Ο βιασμός στον Κολωνό και ο φόβος της φεμινίστριας μάνας

Ο βιασμός στον Κολωνό και ο φόβος της φεμινίστριας μάνας Facebook Twitter
Χρειάζεται χώρος για τον γονέα να εκφραστεί και να αντιμετωπιστεί με κατανόηση και στοργή. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


ΔΙΑΒΑΖΩ ΤΑ ΛΕΠΤΟΜΕΡΗ ΡΕΠΟΡΤΑΖ για τον βιασμό της ανήλικης στον Κολωνό από τον πατέρα του αγοριού της. Και μπαίνω στη θέση κάθε γονέα που επιθυμεί να μεγαλώσει το παιδί του με ελευθερία, υπευθυνότητα, ισότητα και έχει φρικάρει με τους κινδύνους που αντιμετωπίζει. 

Έχοντας γνωρίσει ένα σωρό μητέρες που επιθυμούν να μεγαλώσουν τις κόρες τους χωρίς να τους εμφυσήσουν φόβο, που κρατάνε το στόμα τους κλειστό όταν ακούνε για μια προοπτική διακοπών που κρίνουν επικίνδυνη –«θα κοιμόμαστε στην ίδια σκηνή όλοι μαζί, μαμά!»–, που γενικά κάνουν ό,τι περνάει απ’ το χέρι τους για να κρατήσουν τον φόβο τους για τον εαυτό τους, έχω να πω ότι, προσωπικά, αναγνωρίζω πως το έργο τους είναι πολύ, πολύ δύσκολο. 

Ο υποψιασμένος γονέας που επιθυμεί να μεγαλώσει την κόρη του με ελευθερία και ισότητα αναπόφευκτα έρχεται αντιμέτωπος με πατριαρχικά επιβεβλημένα μηνύματα.

Πρόχειρα μπορώ να θυμηθώ πολλούς προβληματισμούς γονέων, μαμάδων και μπαμπάδων, που έχω ακούσει τα τελευταία χρόνια. Ενδεικτικά: 

• «H κόρη μου δεν θέλει να φοράει σουτιέν, να της το επιβάλω για να την προστατεύσω ή να την αφήσω να κυκλοφορεί χωρίς, διδάσκοντάς της έμπρακτα την αυτοδιάθεση;»

• «H κόρη μου θέλει να πάει διακοπές με την κολλητή της, αλλά δεν ξέρω καλά τους γονείς, να την αφήσω ή να μην την αφήσω, αφού υπάρχει έφηβος αδελφός στο σπίτι;»

• «Στο εξοχικό μας υπάρχει η δυνατότητα φιλοξενίας πολλών οικογενειών, αν η κόρη μου κοιμηθεί με τα ξαδέλφια της. Εγώ όμως ξέρω καλά πόσο συνηθισμένη είναι η σεξουαλική παρενόχληση σε αυτές τις ηλικίες. Είμαι υπερβολική ή είναι βάσιμος ο φόβος και να βρω άλλη λύση;»

• «Θέλω η κόρη μου να μην ντρέπεται για το σώμα της και να μην το σεξουαλικοποιεί, αλλά σήμερα στη λαϊκή την κοιτούσαν σαν κρέας. Να της πω να καλυφθεί, να τους κάνω φασαρία, ή να της εξηγήσω πώς έχουν τα πράγματα και να της υποσχεθώ ότι θα τη στηρίζω στις επιλογές της;»

Aν αυτά μπορεί να φαίνονται «υπερβολικά», φανταστείτε το «να αφήσω την έφηβη κόρη μου να πάει στο σπίτι του αγοριού της ή όχι, γιατί μου ’χει κακοφανεί ο πατέρας του παιδιού;». Φανταστείτε το «η μικρή θέλει kick boxing, αλλά αγχώνομαι που έχει άντρα προπονητή». Ή το «τα αγόρια στο σχολείο της μικρής έχουν αγριέψει, φοβάμαι ότι θα την παρενοχλήσουν».

Ο υποψιασμένος γονέας που επιθυμεί να μεγαλώσει την κόρη του με ελευθερία και ισότητα αναπόφευκτα έρχεται αντιμέτωπος με μηνύματα επιβεβλημένα από τη μακραίωνη πατριαρχία. Απ’ τη μία έχεις ένα «τόσα γίνονται», απ’ την άλλη την επιθυμία το παιδί σου να μεγαλώσει καλύτερα από σένα και να είναι έτοιμο να διεκδικήσει και να σταθεί ως αυτόνομη προσωπικότητα. Το δίλημμα αυτό αντιμετωπίζει ο γονέας, που χρειάζεται να ισορροπήσει μεταξύ βάσιμου φόβου και της γνώσης ότι η λύση δεν είναι ο περιορισμός των νεαρών κοριτσιών.

Ταυτόχρονα, έχουμε και τεράστιο θέμα με την έκφραση τέτοιων σκέψεων. Η μητέρα που θα τις εκφράσει είναι φοβική, υπερβολική και είναι πιθανό να ακούσει «σου συνέβη κάτι όταν ήσουν μικρή;». Δεν ξέρω γιατί προσποιούμαστε ότι ο μόνος τρόπος να βγάλουμε ένα λογικό συμπέρασμα είναι το τραύμα. Αρκούν οι ειδήσεις. Αρκεί το νοιάξιμο και η επιθυμία το μικρό που αγαπάς να μην πάθει κακό. Μεγαλώνοντας κατάλαβα πόσος φόβος για την κατηγορία της «υστερικής» υπήρχε πίσω από «παράλογα όχι» που συζητούσαμε στο σχολείο. Το «γιατί έτσι» είναι πολύ πιο αποδεκτό οικογενειακώς από την έκφραση ενός φόβου που θεωρείται αβάσιμος. 

Λέμε συνέχεια για την κουλτούρα της σιωπής. Ότι το θύμα πρέπει να μιλήσει. Όμως η σιωπή δεν είναι μόνο κάτι που συμβαίνει μετά. Η σιωπή είναι κάτι που συμβαίνει πολλά στάδια πριν το έγκλημα. Είναι όταν το ζευγάρι μεταξύ του «δεν θέλει να το αρθρώσει». Είναι όταν προτιμάς να σκεφτείς «αυτά συμβαίνουν αλλού, είναι καλή οικογένεια, είμαι υπερβολική» ή να έρθεις σε ρήξη με το παιδί σου για «αναίτια απαγόρευση».

Είναι όταν δεν υπάρχει τρόπος οι γονείς ενός κοριτσιού να συζητήσουν σαν οικογένεια με το παιδί τους τις ανησυχίες τους. Αν συζητήσεις, ρισκάρεις η κόρη σου να θεωρήσει ότι οφείλει να φοβάται. Αν απαγορεύσεις, πάλι η κόρη σου βαρύνεται με το όχι αλλά «τουλάχιστον είναι ασφαλής».

Χρειάζεται χώρος για τον γονέα να εκφραστεί και να αντιμετωπιστεί με κατανόηση και στοργή. Χρειάζεται να μη νιώθει ότι ο φόβος είναι παράνοια. Χρειάζεται να ξέρει ότι το άγχος είναι κοινό. Μια πιο απενοχοποιημένη αντιμετώπιση αυτού του γονεϊκού άγχους πιθανότατα να βοηθούσε στη διαχείρισή του με λιγότερη επιβάρυνση των κοριτσιών. 

Έχω στο νου μου κάτι φιγούρες κωμικές με ύφος διανοούμενου να εξηγούν σε γονείς που εκφράζουν προβληματισμούς ότι «τα πράγματα είναι απλά». Τα πράγματα δεν είναι απλά. Καθόλου. Τα πράγματα είναι σαφώς πολύ σύνθετα, ιδίως για μητέρες που ξέρουν τι μπορεί να τραβήξει η κόρη τους και πατέρες που, κόντρα στα διδάγματά που έχουν λάβει, αντιμετωπίζουν την κόρη τους ως αυτόνομο άνθρωπο.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM