Μια «πόρτα» που έχει σημασία για όλο το θέατρο

Μια …πόρτα που έχει σημασία για όλο το θέατρο Facebook Twitter
Η Σάσα Σταμάτη το έκανε γιατί πιστεύει ότι έχει τη δύναμη να το κάνει, ότι τη φοβούνται, έτσι σκέφτομαι, αλλά αυτή είναι η δική μου εκτίμηση. Eικονογράφηση: bianka/LiFO
0

ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ η Σάσα Σταμάτη πήγε στο θέατρο Ακροπόλ να παρακολουθήσει την παράσταση «Ο κουρέας της Σεβίλλης» με το πρωταγωνιστικό δίδυμο των Βασίλη Χαραλαμπόπουλου και Φάνη Μουρατίδη.

Η θεατρική έξοδος δεν είχε την έκβαση που προφανώς επιθυμούσε, αφού, όπως γράφει η Ν. Χατζηαντωνίου στην Εφημερίδα των Συντακτών, μία από τις ταξιθέτριες την πλησίασε και της ζήτησε διακριτικά να αποχωρήσει γιατί διαφορετικά δεν θα ξεκινούσε η παράσταση. «Ο κ. Χαραλαμπόπουλος μου είπε να σας πω ότι αν δεν φύγετε, ο ίδιος δεν θα παίξει απόψε» της είπε.

Η κυρία Σταμάτη αποχώρησε από τις πρώτες σειρές όπου καθόταν και η παράσταση ξεκίνησε κανονικά.

Φυσικά αποχώρησε ήσυχα γιατί ο καθένας ξέρει «πόσο τον παίρνει» να υψώσει τη φωνή και να κάνει ασχήμιες και η Σάσα Σταμάτη είχε ήδη πολύ πρόσφατα διαπράξει μια ανεπανάληπτη πράξη στο θέατρο, ένα θέατρο μέσα στο θέατρο, όπως θα έλεγαν οι θεωρητικοί.

Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος έπραξε αθόρυβα, δίνοντας ένα παράδειγμα και στους συναδέλφους του να μη φοβούνται κανέναν. Να μπορούν να ορίσουν τη δουλειά τους και τον τρόπο με τον οποίο την ασκούν.

Έχουμε δει ουκ ολίγες φορές υπουργούς, για παράδειγμα, να κάθονται στην πρώτη σειρά και να ακούνε να τους σατιρίζουν με πολύ σκληρό τρόπο και δεν σάλεψε, όπως λένε, φύλλο. Ακόμα και στην Επίδαυρο. 

Η Σάσα Σταμάτη «δεν άντεξε» τη σάτιρα και «μπούκαρε στη σκηνή» συνοδευόμενη από δυο φίλους της –βουβά πρόσωπα– στην ιλαροτραγική σκηνή που είδαμε ξανά και ξανά σε βίντεο στην παράσταση του Χριστόφορου Ζαραλίκου, που με κάθε τρόπο προσπαθούσε να ηρεμήσει τα πνεύματα.

Όχι μόνο διέκοψε την παράσταση αλλά του έστησε και λαϊκό δικαστήριο «γιατί σατιρίζει εκείνον και όχι τον άλλο».

Πώς το έκανε αυτό; Με το θάρρος της γνώμης της και το θράσος της «ιδιότητάς» της. Ποια είναι αυτή η ιδιότητα; Δεν ξέρω ακριβώς. Δεν είναι πάντως η δημοσιογραφική ιδιότητα γιατί κανένας δημοσιογράφος δεν θα μπορούσε να διανοηθεί να κάνει πολιτιστικό ρεπορτάζ και να τολμά να μπουκάρει πάνω στη σκηνή. Εκτός αν έπαιρνε η σκηνή φωτιά και ήθελε να σώσει κάποιον.

Η Σάσα Σταμάτη το έκανε γιατί πιστεύει ότι έχει τη δύναμη να το κάνει, ότι τη φοβούνται, έτσι σκέφτομαι, αλλά αυτή είναι η δική μου εκτίμηση. Ήταν ίσως μια αυθόρμητη πράξη αφοσίωσης, που όπως όλες αυτού του είδους και με αυτό τον τρόπο έχουν τα αντίθετα αποτελέσματα. Ακόμα και αν δεν φαίνονται αμέσως.

Έδρασε και ως «αστυνομία θεάτρου», με μια δήλωσή της, ότι η παράσταση ήταν «κιτς και κακοστημένη». Που σημαίνει ότι η Σάσα Σταμάτη, κρίνοντάς την ως τέτοια, μπορούσε να την διακόψει.

Η ΕΣΗΕΑ αντέδρασε αμέσως, εξετάζοντας αυτεπάγγελτα την εμπλοκή της στο γεγονός, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού, Γιάννης Αποστολόπουλος.

Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος έπραξε αθόρυβα, δίνοντας ένα παράδειγμα και στους συναδέλφους του να μη φοβούνται κανέναν. Να μπορούν να ορίσουν τη δουλειά τους και τον τρόπο με τον οποίο την ασκούν. Και να μπορούν, χωρίς τον φόβο μην «κοπούν», μη χάσουν το ψωμί τους, να αντιδρούν, να διαλέγουν και εκείνοι το κοινό τους, όπως το ίδιο το κοινό τούς έχει διαλέξει και τους τιμά.

Για κάθε άνθρωπο που δουλεύει σκληρά, ειδικά σήμερα, στο θέατρο, η πράξη αυτή είναι αυτονόητη. Ο σεβασμός έρχεται και από τις δυο πλευρές, από τη σκηνή και την πλατεία, και συναντιούνται. Η πράξη του Χαραλαμπόπουλου είναι ένα παράδειγμα ότι όλα δεν είναι αχούρι. Ότι το θέατρο είναι εξίσου σημαντικό με κάθε χώρο στον οποίο μπαίνεις ασκεπής ή δεν καπνίζεις. Και ότι όσοι συναντιούνται εκεί δεν ανέχονται αυτές τις συμπεριφορές – το έπραξε άλλωστε και το κοινό στην παράσταση του Ζαραλίκου.

Γιατί σε ένα σοβαρό εστιατόριο, μπροστά στα μάτια όλων, κανένας δεν θα μπορούσε να ανάψει ένα πούρο χωρίς να αποβληθεί αυτομάτως από την αίθουσα. 

Με τον ίδιο τρόπο ήρθε η στιγμή που οι άνθρωποι του θεάτρου θα ξεχωρίσουν την ήρα από το στάρι, για να επιλέξουν και αυτοί εμάς. Για να προχωρήσουμε επιτέλους πιο πέρα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Πήραν τη θάλασσα στα χέρια τους, πριν να είναι πολύ αργά και την χάσουν. Το «Αμοργόραμα» δεν είναι απλώς μια ιδέα, αλλά στοίχημα ζωής – και πρότυπο για την αλιεία όλης της χώρας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Ρεπορτάζ / Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Είκοσι τρένα που εκτελούν δρομολόγια στην μπλε και την κόκκινη γραμμή δεν έχουν κλιματισμό, ενώ το air condition στους παλιούς συρμούς της πράσινης γραμμής θυμίζει λοταρία: ποτέ δεν ξέρεις αν θα πετύχεις δροσιά ή ζέστη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Dr. Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι ένα μέλλον όπου τη ζωή των παιδιών μας δεν θα την ορίζει το γεγονός ότι υποφέρουν αλλά ότι ευημερούν»

Οπτική Γωνία / Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι έναν ουρανό χωρίς πυραύλους και drones»

Η διευθύντρια του Κέντρου Μελετών Παλαιστινιακής Γης και καθηγήτρια στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο της Βηρυτού μιλά στη LiFO για την αποτυχία του διεθνούς δικαίου και το «sumud» ως καθημερινή εξέγερση απέναντι στην εξόντωση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Ρεπορτάζ / Ποιοι θα πληρώσουν τις απάτες του ΟΠΕΚΕΠΕ

Η κυβέρνηση ομολόγησε την αποτυχία της στην αντιμετώπιση του πελατειακού κράτους, οι κανονικοί αγρότες όμως, που δεν συμμετείχαν στις απάτες, είναι αυτοί που κυρίως θα πληρώσουν το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ