Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Έργο της Άννας Φωκά από την έκθεση «Vestiges. Αυτό που μένει και άλλες ιστορίες», στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης.
Εικαστικά

6 εκθέσεις εικαστικών που αξίζει να δείτε αυτή την περίοδο στη Θεσσαλονίκη

Gallery Walk στη Θεσσαλονίκη

Vestiges

Αυτό που μένει και άλλες ιστορίες. «Vestiges» σημαίνει απομεινάρια μιας άλλης εποχής. Και είναι επίσης ο τίτλος της ατομικής έκθεσης της Άννας Φωκά (γ. 1975), που διοργανώνει το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης στον χώρο του και αποτελεί πολιτιστική δράση των φετινών Δημητρίων.

 

Τα έργα της παραδίδουν μια αποσπασματική αφήγηση μέσα από εικόνες τοπίων φθοράς, τα οποία κεντρίζουν την περιέργεια του θεατή τόσο, ώστε να τον βάλουν σε μια διαδικασία ανασύστασης της πλήρους ιστορίας που διαδραματίζεται σε μια παρελθοντική Θεσσαλονίκη, καταγεγραμμένη από τις παιδικές αναμνήσεις της ζωγράφου. Η Άννα Φωκά σπούδασε στην Ecole des Beaux Arts του Παρισιού, όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα, και η τωρινή έκθεση είναι η πρώτη της ατομική στη γενέτειρά της.

Έως 8/11, αίθουσα Αλλατίνη-Ντασώ, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Λεωφ. Στρατού 2Α

 

Επαυξημένη Ζωγραφικότητα

Λάμπρος Ψυρράκης, «Δύο ντουέτα», 2019.
Λάμπρος Ψυρράκης, «Δύο ντουέτα», 2019.

 

H γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου παρουσιάζει τη δεύτερη στον χώρο της ατομική έκθεση του καλλιτέχνη Λάμπρου Ψυρράκη (γ. 1962), που είναι αναπληρωτής καθηγητής ζωγραφικής στη Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης.


Πρόκειται για «κανονικά» έργα, με λάδι σε καμβά, και αυτό τονίζεται για να υπογραμμιστεί η διαφορά τους με παλιότερες δουλειές του καλλιτέχνη, όπου τα υλικά (παστελίνες, χρωματιστές κορδέλες περιτυλίγματος κ.ά.) με την επιλογή τους και μόνο συνιστούσαν ένα πρωτίστως ειρωνικό ή και υπονομευτικό σχόλιο για την ίδια τη ζωγραφική.


Στην τωρινή ενότητα έργων του, ο Ψυρράκης εμπλέκεται σε ένα παιχνίδι συνδυασμού αφηρημένων μορφών με παραστατικές. Το παραστατικό μέρος εμπνέεται από τις εικονογραφήσεις παιδικών παραμυθιών της δεκαετίας του '70 και σμικρύνεται σε τέτοιο βαθμό ώστε να μοιάζει με μικρογραφία, η οποία απορροφάται από το αφηρημένο σκέλος της σύνθεσής του. Ωστόσο, παραμένει παρόν και η νύξη του γίνεται διαμιάς αισθητή.


«Πίσω από οτιδήποτε δημιουργεί μια αίσθηση ευφορίας και ευδιαθεσίας, που θα έκανε τις συνθέσεις μου αυτές συγγενείς με την pop art της δεκαετίας του '60, κρύβεται μια πικρία» . Κι έτσι, αυτή η αίσθηση διαρρηγνύεται από την πρόθεση και την ουσία του έργου, που δεν είναι τόσο η ανάδυση της πικρίας στην επιφάνεια όσο η στήριξη της διαρκούς αμφισημίας του. Πέραν αυτού, στα έργα του υπάρχει μια πολυαναφορικότητα σε έργα άλλων καλλιτεχνών. Ο Μάλεβιτς, για παράδειγμα, είναι μια σημαντική πηγή ερεθισμάτων, όπως και ο σύγχρονος Brice Marden.

Εγκαίνια 1/11, έως 3/1/20, Zina Athanassiadou Gallery, Π.Π. Γερμανού 5, zinaathanassiadou.com

 

Σερπαντινάτες καμπύλες

Γιώργος Ξένος, Φίδια
Γιώργος Ξένος, Φίδια

 

Πριν από έναν χρόνο, με το έργο του «Οιωνός», που αποτελούνταν από 2.500 κεραμικά φίδια σε φυσικό μέγεθος, απλωμένα σε 250 μέτρα υπόγειου διαδρόμου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (στο πλαίσιο της έκθεσης «Η άγραφη βιβλιοθήκη», που ήταν το δεύτερο μέρος της εκθεσιακής τριλογίας με τίτλο «Μετά τη Βαβέλ»), ο Γιώργος Ξένος (γ. 1953) βρέθηκε στο επίκεντρο πολλών εικαστικών συζητήσεων με αφορμή το μνημειακό μέγεθος και τον συνεπαγόμενο δυναμισμό εκείνης της σύνθεσής του.

 

Φέτος «μετοικεί» στη Θεσσαλονίκη για την ατομική του έκθεση στην γκαλερί Λόλα Νικολάου που περιλαμβάνει ζωγραφική, σχέδια και κεραμικά. Η Θάλεια Στεφανίδου, που την επιμελείται, περιγράφει τα «εικαστικά σχεδιάσματα» του Ξένου με τον ενδιαφέροντα όρο «μουσικογραφήματα», επειδή τα βρίσκει «παρόμοια με απομεινάρια από μια προ-λεκτική συνείδηση» και θεωρεί ότι λειτουργούν ως «προ-σχήματα» εξωτερίκευσης αποσπασμάτων μιας ενδοσκόπησης.

Εγκαίνια 7/11, Γκαλερί Λόλα Νικολάου, Τσιμισκή 52, lolanikolaougallery.blogspot.gr

 

Ιστορία της εβραϊκής οικοδομικής και αρχιτεκτονικής δραστηριότητας της Θεσσαλονίκης

 

 

To Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης οργανώνει μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση με αντικείμενο την τοπική οικοδομική δραστηριότητα της κοινότητας κατά τον Μεσοπόλεμο. Η έκθεση έχει 3 σκέλη. Το πρώτο είναι έκθεση τεκμηρίων (τα οποία είναι πρωτίστως αρχιτεκτονικά σχέδια) στον χώρο του Μουσείου. Το δεύτερο μια εφαρμογή για κινητό τηλέφωνο, που με τη λειτουργία του γεωεντοπισμού περιγράφει στον περιπατητή τα άλλοτε και νυν εβραιόκτητα εμπορικά κτίρια του εμπορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης. Τέλος, δημιουργήθηκε μια ιστοσελίδα με λειτουργία ανάλογη εκείνης της εφαρμογής.


Πρόκειται για 125 κτίρια, τα οποία χτίστηκαν κατά την περίοδο ανοικοδόμησης της Θεσσαλονίκης μετά την πυρκαγιά του 1917, από Εβραίους ιδιοκτήτες. Ανεγέρθηκαν ως αμιγώς εμπορικά κτίρια και μορφολογικά παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία, ξεκινώντας από εκείνα που είναι εντελώς λιτά και φτάνοντας σε επίπεδα μορφολογικής εκζήτησης που εκφράζουν το κύρος και την οικονομική ευρωστία του ιδιοκτήτη.

Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Αγίου Μηνά 11, salonikajewisharchitecture.com

 

Art-Thessaloniki Fair

Dennis Oppenheim, Συλλογή Ν. Βερνίκου
Dennis Oppenheim, Συλλογή Ν. Βερνίκου

 

Η 4η Art-Thessaloniki Fair διοργανώνεται φέτος 21-24 Νοεμβρίου στον χώρο της ΔΕΘ-HELEXPO με τη συμμετοχή των σημαντικότερων τοπικών γκαλερί, καθώς και άλλων, από την Αθήνα και το εξωτερικό. Τιμώμενο πρόσωπο θα είναι ο ελληνικής καταγωγής Αμερικανός ηθοποιός Μπίλι Zέιν που έγινε διάσημος με την ταινία Τιτανικός (1997), αλλά που διαθέτει και αναγνωρισμένη εικαστική φλέβα.

 

Στο πρόγραμμα παράλληλων δράσεων θα παρουσιαστούν: έκθεση με ακουαρέλες, έργα του Dennis Oppenheim (1938-2011) από τη Συλλογή Ν. Βερνίκου, ένα μέρος από το σημαντικό Εθνογραφικό Κέντρο Γιώργη Μελίκη-Κέντρο Έρευνας Μάσκας του δημοσιογράφου Γ. Μελίκη και ένας «απρόσμενος διάλογος» μεταξύ έργων του Πικάσο και του σύγχρονου καλλιτέχνη από τη Β. Μακεδονία Mice Jankulovski. Επιπλέον, θα δοθούν βραβεία στην καλύτερη γκαλερί, στον καλύτερο επιμελητή και στον καλύτερο καλλιτέχνη από τη WAVA (World Association of Visual Arts).

21-24 Νοεμβρίου, Art-Thessaloniki Fair, ΔΕΘ-HELEXPO

 

Ένας κομήτης για να θάψει εραστές

 

 

Οι δύο Ιταλοί καλλιτέχνες Marjano & Denis Kapurani (που είναι αδέλφια) ξεκινούν από μια υποθετική σκέψη σχετικά με τον εποικισμό του πλανήτη Άρη και αναπτύσσουν το θέμα τους μέσα από έναν νέο Αδάμ και μια Εύα που θα εξυπηρετούν το πλάνο δημιουργίας μιας νέας ανθρώπινης υπόστασης. Η νέα τους δουλειά έχει τίτλο «Α comet to bury lovers» και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο πλαίσιο των φετινών Δημητρίων.

Έως 16/11, Γενί Τζαμί, Αρχαιολογικού Μουσείου 30

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία και Γεωλογία στη Γαλλία και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Παλαιοντολογία. Το 1992, εγκατέλειψε την επιστήμη του για να ασχοληθεί κυρίως με μεταφράσεις και επιμέλειες λογοτεχνικών κειμένων, καθώς και με την αρθρογραφία συνεργαζόμενος ως ανεξάρτητος δημοσιογράφος με διάφορα έντυπα, αποκλειστικά και μόνο ποικίλης ύλης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η πονεμένη ιστορία των Μαγεμένων, των χαμένων «Καρυάτιδων» της Θεσσαλονίκης
Η ιστορία του Γάλλου Έλγιν και της αρπαγής ενός από τα πιο αγαπημένα μνημεία της πόλης μάς υπενθυμίζει πόσο συναισθηματικά δεμένοι παραμένουν οι Θεσσαλονικείς με την ιστορία τους.
20 ταινίες που δεν θα χάσουμε στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Μελετήσαμε το πρόγραμμα του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και επιλέξαμε 20 highlights από το διεθνές διαγωνιστικό, τις ειδικές και εκτός συναγωνισμού προβολές, τις μεταμεσονύκτιες προτάσεις και τα τμήματα «Ματιές στα Βαλκάνια», «Γνωρίζοντας τους Γείτονες» και «Ανοιχτοί Ορίζοντες».
Η Θεσσαλονίκη και το Φεστιβάλ του Ορέστη Ανδρεαδάκη
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μιλά για τη σχέση του με την πόλη, τη διοργάνωση, τους ανθρώπους και τις προκλήσεις του.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς εξελίχθηκε η ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική του 20ού αιώνα
73 πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής παρουσιάζονται στην έκθεση που διοργανώνει το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη.
 Ένας πίνακας-σύμβολο που έγινε διάσημος χάρη σε μια κινηματογραφική ταινία
Η ιστορία του πίνακα που εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της σκηνής έναρξης της ταινίας του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι «1900».
Η Κόλαση του Δάντη αναβιώνει πάνω στα βιολιά-κομψοτεχνήματα του Leonardo Frigo
«Dante Alighieri – Inferno»:Ο Ιταλός καλλιτέχνης αφιέρωσε τέσσερα χρόνια σε ένα πρότζεκτ σχεδιάζοντας λίγα έργα τέχνης με απίστευτες λεπτομέρειες πάνω σε βιολιά και τσέλο
10 νέα μουσεία θα ανοίξουν μέσα στο 2020, αλλάζοντας το χάρτη της Τέχνης
Στόχος των curators και των διευθυντών αυτών των μουσείων είναι να δημιουργήσουν πιο «ρευστές« αφηγήσεις για τους επισκέπτες τους
5 εκθέσεις εικαστικών και φωτογραφίας που θα δούμε τους επόμενους δύο μήνες
Σύγχρονη τέχνη, ιστορικές φωτογραφίες, εξαιρετική ζωγραφική στις γκαλερί και τα μουσεία της πόλης
Αρκτική: Το Βρετανικό Μουσείο μόλις ανακοίνωσε την πιο ξεχωριστή έκθεση της χρονιάς με θέμα τη βορειότερη περιοχή του πλανήτη
Η curator της έκθεσης, Amber Lincoln, περιγράφει πώς είναι πραγματικά η ζωή και ο πολιτισμός στο πιο βόρειο σημείο του κόσμου, πέρα από τις αχανείς παγωμένες εκτάσεις και την άγρια ζωή.
Άλμπρεχτ Ντύρερ στη Βιέννη. Μια ρετροσπεκτίβα εξόχως σημαντική
Μια έκθεση το Μουσείο Αλμπερτίνα της Βιέννης με μερικά από τα πιο σπουδαία έργα του μεγάλου γερμανού ζωγράφου, ανατρέπει την πάγια πεποίθηση που υπάρχει στην ιστορία της τέχνης ότι τα χαρακτικά απλώς προηγούνται των πινάκων ζωγραφικής
Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο
Μία έκθεση στο Βρετανικό μουσείο επιχειρεί να καταδείξει ότι η αποικιοκρατία δεν είναι μόνο υπόθεση γεωγραφική, αλλά και καλλιτεχνική.
Η Λένα Κιτσοπούλου ζωγράφος (και καλή μάλιστα)
H σαρωτική κι αισθαντική προσωπικότητα του θεάτρου και της λογοτεχνίας εισέρχεται πλέον στον στίβο της ζωγραφικής με την έκθεση «Between my legs» που ανοίγει τον Δεκέμβριο στην γκαλερί The Breeder
SimpleG: «Να κοιτάξουμε την ψυχή μας» - Ο street artist μιλά για την τέχνη στο αστικό τοπίο
Street artist, αγιογράφος, ζωγράφος: Ο SimpleG μεταμορφώνει με τα έργα του το αστικό τοπίο της Αθήνας και όχι μόνο
Τρεις επιμελήτριες εκθέσεων ανθολογούν όσα βίωσαν στην εικαστική Αθήνα της τελευταίας δεκαετίας
Πληγές, δυνάμεις, ψυχραιμία: Οι σημαντικές στιγμές στην εικαστική Αθήνα της δεκαετίας 2010-2019.
Ανασκόπηση 2010-2019: Η τέχνη στον τρίφτη της κρίσης
Σύντομη εξιστόρηση της τροπής των πραγμάτων στον εγχώριο εικαστικό κόσμο κατά την τελευταία δεκαετία.
«Υφάνσεις»: Ταπισερί με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων στο Μουσείο Μπενάκη
Στην έκθεση «Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα» παρουσιάζονται εντυπωσιακές ταπισερί και χαλιά δίπλα στα αντίστοιχα, πρωτότυπα ζωγραφικά έργα σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, από τα οποία προήλθαν.
«Christian Zervos & Cahiers d’Art»: Η σημαντικότερη έκθεση ζωγραφικής που έγινε το 2019 στην Αθήνα
Μια υπέροχη περιήγηση στον κόσμο ενός σχεδόν άγνωστου στο πλατύτερο κοινό Έλληνα που διέπρεψε στον κόσμο των εκδόσεων και των τεχνών στο Παρίσι του Μεσοπολέμου και κατά την πρώτη μεταπολεμική περίοδο.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Το έργο μιας εξέχουσας προσωπικότητας της κινεζικής ζωγραφικής παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή