Όνειρα: Ένα δωρεάν, αλλόκοτο πρόγραμμα ψυχαγωγίας

ΕΠΕΞ Όνειρα: Ένα δωρεάν, αλλόκοτο πρόγραμμα ψυχαγωγίας Πετώντας, πέφτοντας, επιπλέοντας, τρέχοντας μακριά από φίδια Facebook Twitter
«Το μόνο πράγμα που είναι πιο βαρετό από το να ακούς τα όνειρα των άλλων είναι το να ακούς τα προβλήματά τους». Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


OTAN ΞΥΠΝΗΣΑ, ΕΚΝΕΥΡΙΣΜΕΝΗ ακόμα, αναρωτήθηκα γιατί ονειρεύτηκα τη Νατάσα, μια γνωστή μου που είχα να δω χρόνια, με την οποία συναντιόμασταν για χρόνια σε πάρτι και μπαρ. Λένε πως ονειρευόμαστε κάθε βράδυ, αλλά θυμόμαστε μόνο τα όνειρα που βλέπουμε λίγο πριν ξυπνήσουμε. Κι όμως κάπως χάρηκα. Είχα να ονειρευτώ μήνες. Μου αρέσουν τα όνειρα περίπου όσο μου αρέσει και ο ύπνος. Τα σκέφτομαι σαν καταφύγιο, κάτι σαν ένα δωρεάν αλλόκοτο πρόγραμμα ψυχαγωγίας. Έρχονται κάπως σαν κύματα, όσο πιο πολύ τα γράφεις ή τα διηγείσαι τόσο πιο πολλά βλέπεις. Και μετά, για λίγο καιρό, δεν βλέπεις ούτε ένα.

Συμβαίνει και κάτι άλλο με τα όνειρα: είναι συναρπαστικά και βαρετά ταυτόχρονα.

Για χρόνια έβλεπα συχνά περίπου το ίδιο όνειρο, πως πετάω πάνω από ένα δάσος με έλατα. Κάποιες φορές εκτοξευόμουν μαγικά στον αέρα, άλλες έβγαζα φτερά. Συχνά ένιωθα πως μπορούσα κατά κάποιον τρόπο να ελέγξω το όνειρο, τον τρόπο που σηκώνονταν τα πόδια μου στον αέρα, την κατεύθυνση. Αυτό ονομάζεται lucid dreaming (συνειδητό ή διαυγές όνειρο). Είχα πλήρη συνείδηση πως ονειρευόμουν, αλλά μπορούσα, με έναν παράξενο τρόπο, να καθοδηγήσω το όνειρό μου.

Υπάρχουν βέβαια και οι εφιάλτες. Ο χειρότερος παιδικός εφιάλτης μου ήταν κάτι σαν όνειρο μέσα στο όνειρο. Πρέπει να ήμουν 5 ή 6 χρονών γιατί ζούσαμε ακόμα στο σπίτι μας στου Παπάγου. Ονειρεύτηκα πως ξυπνάω από ένα όνειρο και τρέχω στο κρεβάτι της μαμάς μου. Σηκώνω την κουβέρτα, μια ακρυλική χοντρή κρεμ και πράσινη, αλλά στη θέση της μαμάς μου βρίσκεται ένας σκελετός.

Σύμφωνα με την έρευνα του Robert Stickgold, του 91χρονου καθηγητή Ψυχιατρικής του Χάρβαρντ που έχει αφιερώσει την καριέρα του στη μελέτη του ύπνου και των ονείρων, ο πιο συχνός εφιάλτης είναι ότι πέφτεις ή επιπλέεις. Πολύ συνηθισμένα όνειρα είναι και αυτά που βλέπεις κάποιο παλιό σπίτι, φίδια ή ότι κάποιος σε κυνηγάει.

Συμβαίνει και κάτι άλλο με τα όνειρα: είναι συναρπαστικά και βαρετά ταυτόχρονα. Ο Τζορτζ Μολ, πατέρας του αγαπημένου μου λογοτεχνικού ήρωα, του Άντριαν Μολ, της αγγλικής σειρας μπεστ σέλερ της Σου Τάουνσεντ, είχε πει τη θρυλική ατάκα: «Το μόνο πράγμα που είναι πιο βαρετό από το να ακούς τα όνειρα των άλλων είναι το να ακούς τα προβλήματά τους».

Νομίζω πως έχει άδικο. Τα όνειρα των άλλων, ειδικά όταν θυμίζουν σειρά με έξι σεζόν και θέλουν να σ’ τα διηγηθούν με κάθε λεπτομέρεια («και μετά περπατήσαμε σε ένα λιβάδι και ξαφνικά είδα ένα σπιτάκι και μέσα ήταν ο θείος μου και με κοιτούσε περίεργα και μετά πέρασε μπροστά μου μια γάτα και βρέθηκα στην πολυκατοικία που μένει η Άννα») είναι απείρως πιο βαρετά από τα προβλήματά τους. Τα δικά μας όμως έχουν πάντα ενδιαφέρον.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, και ίσως η Αμερική»

Οπτική Γωνία / «Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, ίσως και η Αμερική»

Η καθηγήτρια Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, Νένη Πανουργιά, μιλά για το τεταμένο πολιτικό κλίμα εν όψει των δημοτικών εκλογών, την άνοδο του Ζοράν Μαμντάνι ως φωνής των «από τα κάτω» και τη σύγκρουση μεταξύ μιας νέας γενιάς ακτιβιστών και των παλιών κέντρων εξουσίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ θα της λύσει το γκομενικό;

Οπτική Γωνία / Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ είναι η λύση σε όλα; Ακόμη και στον έρωτα;

Η Gen Z μεγαλώνει σε έναν κόσμο γεμάτο πληροφορίες, αλλά με λιγότερη πραγματική επαφή. Πόσο μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει; Και τι σημαίνει τελικά υγιής σεξουαλικότητα σήμερα; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Μικροπλαστικά / Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Είναι μικρά όσο ένας κόκκος ρυζιού και κάθε χρόνο παράγονται εκατομμύρια τόνοι. Ποιες είναι οι εξελίξεις για τη μείωση της μικροπλαστικής ρύπανσης; Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Πώς φτάνουν από το εργοστάσιο στο στομάχι μας;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ