Pyotr Pavlenski, ο ρώσος καλλιτέχνης που τορπίλησε την υποψηφιότητα του Benjamin Griveaux στον Δήμο του Παρισιού

 

 

*

 

Ο υποψήφιος του γαλλικού κυβερνώντος κόμματος, και πρώην κυβερνητικός εκπρόσωπος, Benjamin Griveaux, ανακοίνωσε σήμερα ότι παραιτείται μετά τη διάδοση προσωπικών του φωτογραφιών σεξουαλικού περιεχομένου. "Δεν επιθυμώ, δήλωσε, να μας εκθέσω περισσότερο, την οικογένειά μου κι εμένα, όταν όλα τα χτυπήματα πλέον επιτρέπονται".

 

Ο Ρώσος αμφισβητίας καλλιτέχνης Pyotr Pavlenski υποστήριξε ότι ανάρτησε ο ίδιος το βίντεο σεξουαλικού περιεχομένου που προκάλεσε την απόφαση του Benjamin Griveaux. "Ισχυρίζεται ότι διαθέτει αυτό το βίντεο από μια "πηγή "που είχε μία συναινετική σχέση με τον Benjamin Griveaux", γράφει στον ιστότοπό της η εφημερίδα Libération, η οποία είχε μία τηλεφωνική συνομιλία το βράδυ της Πέμπτης με τον καλλιτέχνη που κατέφυγε στη Γαλλία. Ο τελευταίος δήλωσε ότι θέλησε έτσι να "καταγγείλει την υποκρισία" του Benjamin Griveaux, "ο οποίος λέει ότι θέλει να είναι ο δήμαρχος των οικογενειών και πάντα προβάλει τη γυναίκα του και τα παιδιά ως παράδειγμα".

 

 

 

Ο Pyotr Pavlenski σε μία πλατεία της Μόσχας. Φωτ. birdinflight.com
Ο Pyotr Pavlenski σε μία πλατεία της Μόσχας. Φωτ. birdinflight.com

 

 

'Ενα πορτρέτο του Pyotr Pavlenski, όπως το είχε παλαιότερα σκιαγραφήσει στην εφημερίδα Le Monde ο δημοσιογράφος Benoît Vitkine (16.10.2017):

 

*

 

Ο Ρώσος καλλιτέχνης περφόρμερ Pyotr Pavlenski συνελήφθη από την αστυνομία τη Δευτέρα, 16 Οκτωβρίου [το 2017], επειδή προκάλεσε μία πυρκαγιά σε ένα παράρτημα της Τράπεζας της Γαλλίας στην πλατεία της Βαστίλης. Λίγο μετά τις 4 το πρωί, ο καλλιτέχνης έριξε βενζίνη σε δύο παράθυρα στην είσοδο του κτιρίου κι έπειτα τους έβαλε φωτιά.

 

 

Η αστυνομία έφτασε γρήγορα στο σημείο αυτό και οδήγησε τον κ. Pavlenski και τη γυναίκα που τον συνόδευε στο γειτονικό αστυνομικό τμήμα, γύρω στις 4:15 π.μ . Και οι δύο τέθηκαν υπό κράτηση για φθορά ξένης περιουσίας από πρόθεση χρησιμοποιώντας εμπρηστική ουσία.

 

Ο Pavlenski, που κατέφυγε στη Γαλλία τον περασμένο Ιανουάριο, χρησιμοποίησε την ίδια μέθοδο όπως και στις δράσεις που τον έκαναν διάσημο στη Ρωσία: κάλεσμα σε φωτογράφους και κανάλια την τελευταία στιγμή. "'Ημασταν τέσσερις ή πέντε, εκ των οποίων δύο με δημοσιογραφικές ταυτότητες", δήλωσε ο φωτογράφος Marc Chaumeil, από το πρακτορείο  Divergence Images. Δεν τον γνώριζα πριν και μία επαφή μου μού πρότεινε χθες να πάω στη Βαστίλη μέσα στη νύχτα. "

 

Ο Pyotr Pavlenski μοίρασε στους παρόντες δημοσιογράφους ένα δελτίο τύπου με μερικές γραμμές, όπου εξηγούσε υποτίθεται αυτή τη δράση  που την ονόμασε Διαφώτιση:

 

"Η Βαστίλη καταστράφηκε από τον εξεγερμένο λαό· ο λαός το κατέστρεψε ως σύμβολο του δεσποτισμού και της εξουσίας. Σε αυτό το ίδιο σημείο, χτίστηκε μία νέα εστία σκλαβιάς. (...) Η Τράπεζα της Γαλλίας πήρε τη θέση της Βαστίλης, οι τραπεζίτες πήραν τη θέση των μονάρχων. (...) Η αναγέννηση της επαναστατικής Γαλλίας θα πυροδοτήσει την παγκόσμια φωτιά των επαναστάσεων."

 

Οι φωτογραφίες που τραβήχτηκαν εκεί θυμίζουν έντονα την τελευταία σημαντική δράση που πραγματοποίησε ο καλλιτέχνης στη Ρωσία: την πυρπόληση, τον Νοέμβριο του 2015, της κύριας εισόδους της Λουμπιάνκα, της ιστορικής έδρας των ρωσικών υπηρεσιών ασφαλείας.

 

Η δράση αυτή είχε ως αποτέλεσμα να παραμείνει προφυλακισμένος επτά μήνες, πριν τελικά καταδικαστεί σε ένα απλό πρόστιμο. Ο καλλιτέχνης, ο οποίος υποστηρίζει ότι κάνει "πολιτική τέχνη", είχε μετατρέψει τη δίκη του σε περφόρμανς, προσκαλώντας πόρνες να καταθέσουν, για να χλευάσει την υποταγή της ρωσικής δικαιοσύνης στην πολιτική εξουσία.

 

Ο Pyotr Pavlenski, 33 ετών, που συνεχίζει την ήδη παλιά παράδοση του ρωσικού παρεμβατισμού [actionnism], είχε γίνει γνωστός όταν είχε τυλιχθεί γυμνός μέσα σε συρματοπλέγμα και είχε καρφώσει τους όρχεις του στους κυβόλιθους της Κόκκινης Πλατείας, μία "μεταφορά της απάθειας, της πολιτικής αδιαφορίας και της μοιρολατρίας της ρωσικής κοινωνίας".

 

Είχε επίσης ράψει τα χείλη του σε ένδειξη συμπαράστασης προς τις Pussy Riot, μια ομάδα νεαρών γυναικών που καταδικάστηκαν σε δύο χρόνια εγκλεισμού σε στρατόπεδο επειδή "βεβήλωσαν" τον καθεδρικό ναό του Χριστού Σωτήρος στη Μόσχα κατά τη διάρκεια μιας πανκ προσευχής. 'Εχει οδηγηθεί αρκετές φορές σε ψυχιατρικό άσυλο, αλλά καμία γνωμάτευση δεν το έβγαλε ποτέ τρελό.

 

Μία τελείως διαφορετική ιστορία επέσπευσε τελικά την αναχώρησή του από τη Ρωσία τον Ιανουάριο. Ο καλλιτέχνης και η σύζυγός του Oksana Chaliguina απέκτησαν στις αρχές Μαϊου την ιδιότητα του πολιτικού πρόσφυγα στη Γαλλία, όπου είχαν καταφύγει μαζί με τα δύο παιδιά τους ύστερα από την άσκηση μιας ποινικής δίωξης που αφορούσε μία καταγγελία για σεξουαλική επίθεση τον Δεκέμβρη του 2016. Στην κατηγορία αυτή προέβη μία νεαρή ηθοποιό του Teatr.Doc, η οποία ανέφερε ότι κακοποιήθηκε και τραυματίστηκε από τον Pavlenski και την σύντροφό του, οι οποίοι της έσκισαν ως και τα ρούχα της.

 

Οι κατηγορίες αυτές είχαν προκαλέσει κατάπληξη στους ρωσικούς καλλιτεχνικούς και αντιπολιτευτικούς κύκλους, δεδομένης της συμπάθειας του Teatr.Doc για την αντιπολίτευση. 'Οσο για τον κ. Pavlenski, πάντα αμφισβήτησε τα γεγονότα, ενώ κατήγγειλε ότι οι διώξεις είχαν πολιτικό χαρακτήρα. Μετά τη σύλληψή του στο αεροδρόμιο της Μόσχας τον Δεκέμβριο του 2016, είχε πει:

 

"Μας δήλωσαν ότι υπήρχαν χοντρικά δύο δυνατότητες (...), είτε να πάμε φυλακή σε ένα στρατόπεδο για δέκα χρόνια, όπου εκεί θα μπορούσαμε με όλη την ανεσή μας να εξηγούμε στους άλλους κρατουμένους ότι πέσαμε θύματα μιας βρώμικης σκευωρίας, είτε να φύγουμε από τη Ρωσία."


Από τότε που μετακόμισε στη Γαλλία, η οικογένεια Pavlenski έζησε φτωχικά, αλλάζοντας συχνά διαμερίσματα. Τον Μάιο, σε συνέντευξή του στο Radio Svoboda, ο καλλιτέχνης είχε εξηγήσει ότι αρνήθηκε κάθε κοινωνικό βοήθημα και κάθε προσφορά στέγασης, λέγοντας ότι εργάστηκε "για τους ανθρώπους και όχι για το κράτος". Εκτιμούσε επίσης, εν μέσω της προεκλογικής εκστρατείας, ότι "η επιλογή που αφήνεται στον κόσμο είναι μεταξύ φιλελευθερισμού και φασισμού".

 

Σε άλλη συνέντευξή του, τον Σεπτέμβρη στο γερμανικό ραδιοσταθμό Deutsche Welle, εξήγησε ότι είχε κάνει κατάληψη σε ένα διαμέρισμα και ότι έκλεβε φαγητό από τα μαγαζιά, "ζώντας έτσι όπως οι περισσότεροι Γάλλοι".  [...]

Benoît Vitkine

 

Μτφ. Σ.Σ.

 

Δείτε επίσης στο Αλμανάκ:

Πώς φυγαδεύτηκε ο γάλλος κυβερνητικός εκπρόσωπος Benjamin Griveaux μετά την εισβολή των κίτρινων γιλέκων στο υπουργείο του

 

Pyotr Pavlenski,  Byrokratická křeč  (Γραφειοκρατικοί σπασμοί), έκθεση στην Πράγα το 2016 στην γκαλερί Futura. © FUTURA gallery
Pyotr Pavlenski, Byrokratická křeč (Γραφειοκρατικοί σπασμοί), έκθεση στην Πράγα το 2016 στην γκαλερί Futura. © FUTURA gallery

 

Pyotr Pavlenski,  Byrokratická křeč  (Γραφειοκρατικοί σπασμοί), έκθεση στην Πράγα το 2016 στην γκαλερί Futura. © FUTURA gallery
Pyotr Pavlenski, Byrokratická křeč (Γραφειοκρατικοί σπασμοί), έκθεση στην Πράγα το 2016 στην γκαλερί Futura. © FUTURA gallery