ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Όνειρα: Ένα δωρεάν, αλλόκοτο πρόγραμμα ψυχαγωγίας

ΕΠΕΞ Όνειρα: Ένα δωρεάν, αλλόκοτο πρόγραμμα ψυχαγωγίας Πετώντας, πέφτοντας, επιπλέοντας, τρέχοντας μακριά από φίδια Facebook Twitter
«Το μόνο πράγμα που είναι πιο βαρετό από το να ακούς τα όνειρα των άλλων είναι το να ακούς τα προβλήματά τους». Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


OTAN ΞΥΠΝΗΣΑ, ΕΚΝΕΥΡΙΣΜΕΝΗ ακόμα, αναρωτήθηκα γιατί ονειρεύτηκα τη Νατάσα, μια γνωστή μου που είχα να δω χρόνια, με την οποία συναντιόμασταν για χρόνια σε πάρτι και μπαρ. Λένε πως ονειρευόμαστε κάθε βράδυ, αλλά θυμόμαστε μόνο τα όνειρα που βλέπουμε λίγο πριν ξυπνήσουμε. Κι όμως κάπως χάρηκα. Είχα να ονειρευτώ μήνες. Μου αρέσουν τα όνειρα περίπου όσο μου αρέσει και ο ύπνος. Τα σκέφτομαι σαν καταφύγιο, κάτι σαν ένα δωρεάν αλλόκοτο πρόγραμμα ψυχαγωγίας. Έρχονται κάπως σαν κύματα, όσο πιο πολύ τα γράφεις ή τα διηγείσαι τόσο πιο πολλά βλέπεις. Και μετά, για λίγο καιρό, δεν βλέπεις ούτε ένα.

Συμβαίνει και κάτι άλλο με τα όνειρα: είναι συναρπαστικά και βαρετά ταυτόχρονα.

Για χρόνια έβλεπα συχνά περίπου το ίδιο όνειρο, πως πετάω πάνω από ένα δάσος με έλατα. Κάποιες φορές εκτοξευόμουν μαγικά στον αέρα, άλλες έβγαζα φτερά. Συχνά ένιωθα πως μπορούσα κατά κάποιον τρόπο να ελέγξω το όνειρο, τον τρόπο που σηκώνονταν τα πόδια μου στον αέρα, την κατεύθυνση. Αυτό ονομάζεται lucid dreaming (συνειδητό ή διαυγές όνειρο). Είχα πλήρη συνείδηση πως ονειρευόμουν, αλλά μπορούσα, με έναν παράξενο τρόπο, να καθοδηγήσω το όνειρό μου.

Υπάρχουν βέβαια και οι εφιάλτες. Ο χειρότερος παιδικός εφιάλτης μου ήταν κάτι σαν όνειρο μέσα στο όνειρο. Πρέπει να ήμουν 5 ή 6 χρονών γιατί ζούσαμε ακόμα στο σπίτι μας στου Παπάγου. Ονειρεύτηκα πως ξυπνάω από ένα όνειρο και τρέχω στο κρεβάτι της μαμάς μου. Σηκώνω την κουβέρτα, μια ακρυλική χοντρή κρεμ και πράσινη, αλλά στη θέση της μαμάς μου βρίσκεται ένας σκελετός.

Σύμφωνα με την έρευνα του Robert Stickgold, του 91χρονου καθηγητή Ψυχιατρικής του Χάρβαρντ που έχει αφιερώσει την καριέρα του στη μελέτη του ύπνου και των ονείρων, ο πιο συχνός εφιάλτης είναι ότι πέφτεις ή επιπλέεις. Πολύ συνηθισμένα όνειρα είναι και αυτά που βλέπεις κάποιο παλιό σπίτι, φίδια ή ότι κάποιος σε κυνηγάει.

Συμβαίνει και κάτι άλλο με τα όνειρα: είναι συναρπαστικά και βαρετά ταυτόχρονα. Ο Τζορτζ Μολ, πατέρας του αγαπημένου μου λογοτεχνικού ήρωα, του Άντριαν Μολ, της αγγλικής σειρας μπεστ σέλερ της Σου Τάουνσεντ, είχε πει τη θρυλική ατάκα: «Το μόνο πράγμα που είναι πιο βαρετό από το να ακούς τα όνειρα των άλλων είναι το να ακούς τα προβλήματά τους».

Νομίζω πως έχει άδικο. Τα όνειρα των άλλων, ειδικά όταν θυμίζουν σειρά με έξι σεζόν και θέλουν να σ’ τα διηγηθούν με κάθε λεπτομέρεια («και μετά περπατήσαμε σε ένα λιβάδι και ξαφνικά είδα ένα σπιτάκι και μέσα ήταν ο θείος μου και με κοιτούσε περίεργα και μετά πέρασε μπροστά μου μια γάτα και βρέθηκα στην πολυκατοικία που μένει η Άννα») είναι απείρως πιο βαρετά από τα προβλήματά τους. Τα δικά μας όμως έχουν πάντα ενδιαφέρον.

Οπτική Γωνία
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ