Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα που θα γκρεμιστεί και τα αντιπλημμυρικά έργα

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Από τότε που κατασκευάστηκε η πεντάτοξη πέτρινη γέφυρα ο Ιλισός εκβάλλει στον Φαληρικό Όρμο.
0

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΚΕ ΤΟΝ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΑΙΩΝΑ και οι μηχανικοί που διαφωνούν λένε ότι μπορεί να υπάρξει ταυτόχρονα αντιπλημμυρική προστασία και διατήρησή της. Υποστηρίζουν ότι πρόκειται για μια ιστορική κατασκευή, από τις λίγες εναπομείνασες που συνδέονται με την ιστορία του νερού της πόλης.

Μέχρι να συμβεί η φονική πλημμύρα στη Μάνδρα και η θεομηνία που έπληξε τον Βόλο και τον θεσσαλικό κάμπο, τα αντιπλημμυρικά έργα βρίσκονταν κυριολεκτικά και μεταφορικά στο περιθώριο. Επειδή ακριβώς δεν ήταν έργα βιτρίνας, καθώς όταν ολοκληρώνεται ένα αντιπλημμυρικό έργο δεν κόβονται κορδέλες, ούτε γίνονται εγκαίνια, δεν μπορούσαν να αξιοποιηθούν πολιτικά και ψηφοθηρικά από τους εκάστοτε υπουργούς και τους αιρετούς της αυτοδιοίκησης.

Αντιπλημμυρικά: Από το περιθώριο στην πρώτη γραμμή

Τα πράγματα όμως έχουν αλλάξει. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα και οι πρόνοιες ανθεκτικότητας που πρέπει να ληφθούν στις υποδομές λόγω κλιματικής κρίσης έφεραν τα αντιπλημμυρικά έργα στην πρώτη γραμμή. 

Παράλληλα, όμως, έφεραν στη δημόσια συζήτηση και τις στρεβλώσεις των αντιπλημμυρικών έργων, τα υπογειοποιημένα ρέματα, με τον Ιλισό και τον Κηφισό να αποτελούν τα δύο ακραία παραδείγματα, και τον χώρο που έκλεψε διαχρονικά η πολιτεία από το νερό, στενεύοντας τα ποτάμια και δίνοντας χώρο σε επεκτάσεις οικισμών με τις ευλογίες της διοίκησης, που εξυπηρέτησε μικροσυμφέροντα και νομιμοποίησε τη δόμηση πάνω σε μπαζωμένα ρέματα και ποτάμια.

Οι εργασίες που περιλαμβάνονται στο έργο αφορούν την εκβάθυνση της κοίτης του Ιλισού από φερτά υλικά και διάφορα άλλα εμπόδια που μειώνουν τη ροή των υδάτων, αλλά και τις παρεμβάσεις σε τρεις γέφυρες. 

Σήμερα, τα ακραία καιρικά φαινόμενα που αποδίδονται στην επελαύνουσα κλιματική κρίση βάζουν τα αντιπλημμυρικά έργα ψηλά στην ατζέντα των πολιτικών προτεραιοτήτων, τουλάχιστον σε επίπεδο προγραμματισμού και εξαγγελιών. Στη λογική αυτή κινείται και ο Νίκος Χαρδαλιάς, περιφερειάρχης Αττικής, που έχει δηλώσει ότι «η αντιπλημμυρική θωράκιση του Λεκανοπεδίου αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για την Περιφέρεια Αττικής». Μίλησε για «ένα ολιστικό σχέδιο που περιλαμβάνει έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,2 δισ.» και έχει πει ότι θα παλέψει ώστε τα 54 από αυτά έργα, ύψους 454 εκατ. ευρώ, να ολοκληρωθούν κατά τη διάρκεια της θητείας του στην Περιφέρεια.

Ένα έργο που υλοποιείται με καθυστέρηση

Πριν από δύο μέρες ο Ν. Χαρδαλιάς ανακοίνωσε την έναρξη αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων στον Ιλισό. Το έργο ύψους 12,8 εκατ. ευρώ προβλέπει εργασίες διευθέτησης και καθαρισμού σε ένα συγκεκριμένο τμήμα του Ιλισού, το οποίο δεν αποτελεί φυσική κοίτη του ποταμού, και δεν αφορά γενικές παρεμβάσεις στο υπογειοποιημένο ποτάμι.

Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια τεχνητή κοίτη, ένα τεχνητό κανάλι εκτροπής των νερών του Ιλισού. Κατασκευάστηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, γύρω στο 1905, για να εκτονωθεί ο Κηφισός, ο οποίος μέχρι τότε ήταν αποδέκτης των νερών του Ιλισού.

 Η αφετηρία του τεχνητού καναλιού μήκους τριών χιλιομέτρων προσδιορίζεται στο ύψος της συμβολής της οδού Ευαγγελιστρίας με την Παναγή Τσαλδάρη (Χαμοστέρνας) στην Καλλιθέα και το τέλος του βρίσκεται στον Φαληρικό Όρμο, στο ύψος της λεωφόρου Ποσειδώνος.

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Πριν από δύο μέρες ο Ν. Χαρδαλιάς ανακοίνωσε την έναρξη αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων στον Ιλισό. Φωτ.: Eurokinissi

Σε εκείνο το σημείο κατασκευάστηκε η πεντάτοξη πέτρινη γέφυρα. Έκτοτε, ο Ιλισός εκβάλλει στον Φαληρικό Όρμο, ενώ η νέα αυτή κοίτη των τριών περίπου χιλιομέτρων αποτελεί το φυσικό σύνορο μεταξύ Καλλιθέας και Μοσχάτου. 

Σ' αυτά τα σημεία εντοπίζονται και οι αντιπλημμυρικές εργασίες που θα γίνουν. Στην πραγματικότητα, αυτό το έργο, που δημοπρατήθηκε το 2023, έρχεται να διορθώσει παλιές αμαρτίες, οι οποίες αποκαλύφθηκαν το 2018, τότε που παρακολουθήσαμε όλοι σε ζωντανή μετάδοση την καθίζηση του οδοστρώματος σε υπαίθριο χώρο στάθμευσης, η οποία δημιούργησε έναν κρατήρα που κατάπιε τρία αυτοκίνητα, ενώ από τύχη δεν χάθηκαν ανθρώπινες ζωές. Αυτό συνέβη γιατί και αυτό το τεχνητό κανάλι των τριών χιλιομέτρων του Ιλισού καλύφθηκε σε μήκος ενός χιλιομέτρου τη δεκαετία του 1980 για τα έργα κατασκευής ενός σταθμού του Ηλεκτρικού. Εκεί δημιουργήθηκαν επίσης χώροι στάθμευσης, άθλησης και περιπάτου. Στο σημείο της καθίζησης είχε χωροθετηθεί και λειτουργούσε υπαίθριος χώρος στάθμευσης.

Η πέτρινη γέφυρα και τα έργα διευθέτησης

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Από την Περιφέρεια ισχυρίζονται ότι δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Κι αυτό γιατί, όπως μας είπαν, η γέφυρα βρίσκεται στο σημείο εκβολής και «στραγγαλίζει» την παροχετευτική ικανότητα του Ιλισού. Φωτ.: Eurokinissi

Οι εργασίες που περιλαμβάνονται στο έργο αφορούν την εκβάθυνση της κοίτης του Ιλισού από φερτά υλικά και διάφορα άλλα εμπόδια που μειώνουν τη ροή των υδάτων, αλλά και τις παρεμβάσεις σε τρεις γέφυρες, στις οποίες συγκαταλέγεται όμως και η πέτρινη της οδού Ποσειδώνος, η οποία «θα κατεδαφιστεί και θα αντικατασταθεί από μια νέα γέφυρα αστικού περιπάτου, εξασφαλίζοντας καλύτερη απορροή και αναβάθμιση του περιβάλλοντος χώρου», όπως ανακοινώθηκε. 

Από την Περιφέρεια ισχυρίζονται ότι δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Κι αυτό γιατί, όπως μας είπαν, η γέφυρα βρίσκεται στο σημείο εκβολής και «στραγγαλίζει» την παροχετευτική ικανότητα του Ιλισού. Μας ανέφεραν ακόμη ότι η γέφυρα δεν είναι χαρακτηρισμένη ως «νεώτερο μνημείο», κάτι βέβαια που αποτελεί το βασικό άλλοθι και για ένα σωρό αξιόλογα κτίρια της Αθήνας που κατεδαφίζονται το ένα μετά το άλλο.

Ρωτήσαμε για τη γέφυρα του Ιλισού τον Δημήτρη Θεοδοσόπουλο, μηχανικό και επικεφαλής της «Γεωμυθικής», μιας ομάδας έρευνας, μελέτης και εξερεύνησης που έχει κάνει αυτοψίες σε κλειστά και ανοιχτά ρέματα της Αττικής και γνωρίζει καλά και τη γέφυρα και τον Ιλισό. 

Στο άκουσμα της είδησης που του μεταφέραμε, ότι η γέφυρα αυτή θα κατεδαφιστεί, έμεινε άναυδος, όπως και άλλοι μηχανικοί και αρχιτέκτονες που τη γνωρίζουν. «Ελάχιστες είναι οι αξιόλογες κατασκευές του 19ου αιώνα που έχουν διατηρηθεί και σώζονται μέχρι σήμερα. Ειδικά, δε, αυτές που σχετίζονται με τα ποτάμια της πόλης. Η συγκεκριμένη γέφυρα είναι μοναδική στο είδος της ως προς το μέγεθος, γιατί είναι πεντάτοξη. Είναι επίσης πέτρινη και έχει χτιστεί με την τεχνοτροπία του 19ου αιώνα. Πρόκειται δηλαδή για μια πολύ αξιόλογη ιστορική κατασκευή, με αναφορά στο νερό της πόλης, και είναι κρίμα να χαθεί στο όνομα της αντιπλημμυρικής προστασίας. Πιστεύω ότι είναι εφικτό να σωθεί αυτό το ιστορικό έργο και ταυτόχρονα να υπάρξει επάρκεια στην αντιπλημμυρική προστασία», λέει.

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος έχει κάνει πολλές αυτοψίες στον υπόγειο Ιλισό.

Ο Δ. Θεοδοσόπουλος ισχυρίζεται ότι τα έργα που θα γίνουν είναι στη σωστή κατεύθυνση. «Πολλές φορές έχουμε επισημάνει, και ως σύλλογος Ροή, ότι το νερό θέλει χώρο, κι αυτόν τον χώρο, για να επανέλθει σε ένα ρέμα, τον παίρνουμε είτε από αριστερά είτε από δεξιά, είτε σκάπτοντας πιο βαθιά την κοίτη. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, επειδή αυτή η κοίτη είναι ούτως ή άλλως τεχνητή, δεν μας πειράζει να πάει πιο χαμηλά. Να εκβαθυνθεί, δηλαδή. Κι αυτό γιατί δεν πρόκειται να χαλάσουμε βράχια, ούτε φυσική κοίτη. Δεν χάνεται κάτι φυσικό. Θα αλλάξει πρακτικά ένα τεχνητό στοιχείο της πόλης». Για τη γέφυρα λέει ότι «είναι ένα τοπόσημο. Και είναι κρίμα αυτό το τοπόσημο, που είναι ένα ιστορικό στοιχείο το οποίο σχετίζεται με το νερό, το οποίο κι αυτό εξαφανίζεται σιγά σιγά, να χαθεί από το τοπίο της πόλης».

Κατά την άποψη του Δ. Θεοδοσόπουλου, όπως και άλλων μηχανικών με τους οποίους μίλησε η LiFO, θα πρέπει να γίνει μελέτη «για το αν μπορεί να εκβαθυνθεί αυτή η κοίτη. Να δούμε πόσο κάτω μπορούμε να πάμε, για να περνάει το νερό και να μη χαθεί η γέφυρα. Να μελετηθεί. Όχι εξαρχής να πάμε να την γκρεμίσουμε. Να μείνει και κάτι πέτρινο σ' αυτή την πόλη, τα έχουμε κάνει όλα μπετόν αρμέ». Ο ίδιος, λοιπόν, επιμένει ότι «πρέπει να συζητηθεί τεχνικά πώς μπορούμε να σώσουμε αυτήν τη σπάνια ιστορική γέφυρα. Πόσες πεντάτοξες πέτρινες γέφυρες σώζονται στην Αθήνα; Καμία, είναι η μοναδική. Ο Κηφισός δεν έχει τέτοια γέφυρα».

Ανοιχτά τα προβλήματα του Ιλισού

Ο Ιλισός, η πέτρινη γέφυρα και τα αντιπλημμυρικά έργα Facebook Twitter
Τα έργα που γίνονται στο συγκεκριμένο τμήμα του Ιλισού είναι αναγκαία και ζητούμενα εδώ και καιρό. Ωστόσο, η προσέγγιση της μελέτης με την οποία κατεδαφίζεται η πέτρινη γέφυρα φαίνεται ότι δείχνει μια αδιαφορία για τη μνήμη της πόλης. Φωτ.: Eurokinissi

Ο Δ. Θεοδοσόπουλος υποστηρίζει ότι η «ουσιαστική επέμβαση στον Ιλισό θα πρέπει να γίνει στο υπόγειο κομμάτι. Τα προβληματικά κομμάτια των ρεμάτων από τα οποία πλημμυρίζει η πόλη είναι τα υπόγεια και όχι τα ανοιχτά». Ο ίδιος έχει κάνει πολλές αυτοψίες στον υπόγειο Ιλισό. «Εμείς μπαίνουμε στο κομμάτι της Καλλιθέας, του Καλλιμάρμαρου και του Ζωγράφου. Δεν υπάρχουν μπάζα στον υπόγειο Ιλισό. Το ζήτημα εδώ είναι η στατική επάρκεια. Υπάρχει πρόβλημα στην κοιτόστρωση. Έχουν σπάσει τα μπετά και έχουν δημιουργηθεί λίμνες. Τα πλευρικά τοιχία, εκεί που έχουν δημιουργηθεί αυτές οι λίμνες, είναι στον αέρα, ενώ στο ταβάνι έχουν εμφανιστεί τα σκουριασμένα σίδερα του οπλισμού», λέει.  

Τα έργα που γίνονται στο συγκεκριμένο τμήμα του Ιλισού είναι αναγκαία και ζητούμενα εδώ και καιρό. Ωστόσο, η προσέγγιση της μελέτης με την οποία κατεδαφίζεται η πέτρινη γέφυρα φαίνεται ότι δείχνει μια αδιαφορία για τη μνήμη της πόλης.  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Radio Lifo / Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Γιατί πλημμυρίζουν οι δρόμοι με την πρώτη νεροποντή; Και πώς αυτό συνδέεται με τον φυσικό χώρο που έχουμε κλέψει από τα ρέματα και τα ποτάμια της πόλης; Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός που έχει εξερευνήσει και μελετήσει διεξοδικά το ιστορικό δίκτυο των ρεμάτων της Αττικής, συζητά με την Ντίνα Καράτζιου τα πώς και τα γιατί.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ