Μια «πόρτα» που έχει σημασία για όλο το θέατρο

Μια …πόρτα που έχει σημασία για όλο το θέατρο Facebook Twitter
Η Σάσα Σταμάτη το έκανε γιατί πιστεύει ότι έχει τη δύναμη να το κάνει, ότι τη φοβούνται, έτσι σκέφτομαι, αλλά αυτή είναι η δική μου εκτίμηση. Eικονογράφηση: bianka/LiFO
0

ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ η Σάσα Σταμάτη πήγε στο θέατρο Ακροπόλ να παρακολουθήσει την παράσταση «Ο κουρέας της Σεβίλλης» με το πρωταγωνιστικό δίδυμο των Βασίλη Χαραλαμπόπουλου και Φάνη Μουρατίδη.

Η θεατρική έξοδος δεν είχε την έκβαση που προφανώς επιθυμούσε, αφού, όπως γράφει η Ν. Χατζηαντωνίου στην Εφημερίδα των Συντακτών, μία από τις ταξιθέτριες την πλησίασε και της ζήτησε διακριτικά να αποχωρήσει γιατί διαφορετικά δεν θα ξεκινούσε η παράσταση. «Ο κ. Χαραλαμπόπουλος μου είπε να σας πω ότι αν δεν φύγετε, ο ίδιος δεν θα παίξει απόψε» της είπε.

Η κυρία Σταμάτη αποχώρησε από τις πρώτες σειρές όπου καθόταν και η παράσταση ξεκίνησε κανονικά.

Φυσικά αποχώρησε ήσυχα γιατί ο καθένας ξέρει «πόσο τον παίρνει» να υψώσει τη φωνή και να κάνει ασχήμιες και η Σάσα Σταμάτη είχε ήδη πολύ πρόσφατα διαπράξει μια ανεπανάληπτη πράξη στο θέατρο, ένα θέατρο μέσα στο θέατρο, όπως θα έλεγαν οι θεωρητικοί.

Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος έπραξε αθόρυβα, δίνοντας ένα παράδειγμα και στους συναδέλφους του να μη φοβούνται κανέναν. Να μπορούν να ορίσουν τη δουλειά τους και τον τρόπο με τον οποίο την ασκούν.

Έχουμε δει ουκ ολίγες φορές υπουργούς, για παράδειγμα, να κάθονται στην πρώτη σειρά και να ακούνε να τους σατιρίζουν με πολύ σκληρό τρόπο και δεν σάλεψε, όπως λένε, φύλλο. Ακόμα και στην Επίδαυρο. 

Η Σάσα Σταμάτη «δεν άντεξε» τη σάτιρα και «μπούκαρε στη σκηνή» συνοδευόμενη από δυο φίλους της –βουβά πρόσωπα– στην ιλαροτραγική σκηνή που είδαμε ξανά και ξανά σε βίντεο στην παράσταση του Χριστόφορου Ζαραλίκου, που με κάθε τρόπο προσπαθούσε να ηρεμήσει τα πνεύματα.

Όχι μόνο διέκοψε την παράσταση αλλά του έστησε και λαϊκό δικαστήριο «γιατί σατιρίζει εκείνον και όχι τον άλλο».

Πώς το έκανε αυτό; Με το θάρρος της γνώμης της και το θράσος της «ιδιότητάς» της. Ποια είναι αυτή η ιδιότητα; Δεν ξέρω ακριβώς. Δεν είναι πάντως η δημοσιογραφική ιδιότητα γιατί κανένας δημοσιογράφος δεν θα μπορούσε να διανοηθεί να κάνει πολιτιστικό ρεπορτάζ και να τολμά να μπουκάρει πάνω στη σκηνή. Εκτός αν έπαιρνε η σκηνή φωτιά και ήθελε να σώσει κάποιον.

Η Σάσα Σταμάτη το έκανε γιατί πιστεύει ότι έχει τη δύναμη να το κάνει, ότι τη φοβούνται, έτσι σκέφτομαι, αλλά αυτή είναι η δική μου εκτίμηση. Ήταν ίσως μια αυθόρμητη πράξη αφοσίωσης, που όπως όλες αυτού του είδους και με αυτό τον τρόπο έχουν τα αντίθετα αποτελέσματα. Ακόμα και αν δεν φαίνονται αμέσως.

Έδρασε και ως «αστυνομία θεάτρου», με μια δήλωσή της, ότι η παράσταση ήταν «κιτς και κακοστημένη». Που σημαίνει ότι η Σάσα Σταμάτη, κρίνοντάς την ως τέτοια, μπορούσε να την διακόψει.

Η ΕΣΗΕΑ αντέδρασε αμέσως, εξετάζοντας αυτεπάγγελτα την εμπλοκή της στο γεγονός, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού, Γιάννης Αποστολόπουλος.

Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος έπραξε αθόρυβα, δίνοντας ένα παράδειγμα και στους συναδέλφους του να μη φοβούνται κανέναν. Να μπορούν να ορίσουν τη δουλειά τους και τον τρόπο με τον οποίο την ασκούν. Και να μπορούν, χωρίς τον φόβο μην «κοπούν», μη χάσουν το ψωμί τους, να αντιδρούν, να διαλέγουν και εκείνοι το κοινό τους, όπως το ίδιο το κοινό τούς έχει διαλέξει και τους τιμά.

Για κάθε άνθρωπο που δουλεύει σκληρά, ειδικά σήμερα, στο θέατρο, η πράξη αυτή είναι αυτονόητη. Ο σεβασμός έρχεται και από τις δυο πλευρές, από τη σκηνή και την πλατεία, και συναντιούνται. Η πράξη του Χαραλαμπόπουλου είναι ένα παράδειγμα ότι όλα δεν είναι αχούρι. Ότι το θέατρο είναι εξίσου σημαντικό με κάθε χώρο στον οποίο μπαίνεις ασκεπής ή δεν καπνίζεις. Και ότι όσοι συναντιούνται εκεί δεν ανέχονται αυτές τις συμπεριφορές – το έπραξε άλλωστε και το κοινό στην παράσταση του Ζαραλίκου.

Γιατί σε ένα σοβαρό εστιατόριο, μπροστά στα μάτια όλων, κανένας δεν θα μπορούσε να ανάψει ένα πούρο χωρίς να αποβληθεί αυτομάτως από την αίθουσα. 

Με τον ίδιο τρόπο ήρθε η στιγμή που οι άνθρωποι του θεάτρου θα ξεχωρίσουν την ήρα από το στάρι, για να επιλέξουν και αυτοί εμάς. Για να προχωρήσουμε επιτέλους πιο πέρα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Οπτική Γωνία / Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Η κυβέρνηση επιχειρεί να κεφαλαιοποιήσει στο εσωτερικό τις πρόσφατες συμφωνίες με τις ΗΠΑ και να κλείσει ανοιχτά μέτωπα, ενώ στην αντιπολίτευση μεγαλώνει ο ανταγωνισμός με τους νέους παίκτες που έρχονται από το παρελθόν. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πυρόπληκτος Έβρος, πράσινα σχέδια: H αιολική πίεση στα καμένα / Τα πράσινα σχέδια στον πυρόπληκτο Έβρο

Ρεπορτάζ / Γιατί καθυστερούν τα πράσινα σχέδια στον πυρόπληκτο Έβρο;

Η πρόσφατη απόρριψη αιτήσεων για εγκατάσταση αιολικών σταθμών στις καμένες εκτάσεις του Έβρου από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης ανέδειξε την ανάγκη για σαφές θεσμικό πλαίσιο στη χωροθέτησή τους· η πολιτεία το υποσχέθηκε, αλλά, όπως καταγγέλλεται, δεν το έχει κάνει ακόμη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η πολιτική σαπουνόπερα του Αλέξη Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Η πολιτική σαπουνόπερα του Αλέξη Τσίπρα

Τις τελευταίες μέρες παρακολουθούμε να ξεδιπλώνεται σχεδόν σαν διαφημιστική καμπάνια, με καθημερινά επεισόδια, το λεγόμενο rebranding του πρώην πρωθυπουργού, που επιστρέφει με το βιβλίο «Ιθάκη», κάτι σαν απόπειρα σκηνοθεσίας του παρελθόντος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι σημαίνουν οι συμφωνίες για την ενέργεια με τις ΗΠΑ και πόσο συμφέρουν την Ελλάδα 

Οπτική Γωνία / Explainer: Οι συμφωνίες για την ενέργεια με τις ΗΠΑ και πόσο συμφέρουν την Ελλάδα 

Η Ελλάδα αποκτά βασικό ρόλο στην υλοποίηση του αμερικανικού σχεδίου για την αντικατάσταση του ρωσικού αερίου με αμερικανικό LNG στην Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Μαμντάνι είναι ο αντίπαλος που θέλει ο Τραμπ

Οπτική Γωνία / Ο Μαμντάνι είναι ο αντίπαλος που θέλει ο Τραμπ

Ο Ζοχράν Μαμντάνι θα ορκιστεί στο δημαρχείο της Νέας Υόρκης την 1η Ιανουαρίου. Οι κάτοικοι των πέντε μεγάλων διαμερισμάτων θα τον παρακολουθούν. Το ίδιο κι ένας πρώην Νεοϋορκέζος, περίπου 200 μίλια νοτιότερα.
THE LIFO TEAM
Λειψυδρία: ο οδικός χάρτης για την υδατική ασφάλεια της Αττικής

Ρεπορτάζ / Το νερό τελειώνει. Πώς θα αντιμετωπίσει τη λειψυδρία η Αττική;

Υπό την πίεση της σταδιακής μείωσης των υδατικών αποθεμάτων, η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι η υδροδότηση της Αττικής τις επόμενες δεκαετίες θα διασφαλιστεί με τεχνικά έργα και θεσμικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα του συστήματος.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΜΑΜΝΤΑΝΙ

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς στη LiFO: «Ο Μαμντάνι στέλνει μήνυμα ελπίδας έναντι του αυταρχισμού του Τραμπ»

Μια άμεση ανάλυση της νίκης του νέου δημάρχου της Νέας Υόρκης και ένα σχόλιο από τον διακεκριμένο καθηγητή Οικονομικών του Πανεπιστημίου Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, και ίσως η Αμερική»

Οπτική Γωνία / «Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, ίσως και η Αμερική»

Η καθηγήτρια Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, Νένη Πανουργιά, μιλά για το τεταμένο πολιτικό κλίμα εν όψει των δημοτικών εκλογών, την άνοδο του Ζοχράν Μαμντάνι ως φωνής των «από τα κάτω» και τη σύγκρουση μεταξύ μιας νέας γενιάς ακτιβιστών και των παλιών κέντρων εξουσίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ θα της λύσει το γκομενικό;

Οπτική Γωνία / Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ είναι η λύση σε όλα; Ακόμη και στον έρωτα;

Η Gen Z μεγαλώνει σε έναν κόσμο γεμάτο πληροφορίες, αλλά με λιγότερη πραγματική επαφή. Πόσο μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει; Και τι σημαίνει τελικά υγιής σεξουαλικότητα σήμερα; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ