Πόσο πρέπει να κοστίζουν τα ρούχα μιας αριστερής;

Πόσο πρέπει να κοστίζουν τα ρούχα μιας αριστερής; Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0


ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΙ ΜΙΑ ΕΠΙΣΗΜΗ λέξη που να περιγράφει το mental load των γυναικών σε σχέση με το ντύσιμο. Θέλω όλα τα «αν το βάλω αυτό φαίνομαι φτηνή;», «αυτή η φούστα με δείχνει επαγγελματία ή ασόβαρη;», «άμα βάλω ακριβό φόρεμα λες να νομίζουν ότι προσπαθώ να κάνω επίδειξη;», «άμα βαφτώ λες να νομίζουν ότι προσπαθώ να φανώ κάποια;» να μπορούν να περιγραφούν μονολεκτικά. Χρειαζόμαστε έναν όρο που να περιγράφει τη μόνιμη διαλεκτική σχέση των γυναικών με τη σημειωτική των ρούχων τους. 

Κάθομαι και σκέφτομαι τα σχόλια που έχω ακούσει από γυναίκες για το ντύσιμό τους και δεν ξέρω τι να πρωτοθυμηθώ. Το υπέροχο «είναι αυτό το μποτάκι αρκετά δεξιό ή φαίνομαι Εξαρχιώτισσα;» φίλης όταν θα πήγαινε να κάνει παρουσίαση σε εκδήλωση για το φορολογικό δίκαιο και ήθελε να ταιριάζει στο κλίμα; Το προστατευτικό «άλλαξε, παιδί μου, ρούχα, πού πας με το πουκάμισο, σε πάρτι κατάληψης πάμε”; Ή το γεμάτο υποτίμηση «στο παίζει τώρα αυτή αριστερή, που προχθές την είδα στο Brunello Cucinelli στο Κολωνάκι»; 

Δεν τη γλιτώνεις ούτε αν είσαι δημόσιο πρόσωπο, ούτε αν είσαι απλός άνθρωπος. Το ρούχο που φοράς πάντα κάτι υποδηλώνει, απλώς δεν μπορείς να ξέρεις τι. Κι όποιος θέλει να σε μειώσει, πάντα μπορεί να πιαστεί απ’ αυτό που φοράς, ό,τι και να είναι, επειδή μια γυναίκα μπορεί να γελοιοποιηθεί από όλες τις πλευρές.

Η γενική λογική είναι ότι τα ρούχα αρέσουν στις γυναίκες, άρα τα ρούχα είναι ασόβαρα, άρα οι σοβαρές γυναίκες με πολιτικές πεποιθήσεις και πολιτική ταυτότητα δεν μπορούν να είναι ταυτόχρονα σοβαρές και καλοντυμένες. Σχετικά με το ότι κάθε φορά που η Μποφίλιου ντύνεται βγαίνουν αριστερόμετρα από κάθε κατεύθυνση, έχω να πω το εξής:

Σ’ έναν άλλο κόσμο, αγγελικά πλασμένο, θα πίστευα ότι κάθε φορά που σχολιάζεται η ενδυμασία των γυναικών σε συνδυασμό με τις πολιτικές τους πεποιθήσεις ο σχολιαστής εμφορείται από ειλικρινή πίστη στην ιδεολογική καθαρότητα. Ότι, τέλος πάντων, κάποιος ασχολείται με τη συνέπεια των ιδεών. Τώρα πιστεύω πάντα ότι πρόκειται περί μισογυνισμού και προσπάθειας να αποθαρρυνθούν οι γυναίκες από το να ασχολούνται ενεργά με την πολιτική.  Ειδικά σε σχέση με το αριστερόμετρο, να σημειωθεί ότι το «ηθικό» ρούχο είναι ακριβό. 

Το ρούχο που έχει δημιουργηθεί με σεβασμό στα δικαιώματα των εργατών που συλλέγουν το βαμβάκι και των εργατριών που το ράβουν, το ρούχο που έχει πράσινες πιστοποιήσεις, το ρούχο που έχει αποδείξεις ιχνηλασιμότητας και δεν έχει παραχθεί με επικίνδυνα υλικά, βλάπτοντας τοπικές κοινωνίες, το ρούχο που συνδυάζει με διάφορους τρόπους κοινωνικές ευαισθησίες, είναι ένα ρούχο που κοστίζει.

Άρα τι; Είναι υποκρίτρια ως προς τα πιστεύω της η γυναίκα που ψωνίζει Zara και ψηφίζει ΚΚΕ ή αυτή που ψωνίζει σοκολάτες χωρίς πιστοποιήσεις εργασιακών συνθηκών όσων μαζεύουν κακαόσπορο; Η κριτική φαίνεται να γίνεται προς γυναίκες που θέλουν να είναι αριστερές και ασχολούνται με το τι φοράνε, ειδικά όταν αυτό που φοράνε είναι «ακριβό» ή «πολυτελές». 

Αλλά κι αυτό δεν είναι παρά κομμάτι της κριτικής που δέχονται γενικά οι γυναίκες σε σχέση με το ντύσιμο. Δεν τη γλιτώνεις ούτε αν είσαι δημόσιο πρόσωπο, ούτε αν είσαι απλός άνθρωπος. Το ρούχο που φοράς πάντα κάτι υποδηλώνει, απλώς δεν μπορείς να ξέρεις τι. Κι όποιος θέλει να σε μειώσει, πάντα μπορεί να πιαστεί απ’ αυτό που φοράς, ό,τι και να είναι, επειδή μια γυναίκα μπορεί να γελοιοποιηθεί από όλες τις πλευρές. Δεν είναι το τι φοράς η πέτρα του σκανδάλου. Είναι το ότι θες να είσαι πολιτικοποιημένη και γυναίκα. Άλλες μέρες είναι ότι θες να είσαι σέξι και μητέρα. Τα Σάββατα μπορεί να είναι ότι είσαι επιχειρηματίας και ζητάς να σε πάρουν στα σοβαρά ενώ φοράς ροζ παλ. Δεν κερδίζεις από πουθενά, είναι έτσι στημένο. 

Κι επειδή είναι έτσι στημένο, η λύση είναι απλή: φορέστε ό,τι θέλετε. Κριτική δέχτηκε και η Μέρκελ, που φοράει πάντα το ίδιο σακάκι σε άλλο χρώμα. Όταν δεν μπορείς να νικήσεις με τίποτα, είσαι ελεύθερη να χάσεις όπως θες. Κι έτσι, αδιαφορώντας για την ήττα, κερδίζεις το παιχνίδι. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ