LIVE!

Συνδρομητική εξάντληση: Έφτασε ο καιρός που θα αγοράζουμε ξανά DVD;

Συνδρομητική εξάντληση: Έφτασε ο καιρός που θ' αγοράζουμε ξανά DVD; Facebook Twitter
Το αναλογικό μέσο είναι ένα αντικείμενο του οποίου έχεις την πλήρη κυριότητα. Όταν έχεις CD, DVD, σκληρούς δίσκους με ταινίες, στικάκια με τ’ αγαπημένα σου βίντεο και βιβλία, πραγματικά κατέχεις. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΠΑΝΕ ΚΑΠΟΙΟΙ ΜΗΝΕΣ ΠΟΥ ΨΑΧΝΩ μια ταινία μικρού μήκους. Η ταινία ήταν πειραματική, πέντε συντελέστριες όλες κι όλες, ανύπαρκτο μπάτζετ, την είχα δει στο YouTube και μετά υπήρχε σε μια συγκεκριμένη σελίδα απ’ αυτές με τις εκατόν ογδόντα διαφημίσεις για φθηνή επιμήκυνση πέους. Έτος παραγωγής 2005. Η τελευταία φορά που την αναζήτησα ήταν το 2014. Πίστευα ότι θα είναι αιωνίως εκεί που την άφησα. Ότι άπαξ και κάτι είναι «στο ίντερνετ», θα παραμείνει εκεί. 

Η μικρή μου απώλεια τυχαίνει να συμπίπτει χρονικά με δύο πράγματα: με την αυτοκρατορία της συνδρομής και με την αναγέννηση των αναλογικών μέσων. Ίσως το «συμπίπτει» να είναι ανακριβές. Περισσότερο προκύπτει φυσικά, σαν λογικό επόμενο των δυο αυτών τάσεων. Η συνδρομή είναι ενοικίαση, το αναλογικό μέσο είναι ιδιοκτησία. Η συνδρομή συνοδεύεται από έναν μόνιμο αστερίσκο: «Αν θες αυτό, θα συνεχίσεις να πληρώνεις όσα σου ζητώ». Αντιθέτως, το αναλογικό μέσο είναι ένα αντικείμενο του οποίου έχεις την πλήρη κυριότητα. Όταν έχεις CD, DVD, σκληρούς δίσκους με ταινίες, στικάκια με τ’ αγαπημένα σου βίντεο και βιβλία, πραγματικά κατέχεις. Όταν έχεις συνδρομές σε πλατφόρμες που φιλοξενούν τίτλους και κομμάτια, είσαι −ενίοτε χωρίς να το καταλαβαίνεις− περαστική στα ίδια σου τα ενδιαφέροντα. 

Η σύνδεση μιας μεγάλης μερίδας κόσμου με την ιδιοκτησία καταρρέει κι αυτό δεν αφορά μόνο την πρώτη κατοικία. Αφορά την ουσία της ψυχαγωγίας και το πώς αλληλεπιδρούμε με τα πολιτισμικά προϊόντα που βρίσκουμε αξιοσημείωτα, σπουδαία ή απλώς διασκεδαστικά. 

Μεγαλώνοντας, ήμουν ενθουσιασμένη με την ψηφιοποίηση της ζωής μου. Το ταπεινό CD έγινε MP3 και το φορητό CD player μου αντικαταστάθηκε μ’ ένα μικροσκοπικό MP3 player που χωρούσε τη ζωή μου όλη. Και μετά δεν χρειαζόμουν καν αυτά, είχα τα πάντα στο κινητό μου, όλα όσα ήθελα ήταν κατεβασμένα. Και μετά, ακόμη μεγαλύτερη ευκολία, με το Spotify δεν χρειαζόταν καν να κατεβάσω κάτι, όλα ήταν ήδη εκεί κι εγώ απλώς μπορούσα να έχω πρόσβαση όποτε ήθελα. Στις ταινίες ήταν ακόμη καλύτερο. Τέρμα τα γδαρμένα CD που δεν έπαιζαν. Τέρμα τα DVD players που δεν υπάκουγαν στο «πίσω» και το «μπροστά» και οι ανεξήγητες μπλε οθόνες. Τέρμα τα πέρα δώθε στο βίντεο κλαμπ, τέρμα οι αγορές από πλανόδιους, τέρμα όλα γενικά. Επανάσταση λέμε, ευκολία αδιανόητη, όλα στα πόδια μου. 

Έτσι πέρασαν τα χρόνια και βρέθηκα, εν αγνοία μου, στη δυσάρεστη θέση της ψηφιακής ενοικιάστριας που θεωρούσε εαυτόν ιδιοκτήτρια. Δεν είχα πολυσκεφτεί ότι τα πράγματα μπορούν κάποτε να εξαφανιστούν. Η ιδέα που είχα για τον κόσμο ήταν ότι, αν κάτι υπάρχει στον ψηφιακό χώρο, υπάρχει για πάντα. Μπορεί ν’ αλλάξει μέρος, αλλά είναι «κάπου». Αποκλείεται κάτι να είναι και μετά να μην είναι. Στο ίντερνετ είχα εναποθέσει ένα «για πάντα» θρησκευτικής υφής. Αυτή μου η αφέλεια εκφράστηκε και μ’ έναν ακόμη τρόπο: θεωρούσα εκείνους που επιμένουν στη συλλογή αναλογικών μέσων λίγο φετιχιστές με την ύλη και οπωσδήποτε χομπίστες. Γιατί να πιάνουν χώρο όλ’ αυτά στο σπίτι σου; Γιατί να πληρώσεις 30 ευρώ για ένα CD όταν μπορείς να ακούσεις δωρεάν όλο το άλμπουμ; Γιατί να μπλέκεις με ξεσκόνισμα αντικειμένων, επιδιόρθωση συσκευών και μικροεπισκευές των λοιπών αξεσουάρ όταν μπορείς να βρεις στο ίντερνετ κυριολεκτικά τα πάντα; 

Τώρα τους ανθρώπους αυτούς και την ορθή κριτική τους για το πώς σχετιζόμαστε με την κουλτούρα τα βλέπω σαν καμπανάκια βέβαιου κινδύνου που τα άκουγα σαν ενοχλητικές κόρνες. Η σύνδεση μιας μεγάλης μερίδας κόσμου με την ιδιοκτησία καταρρέει κι αυτό δεν αφορά μόνο την πρώτη κατοικία. Αφορά την ουσία της ψυχαγωγίας και το πώς αλληλεπιδρούμε με τα πολιτισμικά προϊόντα που βρίσκουμε αξιοσημείωτα, σπουδαία ή απλώς διασκεδαστικά. 

Εναποθέτοντας την επιθυμία μας να παρακολουθήσουμε περιεχόμενο στις πλατφόρμες ή στο ίντερνετ, αφήνουμε κατά λάθος το βάρος να πέσει γενικά στο να δούμε «κάτι» και όχι κάτι συγκεκριμένο. Πάντα μια σειρά μπορεί να απομακρυνθεί από μια πλατφόρμα, μια ταινία να εξαφανιστεί από κάθε γωνιά του ίντερνετ∙ εκεί που κάποτε ήταν μια εξαιρετική διασκευή τώρα να βρίσκεται μια μαύρη σελίδα που γράφει «ο χρήστης έκανε ιδιωτικό αυτό το βίντεο», ένα κανάλι μπορεί απλώς να διαγραφεί. Η ψηφιοποίηση των αγαθών αυτών έχει κλονίσει την αποκλειστική σχέση με το ορισμένο, το δικό μας, αυτό στο οποίο επιστρέφουμε. Ταυτόχρονα, όταν κάτι δεν μας ανήκει, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα αν αργότερα αλλάξει. Μπορεί μια αγαπημένη ταινία να αρχίσει να κυκλοφορεί με κομμένες σκηνές επειδή την τάδε δεκαετία αποφασίσαμε ότι τα όσα απεικονίζονταν δεν ήταν κοινωνικά αποδεκτά. Μπορεί ένας ηθοποιός να αντικατασταθεί ψηφιακά επειδή η εταιρεία παραγωγής αποφάσισε ότι αυτή είναι η σωστή αντίδραση στη δημοσίευση κάποιας εγκληματικής του πράξης. Οι μοναδικοί άνθρωποι που έχουν άμυνες απέναντι στην αυθαιρεσία των «τροποποιήσεων» ή των εξαφανίσεων είναι εκείνοι που πλήρωσαν για να αποκτήσουν ένα υλικό αντίτυπο. Όλοι οι υπόλοιποι πραγματικά δεν έχουμε τίποτα. 

Η μέρα που διαπίστωσα ότι η ταινία που τόσο πολύ αγάπησα δεν έγινε ποτέ «δική μου» ήταν η μέρα που κατάλαβα πολλά άρθρα σχετικά με την κουλτούρα. Πρόσφατα είχα διαβάσει ένα κείμενο που έγραφε ότι πολλοί νέοι μουσικοί δεν βγάζουν ποτέ φυσικό δίσκο, συνεργάζονται αποκλειστικά με πλατφόρμες που λειτουργούν συνδρομητικά ή, αν η αγορά μπορεί να πραγματοποιηθεί, παραμένει ψηφιακή. Σκέφτηκα «μα καλά, ποιος αγοράζει ακόμη δίσκους». Tώρα σκέφτομαι «πώς είναι δυνατόν να πιστέψαμε ότι είναι καλή ιδέα να εναποθέσουμε τη σχέση μας με την τέχνη και την καλλιτεχνική δημιουργία σε ισχυρούς μεσίτες που την έχουν δει φεουδάρχες;». Άλλο κείμενο μιλούσε για την τάση της Gen Z να αγοράζει αναλογικά μέσα. Το απέδωσα στη φυσιολογική ανάγκη των νέων να κάνουν roleplay ως περασμένη γενιά. Τώρα το βλέπω σαν μια πραγματική αντιπρόταση στο πώς ζούμε σήμερα και τη συνειδητοποίηση ότι το «ανήκειν» δεν είναι, ούτε πρέπει να γίνει ξεπερασμένο. 

Το «να μην έχεις» τρεντάρει. Είναι εύκολο να βρεις αφηγήσεις του στυλ «προτιμώ να ταξιδέψω όλο τον κόσμο από το ν’ αγοράσω σπίτι», «η αγορά κατοικίας σε περιορίζει, ο ελεύθερος άνθρωπος είναι όπου γης και πατρίς», «γιατί ν’αγοράσω ένα CD στα 30 ευρώ όταν έχω πρόσβαση σε ό,τι θέλω με 8», «πέτα όσα περισσότερα μπορείς, γιατί η ηρεμία βρίσκεται στον μινιμαλισμό». Ανάλογα με το τι καταναλώνεις, εύκολα μπορείς να δεις την ιδιοκτησία ως ένα ψυχικό βάρος, και όταν αυτή μεταφράζεται σε ιδιοκτησία αναλογικών μέσων, να τη δεις ως χρήματα, έξτρα καθάρισμα και πιάσιμο χώρου σε ένα ήδη μικρό σπίτι. Μέσα σ’ ένα κλίμα που ταυτίζει την ελευθερία με τον μινιμαλισμό και τους ψηφιακούς νομάδες, σε μια συνθήκη στην οποία έχει κανονικοποιηθεί ακόμη και η αγορά συνδρομής σε ένα απαραίτητο πρόγραμμα υπολογιστή έναντι της αγοράς μια κι έξω, φαίνεται πως η ιδιοκτησία έρχεται να ανταλλαχθεί με την αφθονία. Πληρώνεις λιγότερο για όλα, αντί να πληρώνεις πολύ για ορισμένα. 

Κι έτσι, καταλήγεις να νοικιάζεις, πιστεύοντας ότι κατέχεις. Μέχρι να χάσεις και να συνειδητοποιήσεις ότι δεν μπορείς να κάνεις τίποτα, γιατί αυτό που έχασες δεν ήταν ποτέ δικό σου.

Οπτική Γωνία
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Ιλιρίντα Μουσαράι: «Ο πατέρας μου κατάφερε φέτος για πρώτη φορά να ψηφίσει και να αισθανθεί πολίτης όχι στην Ελλάδα, όπου ζει εδώ και τριάντα χρόνια, αλλά στην Αλβανία»

Πολιτική /  Ιλιρίντα Μουσαράι: «Η Αλβανία δεν είναι η “Κολομβία της Ευρώπης”»

Με αφορμή τις αλβανικές κοινοβουλευτικές εκλογές της 11ης Μαΐου, μία επίκαιρη συζήτηση με την Ιλιρίντα Μουσαράι, την αλβανικής καταγωγής πολιτική επιστήμονα και υποψήφια διδάκτορα στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ