Όνειρα: Ένα δωρεάν, αλλόκοτο πρόγραμμα ψυχαγωγίας

ΕΠΕΞ Όνειρα: Ένα δωρεάν, αλλόκοτο πρόγραμμα ψυχαγωγίας Πετώντας, πέφτοντας, επιπλέοντας, τρέχοντας μακριά από φίδια Facebook Twitter
«Το μόνο πράγμα που είναι πιο βαρετό από το να ακούς τα όνειρα των άλλων είναι το να ακούς τα προβλήματά τους». Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


OTAN ΞΥΠΝΗΣΑ, ΕΚΝΕΥΡΙΣΜΕΝΗ ακόμα, αναρωτήθηκα γιατί ονειρεύτηκα τη Νατάσα, μια γνωστή μου που είχα να δω χρόνια, με την οποία συναντιόμασταν για χρόνια σε πάρτι και μπαρ. Λένε πως ονειρευόμαστε κάθε βράδυ, αλλά θυμόμαστε μόνο τα όνειρα που βλέπουμε λίγο πριν ξυπνήσουμε. Κι όμως κάπως χάρηκα. Είχα να ονειρευτώ μήνες. Μου αρέσουν τα όνειρα περίπου όσο μου αρέσει και ο ύπνος. Τα σκέφτομαι σαν καταφύγιο, κάτι σαν ένα δωρεάν αλλόκοτο πρόγραμμα ψυχαγωγίας. Έρχονται κάπως σαν κύματα, όσο πιο πολύ τα γράφεις ή τα διηγείσαι τόσο πιο πολλά βλέπεις. Και μετά, για λίγο καιρό, δεν βλέπεις ούτε ένα.

Συμβαίνει και κάτι άλλο με τα όνειρα: είναι συναρπαστικά και βαρετά ταυτόχρονα.

Για χρόνια έβλεπα συχνά περίπου το ίδιο όνειρο, πως πετάω πάνω από ένα δάσος με έλατα. Κάποιες φορές εκτοξευόμουν μαγικά στον αέρα, άλλες έβγαζα φτερά. Συχνά ένιωθα πως μπορούσα κατά κάποιον τρόπο να ελέγξω το όνειρο, τον τρόπο που σηκώνονταν τα πόδια μου στον αέρα, την κατεύθυνση. Αυτό ονομάζεται lucid dreaming (συνειδητό ή διαυγές όνειρο). Είχα πλήρη συνείδηση πως ονειρευόμουν, αλλά μπορούσα, με έναν παράξενο τρόπο, να καθοδηγήσω το όνειρό μου.

Υπάρχουν βέβαια και οι εφιάλτες. Ο χειρότερος παιδικός εφιάλτης μου ήταν κάτι σαν όνειρο μέσα στο όνειρο. Πρέπει να ήμουν 5 ή 6 χρονών γιατί ζούσαμε ακόμα στο σπίτι μας στου Παπάγου. Ονειρεύτηκα πως ξυπνάω από ένα όνειρο και τρέχω στο κρεβάτι της μαμάς μου. Σηκώνω την κουβέρτα, μια ακρυλική χοντρή κρεμ και πράσινη, αλλά στη θέση της μαμάς μου βρίσκεται ένας σκελετός.

Σύμφωνα με την έρευνα του Robert Stickgold, του 91χρονου καθηγητή Ψυχιατρικής του Χάρβαρντ που έχει αφιερώσει την καριέρα του στη μελέτη του ύπνου και των ονείρων, ο πιο συχνός εφιάλτης είναι ότι πέφτεις ή επιπλέεις. Πολύ συνηθισμένα όνειρα είναι και αυτά που βλέπεις κάποιο παλιό σπίτι, φίδια ή ότι κάποιος σε κυνηγάει.

Συμβαίνει και κάτι άλλο με τα όνειρα: είναι συναρπαστικά και βαρετά ταυτόχρονα. Ο Τζορτζ Μολ, πατέρας του αγαπημένου μου λογοτεχνικού ήρωα, του Άντριαν Μολ, της αγγλικής σειρας μπεστ σέλερ της Σου Τάουνσεντ, είχε πει τη θρυλική ατάκα: «Το μόνο πράγμα που είναι πιο βαρετό από το να ακούς τα όνειρα των άλλων είναι το να ακούς τα προβλήματά τους».

Νομίζω πως έχει άδικο. Τα όνειρα των άλλων, ειδικά όταν θυμίζουν σειρά με έξι σεζόν και θέλουν να σ’ τα διηγηθούν με κάθε λεπτομέρεια («και μετά περπατήσαμε σε ένα λιβάδι και ξαφνικά είδα ένα σπιτάκι και μέσα ήταν ο θείος μου και με κοιτούσε περίεργα και μετά πέρασε μπροστά μου μια γάτα και βρέθηκα στην πολυκατοικία που μένει η Άννα») είναι απείρως πιο βαρετά από τα προβλήματά τους. Τα δικά μας όμως έχουν πάντα ενδιαφέρον.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ