Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα που θα γκρεμιστεί και τα αντιπλημμυρικά έργα

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Από τότε που κατασκευάστηκε η πεντάτοξη πέτρινη γέφυρα ο Ιλισός εκβάλλει στον Φαληρικό Όρμο.
0

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΚΕ ΤΟΝ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΑΙΩΝΑ και οι μηχανικοί που διαφωνούν λένε ότι μπορεί να υπάρξει ταυτόχρονα αντιπλημμυρική προστασία και διατήρησή της. Υποστηρίζουν ότι πρόκειται για μια ιστορική κατασκευή, από τις λίγες εναπομείνασες που συνδέονται με την ιστορία του νερού της πόλης.

Μέχρι να συμβεί η φονική πλημμύρα στη Μάνδρα και η θεομηνία που έπληξε τον Βόλο και τον θεσσαλικό κάμπο, τα αντιπλημμυρικά έργα βρίσκονταν κυριολεκτικά και μεταφορικά στο περιθώριο. Επειδή ακριβώς δεν ήταν έργα βιτρίνας, καθώς όταν ολοκληρώνεται ένα αντιπλημμυρικό έργο δεν κόβονται κορδέλες, ούτε γίνονται εγκαίνια, δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν πολιτικά και ψηφοθηρικά από τους εκάστοτε υπουργούς και τους αιρετούς της αυτοδιοίκησης.

Αντιπλημμυρικά: Από το περιθώριο στην πρώτη γραμμή

Τα πράγματα όμως έχουν αλλάξει. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα και οι πρόνοιες ανθεκτικότητας που πρέπει να ληφθούν στις υποδομές λόγω κλιματικής κρίσης έφεραν τα αντιπλημμυρικά έργα στην πρώτη γραμμή. 

Παράλληλα, όμως, έφεραν στη δημόσια συζήτηση και τις στρεβλώσεις των αντιπλημμυρικών έργων, τα υπογειοποιημένα ρέματα, με τον Ιλισό και τον Κηφισό να αποτελούν τα δύο ακραία παραδείγματα, και τον χώρο που έκλεψε διαχρονικά η πολιτεία από το νερό, στενεύοντας τα ποτάμια και δίνοντας χώρο σε επεκτάσεις οικισμών με τις ευλογίες της διοίκησης, που εξυπηρέτησε μικροσυμφέροντα και νομιμοποίησε τη δόμηση πάνω σε μπαζωμένα ρέματα και ποτάμια.

Οι εργασίες που περιλαμβάνονται στο έργο αφορούν την εκβάθυνση της κοίτης του Ιλισού από φερτά υλικά και διάφορα άλλα εμπόδια που μειώνουν τη ροή των υδάτων, αλλά και τις παρεμβάσεις σε τρεις γέφυρες. 

Σήμερα, τα ακραία καιρικά φαινόμενα που αποδίδονται στην επελαύνουσα κλιματική κρίση βάζουν τα αντιπλημμυρικά έργα ψηλά στην ατζέντα των πολιτικών προτεραιοτήτων, τουλάχιστον σε επίπεδο προγραμματισμού και εξαγγελιών. Στη λογική αυτή κινείται και ο Νίκος Χαρδαλιάς, περιφερειάρχης Αττικής, που έχει δηλώσει ότι «η αντιπλημμυρική θωράκιση του Λεκανοπεδίου αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για την Περιφέρεια Αττικής». Μίλησε για «ένα ολιστικό σχέδιο που περιλαμβάνει έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,2 δισ.» και έχει πει ότι θα παλέψει ώστε τα 54 από αυτά έργα, ύψους 454 εκατ. ευρώ, να ολοκληρωθούν κατά τη διάρκεια της θητείας του στην Περιφέρεια.

Ένα έργο που υλοποιείται με καθυστέρηση

Πριν από δύο μέρες ο Ν. Χαρδαλιάς ανακοίνωσε την έναρξη αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων στον Ιλισό. Το έργο ύψους 12,8 εκατ. ευρώ προβλέπει εργασίες διευθέτησης και καθαρισμού σε ένα συγκεκριμένο τμήμα του Ιλισού, το οποίο δεν αποτελεί φυσική κοίτη του ποταμού, και δεν αφορά γενικές παρεμβάσεις στο υπογειοποιημένο ποτάμι.

Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια τεχνητή κοίτη, ένα τεχνητό κανάλι εκτροπής των νερών του Ιλισού. Κατασκευάστηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, γύρω στο 1905, για να εκτονωθεί ο Κηφισός, ο οποίος μέχρι τότε ήταν αποδέκτης των νερών του Ιλισού.

 Η αφετηρία του τεχνητού καναλιού μήκους τριών χιλιομέτρων προσδιορίζεται στο ύψος της συμβολής της οδού Ευαγγελιστρίας με την Παναγή Τσαλδάρη (Χαμοστέρνας) στην Καλλιθέα και το τέλος του βρίσκεται στον Φαληρικό Όρμο, στο ύψος της λεωφόρου Ποσειδώνος.

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Πριν από δύο μέρες ο Ν. Χαρδαλιάς ανακοίνωσε την έναρξη αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων στον Ιλισό. Φωτ.: Eurokinissi

Σε εκείνο το σημείο κατασκευάστηκε η πεντάτοξη πέτρινη γέφυρα. Έκτοτε, ο Ιλισός εκβάλλει στον Φαληρικό Όρμο, ενώ η νέα αυτή κοίτη των τριών περίπου χιλιομέτρων αποτελεί το φυσικό σύνορο μεταξύ Καλλιθέας και Μοσχάτου. 

Σ' αυτά τα σημεία εντοπίζονται και οι αντιπλημμυρικές εργασίες που θα γίνουν. Στην πραγματικότητα, αυτό το έργο, που δημοπρατήθηκε το 2023, έρχεται να διορθώσει παλιές αμαρτίες, οι οποίες αποκαλύφθηκαν το 2018, τότε που παρακολουθήσαμε όλοι σε ζωντανή μετάδοση την καθίζηση του οδοστρώματος σε υπαίθριο χώρο στάθμευσης, η οποία δημιούργησε έναν κρατήρα που κατάπιε τρία αυτοκίνητα, ενώ από τύχη δεν χάθηκαν ανθρώπινες ζωές. Αυτό συνέβη γιατί και αυτό το τεχνητό κανάλι των τριών χιλιομέτρων του Ιλισού καλύφθηκε σε μήκος ενός χιλιομέτρου τη δεκαετία του 1980 για τα έργα κατασκευής ενός σταθμού του Ηλεκτρικού. Εκεί δημιουργήθηκαν επίσης χώροι στάθμευσης, άθλησης και περιπάτου. Στο σημείο της καθίζησης είχε χωροθετηθεί και λειτουργούσε υπαίθριος χώρος στάθμευσης.

Η πέτρινη γέφυρα και τα έργα διευθέτησης

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Από την Περιφέρεια ισχυρίζονται ότι δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Κι αυτό γιατί, όπως μας είπαν, η γέφυρα βρίσκεται στο σημείο εκβολής και «στραγγαλίζει» την παροχετευτική ικανότητα του Ιλισού. Φωτ.: Eurokinissi

Οι εργασίες που περιλαμβάνονται στο έργο αφορούν την εκβάθυνση της κοίτης του Ιλισού από φερτά υλικά και διάφορα άλλα εμπόδια που μειώνουν τη ροή των υδάτων, αλλά και τις παρεμβάσεις σε τρεις γέφυρες, στις οποίες συγκαταλέγεται όμως και η πέτρινη της οδού Ποσειδώνος, η οποία «θα κατεδαφιστεί και θα αντικατασταθεί από μια νέα γέφυρα αστικού περιπάτου, εξασφαλίζοντας καλύτερη απορροή και αναβάθμιση του περιβάλλοντος χώρου», όπως ανακοινώθηκε. 

Από την Περιφέρεια ισχυρίζονται ότι δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Κι αυτό γιατί, όπως μας είπαν, η γέφυρα βρίσκεται στο σημείο εκβολής και «στραγγαλίζει» την παροχετευτική ικανότητα του Ιλισού. Μας ανέφεραν ακόμη ότι η γέφυρα δεν είναι χαρακτηρισμένη ως «νεώτερο μνημείο», κάτι βέβαια που αποτελεί το βασικό άλλοθι και για ένα σωρό αξιόλογα κτίρια της Αθήνας που κατεδαφίζονται το ένα μετά το άλλο.

Ρωτήσαμε για τη γέφυρα του Ιλισού τον Δημήτρη Θεοδοσόπουλο, μηχανικό και επικεφαλής της «Γεωμυθικής», μιας ομάδας έρευνας, μελέτης και εξερεύνησης που έχει κάνει αυτοψίες σε κλειστά και ανοιχτά ρέματα της Αττικής και γνωρίζει καλά και τη γέφυρα και τον Ιλισό. 

Στο άκουσμα της είδησης που του μεταφέραμε, ότι η γέφυρα αυτή θα κατεδαφιστεί, έμεινε άναυδος, όπως και άλλοι μηχανικοί και αρχιτέκτονες που τη γνωρίζουν. «Ελάχιστες είναι οι αξιόλογες κατασκευές του 19ου αιώνα που έχουν διατηρηθεί και σώζονται μέχρι σήμερα. Ειδικά, δε, αυτές που σχετίζονται με τα ποτάμια της πόλης. Η συγκεκριμένη γέφυρα είναι μοναδική στο είδος της ως προς το μέγεθος, γιατί είναι πεντάτοξη. Είναι επίσης πέτρινη και έχει χτιστεί με την τεχνοτροπία του 19ου αιώνα. Πρόκειται δηλαδή για μια πολύ αξιόλογη ιστορική κατασκευή, με αναφορά στο νερό της πόλης, και είναι κρίμα να χαθεί στο όνομα της αντιπλημμυρικής προστασίας. Πιστεύω ότι είναι εφικτό να σωθεί αυτό το ιστορικό έργο και ταυτόχρονα να υπάρξει επάρκεια στην αντιπλημμυρική προστασία», λέει.

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος έχει κάνει πολλές αυτοψίες στον υπόγειο Ιλισό.

Ο Δ. Θεοδοσόπουλος ισχυρίζεται ότι τα έργα που θα γίνουν είναι στη σωστή κατεύθυνση. «Πολλές φορές έχουμε επισημάνει, και ως σύλλογος Ροή, ότι το νερό θέλει χώρο, κι αυτόν τον χώρο, για να επανέλθει σε ένα ρέμα, τον παίρνουμε είτε από αριστερά είτε από δεξιά, είτε σκάπτοντας πιο βαθιά την κοίτη. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, επειδή αυτή η κοίτη είναι ούτως ή άλλως τεχνητή, δεν μας πειράζει να πάει πιο χαμηλά. Να εκβαθυνθεί, δηλαδή. Κι αυτό γιατί δεν πρόκειται να χαλάσουμε βράχια, ούτε φυσική κοίτη. Δεν χάνεται κάτι φυσικό. Θα αλλάξει πρακτικά ένα τεχνητό στοιχείο της πόλης». Για τη γέφυρα λέει ότι «είναι ένα τοπόσημο. Και είναι κρίμα αυτό το τοπόσημο, που είναι ένα ιστορικό στοιχείο το οποίο σχετίζεται με το νερό, το οποίο κι αυτό εξαφανίζεται σιγά σιγά, να χαθεί από το τοπίο της πόλης».

Κατά την άποψη του Δ. Θεοδοσόπουλου, όπως και άλλων μηχανικών με τους οποίους μίλησε η LiFO, θα πρέπει να γίνει μελέτη «για το αν μπορεί να εκβαθυνθεί αυτή η κοίτη. Να δούμε πόσο κάτω μπορούμε να πάμε, για να περνάει το νερό και να μη χαθεί η γέφυρα. Να μελετηθεί. Όχι εξαρχής να πάμε να την γκρεμίσουμε. Να μείνει και κάτι πέτρινο σ' αυτή την πόλη, τα έχουμε κάνει όλα μπετόν αρμέ». Ο ίδιος, λοιπόν, επιμένει ότι «πρέπει να συζητηθεί τεχνικά πώς μπορούμε να σώσουμε αυτήν τη σπάνια ιστορική γέφυρα. Πόσες πεντάτοξες πέτρινες γέφυρες σώζονται στην Αθήνα; Καμία, είναι η μοναδική. Ο Κηφισός δεν έχει τέτοια γέφυρα».

Ανοιχτά τα προβλήματα του Ιλισού

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Τα έργα που γίνονται στο συγκεκριμένο τμήμα του Ιλισού είναι αναγκαία και ζητούμενα εδώ και καιρό. Ωστόσο, η προσέγγιση της μελέτης με την οποία κατεδαφίζεται η πέτρινη γέφυρα φαίνεται ότι δείχνει μια αδιαφορία για τη μνήμη της πόλης. Φωτ.: Eurokinissi

Ο Δ. Θεοδοσόπουλος υποστηρίζει ότι η «ουσιαστική επέμβαση στον Ιλισό θα πρέπει να γίνει στο υπόγειο κομμάτι. Τα προβληματικά κομμάτια των ρεμάτων από τα οποία πλημμυρίζει η πόλη είναι τα υπόγεια και όχι τα ανοιχτά». Ο ίδιος έχει κάνει πολλές αυτοψίες στον υπόγειο Ιλισό. «Εμείς μπαίνουμε στο κομμάτι της Καλλιθέας, του Καλλιμάρμαρου και του Ζωγράφου. Δεν υπάρχουν μπάζα στον υπόγειο Ιλισό. Το ζήτημα εδώ είναι η στατική επάρκεια. Υπάρχει πρόβλημα στην κοιτόστρωση. Έχουν σπάσει τα μπετά και έχουν δημιουργηθεί λίμνες. Τα πλευρικά τοιχία, εκεί που έχουν δημιουργηθεί αυτές οι λίμνες, είναι στον αέρα, ενώ στο ταβάνι έχουν εμφανιστεί τα σκουριασμένα σίδερα του οπλισμού», λέει.  

Τα έργα που γίνονται στο συγκεκριμένο τμήμα του Ιλισού είναι αναγκαία και ζητούμενα εδώ και καιρό. Ωστόσο, η προσέγγιση της μελέτης με την οποία κατεδαφίζεται η πέτρινη γέφυρα φαίνεται ότι δείχνει μια αδιαφορία για τη μνήμη της πόλης.  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Radio Lifo / Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Γιατί πλημμυρίζουν οι δρόμοι με την πρώτη νεροποντή; Και πώς αυτό συνδέεται με τον φυσικό χώρο που έχουμε κλέψει από τα ρέματα και τα ποτάμια της πόλης; Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός που έχει εξερευνήσει και μελετήσει διεξοδικά το ιστορικό δίκτυο των ρεμάτων της Αττικής, συζητά με την Ντίνα Καράτζιου τα πώς και τα γιατί.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Delivery

Οπτική Γωνία / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ