Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη

Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη Facebook Twitter
To «Legally Blonde» έγινε σύντομα σημείο αναφοράς επειδή είπε, ενδεχομένως για πρώτη φορά τόσο εύληπτα, ότι τα ρούχα δεν κάνουν τη γυναίκα και ότι μια γυναίκα δεν είναι αυτό που νομίζει κανείς από τα ρούχα της. 
0

ΤΟ «LEGALLY BLONDE» είναι εμβληματική ταινία επειδή πρόβαλε ως θετικό παράδειγμα μια νεαρή γυναίκα που ντύνεται κοριτσίστικα και ασχολείται με κοριτσίστικα ενδιαφέροντα, ενώ παράλληλα πετυχαίνει τους «σοβαρούς» στόχους της. Τα ροζ ρούχα έχασαν την παραδοσιακή τους νοηματοδότηση, δεν σήμαιναν ότι η πρωταγωνίστρια είναι ηλίθια, κωμική ή μόνο το ερωτικό ενδιαφέρον κάποιου. Η ταινία έγινε σύντομα σημείο αναφοράς επειδή είπε, ενδεχομένως για πρώτη φορά τόσο εύληπτα, ότι τα ρούχα δεν κάνουν τη γυναίκα και ότι μια γυναίκα δεν είναι αυτό που νομίζει κανείς από τα ρούχα της. 

Πάνε δεκαετίες που μιλάμε για την ανάγκη να αναγνωριστεί στις γυναίκες η δυνατότητα να φοράνε τα ρούχα που επιθυμούν χωρίς πάσης φύσεως αστυνόμευση. Η ανάγκη αυτή είναι πολυδιάστατη: δεν πρόκειται μόνο για το «ακόμη κι αν φοράω τη φούστα μου καπέλο, όταν λέω “όχι” σημαίνει πως δεν θέλω» ή το ροζ ταγέρ ως αποδεκτή ενδυματολογική επιλογή για το Ευρωκοινοβούλιο. Πρόκειται επίσης για τη δυνατότητα μιας αθλήτριας να βάλει σορτς κι όχι μαγιό, για τη δυνατότητα μιας μητέρας να φορέσει μίνι χωρίς να αντιμετωπίσει το περιφρονητικά υψωμένο φρύδι της κοινωνίας και, φυσικά, μιας που είναι και επίκαιρο, για τη δυνατότητα μιας γυναίκας να βάλει ένα μαγιό και να μη γίνει θέμα συζήτησης σε κάθε γωνιά του διαδικτύου.

Το τι φοράνε, πώς το φοράνε, γιατί το φοράνε οι γυναίκες είναι είδηση, σχόλιο, κουτσομπολιό και, κυρίως, πεδίο έκφρασης πολιτικής πεποίθησης. Τα ρούχα δεν είναι ρούχα. Είναι αρετή, σεξουαλική διαθεσιμότητα, αφορμή γελοιοποίησης, δήλωση στάτους, υποταγή σε όποια κοινωνική αφήγηση.

Όταν διάβασα τους τίτλους για τον «σάλο» με τη φωτογραφία της Ματίνας Παγώνη, άνοιγα τα κείμενα, έβλεπα μια σέλφι και νόμιζα ότι δεν πρόλαβαν να βγάλουν screenshot επειδή η γυναίκα την κατέβασε. Πέρασε κάποια ώρα μέχρι να καταλάβω ότι όχι, το σκάνδαλο προκλήθηκε από μια ασώματη σέλφι με πρόσωπο και μπούστο. Το θέμα δεν είναι καν το «τι περιμένεις να φοράει κάποια όταν πάει στην παραλία», αλλά το «τι ζωή έχεις ζήσει και τι παραστάσεις έχεις για να νιώθεις πως μια τέτοια εικόνα ξεπερνάει κάποιο κοινωνικό όριο». Φυσικά και δεν έχει να κάνει με το μπούστο per se. Έχει να κάνει με το πώς τόλμησε να βάλει μαγιό «μια γυναίκα στην ηλικία της». 

Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη Facebook Twitter
H πρωταθλήτριας του στίβου Sha’Carri Richardson, επιμένει στην έκφραση της θηλυκότητάς της.

Την ίδια μέρα που διάβασα γι’ αυτό το τόσο σημαντικό σκάνδαλο της ελληνικής κοινωνίας, είδα και τα εξής: ένα ποστ στο Instagram με ένα κοριτσάκι 9 ή 10 χρονών που έκανε ενόργανη με μπουστάκι και σορτς ακολουθούμενο από το σχόλιο «γιατί τη σεξουαλικοποιείτε τόσο μικρή», ένα άρθρο για τις στυλιστικές επιλογές της πρωταθλήτριας του στίβου Sha’Carri Richardson, που επιμένει στην έκφραση της θηλυκότητάς της, και ένα thread για το απαράδεκτο των ενδυματολογικών επιλογών της ιδιοφυούς πιανίστας Yuja Wang. Το τι φοράνε, πώς το φοράνε, γιατί το φοράνε οι γυναίκες είναι είδηση, σχόλιο, κουτσομπολιό και, κυρίως, πεδίο έκφρασης πολιτικής πεποίθησης. Τα ρούχα δεν είναι ρούχα. Είναι αρετή, σεξουαλική διαθεσιμότητα, αφορμή γελοιοποίησης, δήλωση στάτους, υποταγή σε όποια κοινωνική αφήγηση. Και αυτές τις μέρες θυμηθήκαμε ότι μια γυναίκα που έχει περάσει τα 45, τα 50, τα 55 –τα πόσα, αλήθεια;− οφείλει, αν φοράει μαγιό, να φοράει κάτι μονοκόμματο και καλυπτικό γιατί θα τιμωρηθεί με χλευασμό αν δεν κρύψει το σώμα της. 

Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη Facebook Twitter
Yuja Wang

Το ζήτημα με το τι φοράνε οι γυναίκες, και δη οι γυναίκες που είναι «μεγάλες», μην ξεγελαστείτε και το θεωρήσετε θέμα αισθητικής. Είναι πρωτίστως θέμα υπακοής. Το πλάσμα που θεωρείται «μεγάλη γυναίκα» πρέπει να κάνει στην άκρη. Η θέση της είναι πίσω απ’ την κουρτίνα. Πρέπει να θαμπώσει. Δεν έχει προτιμήσεις, δεν έχει προσωπικό στυλ και σίγουρα δεν πρέπει να «δείχνεται». Το να μην αρέσει μια εικόνα σε οποιονδήποτε δεν γεννά ανάγκη επίθεσης. Η επίθεση έρχεται ως έκφραση της οργής που προκαλεί η κοινωνική ανυπακοή. 

Όταν βλέπω αυτού του είδους τη χυδαιότητα με τόσο ασήμαντες αφορμές, επιστρέφω πάντα στη σημασία του περιεχομένου που εκφράζει την αντίθετη πλευρά. Το ντοκιμαντέρ «Advanced Style», που παρακολουθεί το στυλ και την έκφραση έξι ηλικιωμένων γυναικών, είναι ένα αριστούργημα το οποίο γεμίζει θάρρος κάθε νεαρή γυναίκα που θέλει να μην έχει ημερομηνία λήξης και κάθε ηλικιωμένη γυναίκα που χρειάζεται ένα αληθινό παράδειγμα για να νιώσει ότι έχει παρέα στην επιθυμία της να μην εγκαταλείψει την εικόνα της. 

Advanced Style - trailer

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο μισογύνης της διπλανής πόρτας

Οπτική Γωνία / Ο μισογύνης της διπλανής πόρτας

Βρίσκεται παντού: Είναι το αφεντικό που θα σε καπελώσει όποτε βρει ευκαιρία, είναι ο υπεράνω πάσης υποψίας εκδηλωτικός γνωστός με τα δήθεν τυχαία παραβιαστικά αγγίγματα, είναι ο θείος που θα πει τις μάτσο ατάκες περί ανδρισμού στον τρίχρονο γιο σου.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σεξουαλικοποίηση παιδιών

Οπτική Γωνία / Σεξουαλικοποίηση και προστασία παιδιών: Η αιχμηρή κορυφή ενός τεράστιου ζητήματος

Το ιδιαίτερο ζήτημα στην προστασία των ανηλίκων είναι ότι ο τρόπος που θα προστατευθούν εμπίπτει ολότελα στην εξουσία των προσώπων που τα «προσέχουν».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Σερβιτόρα στην Ελλάδα του 2024: Μια μόνιμη αγωνία με τον βαρύ δίσκο στο χέρι

Ρεπορτάζ / «Σου άφησα tip, γιατί δεν μου απαντάς στο Instagram;»

Αγγελίες της ντροπής, σχόλια για το σώμα και τη σεξουαλικότητα, φιλοδωρήματα βάσει προσόντων και όλη η Ελλάδα του σεξισμού και της υποτίμησης της γυναικείας εργασίας σε ένα 8ωρο (που μπορεί να είναι και 12ωρο), όπως το περιγράφουν τέσσερις σερβιτόρες.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ιωάννα Χαμαλίδου - Κουγιουμτζίδου,: «Ο Έλληνας δεν μπορεί να χωνέψει ότι μια γυναίκα παίζει ποδόσφαιρο»

Radio Lifo / «Ο Έλληνας δεν μπορεί να χωνέψει ότι μια γυναίκα παίζει ποδόσφαιρο»

Ανισότητα, σεξισμός, διακρίσεις. Ποια είναι στα αλήθεια η θέση της γυναίκας στον χώρο του ποδοσφαίρου; Η επιθετικός του Παναθηναϊκού, Ιωάννα Χαμαλίδου-Κουγιουμτζίδου, γνωρίζει από πρώτο χέρι τα καλά και τα άσχημα του αθλήματος και τα εξηγεί μέσα από το δικό της βίωμα στον Νικόλα Μπιλάλη.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΜΠΙΛΑΛΗΣ
Η Μπερναρντίν Εβαρίστο στη LIFO: «Αν είστε θυμωμένες, καλώς είστε!»

Βιβλίο / Η Μπερναρντίν Εβαρίστο στη LIFO: «Αν είστε θυμωμένες, καλώς είστε!»

Η πολυβραβευμένη λογοτέχνιδα σε μια χειμαρρώδη συζήτηση στη LiFO για το νέο της βιβλίο «Ξανθές ρίζες» (εκδόσεις Gutenberg), για τον πολιτικό αντίκτυπο της πατριαρχίας στην αποσιώπηση των γυναικών, για τη δημιουργική γραφή και τη σημασία του ακτιβιστικού φεμινισμού.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ