Θα μπορούσε να υπάρξει ελληνικό «The Crown»;

Θα μπορούσε να υπάρξει ελληνικό «The Crown»; Facebook Twitter
Βασιλική οικογένεια, περ.1914. Απεικονίζονται σε δείπνο οι Βασιλιάς Κωνσταντίνος, Βασίλισσα Σοφία, Γεώργιος Β', Αλέξανδρος Α', Πριγκίπισσα Ελένη, Παύλος Α', Πριγκίπισσα Ειρήνη και Πριγκίπισσα Αικατερίνη. Φωτ: Boehringer Athen
0

Τα αφιερώματα που συνόδευσαν τον θάνατο του πρίγκιπα Φιλίππου περιείχαν πολλές αναφορές στον ελληνικό βασιλικό οίκο, μέλος του οποίου ήταν ο αποθανών, κατά τη γέννησή του. Η γέννηση στην Κέρκυρα, η εξορία μετά την μικρασιατική καταστροφή, η ταραγμένη σχέση των γονιών του, η παραίτηση από τους ελληνικούς τίτλους του ήταν μέρος των αφηγήσεων για τη ζωή και τη διαδρομή του.

Κάποια από αυτά είχαν αναφερθεί στη δημοφιλή σειρά «Τhe Crown», η οποία, χωρίς αμφιβολία, συνέβαλε στο να έρθει πολύς κόσμος σε επαφή όχι μόνο με τα τεκταινόμενα της βρετανικής μοναρχίας την περίοδο της Ελισάβετ, αλλά και με τη βρετανική ιστορία αυτών των δεκαετιών, έστω και επιδερμικά, με τις απλουστεύσεις ή παραμορφώσεις που εμπεριέχει μια τηλεοπτική διασκευή. 

Το ερώτημα αν θα μπορούσε να υπάρξει ένα ελληνικό «The Crown» προκύπτει αβίαστα. Και χωρίς αμφιβολία, σε επίπεδο δραματουργίας, η διαδρομή της ελληνικής δυναστείας θα μπορούσε να τροφοδοτήσει με υλικό μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σειρά.

Οι βασιλιάδες –όπου υπάρχουν ακόμα– πρέπει απλώς να βασιλεύουν. Όχι να κυβερνούν, όχι να παράγουν ιστορία και συγκρούσεις, με τον τρόπο που το έκαναν οι δικοί μας.

Σκεφτείτε επεισόδια: Η έξωση του Όθωνα και η ενθρόνιση του Γεωργίου Α’ ως προϊόν γεωπολιτικού ανταγωνισμού των μεγάλων δυνάμεων της εποχής.

Ο «ατυχής πόλεμος» του 1897. Το κίνημα στο Γουδί. Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι και ο διπλασιασμός της χώρας με αρχιστράτηγο τον τότε διάδοχο Κωνσταντίνο.

Η δολοφονία του Γεωργίου Α’ στη Θεσσαλονίκη λίγους μήνες μετά τη στιγμή της απόλυτης δόξας με την απελευθέρωση της πόλης. Η ρήξη του Κωνσταντίνου Α’ με τον Βενιζέλο και ο τραυματικός Εθνικός Διχασμός.

Η εξορία του Κωνσταντίνου Α’. Η βασιλεία του Αλεξάνδρου. Οι συγκρούσεις του με την οικογένεια, που τον θεωρούσε σφετεριστή του θρόνου του πατρός του. Ο μοργανατικός γάμος (σ.σ.: ο γάμος γαλαζοαίματου με θνητό), κόντρα σε όλους, με την Ασπασία Μάνου. Ο θάνατος του Αλέξανδρου από το δάγκωμα της μαϊμούς και οι πολιτικές εξελίξεις που δρομολόγησε.

Οι εκλογές της 1ης Νοεμβρίου 1920, η ήττα του Βενιζέλου και η επιστροφή του Κωνσταντίνου Α’. Η μικρασιατική καταστροφή, το κίνημα των Πλαστήρα, Γονατά, Φωκά, η παραίτηση του Κωνσταντίνου Α’ και η νέα εξορία του στο Παλέρμο.

Η Παλινόρθωση του 1935. Η «βασιλική» δικτατορία Μεταξά. Η Ελλάδα στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η κατάρρευση του μετώπου, η διαφυγή στο Κάιρο. Το δημοψήφισμα του 1946 και η επιστροφή του Γεωργίου Β’.

Το (προπολεμικό) διαζύγιο του Γεωργίου Β’ και η ζωή του με την επί χρόνια ανεπίσημη ερωμένη του Τζόις Μπρίταν Τζόουνς. Ο Εμφύλιος και τα ταραγμένα μεταπολεμικά χρόνια. Η άνοδος του Κωνσταντίνου Καραμανλή και η μετέπειτα σύγκρουση μαζί του, το ‘63.

Ο θάνατος του Βασιλέως Παύλου και η διαδοχή από τον 24χρονο τότε Κωνσταντίνο Β’. Η σύγκρουση με τον Γεώργιο Παπανδρέου, τα Ιουλιανά και η ταραγμένη διετία 1965-‘67.

Η δικτατορία των συνταγματαρχών. Το βασιλικό αντι-κίνημα της 13ης Δεκεμβρίου ‘67. Η εξορία του Κωνσταντίνου επί χούντας. Το Κίνημα του Ναυτικού και το χουντικό δημοψήφισμα για την κατάργηση της Βασιλείας.

Η πτώση της χούντας, το δημοψήφισμα του 1974 υπέρ της Αβασίλευτης Δημοκρατίας και το οριστικό τέλος της βασιλείας στην Ελλάδα.

greek royals Facebook Twitter
Η Βασιλική Οικογένεια της Ελλάδος, περ. 1905

Ένα τέτοιο χρονικό, στα χέρια ενός ικανού σκηνοθέτη, θα αποτελούσε μια περιήγηση στην ίδια την ελληνική ιστορία, την οποία μέσα από μια εκλαϊκευμένη δραματουργική προσέγγιση θα γνώριζε περισσότερος κόσμος. Είτε συμφωνεί, εξάλλου, κάποιος είτε όχι με τους θεσμούς κάθε περιόδου (απαραίτητη διευκρίνιση: εγώ μόνο φιλοβασιλικός δεν είμαι…) η ελληνική ιστορία είναι ενιαία. Μια ψύχραιμη ανασκόπησή της, χωρίς αφορισμούς, θα ήταν δείγμα ωριμότητας. 

Αλλά αυτό δεν μπορεί να συμβεί. Κυρίως για δύο λόγους. Ο πρώτος, ο πιο πρακτικός, είναι ότι δύσκολα θα μπορούσε να υλοποιηθεί στη χώρα μας μια τέτοιου μεγέθους παραγωγή. Ο δεύτερος και σημαντικότερος είναι ότι θα ήταν κυριολεκτικά αδύνατον μια τέτοια εξιστόρηση να αντιμετωπιστεί ως τηλεοπτικό προϊόν και μόνον. Ο συναισθηματισμός και ο υπέρμετρος φανατισμός με τον οποίο προσεγγίζουμε τα πολιτικά θέματα στη χώρα μας δεν θα επέτρεπε μια σχετικά αποστασιοποιημένη και ψύχραιμη αποτύπωση της ιστορίας. Κάτι που είναι απαραίτητο ώστε να μην εκτραπεί είτε σε προϊόν προπαγάνδας είτε σε «σούπα», όπως έχει συμβεί με όλες σχεδόν τις πολιτικού-ιστορικού περιεχομένου ταινίες που έχουν γυριστεί στη χώρα μας.

Κάθε επεισόδιο θα ήταν αφορμή να ξαναζήσουμε έναν νέο άτυπο «εθνικό διχασμό» και θα τροφοδοτούσε με ακόμα περισσότερη ένταση τη δημόσια σφαίρα. Αρκετή ένταση έχουμε ήδη και επειδή έχουμε και σοβαρότερα θέματα στις μέρες μας, ας λείπει καλύτερα και αν είναι το ξαναβλέπει μια επόμενη γενιά...

Ας κρατήσουμε όμως ένα ιστορικό δίδαγμα: Οι βασιλιάδες –όπου υπάρχουν ακόμα– πρέπει απλώς να βασιλεύουν. Όχι να κυβερνούν, όχι να παράγουν ιστορία και συγκρούσεις, με τον τρόπο που το έκαναν οι δικοί μας. Αλλιώς οι μεν γίνονται σίριαλ, οι δε ξεπερνιούνται από την ιστορία…

Θα μπορούσε να υπάρξει ελληνικό «The Crown»; Facebook Twitter
Η βασιλική οικογένεια. Από αριστερά: Νικόλαος, Γεώργιος, Μαρία, Ανδρέας, παιδιά της Όλγας και του Γεωργίου. Η βασίλισσα Όλγα κρατά στην αγκαλιά της τον πρίγκιπα Αλέξανδρο. Όρθιος δεξιά, ο βασιλιάς Γεώργιος. Καθιστός αριστερά, ο πρίγκιπας διάδοχος Κωνσταντίνος. Η πριγκίπισσα Σοφία. Το κοριτσάκι είναι η πριγκίπισσα Ελένη. Δίπλα στη Σοφία ο πρωτότοκος γιος της, Γεώργιος, μετέπειτα βασιλιάς Γεώργιος Β' της Ελλάδος. Τελευταίος δεξιά ο πρίγκιπας Χριστόφορος.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

72 κυριολεκτικά συγκλονιστικές φωτογραφίες της διχασμένης Ελλάδας

Ημερολόγιο / 72 κυριολεκτικά συγκλονιστικές φωτογραφίες της διχασμένης Ελλάδας

1951, παιδιά που απήχθησαν στον Εμφύλιο, επιστρέφουν από τις Λαϊκές Δημοκρατίες των Βαλκανίων στην Θεσσαλονίκη και ξαναβρίσκουν τη μάνα τους ή όποιον απέμεινε από την οικογένειά τους, μέσω του Ερυθρού Σταυρού.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Άγιος Παΐσιος είπε το χειρότερο πράγμα για τις εκτρώσεις; - Τα 11 της ημέρας

Άρης Δημοκίδης / Ο Άγιος Παΐσιος είπε το χειρότερο πράγμα για τις εκτρώσεις; - Τα 11 της ημέρας

Παπάς εμπλέκει την Πισπιρίγκου με τον Παΐσιο, η έμμεση στήριξη στην κατηγορούμενη για παιδοκτονίες, το ξέσπασμα της Μουτίδου, κ.α. / Ο Άρης Δημοκίδης σταχυολογεί την επικαιρότητα
THE LIFO TEAM
Απολογία Λιγνάδη

Οπτική Γωνία / Απολογία Λιγνάδη: Μια «παράσταση» που δεν έπεισε

Πεντέμισι μήνες σχεδόν μετά την έναρξη (11/2) της δίκης του πραγματοποιήθηκε χτες στο Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο η πολυαναμενόμενη όσο και πολύωρη απολογία του κατηγορούμενου για 4 βιασμούς ηθοποιού, σκηνοθέτη και πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου. Ιδού τα κύρια σημεία της, οι ενστάσεις και οι απορίες που έμειναν σε όσους την παρακολουθήσαμε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τραπ, όπως παγίδα

Οπτική Γωνία / Τραπ, όπως παγίδα

Το πρόβλημα με αυτή τη νεολαιίστικη μουσική υποκουλτούρα είναι ότι όχι απλώς δεν θέλει να αλλάξει τον κόσμο, τον θέλει όσο γίνεται χειρότερο και το καμαρώνει. Αλλά βέβαια γι’ αυτό δεν φταίνε μόνο οι τράπερς και οι οπαδοί τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί ενδίδει στις πρόωρες εκλογές ο Μητσοτάκης (πάνω που είχε πείσει ότι εννοούσε όσα έλεγε για εξάντληση της τετραετίας)

Βασιλική Σιούτη / Γιατί ενδίδει στις πρόωρες εκλογές ο Μητσοτάκης

Με βάση τα σημερινά δεδομένα η κυβέρνηση είχε δύο εμπόδια για να ξαναβγεί αυτοδύναμη: τον χειμώνα και τον εκλογικό νόμο. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται ότι αποφάσισε να αφαιρέσει το ένα, αυτό του χειμώνα. Η αβεβαιότητα όμως είναι εδώ.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το τραπ, οι «τραπιστές» και γιατί πρέπει να μιλάμε (και να κρίνουμε)

Λοξή Ματιά / Το τραπ, οι «τραπιστές» και γιατί πρέπει να μιλάμε (και να κρίνουμε)

Το τραπ μοιάζει να είναι ένας καπιταλιστικός υπερ-ρεαλισμός με λούμπεν επιχρωματισμό. Επομένως δεν παραπέμπει σε κάτι αιρετικό ή εναντιωματικό, δεν είναι κάποιου είδους αντικουλτούρα που τρομάζει «τους γέρους αστούς».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
4 λόγοι να δεις Borgen

Οπτική Γωνία / Τέσσερις λόγοι να δεις «Borgen»

Καθώς το ελληνικό καλοκαίρι προχωράει, το κόστος ζωής ανεβαίνει και τα ελληνικά νησιά ακριβαίνουν, η ιδέα των διακοπών με Νetflix και κλιματιστικό κερδίζει έδαφος. Το «Borgen» είναι ένα πολιτικό δράμα από τη Δανία. Ξεκίνησε το 2010 και πρόσφατα επανήλθε με την 4η σεζόν. Αξίζει!
ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ
Μακρόν

Οπτική Γωνία / Η επομένη των γαλλικών βουλευτικών εκλογών

Τους επόμενους μήνες θα φανεί ποια τάση θα επικρατήσει και αν πηγαίνουμε προς μια πολιτική αναδιάταξη ή προς ένα πλήρως κατακερματισμένο τοπίο που ενδεχομένως να επηρεάσει ολόκληρη την Ευρώπη.
ΕΥΤΥΧΗΣ ΒΑΡΔΟΥΛΑΚΗΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ