MasterChef και λοιπά realities: Το πρόβλημα με το (ελληνικό) format

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΣΤΕΡΣΕΦ Facebook Twitter
Με μια ματιά στα social media και στα σχετικά hashtags είναι προφανές ότι ο κόσμος έχει στο μυαλό του αυτούς που ξεχώρισαν για τους σωστούς λόγους.
0

Αγγλία, δύο χρόνια πίσω, τελικός (βρετανικού) MasterChef: 3 γυναίκες – η νεαρή αστυνομικός Ντίλια, η καθηγήτρια Τζίλι και η ανώτερη τραπεζική υπάλληλος, Ειρήνη Τζώρτζογλου μπαίνουν στην κουζίνα.

Έχουν προηγηθεί 7 εβδομάδες τρελής διαδρομής και εξέλιξης στις κουζίνες του συγκεκριμένου format του μαγειρικού διαγωνισμού που «τρέχουν» σβέλτα και με χάρη οι Τζον Τορόντ και Γκρεγκ Γουάλας.

Και δάκρυα και στεναγμοί πάνω από αποδομημένες πανακότες και «κομμένες» μπισκ και πανηγυρισμοί και χοροί για τέλειες τάρτες που βγήκαν από τον φούρνο άθιχτες και αυστηρές κριτικές για το πόσο ο πουρές πατάτας δεν πάει με το πορτοκάλι.

Ας ανοίξουμε λίγο την εικόνα και ας κρατήσουμε τα δεδομένα, πριν φτάσουμε στα δικά μας: 1) 3 γυναίκες στον τελικό, 2) καθαρός διαγωνισμός, κοινώς μόνο μαγειρική, 3) συναίσθημα, αλλά όχι δράμα, 4) σχόλια των παικτών επικεντρωμένα στα δικά τους πιάτα –όχι του διπλανού– και στην προσπάθειά τους να ξεχωρίσουν, 5) σπουδαίο κάστινγκ για την επιλογή χαρακτήρων, 6) διάρκεια κύκλου, 7 εβδομάδες.

Όσοι ακόμη παρακολουθούν ελληνική τηλεόραση έχουν ανάγκη από ωραίους χαρακτήρες, αληθινές φιγούρες καλοσύνης που ζουν ανάμεσά μας και τις θυμόμαστε, επειδή μας άνοιξαν την πόρτα την ώρα που αγωνιζόμασταν να ισορροπήσουμε ανάμεσα σε σακούλες από ψώνια και συμπράγκαλα της δουλειάς μας, μας μίλησαν με ευγένεια, μας είπαν μια παρήγορη κουβέντα την ώρα που η μέρα μας βυθιζόταν στα προβλήματα και τις τοξικές συμπεριφορές.

Το ζητούμενο εδώ είναι η φωτεινή πλευρά και η μαγειρική. Ωραίοι άνθρωποι, κουλ συμπεριφορές, ευγενής άμιλλα, ψυχραιμία, σπουδαία πιάτα, τρομερές μονομαχίες, γρήγορο, σχεδόν κινηματογραφικό μοντάζ, το BBC 1 κάνει θαύματα με φαινομενικά απλά υλικά.

Μας θυμίζει κάτι; Ίσως το πρώτο-πρώτο ελληνικό MasterChef, τότε που τα νερά ήταν ακόμη καθαρά και το πραγματικό ζητούμενο ήταν αυτό που θα έβγαινε από την κατσαρόλα.

Τι βλέπουμε φέτος (και όλα τα προηγούμενα χρόνια με κλιμάκωση) στην Ελλάδα; Κλίκες. Κουτσομπολιό. «Αγκωνιές» και σύρσιμο προς την έξοδο των ικανότερων. Απίστευτα στενάχωρες καταστάσεις. Ύβρεις. Μισογυνικά σχόλια. Δράμα για το τίποτα. Άντρες παίκτες στην τελική τριάδα, άντρες κριτές, άντρες προσκεκλημένους σεφ (με καναδυό εξαιρέσεις πέρσι και φέτος), αντρική υπόθεση εν γένει το γύρισμα της κουτάλας.

Ναι, είναι άλλο το format, σύμφωνοι. Ναι, το παιχνίδι παίζεται αλλιώς, έχει γίνει αντιληπτό. Αλλά, ναι, κι οι τηλεθεατές πλέον βαρέθηκαν και δεν τρώνε ό,τι σερβίρει το κατάστημα. Για παράδειγμα, ασχέτως του ποιος θα «το σηκώσει» φέτος, με μια ματιά στα social media και στα σχετικά hashtags είναι προφανές ότι ο κόσμος έχει στο μυαλό του αυτούς που ξεχώρισαν για τους σωστούς λόγους.

Παύλος, Μαργαρίτα, Τζιοβάνι, ακόμη και ο αποχωρήσας Τζαμαλής, τρεντάρουν κάθε βράδυ στο Twitter τόσο για τις μαγειρικές τους ικανότητες, όσο και για τη στάση τους μέσα στο παιχνίδι.

Πώς και οι αιωνίως άυπνοι διευθυντές προγράμματος δεν αντιλαμβάνονται τη στροφή; Όσοι ακόμη παρακολουθούν ελληνική τηλεόραση έχουν ανάγκη από ωραίους χαρακτήρες, αληθινές φιγούρες καλοσύνης που ζουν ανάμεσά μας και τις θυμόμαστε, επειδή μας άνοιξαν την πόρτα την ώρα που αγωνιζόμασταν να ισορροπήσουμε ανάμεσα σε σακούλες από ψώνια και συμπράγκαλα της δουλειάς μας, μας μίλησαν με ευγένεια, μας είπαν μια παρήγορη κουβέντα την ώρα που η μέρα μας βυθιζόταν στα προβλήματα και τις τοξικές συμπεριφορές.

Πώς και δεν έχουν εντοπίσει ακόμη αυτό τον (καθόλου) καινούριο θησαυρό; Επίσης, τι αξία έχουν πια τα «σπίτια» των απανταχού ριάλιτι, αν δεν μιλάμε για το concept του Big Brother; Γιατί να μαντρώνεις 10-20 ετερόκλητους χαρακτήρες στο ίδιο σπίτι; Ποια ανάγκη εξυπηρετείται τώρα πια, που τα έχουμε δει και τα έχουμε ακούσει όλα; Το επιχείρημα του κορωνοϊού δεν θα αντέξει για πολύ και –μεταξύ μας;– με τόσα άτομα στην παραγωγή και τα συνεργεία μιλάμε για άθλο που δεν ανταμείβεται με τίποτα.

James Καφετζής Facebook Twitter
Η περίπτωση του παίκτη James Καφετζή που φημολογείται ότι αποχώρησε, όταν ενημερώθηκε από την παραγωγή ότι το ριάλιτι επιβίωσης τελικά παρατείνεται μέχρι τον Ιούλιο (και ενώ βρίσκεται στον Άγιο Δομίνικο από τον Δεκέμβριο) είναι χαρακτηριστική του πόσο από τα μαλλιά θα τραβήξει ένα κανάλι τα δυνατά του χαρτιά.

Επίσης, η διάρκεια πια όλων αυτών των παραγωγών είναι εξοντωτική για τους εγκλείστους. Κοιτώντας διαγώνια και τις υπόλοιπες, επιτυχημένες ομολογουμένως, παραγωγές (π.χ. Survivor) είναι προφανές ότι οι σύγχρονοι «μισθοφόροι» επιλέγουν την ψυχική και σωματική τους υγεία, αν έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σ’ αυτήν ή άλλους δύο μήνες μεροκάματου μέσα στο παιχνίδι.

Η περίπτωση του παίκτη James Καφετζή που φημολογείται ότι αποχώρησε, όταν ενημερώθηκε από την παραγωγή ότι το ριάλιτι επιβίωσης τελικά παρατείνεται μέχρι τον Ιούλιο (και ενώ βρίσκεται στον Άγιο Δομίνικο από τον Δεκέμβριο) είναι χαρακτηριστική του πόσο από τα μαλλιά θα τραβήξει ένα κανάλι τα δυνατά του χαρτιά.

Κοντολογίς, και επειδή από τα ριάλιτι, ως κερδοφόρα πρότζεκτ, θα απαλλαγούμε δύσκολα απ’ ό,τι όλα δείχνουν –τουλάχιστον από τα επιτυχημένα– ίσως ήρθε η ώρα για τους τηλεοπτικούς σταθμούς να επανεξετάσουν τη σύνθεση των προϊόντων τους.

Μικρότερη διάρκεια, προσέγγιση διαφορετικών προσωπικοτήτων, ίση εκπροσώπηση φύλων (ω, ναι, κι εδώ!), λιγότερο ρίσκο διαπόμπευσης των παικτών στα social media, σοβαρές επενδύσεις σε θετικούς, αγαπητούς χαρακτήρες, που αν τους εμπιστευτούν θα κάνουν τη διαφορά.

Έτσι κι αλλιώς, πολλές φορές τα λεφτά έρχονται από εκεί που δεν τα περιμένεις. Κι εν μέσω πανδημίας, αν πραγματικά επιθυμούν κάτι οι διαφημιζόμενοι, αυτό είναι να συνδέσουν το brand τους με μία καλή αξία, με ένα μήνυμα που αξίζει να ακουστεί. Αρκεί να είναι ειλικρινές και πηγαίο, κάτι που θέλει καλύτερη αναζήτηση από την εκάστοτε ομάδα κάστινγκ, αλλά κάποτε ας το δούμε κι αυτό. Αλήθεια, δεν θα μας πειράξει.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ