70 χρόνια Τζέιμς Μποντ: Η γέννηση ενός μύθου στην Τζαμάικα

70 χρόνια Τζέιμς Μποντ: Η γέννηση ενός μύθου στην Τζαμάικα Facebook Twitter
«Ήθελα για τον ήρωα του βιβλίου μου το πιο απλό, βαρετό, στεγνό όνομα, κάτι σύντομο, μη ρομαντικό, αγγλοσαξονικό και συνάμα πολύ αρρενωπό», θα έλεγε χρόνια αργότερα ο Ίαν Φλέμινγκ.
0

Τον Απρίλιο του 1953, εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα ράφια των βρετανικών βιβλιοπωλείων ο χαρακτήρας του Τζέιμς Μποντ, με την έκδοση της νουβέλας Casino Royale. Ξεκινώντας με μια πρώτη έκδοση 4.728 αντιτύπων, ο Ίαν Φλέμινγκ θα έγραφε άλλα 13 μυθιστορήματα της ίδιας σειράς, τα οποία έχουν πουλήσει περισσότερα από 100 εκατομμύρια αντίτυπα μέχρι σήμερα. Η τεράστια επιτυχία των βιβλίων επισκιάστηκε από τον κολοσσό στον οποίο εξελίχθηκε η κινηματογραφική σειρά, με την πιο πρόσφατη ταινία του 007 (No Time To Die) να έχει πετύχει εισπράξεις 774 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο Φλέμινγκ είχε επισκεφθεί το νησί για πρώτη φορά ως αξιωματικός του ναυτικού κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, τον Ιούλιο του 1943, σε ένα συνέδριο για την αντιμετώπιση των καταστροφών που προκαλούσαν τα γερμανικά υποβρύχια στην γύρω θαλάσσια περιοχή. Σχεδόν αμέσως μετά την άφιξή του στο νησί της Καραϊβικής, ο Φλέμινγκ είχε ερωτευτεί το μέρος ανακοινώνοντας στον φίλο με τον οποίο έμενε μαζί: «Όταν κερδίσουμε αυτόν τον καταραμένο πόλεμο, θα έρθω να ζήσω στη Τζαμάικα ... θα ζήσω στη Τζαμάικα, θα κολυμπώ και θα γράφω βιβλία». Αργότερα θα πρόσθετε: «Θα γράψω την ιστορία κατασκοπείας που θα τελειώσει όλες τις ιστορίες κατασκοπείας». Και αυτό ακριβώς έκανε.

Μετά τον πόλεμο, ο Φλέμινγκ αγόρασε ένα οικόπεδο 15 στρεμμάτων στη βόρεια ακτή του νησιού, σχεδόν ακριβώς πάνω από την πρωτεύουσα, το Κίνγκστον, όπου έχτισε ένα μικρό σπίτι με θέα στον ωκεανό –  το ονόμασε Goldeneye. Δεν ήταν καθόλου πολυτελές. Ο Φλέμινγκ ήθελε να μην υπάρχουν τζάμια στα παράθυρα για να μπορούν να πετάνε μέσα τα πουλιά, να μην υπάρχει ζεστό νερό, καθώς θα έκαναν μπάνιο στη θάλασσα καθημερινά, και μόνο έναν μικρό φούρνο και έναν νεροχύτη στην κουζίνα. Ο στενός φίλος του Φλέμινγκ και γείτονας του στην Τζαμάικα, ο διάσημος Νόελ Κάουαρντ, ήταν ένας από τους πρώτους ανθρώπους που επισκέφθηκαν το νέο σπίτι, και αμέσως αποφάνθηκε ότι έμοιαζε περισσότερο με νοσοκομείο παρά με νησιωτική βίλα.

Το πρωί της 15ης Ιανουαρίου 1952, μετά το πρωινό, ο Φλέμινγκ κάθισε στο γωνιακό του γραφείο και άρχισε να γράφει το πρώτο του μυθιστόρημα. Αρχικά επιχείρησε να βρει ένα όνομα για τον ήρωά του. Πολλά χρόνια αργότερα θα έλεγε: «Ήθελα το πιο απλό, βαρετό, στεγνό όνομα, κάτι σύντομο, μη ρομαντικό, αγγλοσαξονικό και συνάμα πολύ αρρενωπό». Στο γραφείο του καθόταν παραμελημένο ένα βιβλίο που του είχαν κάνει δώρο με τίτλο Birds of the West Indies (Πουλιά των Δυτικών Ινδιών) από έναν συγγραφέα που ονομαζόταν Τζέιμς Μποντ. Εκείνη τη στιγμή αποφάσισε ότι αυτό ήταν το τέλειο όνομα για τον ήρωά του.

Με το όνομα του κύριου χαρακτήρα του πλέον επικυρωμένο, ο Φλέμινγκ έστρεψε το μυαλό του στην πλοκή του Casino Royale. Ως αξιωματικός της Ναυτικής Υπηρεσίας Πληροφοριών κατά τη διάρκεια του πολέμου, δεν του έλειπαν οι εμπειρίες που μπορούσε να αξιοποιήσει. Το 1941, ο Φλέμινγκ είχε επισκεφθεί τη Λισαβόνα καθ' οδόν προς τη Νέα Υόρκη, μαζί με τον διευθυντή της Ναυτικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, ναύαρχο Τζον Γκόντφρεϊ – ο οποίος λέγεται ότι αποτέλεσε τη βάση για τον χαρακτήρα Μ στις ιστορίες του Τζέιμς Μποντ – όταν έτυχε να δει μια σκηνή που θα αποτελούσε τη βάση για την ιστορία του Casino Royale.

Ένα βράδυ, μετά το δείπνο, ο Φλέμινγκ και ο Γκόντφρεϊ επισκέφθηκαν το Καζίνο Εστορίλ, ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Καθώς κάθονταν στο τραπέζι του μπακαρά, ο Φλέμινγκ του ψιθύρισε: «Ας υποθέσουμε ότι αυτοί οι τύποι ήταν Γερμανοί πράκτορες – δεν θα ήταν τέλειο να τους ξαφρίζαμε τελείως;». Μια δεκαετία αργότερα, ο Φλέμινγκ αποφάσισε ότι αυτό το υποθετικό σενάριο θα ήταν η βάση για το πρώτο μυθιστόρημά του.

Μετά τον πόλεμο, ο Φλέμινγκ αγόρασε ένα οικόπεδο 15 στρεμμάτων στη βόρεια ακτή του νησιού, σχεδόν ακριβώς πάνω από την πρωτεύουσα, το Κίνγκστον, όπου έχτισε ένα μικρό σπίτι με θέα στον ωκεανό –  το ονόμασε Goldeneye. Δεν ήταν καθόλου πολυτελές. Ο Φλέμινγκ ήθελε να μην υπάρχουν τζάμια στα παράθυρα για να μπορούν να πετάνε μέσα τα πουλιά, να μην υπάρχει ζεστό νερό, καθώς θα έκαναν μπάνιο στη θάλασσα καθημερινά

70 χρόνια Τζέιμς Μποντ: Η γέννηση ενός μύθου στην Τζαμάικα Facebook Twitter
Η έπαυλη του Φλέμιννγκ στην Τζαμάικα
 
70 χρόνια Τζέιμς Μποντ: Η γέννηση ενός μύθου στην Τζαμάικα Facebook Twitter
Με τον ορίτζιναλ Τζέιμς Μποντ στην Τζαμάικα

Αφού το τελείωσε, σκόπευε να το αφιερώσει στη σύζυγό του, εκείνη όμως, αφού το διάβασε, του είπε: «Δε νομίζω ότι είναι το είδος του βιβλίου που θα ήθελε κανείς να του το αφιερώσουν». Απτόητος, ο Φλέμινγκ έστειλε το χειρόγραφο στον εκδότη του αδελφού του Πίτερ, τον Τζόναθαν Κέιπ, ο οποίος το δέχτηκε απρόθυμα χάρη στην πειθώ του Πίτερ. Το Casino Royale πούλησε συνολικά 8.000 αντίτυπα τον πρώτο χρόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο και 4.000 στην Αμερική, αποσπώντας ανάμεικτες κριτικές, λειτούργησε όμως ως το εφαλτήριο για το φαινόμενο Τζέιμς Μποντ.

Από την πρώτη του κιόλας απόπειρα για μυθιστόρημα προέκυψε μια φόρμουλα που θα ακολουθούσε σε σχεδόν κάθε άλλο βιβλίο του 007. Ο Μποντ χρειάζεται μια όμορφη γυναίκα ως βοηθό του, έναν κακό που παρά κάποιου είδους σωματική ατέλεια, είναι σχεδόν ισάξιός του, και φυσικά χρειάζεται να ταξιδεύει στα πιο λαμπερά μέρη του κόσμου.

Παρά το γεγονός ότι ήταν το πρώτο βιβλίο Τζέιμς Μποντ, το Casino Royale έγινε ο τελευταίος τίτλος από τα 14 μυθιστορήματα του Φλέμινγκ που μετατράπηκε σε (επίσημη) ταινία με ήρωα τον Μποντ, αν εξαιρέσουμε την ομώνυμη σάτιρα του 1967 με τον Πίτερ Σέλερς. Σηματοδοτώντας την παρθενική έξοδο του Ντάνιελ Κρεγκ, του έβδομου ηθοποιού που υποδύθηκε ρόλο, η κινηματογραφική εκδοχή του Casino Royale κυκλοφόρησε το 2006 και παρέμεινε εξαιρετικά πιστή στο βιβλίο του Φλέμινγκ. Παρά το γεγονός ότι οι εκδόσεις Ian Fleming Publications ανακοίνωσαν τον Φεβρουάριο που μας πέρασε ότι η τρέχουσα επανέκδοση των μυθιστορημάτων του Μποντ θα περιλάμβανε κάποιες αλλαγές στα πρωτότυπα κείμενα, αποφασίστηκε ειδικά το Casino Royale να μην αλλάξει καθόλου.

Με στοιχεία από The Telegraph   

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ