Νέα Αριστερά: Oνομασία προελεύσεως ή προορισμού;

Νέα Αριστερά: Oνομασία προελεύσεως ή προορισμού; Facebook Twitter
Οι ονομασίες των πολιτικών κινήσεων και πρωτοβουλιών φανερώνουν μια διάθεση και στη συγκεκριμένη περίπτωση μια διεκδίκηση ταυτότητας. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ «ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ» έδωσε τροφή σε σχόλια που στάθηκαν, συχνά με ειρωνεία, στην ελαφρώς παλαιωμένη επίγευση του τίτλου. Αναμενόμενο, ως ένα σημείο. Νέα Αριστερά ήταν ονομασία ενός γαλαξία οργανώσεων και κινημάτων από τη δεκαετία του ’60 και έπειτα. Υπήρξε επίσης μια μικρή οργάνωση στην πρώιμη Μεταπολίτευση που έκανε λόγο (ήδη από το '74) για την οικολογία, την ποιότητα ζωής και την αμφισβήτηση με όρους κάπως αμερικανικούς.

Ως κομμάτια μιας «Νέας Αριστεράς» ταξινομούσαν και οι εκθέσεις των υπηρεσιών ασφαλείας τον εξωκοινοβουλευτικό χώρο ή τον χώρο της «αμφισβήτησης», όπως τον έγραφαν στα φιλοπερίεργα αφιερώματά τους οι εφημερίδες στη δεκαετία του '70. Ο όρος έφερε μαζί του κάτι εξωτικό και συνάμα ύποπτο, μια διάσταση χάους και αντικουλτούρας, για να θυμηθώ τυπικές εκφράσεις της εποχής.

Με κάποιον τρόπο όλο αυτό το υλικό αναμνήσεων και αναφορών περί Νέας Αριστεράς είναι γνωστό. Μάλλον θα ήταν οικείο και στους «11» και ασφαλώς σε κάποιους μεγαλύτερους στην ηλικία αριστερούς που συντάσσονται τώρα με τη νέα κοινοβουλευτική ομάδα. Ήξεραν πως ο όρος παραπέμπει στην εποχή μετά τον Μάη του '68 και ότι, τυπικώς, δεν είναι πρόσφατο δημιούργημα. Γνωρίζουμε όμως ότι το κριτήριο της επιλογής ενός πολιτικού ονόματος δεν εξαρτάται μόνο από την πρωτοτυπία του. Αν κάποιοι άνθρωποι θέλουν να έχουν αναφορά σε ένα σύνολο από σημαντικές ιδέες και αξίες, γίνεται πολύ δύσκολο για αυτούς να χωρέσουν την πολλαπλότητα σε έναν «τίτλο».

Τώρα όμως κανένας προσδιορισμός δεν μπορεί να προστεθεί στη λέξη «αριστερά» δίχως να ηχήσει φθαρμένος και πολυπαιγμένος. Η πληθώρα των αριστερών αυτοχαρακτηρισμών έχει φτάσει προ πολλού στα όριά της.

Ο ιστορικός Συνασπισμός με τις αλλαγές ονομασίας (της προόδου, των κινημάτων, της οικολογίας κ.λπ.) είχε φορτωθεί πολλές λέξεις στο μικρό του σώμα. Ο ΣΥΡΙΖΑ αργότερα θα σπεύσει να πάρει επάνω του τη ζήτηση μιας εποχής μαζικών αποσκιρτήσεων από τον λεγόμενο δικομματισμό. Ο ριζοσπαστισμός μπορούσε να συγκαλύψει ένα ευρύ φάσμα στάσεων, από τη λαϊκιστική σκανδαλοθηρία ως την πιο θεωρητική αριστερή εναντίωση.

Τώρα όμως κανένας προσδιορισμός δεν μπορεί να προστεθεί στη λέξη «αριστερά» δίχως να ηχήσει φθαρμένος και πολυπαιγμένος. Η πληθώρα των αριστερών αυτοχαρακτηρισμών έχει φτάσει προ πολλού στα όριά της. Η συσσώρευση των επιθετικών προσδιορισμών παραπέμπει σε πολλές αποτυχίες. Παντού παραμονεύει το vintage ως φόβος μην και βρεθεί κανείς πίσω, στα μετόπισθεν του παρόντος.

Ας μην γινόμαστε όμως άδικοι. Ένα όνομα δεν είναι ποτέ η ουσία, παρά το ότι για το χατίρι ενός προσδιορισμού κι ενός επιθέτου μπορεί κάποτε να «σφάζονταν». Οι ονομασίες των πολιτικών κινήσεων και πρωτοβουλιών φανερώνουν μια διάθεση και στη συγκεκριμένη περίπτωση μια διεκδίκηση ταυτότητας. Το καταλάβαμε και από τις δηλώσεις, όπου η λέξη «περηφάνια» ειπώθηκε πολλές φορές. Ταυτοτική υπερηφάνεια, διεκδίκηση εκ νέου μιας αριστερής αναφοράς.

Παρά το γεγονός ότι ο προσδιορισμός «νέα» μοιάζει με το ρηχό μέρος της ονομασίας (το διαφημιστικό κλείσιμο του ματιού) και το «Αριστερά» με κάτι βαθύ και πολύτιμο, νομίζω ότι δεν είναι ακριβώς έτσι. Γιατί αν έχει νόημα ο διαχωρισμός θέσης από άλλους αριστερούς (προφανώς στον ΣΥΡΙΖΑ εξακολουθούν να θεωρούν εαυτούς αριστερούς), ο αναδυόμενος νέος φορέας πρέπει να δώσει βάρος στο τι νέο κομίζει στην ελληνική αριστερά. Η αποχώρηση και η επανατοποθέτηση υποχρεώνουν τους ανθρώπους που προχωρούν έτσι στο να δείξουν τι νέο πράττουν και σκέφτονται για τα θέματα.

Το «νέα» πρέπει με τη σειρά του να αποκτήσει περιεχόμενο. Δεν αρκεί να εκφωνείται σαν σλόγκαν ή ευσεβής πόθος, αλλά πρέπει να αποδειχτεί σε θέσεις και ύφος. Αυτό θα φανεί στην πράξη, στην κοινοβουλευτική παρουσία των 11. Κυρίως όμως θα φανερωθεί στο πώς θα πολιτευτούν συνολικά στην ελληνική δημόσια ζωή, μαζί με άλλους που ζητούν μια απάντηση στο κοινωνικό, θεσμικό και οικολογικό ζήτημα της χώρας.

Για να υπάρξει όμως συνάντηση με άλλους, που έρχονται από αλλού, δεν είναι πάντα καλός οδηγός μια περηφάνια ταυτότητας που δείχνει αυτάρκης, βέβαιη για την ηθική της ποιότητα και τις ακαταμάχητες πολιτικές της αρετές. Άλλωστε δεν ήταν γόνιμη (μάλλον το αντίθετο) η διαχείριση του ηθικού πλεονεκτήματος ως σημαίας που κατακεραύνωνε τους πάντες, συγχέοντας μια συγκεκριμένη ρητορική με τον ριζοσπαστισμό.

Ενδεχομένως μπορεί να υπάρξει μια ευκαιρία: η παραχρησιμοποιημένη στο παρελθόν «Νέα Αριστερά» να γίνει μια πολιτική αριστερά ικανή να συνομιλήσει με αντίπαλους και φίλους, να καλλιεργήσει ένα νέο ήθος προγραμματικής αντιπαλότητας και σύνθεσης. Ο σκεπτικισμός επιβάλλεται, όχι όμως η κακοπιστία ούτε η άρνηση.

Όταν για χρόνια λέγαμε (κάποιοι, τουλάχιστον) ότι χρειαζόμαστε μια ισχυρή κουλτούρα καταφάσεων και όχι απλώς τον φετιχισμό της εκ των προτέρων εναντίωσης, δεν θα είχε κανένα νόημα τώρα μια πικρόχολη αντιμετώπιση του νέου εγχειρήματος. Οι άνθρωποι στην πολιτική μπορεί να κάνουν καινούργια πράγματα ακόμα και αν είναι οι ίδιοι και τους ξέρουμε. Η φυγή πάντως από τον σκανδαλοθήρα καιροσκοπισμό και τις τοξικές ευκολίες του είναι ένα θετικό γεγονός που επιτρέπει να υπάρξουν ξανά κανονικές πολιτικές σχέσεις.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Πήραν τη θάλασσα στα χέρια τους, πριν να είναι πολύ αργά και την χάσουν. Το «Αμοργόραμα» δεν είναι απλώς μια ιδέα, αλλά στοίχημα ζωής – και πρότυπο για την αλιεία όλης της χώρας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Ρεπορτάζ / Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Είκοσι τρένα που εκτελούν δρομολόγια στην μπλε και την κόκκινη γραμμή δεν έχουν κλιματισμό, ενώ το air condition στους παλιούς συρμούς της πράσινης γραμμής θυμίζει λοταρία: ποτέ δεν ξέρεις αν θα πετύχεις δροσιά ή ζέστη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Dr. Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι ένα μέλλον όπου τη ζωή των παιδιών μας δεν θα την ορίζει το γεγονός ότι υποφέρουν αλλά ότι ευημερούν»

Οπτική Γωνία / Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι έναν ουρανό χωρίς πυραύλους και drones»

Η διευθύντρια του Κέντρου Μελετών Παλαιστινιακής Γης και καθηγήτρια στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο της Βηρυτού μιλά στη LiFO για την αποτυχία του διεθνούς δικαίου και το «sumud» ως καθημερινή εξέγερση απέναντι στην εξόντωση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Ρεπορτάζ / Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Η κυβέρνηση ομολόγησε την αποτυχία της στην αντιμετώπιση του πελατειακού κράτους, οι κανονικοί αγρότες όμως, που δεν συμμετείχαν στις απάτες, είναι αυτοί που κυρίως θα πληρώσουν το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ