Ο αστρικός ταξιδιώτης Β.Π.

Ο αστρικός ταξιδιώτης Β.Π Facebook Twitter
Αν ο Παπαθανασίου έμενε εδώ, δεν θα είχε άλλη διέξοδο από το να γίνει μια καλτ ροκ περσόνα ή, έστω, ένας μουσικός για θεατρικές παραστάσεις και αξιοπρεπείς τηλεοπτικές παραγωγές.
0

ΉΤΑΝ ΜΙΑ ΓΕΝΙΑ νέων που ονειρεύτηκαν τα αστρικά ταξίδια γιατί η δεκαετία του ’60 τους θάμπωσε με τις δυνατότητες φυγής και πειραματισμού που τους πρόσφερε. Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου αλλά και πολλοί άλλοι, ο Κλάους Σούλτσε και οι Tangerine Dream, ο Βrian Eno, ο Μike Oldfield, ο Ζαν Μισέλ Ζαρ.

Δεν τους απορρόφησε η γήινη ροκ ενέργεια, ούτε καν οι πιο απαιτητικές και πολύπλοκες εκδοχές της στη δεκαετία του ’70. Πήγαν προς την ηλεκτρονική αφαίρεση, προς μια ηχητική των κοσμικών κυμάτων. Οι δικές τους Ινδίες, το δικό τους Κατμαντού ήταν το ανώτερο διάστημα. 

Ο Παπαθανασίου θα γινόταν Vangelis ακολουθώντας αυτόν τον δρόμο: ένας Έλληνας που παίρνει αποστάσεις από την Ελλάδα για να συναντήσει τη χώρα του και τις μυθολογίες της σε ένα άλλο επίπεδο.

Ο Vangelis ανήκει σε εκείνη τη συλλογική ορμή προς το άνοιγμα καινούργιων δυνατοτήτων που χαρακτήρισε τους baby boomers. Όσο και αν συζητούμε εδώ και χρόνια τα πλεονεκτήματα που έφεραν η μεταπολεμική καπιταλιστική ανάπτυξη και η εξάπλωση του ποπ εμπορεύματος, παραμένει αξιοθαύμαστη η δημιουργικότητα αυτών των πολυμήχανων παιδιών.

Δεν ήταν οι «συνθήκες» που γέννησαν αυτόματα τους μουσικούς χάρτες και την πνευματικότητα που χαρακτήριζε τις ψυχεδελικές και ηλεκτρονικές συνθέσεις. Συγκεκριμένα πρόσωπα και ατομικές ιστορίες έδεσαν με τα συλλογικά όνειρα, με τη δυναμική πολιτιστικής ανόδου και δικαίωσης μιας γενιάς πιο μορφωμένης και πιο ανοιχτής στον κόσμο από τους προηγούμενους.

Ο Παπαθανασίου θα γινόταν Vangelis ακολουθώντας αυτόν τον δρόμο: ένας Έλληνας που παίρνει αποστάσεις από την Ελλάδα για να συναντήσει τη χώρα του και τις μυθολογίες της σε ένα άλλο επίπεδο. Πώς θα μπορούσε να σταθεί ένα τέτοιο εξωτικό μουσικό ίχνος μέσα στην τεχνολογική και πολιτική στενότητα της Ελλάδας των χρόνων της δικτατορίας και της πρώιμης Μεταπολίτευσης;

Αν ο Παπαθανασίου έμενε εδώ, δεν θα είχε άλλη διέξοδο από το να γίνει μια καλτ ροκ περσόνα ή, έστω, ένας μουσικός για θεατρικές παραστάσεις και αξιοπρεπείς τηλεοπτικές παραγωγές. Στη χειρότερη εκδοχή, θα αποδεχόταν την πορεία προς το λεγόμενο έντεχνο, ντύνοντάς το εξωτερικά με τα πλήκτρα των synths.

Μην ξεχνάμε, όμως, πως η ελληνική προσδοκία ήταν και συνεχίζει να είναι κυρίως στιχουργική. Η καθαρή μουσική δεν ενδιαφέρει όσο η συνοδεία του τραγουδιού και τα λόγια. Μια μουσική δίχως λόγια, μια μουσική «διαστημικά» απογειωμένη και οργανική δεν θα είχε ποτέ την αγάπη των Ελλήνων. Και ο Βαγγέλης Παπαθανασίου θα έπρεπε να προδώσει τη δική του αίσθηση και να δανειστεί σχήματα που δεν του ταίριαζαν για να επιπλεύσει σε μια χώρα τραγουδιστών.





 





 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
σιούτη

Οπτική Γωνία / ΟΠΕΚΕΠΕ, μεταναστευτικό και Τέμπη ζορίζουν ξανά την κυβέρνηση

Το σκάνδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων και η πιθανή επιστροφή προσφύγων από τη Γερμανία στην Ελλάδα έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Κοκέτα / Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Ένας σιωπηλός ιός, μια πανδημία για την οποία δεν μιλά κανείς: μανάδες, κρύψτε τα παιδιά σας από τη μάχη του creative direction. Η Δανάη Ιωάννου σε μια επιτόπια έρευνα για το επάγγελμα που σαρώνει γύρω μας τους ανθρώπους σαν κρυφή πανδημία.
ΔΑΝΑΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Οπτική Γωνία / Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Χώρες που υποδέχτηκαν σχετικά φιλικά μετανάστες είχαν οφέλη σε οικονομικό επίπεδο. Μια από αυτές είναι η Ισπανία, που τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε θετικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν τους τρόπους ένταξής τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γαϊδούρια : Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;/ Ιπποειδή: Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;

Ρεπορτάζ / Γαϊδούρια: Ζώα εργασίας ή θύματα κακοποίησης;

Είναι τα ιπποειδή στην Ελλάδα εργάτες χωρίς δικαιώματα; Ποιες είναι οι συνθήκες διαβίωσής τους, ποια μέριμνα υπάρχει για τη φροντίδα τους και γιατί η νομοθετική προστασία τους βρίσκεται σε μια γκρίζα ζώνη; Μιλούν στη LiFO εκπρόσωποι φιλοζωικών οργανώσεων και τοπικοί φορείς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ