Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα
Εικαστικά

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα

Η Ιρανή ζωγράφος μιλά στο LIFO.gr για τους γεμάτους βία και ηδονή πίνακες της

Η τέχνη της εξερευνά την λεπτή διαχωριστική γραμμή που χωρίζει τον φόβο από την επιθυμία. Η βία και ο αισθησιασμός,  η κυριαρχία και η υποταγή, ο φόβος και η ηδονή, στοιχεία φαινομενικά ετερόκλητα μεταξύ τους στους πίνακες της συνυπάρχουν σε βαθμό που μπορεί να μοιάζει ενοχλητικός. Άλλωστε αυτός δεν είναι ένας από τους ρόλους της Τέχνης; Να προκαλεί συναισθήματα, όχι πάντα θετικά, στον θεατή, να τον βγάζει από την άνεση των βεβαιοτήτων του; Η Ιρανή Sanam Khatibi δεν έχει τις απαντήσεις. Θέλει να δημιουργεί ερωτήματα μέσω της δουλειάς της. Το LIFO.gr μίλησε μαζί της λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσής στις Βρυξέλλες.

 

— Πες μας λίγα πράγματα για εσένα και τις σπουδές σου. Πως ξεκίνησες την ενασχόληση σου με την ζωγραφική;

Μεγάλωσα στο Ιράν, στην Τεχεράνη. Έφυγα από την Τεχεράνη με την οικογένεια μου όταν ήμουν πολύ νέα και έζησα στο Λονδίνο και την Κοπεγχάγη για ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Μεγάλωσα βασικά στις Βρυξέλλες, όπου ζω σήμερα. Ποτέ δεν πήγα στην Καλών Τεχνών. Αντί για αυτό σπούδασα Πολιτικές Επιστήμες και Ευρωπαϊκές Σπουδές. Υπήρξε μια περίοδος στην οποία δούλευα με ζώα. Δούλευα επίσης με έναν άντρα που μεγάλωνε και εκπαίδευε αρπακτικά πουλιά. Όμως η ζωγραφική επικράτησε πάνω από οτιδήποτε άλλο.

 

 A venison of loveliness
Oil and pencil on canvas
160 x 200 cm, 2016
A venison of loveliness Oil and pencil on canvas 160 x 200 cm, 2016

 

In my sweetheart’s arms
Oil and pencil on canvas
140 x 180 cm, 2016
In my sweetheart’s arms Oil and pencil on canvas 140 x 180 cm, 2016

 

— Όταν είδα δουλειά σου για πρώτη φορά, σκέφτηκα ότι μέσα από την τέχνη σου εξερευνάς τραυματικές εμπειρίες.

Πιστεύω ότι ο πυρήνας της πρακτικής που ακολουθώ συνδέεται με αρχέγονες παρορμήσεις, την κτηνοβασία και με την σχέση μας με τις δομές της εξουσίας. Αναρωτιέμαι πάνω στην αμφιλεγόμενη σχέση μεταξύ υποταγής και κυριαρχίας. Ενδιαφέρομαι για την αμφιλεγόμενη φύση της δύναμης, της βίας και του αισθησιασμού και πόσα κοντά βρίσκονται αυτά μεταξύ τους ώστε να συνδέονται. Υποθέτω ότι οι τραυματικές εμπειρίες εμπεριέχονται στο πεδίο του ενδιαφέροντος κάπου μέσα σε αυτά που σου ανέφερα.

 

— Η δουλειά σου μου θύμισε έναν από τους αγαπημένους μου ζωγράφους, τον Ιερώνυμο Μπος. Υποθέτω ότι όπως ο Μπος έτσι και εσύ προσπαθείς να χτίσεις ένα αυτόνομο σύμπαν μέσα στο οποίο θες να εξερευνήσεις την ανθρώπινη ψυχή.

Ήμουν πέντε ετών όταν ανακάλυψα των Μπος και σημάδεψε την ζωή μου. Εντυπωσιάστηκα από τους πίνακες που ανακάλυψα και αυτό βασικά έγινε επειδή με τρόμαξαν πολύ και μου προκάλεσαν μια μεγάλη ανησυχία. Έτσι θα συμφωνήσω στο ότι έχει ασκήσει μια μεγάλη επιρροή στην ζωγραφική μου.

 

I thought you’d might like to dance
Oil on canvas
40 x 50 cm, 2015
I thought you’d might like to dance Oil on canvas 40 x 50 cm, 2015

 

With tenderness and longing
Oil and pencil on canvas
160 x 200 cm, 2016
With tenderness and longing Oil and pencil on canvas 160 x 200 cm, 2016

 

No one’s going quietly
Oil and pencil on canvas
170 x 180 cm, 2016
No one’s going quietly Oil and pencil on canvas 170 x 180 cm, 2016

 

— Θα χαρακτήριζες την δουλειά σου ως φεμινιστική και γιατί;

Ποτέ δεν θα χαρακτήριζα την δουλειά μου φεμινιστική, απλά επειδή ποτέ δεν αισθάνθηκα την ανάγκη να βάλω ταμπέλες σε αυτή, πιστεύω ότι οι γυναίκες είναι ιδιαίτερα δυνατές και το να τις κατηγοριοποιείς ως φεμινίστριες, θα μπορούσε κάποιος να σκεφτεί ότι έχουν μια έλλειψη δύναμης. Από την άλλη δεν θα μπορούσα να πω ότι δεν υπάρχει διάκριση ανάμεσα στα φύλα. Είμαστε γυναίκες πάνω από κάθε κατηγοριοποίηση

 

—Ένα top5 με τους αγαπημένους σου καλλιτέχνες;

1.

Carol Rama

 

 

2.

Henry Darger

 

 

3.

Leon Golub

 

 

4.

Egon Schiele

 

 

5.

Lucas Cranach

 

 

6.

Hieronymus Bosch

 

 

— Ποιος είναι ο ιδανικός θεατής της δουλειάς σου;

Ελπίζω ο καθένας!- καμία διάκριση.

 

— Πιστεύεις ότι η τέχνη σου δημιουργεί ερωτήματα ή δίνει απαντήσεις; Γιατί;

Ελπίζω ότι η δουλειά μου γεννά ερωτήματα και αγγίζει ένα ευρύ πεδίο θεμάτων… όμως ποτέ δεν είχα το θράσος να δώσω απαντήσεις μέσω αυτής, κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ ηθικολογικό.

 

— Μίλησε μου για την καλλιτεχνική σκηνή του σημερινού Ιράν. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου Ιρανοί καλλιτέχνες;

Φοβάμαι ότι δεν γνωρίζω αρκετά για την σημερινή καλλιτεχνική σκηνή του Ιράν. Μεγάλωσα μέσα σε ένα διεθνές background και όχι μέσα στην αυστηρή Ιρανική κοινωνία. Οι δουλειές των λίγων καλλιτεχνών που γνωρίζω τις βρίσκω πολύ αδύναμες. Νομίζω ότι το Ιρανικό σινεμά είναι δυνατό, ποιητικό και όμορφο. Ξέρω μια Ιρανή καλλιτέχνη που μου αρέσει η δουλειά της και αυτή είναι η Tala Madani.

 

— Σκέψου τον εαυτό σου ως ταξιδιώτη μέσα στο χρόνο. Τι θα έλεγες στον δεκαεξάχρονο εαυτό σου;

 «Μην σπαταλάς τον χρόνο σου παγιδευμένη σε μια ευγενική εγκαρδιότητα με τους ανθρώπους, δεν είναι απεριόριστος. Είναι χάσιμο χρόνου».

 

— Τα μελλοντικά σου σχέδια;

Ετοιμάζω τελευταία έργα μου για το επερχόμενο solo show, «Rivers in your mouth» στο rodolphe janssen στις 7 Σεπτεμβρίου 2017 κατά την διάρκεια του Brussels Gallery Weekend. Ανυπομονώ πραγματικά για την δημιουργία αυτής της έκθεσης. Έπειτα έχω μια ομαδική έκθεση στο Various Small Fires του Los Angeles το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς και μια σόλο έκθεση στη Bugada & Cargnel Gallery στο Παρίσι το 2018.

 

— Μπορείς να μου στείλεις μια φωτογραφία με κάτι που αγαπάς;

 

Μου αρέσει γιατί με κρατά ζεστή
Μου αρέσει γιατί με κρατά ζεστή

 

With the valour of my tongue 
Oil and pencil on canvas
150 x 180 cm, 2016
With the valour of my tongue Oil and pencil on canvas 150 x 180 cm, 2016

 

To save her I would murder the world
Oil and pencil on canvas
140 x 180 cm, 2016
To save her I would murder the world Oil and pencil on canvas 140 x 180 cm, 2016

 

Whenever I dance for you I get into trouble (painting on right side)
Oil and pencil on canvas
140 x 180 cm, 2015

Young Flesh burns best (painting on left side)
Oil and pencil on canvas
140 x 180 cm, 2015

You forgot to kiss me
Ceramics
90 x 32 x 4 cm, 2015
Whenever I dance for you I get into trouble (painting on right side) Oil and pencil on canvas 140 x 180 cm, 2015 Young Flesh burns best (painting on left side) Oil and pencil on canvas 140 x 180 cm, 2015 You forgot to kiss me Ceramics 90 x 32 x 4 cm, 2015

 

The hollow in the ferns
Hand-woven wool tapestry
220 x 260 cm, 2016
The hollow in the ferns Hand-woven wool tapestry 220 x 260 cm, 2016

 

He hit me and it felt like a kiss
Embroidery on linen and framed in brass
21 x 26 cm, 2015
He hit me and it felt like a kiss Embroidery on linen and framed in brass 21 x 26 cm, 2015

 

If I had a tail
Oil and pastel on canvas
50 x 60 cm, 2015
If I had a tail Oil and pastel on canvas 50 x 60 cm, 2015

 

Πιστεύω ότι ο πυρήνας της πρακτικής που ακολουθώ συνδέεται με αρχέγονες παρορμήσεις, την κτηνοβασία και με την σχέση μας με τις δομές της εξουσίας... Rivers in our mouths
Oil and pencil on canvas
200 x 250 cm, 2017
Πιστεύω ότι ο πυρήνας της πρακτικής που ακολουθώ συνδέεται με αρχέγονες παρορμήσεις, την κτηνοβασία και με την σχέση μας με τις δομές της εξουσίας... Rivers in our mouths Oil and pencil on canvas 200 x 250 cm, 2017

 

Info

Sanam Khatibi

Ξεκίνησε να γράφει στο LIFO.gr από τους πρώτους του μήνες, με το ψευδώνυμο Vam33

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η έκθεση των έργων του Ιερώνυμου Μπος στη γενέτειρά του έσπασε κάθε ρεκόρ
Το Μουσείο ανακοίνωσε σήμερα πως δέχτηκε 421.700 επισκέπτες σε τρεις μήνες
Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος
Μάλλον δύο Ιερώνυμοι Μπος του Πράδο είναι πλαστοί κι αυτό οδηγεί σε μια τεράστια μουσειακή έριδα
Η Παπαγκίκα, ο αρχιεπίσκοπος Λεόντιος, ο Ιερώνυμος Μπος και ο ποιητής Βιγιόν σε ένα μυθιστόρημα
Οι Πρωτόπλαστοι του Σωφρόνη Σωφρονίου ήδη έχουν αποσπάσει θετικές κριτικές. Ο Κύπριος συγγραφέας μίλησε στο LIFO.gr για τη δουλειά του
Ιερώνυμος Μπος: Ανακαλύφθηκε ακόμη ένα έργο του, που μέχρι σήμερα αποδιδόταν σε μαθητή του
Γιατί αυτός ο πίνακας παρέμενε στις αποθήκες μουσείου και πότε θα εκτεθεί ως επικυρωμένος

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς θα αντιμετωπίσουν μουσεία και γκαλερί το φθινόπωρο της πανδημίας; Ρωτήσαμε μερικούς εκπροσώπους τους
Στην τωρινή αναζωπύρωση της πανδημίας είναι πια ξεκάθαρο ότι χρειάζεται να υπερασπιστούν όλοι τη συνετή φυσική παρουσία στους εκθεσιακούς χώρους.
 Ελένη Βερναδάκη: Η κορυφαία Ελληνίδα κεραμοπλάστρια σε μια σπάνια συνέντευξη με τη LIFO
Γεννήθηκε στην Κρήτη το 1933 και ζει στην Αθήνα. Τα τελευταία πενήντα περίπου χρόνια δούλευε, αν όχι στο πιο όμορφο, τουλάχιστον σε ένα από τα ομορφότερα εργαστήρια κεραμικής της χώρας, που σχεδίασε για εκείνην ο Τάκης Ζενέτος. Σίγουρα είναι η πλέον αναγνωρισμένη προσωπικότητα του καιρού μας σε αυτόν τον κλάδο.
Μια αισιόδοξη ματιά στο εικαστικό φθινόπωρο
Οι σημαντικότερες εκθέσεις εικαστικών που εγκαινιάζονται τους επόμενους μήνες στην Αθήνα.
Η Δούκισσα του Κέιμπριτζ επέλεξε τις 100 κορυφαίες φωτογραφίες για τη διαδικτυακή έκθεση «Hold Still»
Η National Portrait Gallery παρουσιάζει μια σειρά εξαιρετικά συγκινητικών πορτρέτων τραβηγμένων κατά τη διάρκεια του lockdown στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο πιο ακαταμάχητος ζωγράφος της γενιάς του, που αυτοκτόνησε στα 35 του χρόνια, εκτίθεται στην Αθήνα
Αναδρομή στη ζωή και στο έργο του Matthew Wong, ενός από τους πιο περιζήτητους Αμερικανούς καλλιτέχνες του καιρού μας, με αφορμή την τωρινή του έκθεση στον μη κερδοσκοπικό χώρο τέχνης Arch στην Αθήνα.
Ηλίας Παπαηλιάκης: «Είναι πολύ κοντινό πράγμα η ευτυχία, δεν είναι μακρινό»
Εικαστικός. Γεννήθηκε στα Χανιά, μένει στο Μεταξουργείο.
Data Garden: Ένας κήπος δεδομένων στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Η πολυμεσική εγκατάσταση της Κυριακής Γονή μας ξεναγεί ψηφιακά στον «μυστικό» κόσμο της Micromeria acropolitana, του φυτού που φυτρώνει αποκλειστικά στον βράχο της Ακρόπολης.
Chioma Ebinama: Γνωριμία με την Αμερικανο-νιγηριανή ζωγράφο που εκθέτει στην Αθήνα
Η νεαρή καλλιτέχνις δημιούργησε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού στο ανοιχτό στούντιο της γκαλερί The Breeder μια σειρά από ακουαρέλες με θέμα μια γυναίκα που ζει σε μια γυάλα στην Αθήνα.
Δείτε τις 3 ελληνικές προτάσεις για το νέο έργο δημόσιας τέχνης στο High Line της Νέας Υόρκης
Στο εμβληματικό αστικό πάρκο τοποθετείται κάθε 18 μήνες ένα νέο έργο τέχνης μεγάλης κλίμακας που προκύπτει έπειτα από διαγωνισμό, ενώ στην ανάδειξη της νικητήριας πρότασης συμμετέχει και το κοινό. Για την επόμενη ανάθεση έχουν καταθέσει προτάσεις, μεταξύ άλλων, οι Γ. Σαγρή, Α. Αγγελιδάκης και Ζ. Ξαγοράρης.
Η γκαλερί Gagosian σε νέο χώρο στο Κολωνάκι - Εγκαίνια με έκθεση του Brice Marden
Η γκαλερί Gagosian εγκαθίσταται σε μία από τις πιο όμορφες μονοκατοικίες του Κολωνακίου και εγκαινιάζει τον νέο και πολύ άνετο χώρο της με έκθεση του Brice Marden.
'Ερως κηριοκλέπτης
Δεν υπάρχει μέλι χωρίς κεντρί
Η εξαφάνιση της Τζοκόντα
Σαν σήμερα, η Τζοκόντα εξαφανίζεται το 1911 από το Μουσείο του Λούβρου.
Πινακοθήκη με γκράφιτι σε παλιό εργοτάσιο του Πύργου
Από τους Outer Space Kids, το εικαστικό γεγονός του καλοκαιριού στην Ηλεία
Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο
Η αποικιοκρατία δεν είναι μόνο υπόθεση γεωγραφική, αλλά και καλλιτεχνική.
Γιαννούλης Χαλεπάς: Η τραγική ζωή του μεγαλύτερου Έλληνα γλύπτη
Επίσκεψη στο σπίτι του στην Τήνο και μια καταγραφή της διαδρομής του ανάμεσα στην απογοήτευση, στην τρέλα και στη δόξα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή