«Πειράζει που δεν με νοιάζει τι θα πει demure;»

«Πειράζει που δεν με νοιάζει τι θα πει demure;» Facebook Twitter
Εν γνώσει της υποφαινόμενης, ακόμα κι αυτό το άρθρο θα είναι ήδη παρωχημένο μέχρι να πεις… ντεμιούρ. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΟΙ ΧΡΗΣΤΕΣ ΤΟΥ Instagram και του TikTok που ακολουθούν εκπροσώπους της Gen Z και Millennials το φετινό καλοκαίρι είδαν κατά κόρον φωτογραφίες με captions όπως «brat summer» και «very demure, very mindful». Αν αγνοείτε εντελώς αυτούς τους όρους, δεν σας λέει τίποτα η Βρετανή ποπ τραγουδίστρια Charli XCX ή η διάσημη τρανς Tiktoker Jools Lebron, δεν μάθατε γιατί η Κάμαλα Χάρις ήταν brat και δεν αναρωτηθήκατε γιατί βλέπατε παντού λαχανί χρώμα, τότε συγχαρητήρια, ζήσατε ένα αυθεντικό καλοκαίρι μακριά από τα σόσιαλ και χωρίς να νιώθετε την ανάγκη να τσεκάρετε τα στόρι των φίλων σας. Χάσατε μεν τα πιο hot trends αυτού του καλοκαιριού, αλλά μάλλον κερδίσατε σε διακοπές και ηρεμία.

Οι υπόλοιποι από μας, οι εθισμένοι της Gen X στα trends του TikTok και στην ενημέρωση ή όσοι έρχονται σε επαφή συχνά με Zoomers, μάθαμε πως το «brat» σημαίνει ένα λίγο κακομαθημένο lifestyle, λίγο ατίθασο και άτακτο και μια διάθεση απελευθέρωσης από τις συμβάσεις, ενώ το «demure», το διαμετρικά αντίθετό του, το καλοβαλμένο, το ταπεινό και το σεμνό, που αν και ξεκίνησε με σαρκαστική διάθεση, γρήγορα άρχισε να φανερώνει μια τάση συντηρητικοποίησης που αφορούσε τις προσδοκίες της κοινωνίας από τις γυναίκες. Αλλά και όλα αυτά σε αδρές γραμμές γιατί γρήγορα το brat και το demure απέκτησαν κι άλλες, πιο ευρείες έννοιες και κόλλαγαν σχεδόν παντού. 

Εν τω μεταξύ, τίποτα δεν παλιώνει πιο γρήγορα από trend του TikTok. Το περσινό Mob Wife look (το στυλ της γυναίκας του μαφιόζου) πλέον θεωρείται ξεπερασμένο, o όρος «σλατίνα» οδεύει μάλλον προς απόσυρση μέχρι να έρθει ένας νέος όρος που θα την επισκιάσει και το «slay» σε λίγο θα το λένε μόνο γιαγιάδες.

Υπήρχε ποτέ πιο αβυσσαλέο generation gap όσο στην εποχή μας, τόσο από γλωσσική όσο και πολιτισμική άποψη; Ο τεχνολογικός αναλφαβητισμός και ο νέος virtual κόσμος των σόσιαλ μίντια τις τελευταίες δεκαετίες έκαναν ακόμα πιο χαοτικές τις διαφορές από γενιά σε γενιά. 

Υπάρχουν τόσο διαφορετικές ταχύτητες στο σύμπαν των νεολογισμών, των trends και της slang των νέων που αυτήν τη στιγμή κάποια μικρή ομάδα σε κάποιο σημείο του ίντερνετ δημιουργεί τον επόμενο όρο ή το επόμενο trend, ενώ κάποιοι ακόμα γύρω μας προσπαθούν να καταλάβουν τι είναι οι φασέοι.

Αν πάμε πολύ πίσω, αρχές δεκαετίας του ’90, στο «Ρετιρέ» του Γιάννη Δαλιανίδη στο Mega, η Τζόυς Ευείδη στον ρόλο της Ειρήνης, που ήταν η στερεοτυπική ατίθαση «προχώ» 20άρα σε μια σειρά που έβριθε στερεοτυπικών και αναγνωρίσιμων χαρακτήρων, κάτι στο οποίο οφειλόταν εν μέρει και η επιτυχία της, προκαλούσε σύγχυση στη γιαγιά Σοφία (Κούλα Αγαγιώτου) και στη θεία της Κατερίνα (Κατερίνα Γιουλάκη) με τις αργκό εκφράσεις της εποχής που εκσφενδόνιζε, όπως «με καράφλιασες», «δικέ μου», «σπάσε», «έφαγα φλας», «τα ’παιξα», «τα πήρα στην κράνα». Εκφράσεις από μια πολύ αθώα εποχή χωρίς ίντερνετ, όπου ναι μεν η ενσωμάτωση slang λέξεων στην καθομιλουμένη απαιτούσε πιο βραδείες διαδικασίες αλλά και η παραγωγή τους δεν ήταν τόσο καταιγιστική όσο σήμερα.

Το άλλο παράδοξο φαινόμενο που δημιουργούν σήμερα το ψηφιακό χάσμα και η μη εξοικείωση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι οι τεράστιες διαφορές κατανόησης εννοιών και αναφορών, ακόμα και μεταξύ συνομηλίκων και από παρόμοια κοινωνικά περιβάλλοντα. Όποιος απέχει από τα σόσιαλ δυσκολεύεται να καταλάβει αρκετούς όρους που για όσους τα χρησιμοποιούν είναι πολύ κοινοί. Ακόμα και μέσα στην ίδια γενιά, οι διαφορές που θα εντοπίσουμε είναι μεγάλες. Από την άλλη πλευρά, τα σόσιαλ, καταργώντας τις αποστάσεις, μειώνουν σε μεγάλο βαθμό το πολιτισμικό χάσμα σε περιπτώσεις όπως μεταξύ επαρχίας και αστικών κέντρων.

Μήπως όμως δεν χρειάζεται κιόλας να είμαστε πάντα σε εγρήγορση ώστε να μη μας ξεφύγει η κάθε νέα τάση που ούτως ή άλλως θα ξεφτίσει τόσο γρήγορα όσο γρήγορα κατέκλυσε το ίντερνετ; Μήπως όλο αυτό είναι ένα μάταιο κυνήγι; Σε ένα πρόχειρο γκάλοπ για το πόσοι είχαν ακούσει τα brat και demure, ένας φίλος μου 30άρης μού δήλωσε πως δεν θα έχανα και πολλά αν δεν ήξερα αυτά τα trends κι ο ίδιος θα προτιμούσε να μην τα είχε ακούσει ποτέ. Ως παράδειγμα μου αντιπαρέθεσε το πάλαι ποτέ viral «Gangnam Style». Και είναι αλήθεια, πόσοι να το θυμούνται άραγε; Ή ποιος θυμάται τους Emo; Μήπως δεν χάνεις και τόσο πολλά, τελικά, αν έχεις μερικές άγνωστες λέξεις καθώς σκρολάρεις στα σόσιαλ; Μήπως το JOMO (η χαρά του να χάσεις κάτι, σε αντιδιαστολή με το FOMO) αφορά και όλους τους νεολογισμούς στους οποίους εντρυφούμε το τελευταίο διάστημα; Μια άλλη φίλη συνομήλική μου δήλωσε ευθαρσώς πως δεν έχει την παραμικρή διάθεση να μάθει τι σημαίνουν: «Πειράζει που δεν με νοιάζει καθόλου τι θα πει;».

Είναι ορατή μια τάση σε μεγαλύτερες γενιές, ακριβώς επειδή οι πληροφορίες φτάνουν με ραγδαίους ρυθμούς και είναι αδύνατο να τους ακολουθήσεις πάντα, «να κάτσουν με τη νεολαία», ώστε να νιώσουν ότι είναι «μέσα στα πράγματα», ότι δεν τους ξέβρασε η εποχή τους, ότι δεν είναι τόσο μπούμερ όσο τους κατηγορούν. Ο όρος «μπούμερ», δε, που δεν είναι παρά μια χρονολογική κατάταξη, έχει καταλήξει να θεωρείται περίπου βρισιά. Ωστόσο, κάθε προσπάθεια οποιουδήποτε «θείου» θέλει να ακολουθήσει τη νεολαία είναι εξ ορισμού καταδικασμένη. Κάθε γενιά δημιουργεί τους δικούς της κώδικες που οι απέξω, έστω κι αν τους αναγνωρίζουν, δεν είναι εύκολο να τους οικειοποιηθούν, όσο κι αν προσπαθήσουν. Αν τους ακολουθήσουν σε υπερβολικό βαθμό δε, τα αποτελέσματα μπορεί να είναι τραγελαφικά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της φούριας και της έξαψης να ακολουθήσει κανείς τα viral του ίντερνετ που σκάνε από παντού, με όχι πάντα επιτυχημένα αποτελέσματα, είναι το πρόσφατο αστείο με την Ψίμυθο, το φανταστικό νησί που ξεκίνησε από το X. Τα αστεία και τα memes είναι λογικό να διεισδύουν πιο εύκολα σε ετερόκλητα κοινά απ’ ό,τι ένας ξενόγλωσσος ακατανόητος lifestyle όρος που κανείς δεν μπορεί να προσδιορίσει με ακρίβεια τι ακριβώς σημαίνει. Το αστείο με την Ψίμυθο ξεκίνησε ως ένα δηκτικό πείραγμα από τον δημοσιογράφο Κώστα Μανιάτη στο X προς τους φασέους και τα κάθε χρόνο και πιο άγνωστα τρέντι νησιά όπου ανακαλύπτουν πως εκεί είναι η «φάση». 

Αλλά όταν το αστείο για την Ψίμυθο ξέφυγε από το X, αποκτώντας μεγάλες διαστάσεις και ξεπερνώντας ακόμα και τις προθέσεις του εμπνευστή του, άρχισε να χάνει το αρχικό νόημά του μέχρι να διαστρεβλωθεί τελείως. Όπως γίνεται με καθετί viral, μετά ανέλαβαν γνωστά brands να εκμεταλλευτούν την περίσταση. Και τέλος, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης χρησιμοποίησε την Ψίμυθο σε μια αποστροφή ομιλίας του, κριτικάροντας τα πεπραγμένα της κυβέρνησης Μητσοτάκη, θέλοντας προφανώς να δώσει μια πινελιά επικαιρότητας, αλλά με εντελώς άκαιρο τρόπο, αυτόν του «θείου που θέλει να κάτσει με τη νεολαία». 

Υπάρχουν τόσο διαφορετικές ταχύτητες στο σύμπαν των νεολογισμών, των trends και της slang των νέων που αυτήν τη στιγμή κάποια μικρή ομάδα σε κάποιο σημείο του ίντερνετ δημιουργεί τον επόμενο όρο ή το επόμενο trend, ενώ κάποιοι ακόμα γύρω μας προσπαθούν να καταλάβουν τι είναι οι φασέοι. Αρκετές φορές, μιλώντας με συνομηλίκους που δεν χρησιμοποιούν πολύ τα σόσιαλ, έχει χρειαστεί να εξηγήσω πράγματα που θεωρούσα γνωστά, αλλά τελικά δεν ήταν. Πριν από λίγα χρόνια, χρειάστηκε να αναλύσω σε έναν millennial την ατάκα «οk, boomer», ενώ θεωρούσα αυτονόητο πως, λόγω ηλικίας, θα τη γνώριζε. Ομολογώ ότι ένιωσα μια κρυφή χαρά, σαν να είχα μπροστά μου ένα σπάνιο απειλούμενο είδος ή έναν Νεάντερταλ. Κακώς, γιατί δεν είναι όλοι υποχρεωμένοι να συμμετέχουν στην ίδια αγωνιώδη online ροή του timeline τους ή έχουν τουλάχιστον τη σοφία να αδιαφορούν, αν χάσουν και κάτι. Εξάλλου, εν γνώσει της υποφαινόμενης, ακόμα κι αυτό το άρθρο θα είναι ήδη παρωχημένο μέχρι να πεις… ντεμιούρ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΕΞ Η Αρσινόη είχε και στο χωριό της Τίσερτς

Γειτονιές της Ελλάδας / «Άι σαπέρα/ Θα παρ' τα βνα»: Η Αρσινόη έκανε brand την ντοπιολαλιά της Ηπείρου

Κατάγεται από ένα χωριό του Ζαγορίου που έχει πια μόλις τέσσερις μόνιμους κατοίκους και μέσα από το project της «Τίσερτς, είχαμε και στο χωριό μας» συστήνει τον τόπο της και θέλει να κάνει παράσημο τη λέξη «χωριατάκι».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Θα το κάνω για μένα»: Πόσο υαλουρονικό αντέχει το συκώτι και η αισθητική μας;

Υγεία & Σώμα / «Θα κάνω υαλουρονικό στα χείλη, θα το κάνω για μένα»: Μας έχουν καταστρέψει οι Καρντάσιαν;

Πόσο εντάξει είναι να κάνουν οι έφηβοι fillers; Πώς φτάσαμε να κάνουμε botox ακόμα και στο κομμωτήριο; Και τι μπορεί να πάει στραβά με τα ενέσιμα; Μία δερματολόγος και μια ψυχοθεραπεύτρια απαντούν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ