Τι πραγματικά μπορεί να είναι η «Νέα Αριστερά»;

Τι πραγματικά μπορεί να είναι η «Νέα Αριστερά»; Facebook Twitter
Για να επιτευχθεί η βιωσιμότητα δεν χρειάζεται η Νέα Αριστερά να στραφεί σε πολιτικές «οίκτου» για τους «αδύναμους», στον λαϊκισμό δηλαδή. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ δίνουν χαμηλά ποσοστά στη Νέα Αριστερά. Τα βιαστικά συμπεράσματα, όμως, δεν είναι καλός σύμβουλος. Έχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο ακόμα για να δούμε τη δυναμική της. Αυτό που προέχει είναι να πείσει πως είναι όντως νέα, αλλά και διαφορετική αριστερά μέσα από την αυτοκριτική της για τη συγκυβέρνηση με τον Καμμένο. Η δήλωση του κ. Αλέξη Χαρίτση, του προέδρου της κοινοβουλευτικής ομάδας, πως το νέο κόμμα δεν θέλει την «αναπαλαίωση», δείχνει να κινείται στον σωστό δρόμο.

Βεβαίως η αναφορά του ιδίου στην «αριστερή σοσιαλδημοκρατία», σε αντίθεση, υποθέτω, με την άλλη, τη «δεξιά», δείχνει πως αυτός ο δρόμος θα είναι μακρύς. Ο όρος «αριστερή σοσιαλδημοκρατία» προέκυψε ως αμφισβήτηση της ακροκεντρώας «τρομοκρατίας των ιδεών» που θέλει όλα να είναι κέντρο σε ένα σύστημα όπου η διάκριση αριστερά - δεξιά δεν ισχύει. Στην ουσία, όμως, έτσι παραδίδεται η σοσιαλδημοκρατία στο ακραίο κέντρο, ενώ αυτή ιστορικά και πραγματικά ανήκει στην αριστερά.

Είναι βεβαίως άλλου χαρακτήρα το ζήτημα ότι αυτή ενίοτε κινείται προς τα αριστερά και άλλοτε προς τα δεξιά, ανάλογα με το ποιες τάσεις επικρατούν εντός της. Αλλά ανεξαρτήτως τάσεων η σοσιαλδημοκρατία, ως κομμάτι και μάλιστα το μεγαλύτερο της αριστεράς, πάντα εστίαζε στα κέντρα των κοινωνιών. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει πως αυτή δεν ήταν η παράταξη των αδυνάμων, όπως πιστεύουν κάποιοι νεόκοποι σε αυτήν, αλλά η παράταξη της συμμαχίας τους με τη δυναμική κοινωνία.

Αυτό το κόμμα καλείται να υποστηρίξει τον έλεγχο και τη φορολόγηση του μεγάλου πλούτου, κυρίως του τραπεζικού και χρηματιστηριακού, χωρίς όμως να θέτει εμπόδια στην υγιή επιχειρηματικότητα, αντιθέτως να τη διευκολύνει. Έτσι δημιουργείται εναλλακτική λύση στο νεοδημοκρατικό «δεν υπάρχει εναλλακτική».

Επίσης δεν σημαίνει πως η σοσιαλδημοκρατία της εποχής της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι σαν τη σοσιαλδημοκρατία της χειρωνακτικής εργασίας του 20ού αιώνα. Κάτι καινούργιο πρέπει να προκύψει απ’ αυτήν και αυτό θα έρθει αν ο ορθολογισμός της συναντήσει το οραματικό συναίσθημα της ριζοσπαστικής και ανανεωτικής Αριστεράς για έναν δικαιότερο και πιο ίσο κόσμο. Είναι αυτονόητο πως εδώ αναφέρομαι στη σοσιαλδημοκρατία μετά την κλασική σοσιαλδημοκρατία.

Μήπως αυτά σημαίνουν πως χρειάζεται να ενωθούν το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. με τη Νέα Αριστερά; Δεν υπάρχει πιο γραφειοκρατικής λογικής πρόταση. Δεν είναι η ενότητα μηχανισμών που θα δημιουργήσει τον αντίπαλο πόλο στην κυριαρχία του κ. Μητσοτάκη. Μπορεί η Νέα Αριστερά να «σπρώξει» το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. να ενεργοποιηθεί και αυτό ιδεολογικά; Το σημερινό ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. του κ. Ανδρουλάκη το βλέπω κομματάκι δύσκολο να κινηθεί προς τον κόσμο των ιδεών και της διανόησης.

Παρ’ όλα αυτά, οι δυο χώροι αρχικά καλούνται να βρουν δρόμους επικοινωνίας και συνεννόησης και όχι τεχνητής συνένωσης. Κάτι τέτοιο όμως προϋποθέτει τη βιωσιμότητα της Νέας Αριστεράς, άρα την ενίσχυσή της ακόμα και απ’ όσους τρέφουν αμφιβολίες και έχουν ενστάσεις. Μέχρι στιγμής η δήλωση του νέου κόμματος πως θέλει να δώσει απαντήσεις στην απαξίωση της αριστεράς και η αναφορά του κ. Χαρίτση στην ανάγκη αυτοκριτικής στάσης απέναντι «σε όσα ανεχθήκαμε και πλήγωσαν το αξιακό μας σύστημα» είναι το μείζον.

Για να επιτευχθεί αυτή η βιωσιμότητα δεν χρειάζεται η Νέα Αριστερά να στραφεί σε πολιτικές «οίκτου» για τους «αδύναμους», στον λαϊκισμό δηλαδή. Η αριστερά δεν μπορεί να είναι το κόμμα της «φτώχειας» αλλά της ενεργούς στήριξης τόσο των κοινωνικών στρωμάτων που δεν μπορούν χωρίς κρατική βοήθεια, χωρίς κράτος πρόνοιας δηλαδή, να παρακολουθήσουν τους ρυθμούς της αγοράς, όσο και των νέων δυναμικών στρωμάτων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα που έχουν στραφεί προς τον κοινωνικό δαρβινισμό, απ’ όπου αναβλύζει το νερό της δύναμης του κυβερνώντος κόμματος.

Επομένως πρέπει να επιδιώξει να εκπροσωπήσει τη συμμαχία και την αλληλεγγύη του κόσμου της δημόσιας και ιδιωτικής εργασίας με τον κόσμο της υγιούς επιχειρηματικότητας και με αυτόν των ιδεών και της διανόησης.

Έτσι χτίζεται η ηγεμονία μιας πρότασης υπέρβασης της αντίληψης της ΝΔ για τη διάχυση του πλούτου από τη συγκέντρωσή του στα πάνω στρώματα (trickle down economy). Η νέα ηγεμονία πρέπει να εστιάσει στον πραγματικό εχθρό και αυτός δεν είναι γενικά και αόριστα ο νεοφιλελευθερισμός, στον οποίο εστιάζει μια οκνηρή σκέψη.

Ο πραγματικός εχθρός είναι η κυριαρχία της ιδέας της διάχυσης του πλούτου και η διάδοση στα κέντρα των κοινωνιών απόψεων υπέρ του κοινωνικού αυτοματισμού και δαρβινισμού. Επίσης, αυτό το κόμμα καλείται να υποστηρίξει τον έλεγχο και τη φορολόγηση του μεγάλου πλούτου, κυρίως του τραπεζικού και χρηματιστηριακού, χωρίς όμως να θέτει εμπόδια στην υγιή επιχειρηματικότητα, αντιθέτως να τη διευκολύνει. Έτσι δημιουργείται εναλλακτική λύση στο νεοδημοκρατικό «δεν υπάρχει εναλλακτική».

Υπ’ αυτές τις προϋποθέσεις η πραγματικά Νέα Αριστερά θα έχει μεγάλες πιθανότητες να αποτελέσει το σπίτι πολλών εκ των απογοητευμένων από τον ΣΥΡΙΖΑ αριστερών και πολλών εκ των απεχόντων από την πολιτική σοσιαλδημοκρατών, και να «αναγκάσει» εκ των πραγμάτων το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. να συναινέσει σ’ έναν διάλογο ιδεών, σε ένα διαρκές φόρουμ για το πολυπόθητο big bang στον χώρο της κεντροαριστεράς. Ίσως προϋπόθεση γι’ αυτό να είναι και η «συνειδητοποίηση» από τους ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. του γεγονότος πως με τα σημερινά δεδομένα αυτό ποτέ δεν θα ξαναγίνει, μόνο του, κόμμα κυβερνητικής εξουσίας. Οψόμεθα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θολερό θάμβος της παρουσίας

Guest Editors / Το θολερό θάμβος της παρουσίας

«Περιεργαζόμενος, στην γκαλερί Σκουφά, το αστικό τοπίο της Λήδας Κοντογιαννοπούλου με τίτλο «Τουρκοβούνια», (λάδι σε καμβά, 2025) σκεφτόμουν ότι η Αθήνα είναι με άπειρους τρόπους  άσχημη, ενώ έχει μόλις έναν για το αντίθετο. Όσο κι αν την καταστρέψουμε δεν μπορούμε να της στερήσουμε το φως της»
ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ
«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ιστορίες Τεχνο-οπτιμισμού: Η OpenAI έρχεται στην Ελλάδα 

Guest Editors / Ιστορίες τεχνο-οπτιμισμού: Η OpenAI έρχεται στην Ελλάδα 

Από το gov.gr, που απλοποίησε τη σχέση κράτους–πολίτη, μέχρι τη νέα στρατηγική συνεργασία με την OpenAI, η Ελλάδα δείχνει ότι μπορεί να μετατρέψει την τεχνολογία σε συνειδητή επιλογή για ένα δίκαιο, συμπεριληπτικό και ανθεκτικό κράτος.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ
Τα ταξίδια στα νησιά, κάποτε…

Guest Editors / Μια εξόρμηση στα νησιά αλά παλαιά

Μικρό χρονικό ενός καλοκαιρινού ταξιδιού, όταν τα ζούσαμε όλα ως αυτάρκεις ταξιδευτές-περιηγητές, ζωηροί και υποψιασμένοι. Όταν το ταξίδι σε νησί σηματοδοτούσε μια πραγματική διακοπή και τη μετάβαση σε μια ανεπιτήδευτη κατάσταση.
ΠΑΝΟΣ ΕΞΑΡΧΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
Η έμφυλη βία μάς αφορά όλους και απαιτεί σύγχρονες, συμπεριληπτικές λύσεις

Guest Editors / «Η έμφυλη βία μάς αφορά όλους και απαιτεί σύγχρονες, συμπεριληπτικές λύσεις»

Ο πρώην δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης γράφει για τον περιορισμό της δράσης του Δημοτικού Κέντρου για την Καταπολέμηση της Έμφυλης Βίας και των Πολλαπλών Διακρίσεων, το οποίο ιδρύθηκε το 2022.
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Πατριαρχία: Το κλειδί είναι το πέρασμα από τη μάτσο κυριαρχία σε υγιείς αρρενωπότητες

Guest Editors / Πώς μπορούν οι άντρες να γίνουν σύμμαχοι στον αγώνα ενάντια στην πατριαρχία;

Η G-All (Gender Alliance Initiative - Η Συμμαχία των Φύλων) μιλά για την πατριαρχία ως «ένα κυρίαρχο σύστημα σκέψης και πράξης», σε μια περίοδο ραγδαίας αύξησης εκτεταμένων μορφών βίας σε όλους τους τομείς της ζωής.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΟΣΜΑΤΟΣ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪ́ΔΗΣ