Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη

Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη Facebook Twitter
To «Legally Blonde» έγινε σύντομα σημείο αναφοράς επειδή είπε, ενδεχομένως για πρώτη φορά τόσο εύληπτα, ότι τα ρούχα δεν κάνουν τη γυναίκα και ότι μια γυναίκα δεν είναι αυτό που νομίζει κανείς από τα ρούχα της. 
0

ΤΟ «LEGALLY BLONDE» είναι εμβληματική ταινία επειδή πρόβαλε ως θετικό παράδειγμα μια νεαρή γυναίκα που ντύνεται κοριτσίστικα και ασχολείται με κοριτσίστικα ενδιαφέροντα, ενώ παράλληλα πετυχαίνει τους «σοβαρούς» στόχους της. Τα ροζ ρούχα έχασαν την παραδοσιακή τους νοηματοδότηση, δεν σήμαιναν ότι η πρωταγωνίστρια είναι ηλίθια, κωμική ή μόνο το ερωτικό ενδιαφέρον κάποιου. Η ταινία έγινε σύντομα σημείο αναφοράς επειδή είπε, ενδεχομένως για πρώτη φορά τόσο εύληπτα, ότι τα ρούχα δεν κάνουν τη γυναίκα και ότι μια γυναίκα δεν είναι αυτό που νομίζει κανείς από τα ρούχα της. 

Πάνε δεκαετίες που μιλάμε για την ανάγκη να αναγνωριστεί στις γυναίκες η δυνατότητα να φοράνε τα ρούχα που επιθυμούν χωρίς πάσης φύσεως αστυνόμευση. Η ανάγκη αυτή είναι πολυδιάστατη: δεν πρόκειται μόνο για το «ακόμη κι αν φοράω τη φούστα μου καπέλο, όταν λέω “όχι” σημαίνει πως δεν θέλω» ή το ροζ ταγέρ ως αποδεκτή ενδυματολογική επιλογή για το Ευρωκοινοβούλιο. Πρόκειται επίσης για τη δυνατότητα μιας αθλήτριας να βάλει σορτς κι όχι μαγιό, για τη δυνατότητα μιας μητέρας να φορέσει μίνι χωρίς να αντιμετωπίσει το περιφρονητικά υψωμένο φρύδι της κοινωνίας και, φυσικά, μιας που είναι και επίκαιρο, για τη δυνατότητα μιας γυναίκας να βάλει ένα μαγιό και να μη γίνει θέμα συζήτησης σε κάθε γωνιά του διαδικτύου.

Το τι φοράνε, πώς το φοράνε, γιατί το φοράνε οι γυναίκες είναι είδηση, σχόλιο, κουτσομπολιό και, κυρίως, πεδίο έκφρασης πολιτικής πεποίθησης. Τα ρούχα δεν είναι ρούχα. Είναι αρετή, σεξουαλική διαθεσιμότητα, αφορμή γελοιοποίησης, δήλωση στάτους, υποταγή σε όποια κοινωνική αφήγηση.

Όταν διάβασα τους τίτλους για τον «σάλο» με τη φωτογραφία της Ματίνας Παγώνη, άνοιγα τα κείμενα, έβλεπα μια σέλφι και νόμιζα ότι δεν πρόλαβαν να βγάλουν screenshot επειδή η γυναίκα την κατέβασε. Πέρασε κάποια ώρα μέχρι να καταλάβω ότι όχι, το σκάνδαλο προκλήθηκε από μια ασώματη σέλφι με πρόσωπο και μπούστο. Το θέμα δεν είναι καν το «τι περιμένεις να φοράει κάποια όταν πάει στην παραλία», αλλά το «τι ζωή έχεις ζήσει και τι παραστάσεις έχεις για να νιώθεις πως μια τέτοια εικόνα ξεπερνάει κάποιο κοινωνικό όριο». Φυσικά και δεν έχει να κάνει με το μπούστο per se. Έχει να κάνει με το πώς τόλμησε να βάλει μαγιό «μια γυναίκα στην ηλικία της». 

Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη Facebook Twitter
H πρωταθλήτριας του στίβου Sha’Carri Richardson, επιμένει στην έκφραση της θηλυκότητάς της.

Την ίδια μέρα που διάβασα γι’ αυτό το τόσο σημαντικό σκάνδαλο της ελληνικής κοινωνίας, είδα και τα εξής: ένα ποστ στο Instagram με ένα κοριτσάκι 9 ή 10 χρονών που έκανε ενόργανη με μπουστάκι και σορτς ακολουθούμενο από το σχόλιο «γιατί τη σεξουαλικοποιείτε τόσο μικρή», ένα άρθρο για τις στυλιστικές επιλογές της πρωταθλήτριας του στίβου Sha’Carri Richardson, που επιμένει στην έκφραση της θηλυκότητάς της, και ένα thread για το απαράδεκτο των ενδυματολογικών επιλογών της ιδιοφυούς πιανίστας Yuja Wang. Το τι φοράνε, πώς το φοράνε, γιατί το φοράνε οι γυναίκες είναι είδηση, σχόλιο, κουτσομπολιό και, κυρίως, πεδίο έκφρασης πολιτικής πεποίθησης. Τα ρούχα δεν είναι ρούχα. Είναι αρετή, σεξουαλική διαθεσιμότητα, αφορμή γελοιοποίησης, δήλωση στάτους, υποταγή σε όποια κοινωνική αφήγηση. Και αυτές τις μέρες θυμηθήκαμε ότι μια γυναίκα που έχει περάσει τα 45, τα 50, τα 55 –τα πόσα, αλήθεια;− οφείλει, αν φοράει μαγιό, να φοράει κάτι μονοκόμματο και καλυπτικό γιατί θα τιμωρηθεί με χλευασμό αν δεν κρύψει το σώμα της. 

Από το «Legally Blonde» στη Ματίνα Παγώνη: Η αστυνόμευση του γυναικείου ντυσίματος είναι πάντα επίκαιρη Facebook Twitter
Yuja Wang

Το ζήτημα με το τι φοράνε οι γυναίκες, και δη οι γυναίκες που είναι «μεγάλες», μην ξεγελαστείτε και το θεωρήσετε θέμα αισθητικής. Είναι πρωτίστως θέμα υπακοής. Το πλάσμα που θεωρείται «μεγάλη γυναίκα» πρέπει να κάνει στην άκρη. Η θέση της είναι πίσω απ’ την κουρτίνα. Πρέπει να θαμπώσει. Δεν έχει προτιμήσεις, δεν έχει προσωπικό στυλ και σίγουρα δεν πρέπει να «δείχνεται». Το να μην αρέσει μια εικόνα σε οποιονδήποτε δεν γεννά ανάγκη επίθεσης. Η επίθεση έρχεται ως έκφραση της οργής που προκαλεί η κοινωνική ανυπακοή. 

Όταν βλέπω αυτού του είδους τη χυδαιότητα με τόσο ασήμαντες αφορμές, επιστρέφω πάντα στη σημασία του περιεχομένου που εκφράζει την αντίθετη πλευρά. Το ντοκιμαντέρ «Advanced Style», που παρακολουθεί το στυλ και την έκφραση έξι ηλικιωμένων γυναικών, είναι ένα αριστούργημα το οποίο γεμίζει θάρρος κάθε νεαρή γυναίκα που θέλει να μην έχει ημερομηνία λήξης και κάθε ηλικιωμένη γυναίκα που χρειάζεται ένα αληθινό παράδειγμα για να νιώσει ότι έχει παρέα στην επιθυμία της να μην εγκαταλείψει την εικόνα της. 

Advanced Style - trailer

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο μισογύνης της διπλανής πόρτας

Οπτική Γωνία / Ο μισογύνης της διπλανής πόρτας

Βρίσκεται παντού: Είναι το αφεντικό που θα σε καπελώσει όποτε βρει ευκαιρία, είναι ο υπεράνω πάσης υποψίας εκδηλωτικός γνωστός με τα δήθεν τυχαία παραβιαστικά αγγίγματα, είναι ο θείος που θα πει τις μάτσο ατάκες περί ανδρισμού στον τρίχρονο γιο σου.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σεξουαλικοποίηση παιδιών

Οπτική Γωνία / Σεξουαλικοποίηση και προστασία παιδιών: Η αιχμηρή κορυφή ενός τεράστιου ζητήματος

Το ιδιαίτερο ζήτημα στην προστασία των ανηλίκων είναι ότι ο τρόπος που θα προστατευθούν εμπίπτει ολότελα στην εξουσία των προσώπων που τα «προσέχουν».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Σερβιτόρα στην Ελλάδα του 2024: Μια μόνιμη αγωνία με τον βαρύ δίσκο στο χέρι

Ρεπορτάζ / «Σου άφησα tip, γιατί δεν μου απαντάς στο Instagram;»

Αγγελίες της ντροπής, σχόλια για το σώμα και τη σεξουαλικότητα, φιλοδωρήματα βάσει προσόντων και όλη η Ελλάδα του σεξισμού και της υποτίμησης της γυναικείας εργασίας σε ένα 8ωρο (που μπορεί να είναι και 12ωρο), όπως το περιγράφουν τέσσερις σερβιτόρες.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ιωάννα Χαμαλίδου - Κουγιουμτζίδου,: «Ο Έλληνας δεν μπορεί να χωνέψει ότι μια γυναίκα παίζει ποδόσφαιρο»

Radio Lifo / «Ο Έλληνας δεν μπορεί να χωνέψει ότι μια γυναίκα παίζει ποδόσφαιρο»

Ανισότητα, σεξισμός, διακρίσεις. Ποια είναι στα αλήθεια η θέση της γυναίκας στον χώρο του ποδοσφαίρου; Η επιθετικός του Παναθηναϊκού, Ιωάννα Χαμαλίδου-Κουγιουμτζίδου, γνωρίζει από πρώτο χέρι τα καλά και τα άσχημα του αθλήματος και τα εξηγεί μέσα από το δικό της βίωμα στον Νικόλα Μπιλάλη.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΜΠΙΛΑΛΗΣ
Η Μπερναρντίν Εβαρίστο στη LIFO: «Αν είστε θυμωμένες, καλώς είστε!»

Βιβλίο / Η Μπερναρντίν Εβαρίστο στη LIFO: «Αν είστε θυμωμένες, καλώς είστε!»

Η πολυβραβευμένη λογοτέχνιδα σε μια χειμαρρώδη συζήτηση στη LiFO για το νέο της βιβλίο «Ξανθές ρίζες» (εκδόσεις Gutenberg), για τον πολιτικό αντίκτυπο της πατριαρχίας στην αποσιώπηση των γυναικών, για τη δημιουργική γραφή και τη σημασία του ακτιβιστικού φεμινισμού.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ