Κυκλαδικές αρχαιότητες: Διπλός εκπατρισμός

Κυκλαδικές αρχαιότητες: διπλός εκπατρισμός Facebook Twitter
Τα κυκλαδικά ειδώλια προέρχονται από αρχαιολογικές θέσεις στις Κυκλάδες, εκτός από κάποια ευρήματα στην περιφέρεια του Αιγαίου.
0

ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΕΝΑΡΙΟ. Το υπουργείο Πολιτισμού συμφωνεί τα εξής για τα γλυπτά του Παρθενώνα: το Βρετανικό Μουσείο θα εκθέσει στο Μουσείο Ακρόπολης το 10% των γλυπτών που έχει, π.χ. το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα, για έναν μόνο χρόνο.

Το 2034, μόνο το 1/3 των γλυπτών που λεηλάτησε ο Έλγιν θα αρχίσει να εκτίθεται στην Αθήνα, σε 3 δόσεις, ως το 2044. Ως αντάλλαγμα ισάριθμες ελληνικές αρχαιότητες ίσης αξίας που θα επιλέξουν οι Βρετανοί (π.χ. το ανατολικό αέτωμα του ναού του Δία στην Ολυμπία και ο Ηνίοχος των Δελφών) θα εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο.

Το 2049 θα αποφασιστεί αν τα Ελγίνεια θα μείνουν για άλλα είκοσι πέντε χρόνια στο Βρετανικό Μουσείο ή αν θα έρθουν στο Μουσείο Ακρόπολης. Στην τελευταία περίπτωση, ισάριθμες και ίσης αξίας αρχαιότητες από όλα τα Μουσεία της Ελλάδας θα δοθούν για έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο ως το 2073. 

Μη με κατηγορήσετε για αρρωστημένη φαντασία. Είναι απίστευτο και όμως αληθινό ότι συμφωνία με ανάλογο περιεχόμενο, σχετική με 161 κυκλαδικές αρχαιότητες που βρίσκονται στην κατοχή του συλλέκτη Λέοναρντ Στερν, υπογράφηκε ανάμεσα στο υπουργείο Πολιτισμού, στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης (ΜΕΤ), στο ιδιωτικό Ινστιτούτο Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού στο Ντέλαγουερ και στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Παρά τη γενική κατακραυγή και τις τεκμηριωμένες αντιρρήσεις του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων για τη νομιμότητα και τη σκοπιμότητά της, η σύμβαση εγκρίθηκε από τη Βουλή με τις ψήφους της κυβερνητικής πλειοψηφίας.

Η συμφωνία προβλέπει συγκεκριμένα: από τις 161 αρχαιότητες της συλλογής θα εκτεθούν για έναν χρόνο δεκαπέντε αντικείμενα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα. Από το 2024 ως το 2033 το σύνολο της συλλογής θα εκτίθεται στη Νέα Υόρκη. Από το 2033 ως το 2044, ανά πενταετία δεκαπέντε αντικείμενα (σύνολο σαράντα πέντε) θα παραχωρούνται σταδιακά στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και ως αντάλλαγμα θα δίδονται στο ΜΕΤ από ελληνικά μουσεία ως δάνειο ισάριθμα αντικείμενα «που θα έχουν αντίστοιχη αξία και σημαντικότητα με τις αρχαιότητες που αποστέλλονται για έκθεση στο Κυκλαδικό Μουσείο». Το 2049 είτε θα ανανεωθεί ο δανεισμός ως το 2073 είτε όλη η συλλογή θα επιστρέψει στην Ελλάδα, αλλά μόνο αν ελληνικά μουσεία παραχωρήσουν στο ΜΕΤ ως δάνειο για είκοσι πέντε χρόνια «122 αρχαιότητες του κυκλαδικού πολιτισμού από τις συλλογές του Κυκλαδικού Μουσείου και/ή άλλων μουσείων της Ελλάδας». 

Τα νομικά προβλήματα που ανακύπτουν είναι πολλά. Με τη συμφωνία αναγνωρίζεται έμμεσα η νομιμότητα της συλλογής Στερν και η γνησιότητα των αντικειμένων, χωρίς να έχει ελεγχθεί ποτέ από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου.

Τι είναι αυτό που οδήγησε το υπουργείο Πολιτισμού στον ρόλο της προξενήτρας ανάμεσα σε τρεις ιδιωτικές συλλογές; Ως αιτιολόγηση προβάλλει «την οριστική επιστροφή στην Ελλάδα ιδιωτικής συλλογής σημαντικών αρχαιοτήτων του κυκλαδικού πολιτισμού, η οποία βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, την πολυετή και διαρκή προβολή του κυκλαδικού πολιτισμού στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και τη μακρόχρονη και δυναμική συνεργασία μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης στον τομέα των αρχαιολογικών ερευνών».

Όμως, αν και «σύμφωνα με τον αρχαιολογικό νόμο, το ελληνικό Δημόσιο είναι αποκλειστικός ιδιοκτήτης και νομέας της συλλογής», με τη σύμβαση το υπουργείο καθιστά το Ινστιτούτο του Ντέλαγουερ «κάτοχο της συλλογής». Η τύχη της υπόκειται στις υποδείξεις του ινστιτούτου και η επιστροφή της θα αποφασιστεί ουσιαστικά το 2073.

Η «προβολή του κυκλαδικού πολιτισμού» δεν γίνεται βάσει κάποιας στρατηγικής αλλά ευκαιριακά. Και η αναφορά στη συνεργασία με το ΜΕΤ «στον τομέα των αρχαιολογικών ερευνών» μόνον ως μαύρο χιούμορ μπορεί να εκληφθεί. Με την πάγια πρακτική του να αποκτά αρχαιότητες προερχόμενες από λαθρανασκαφές, εκθέτοντας αντικείμενα που οι ειδικοί θεωρούν κίβδηλα και χωρίς να διαθέτει ούτε έναν ειδικό για το προϊστορικό Αιγαίο, το Μητροπολιτικό Μουσείο είναι ο τελευταίος φορέας με τον οποίο θα ήθελε να συνεργαστεί όποιος ενδιαφέρεται για αρχαιολογικές έρευνες – εκτός αν εννοούμε έρευνες στις αποθήκες του.

Οι κυκλαδικές αρχαιότητες αποτελούν δημιούργημα των κυκλαδικών νησιών της εποχής του χαλκού (περ. 3300-2300 π.Χ.). Τα κυκλαδικά ειδώλια προέρχονται από αρχαιολογικές θέσεις στις Κυκλάδες, εκτός από κάποια ευρήματα στην περιφέρεια του Αιγαίου. Η μελέτη και κατανόησή τους έχει εμποδιστεί από το γεγονός ότι στην πλειοψηφία τους έχουν βρεθεί σε λαθρανασκαφές και κατέληξαν σε ιδιωτικές συλλογές. Έτσι είναι άγνωστες οι συνθήκες εύρεσής τους: σε τάφους ή οικισμούς, μεμονωμένα ή σε ομάδες;

Η έκταση της αρχαιοκαπηλίας με κυκλαδικά ειδώλια είναι τεράστια και εξίσου τεράστια η καταστροφή των πληροφοριών που χρειαζόμαστε για να ερμηνεύσουμε τη χρήση τους, να μελετήσουμε την τεχνοτροπία τους και να τα χρονολογήσουμε, με λίγα λόγια για να κατανοήσουμε πληρέστερα τον κυκλαδικό πολιτισμό. 

Αυτό καθιστά την προνομιακή μεταχείριση από το υπουργείο Πολιτισμού ιδιωτικών συλλογών που προέρχονται από λαθρανασκαφές επώδυνη για όσους νοιάζονται για την πολιτιστική μας κληρονομιά. Αντί το υπουργείο να υποστηρίζει το Μουσείο Νάξου ως παγκόσμιο κέντρο της μελέτης του κυκλαδικού πολιτισμού, υποστηρίζει τις συλλογές που έχουν συμβάλει στον οριστικό αφανισμό της αρχαιολογικής τεκμηρίωσής του. Είναι απογοητευτικό το ότι από τα έξι τμήματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας των ελληνικών ΑΕΙ μέχρι στιγμής ένα μόνο (του Πανεπιστημίου Κρήτης) εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του για τη συμφωνία.

Τα νομικά προβλήματα που ανακύπτουν είναι πολλά. Με τη συμφωνία αναγνωρίζεται έμμεσα η νομιμότητα της συλλογής Στερν και η γνησιότητα των αντικειμένων, χωρίς να έχει ελεγχθεί ποτέ από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου. Όπως διαπίστωσε ο καθηγητής Αρχαιολογίας Χρήστος Τσιρογιάννης, ένα από τα ειδώλια της συλλογής προέρχεται από τον καταδικασμένο αρχαιοκάπηλο Μπεκίνα.

Και έχω την απορία πώς θα καθοριστεί το «ισάξιο» των αρχαιοτήτων που θα αφαιρεθούν από ελληνικά μουσεία, για να εμπλουτιστούν οι συλλογές του ΜΕΤ. Θα κοστολογηθούν (με το αζημίωτο) από τους αρχαιοπώλες της Ελβετίας; Θα ερωτηθούν οίκοι πλειστηριασμού για το πόσο «πιάνουν» οι κυκλαδικές αρχαιότητες στην αγορά; Ή υπάρχει κάποιο χρηματιστήριο αξιών των αρχαιοτήτων και δεν το ξέραμε;

Η σύμβαση αναφέρει: «Οι αρχαιότητες θα επιλεγούν από το υπουργείο σε συνεννόηση με το ΜΕΤ και θα εγκριθούν από το Κυκλαδικό Μουσείο και το ΜΕΤ». Τι θα γίνει αν το ΜΕΤ ισχυριστεί το 2049 ότι όσα παραχωρεί η Ελλάδα δεν είναι «ισάξια» με τα αντικείμενα της συλλογής; 

Η σύμβαση που υπέγραψε το υπουργείο Πολιτισμού δεν είναι «επαναπατρισμός» αρχαιοτήτων. Οι αρχαιότητες δεν προβλέπεται να επιστρέψουν σε δημόσιο μουσείο στις Κυκλάδες, στον γεωγραφικό χώρο που τις δημιούργησε. Το υπουργείο τις καταδίκασε σε διπλό εκπατρισμό.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποιος είναι ο πολυεκατομμυριούχος που επιστρέφει 161 κυκλαδικές αρχαιότητες στην Ελλάδα

Λέοναρντ Στερν / Ποιος είναι ο δισεκατομμυριούχος που επιστρέφει 161 κυκλαδικές αρχαιότητες στην Ελλάδα

161 αρχαιότητες, μοναδικά δείγματα του Κυκλαδικού Πολιτισμού, που ανήκουν στο ελληνικό κράτος θα εκτεθούν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και στο MET της Νέας Υόρκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Ιλιρίντα Μουσαράι: «Ο πατέρας μου κατάφερε φέτος για πρώτη φορά να ψηφίσει και να αισθανθεί πολίτης όχι στην Ελλάδα, όπου ζει εδώ και τριάντα χρόνια, αλλά στην Αλβανία»

Πολιτική /  Ιλιρίντα Μουσαράι: «Η Αλβανία δεν είναι η “Κολομβία της Ευρώπης”»

Με αφορμή τις αλβανικές κοινοβουλευτικές εκλογές της 11ης Μαΐου, μία επίκαιρη συζήτηση με την Ιλιρίντα Μουσαράι, την αλβανικής καταγωγής πολιτική επιστήμονα και υποψήφια διδάκτορα στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Πόσο κοστίζει σήμερα το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Είσαι γονιός στην Ελλάδα; Θα γονατίσεις οικονομικά

Πόσο κοστίζει το μεγάλωμα ενός παιδιού στην Ελλάδα και πώς σχετίζεται με το δημογραφικό προβλημα; Τα έξοδα ξεκινούν από τη βρεφική ηλικία και αυξάνονται σταδιακά. Τι αναφέρουν οι ίδιοι οι γονείς, τι συμβουλεύουν οι ειδικοί επιστήμονες και τι μέτρα έχει λάβει η κυβέρνηση;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φυλακές Κορυδαλλού: Πότε θα πάνε στον Ασπρόπυργο και ποιο είναι το σχέδιο για την τύχη των παλιών κτιρίων

Ρεπορτάζ / Πότε θα φύγουν τελικά οι φυλακές από τον Κορυδαλλό;

Η απομάκρυνση των φυλακών Κορυδαλλού και η μεταφορά τους στον Ασπρόπυργο αποτελεί πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και είναι ένα έργο βαρύνουσας σημασίας. Πότε θα γίνει η μετεγκατάστασή τους και πώς θα αξιοποιηθούν τα παλιά κτίρια;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ