικό σπίτι της Κατριν Ντενέβ

Design / Ένα αθηναϊκό σπίτι που θα μπορούσε να ανήκει στην Κατρίν Ντενέβ

Το σπίτι της εικαστικού Κατερίνας Ζαχαρόπουλου θυμίζει θεατρικό σκηνικό. Δεν μοιάζει καθόλου με διαμέρισμα. Εδώ είναι όλα ανοιχτά, χωρίς προσδιορισμένους χώρους σε ένα κτίριο που δεν θυμίζει σε τίποτα αθηναϊκή πολυκατοικία.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

σχόλια

4 σχόλια
Τα Ξενία σχεδιάστηκαν ώστε να συστήσουν την Ελλάδα στους ξένους και να θέσουν τις βάσεις για να γίνει ο τουρισμός ένας μεγάλος πυλώνας της οικονομίας. Το αποτέλεσμα δείχνει ότι το έργο τους το επιτέλεσαν τέλεια, και οι γκρίνιες για την υποτιθέμενη παραμέληση τους από το κράτος είναι ατοπες. Όπως αναφέρεται σωστά και στο άρθρο, το κράτος δε θα μπορούσε να συνεχίσει να κάνει τον επιχειρηματία σε μια τόσο περίπλοκη και γρήγορα εξελισσομενη αγορά, ούτε και χρειάζονταν. Αυτό που έπρεπε να είχε γίνει ήταν να είχαν ιδιωτικοποιηθεί από το 90', ώστε το κράτος να έπαιρνε ένα καλό αντίτιμο αντί του πινακιου φακής που πιάνουν σήμερα. Ενδεχομένως με πολεοδομικούς περιορισμούς για να διατηρηθεί ο αρχιτεκτονικός τους χαρακτήρας, πράγμα εύκολο. Η ιδεολοληψια όμως του να κρατάμε τα πάντα κρατικά και ας ζημειωνεται το κράτος από το να δουλεύει η αγορά και να ωφελείται το κοινό ταμείο μας πήγε δεκαετίες πίσω και σε αυτόν το τομέα.
''ΞΕΝΙΑ'' ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ (1959)1. Αρχιτεκτονική Μελέτη: ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Ε.Ο.Τ. δια του κ. Φιλίππου Βώκου, Αρχιτέκτονος και Στελέχους της Υπηρεσίας.2. Επίβλεψις: ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Ε.Ο.Τ. δια του κ. Σταμέλου Βερδεσοπούλου, Αρχιτέκτονος και Στελέχους της Υπηρεσίας.3. Κατασκευή: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ''ΔΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ''.4. Προϋπολογισμός: 11.000.000 δρχ.Τας Επιπλώσεις εξετέλεσεν η Α.Β.Ε.Ε. "ΑΘΗΝΑΙΟΣ - ΒΑΡΑΓΚΗΣ".''ΞΕΝΙΑ'' ΝΑΥΠΛΙΟΥ ΙΙ (1961)1. Αρχιτεκτονική Μελέτη: ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Ε.Ο.Τ. δια του κ. Ιωάννου Τριανταφυλλίδου, Αρχιτέκτονος και Στελέχους της Υπηρεσίας.2. Στατική Μελέτη: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ''ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ'' δια του κ. Επαμεινώνδου Περικλέους Τριανταφυλλίδου, Πολιτικού Μηχανικού Ε.Μ.Π. και Εργολήπτου Δημοσίων Έργων.3. Επίβλεψις: ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Ε.Ο.Τ. δια των κ. κ.:α) Αρχιτεκτονικά και Στατικά: Γεράσιμος Α. Λιβαδάς, Πολιτικός Μηχανικός.β) Ηλεκτρομηχανολογικά:i. Γεώργιος Νικολακάκος, Μηχανολόγος - Ηλεκτρολόγοςii. Ανδρέας Σιδέρης, Μηχανολόγος - Ηλεκτρολόγος.4. Κατασκευή: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ" δια των κ.κ.:α) Επαμεινώνδας Περικλέους Τριανταφυλλίδης, Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π. και Εργολήπτης Δημοσίων Έργων, Εργοταξιάρχης.β) Ανδρέας Κολυτός, Εργοδηγός."ΞΕΝΙΑ" ΑΝΔΡΟΥ (1956).Κατασκευή: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ"ΞΕΝΙΑ" ΧΙΟΥΚατασκευή: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΖΑΚΑ.ΟΔΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ''ΞΕΝΙΑ'' ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥΚατασκευή: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΜΑΡΓΩΜΕΝΟΥ."ΞΕΝΙΑ" ΧΑΝΙΩΝΚατασκευή: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΣΤΑΥΡΟΥ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ"ΞΕΝΙΑ" ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣΚατασκευή: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΩΤΟΥ.''ΞΕΝΙΑ'' ΝΑΥΠΛΙΟΥΚατασκευή: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ''ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ''.''ΞΕΝΙΑ'' ΒΟΛΟΥΚατασκευή: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΑΣΣΙΟΠΟΥΛΟΥ.''ΞΕΝΙΑ'' ΜΥΚΟΝΟΥΚατασκευή: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ''ΤΕΧΝΙΚΗ''.
...Μα το L' embarquement pour Cythère σε σταυροβελονιά καμβά κι όλο το ροκοκό πάνθεον με γκομπλέν σε πίνακες με σπασμένα τζάμια, μα την σαλεμένη μελαχροινή βερσιόν της Βίκη Σταμάτη με το μάτι που γυαλίζει:Όχι, όχι και πάλι ΟΧΙ, μόνο στους εχθρούς μου θα το πρότεινα και δη την χειρότερη πτέρυγα (την ανατολικιά).
Πέρα από κάποιες περιπτώσεις όπου η αρχιτεκτονική των Ξενία ήταν σε πλήρη αντίθεση με την αισθητική του μέρους όπου βρίσκονταν (πράγμα που έκανε εξαιρετικά δύσκολη την αποδοχή τους από τους ντόπιους, πχ Άνδρος), τα περισσότερα, για όσους τα θυμούνται, ήταν εξαιρετικά δείγματα μοντερνισμού και αρχιτεκτονικού κάλλους με τις λιτές, γεωμετρικές τους γραμμές και εντάχθηκαν αρμονικά στο τοπίο, αστικό ή μη. Το ότι αφέθηκαν να παρακμάσουν και να απαξιωθούν, είτε για να παραχωρηθούν σε ιδιώτες που εξευτέλισαν εν πολλοίς την ιστορία και την αισθητική τους με τις κατοπινές τους παρεμβάσεις, είτε για να κατεδαφιστούν, είναι όνειδος για την χώρα. Οφείλουμε, όλοι μας, ένα νοερό συγγνώμη στον Κωνσταντινίδη και τους υπόλοιπους.
"Το ότι αφέθηκαν να παρακμάσουν και να απαξιωθούν, είτε για να παραχωρηθούν σε ιδιώτες που εξευτέλισαν εν πολλοίς την ιστορία και την αισθητική τους με τις κατοπινές τους παρεμβάσεις, είτε για να κατεδαφιστούν, είναι όνειδος για την χώρα"Ελα όμως που δεν ταίριαζαν διόλου πλέον στην κυρίαρχη κλικιάρικη αισθητική του πούρο-τζιπ-αστακομακαρονάδα-μαιζονέτα-δίμετρο "πιπίνι"...
Δυστυχώς είχα μία απαράδεκτη διαμονη, προσφάτως, σε (πρώην) ξενία. Δεν μου είχε ξαναματατύχει τέτοιο πράγμα. Sui generis, με την καθόλου charming έννοια, ιδιοκτησία και βάζω μία τελεία εδώ.