Η Ζαπορίζια, το νέο iPhone και ο ασύντακτος κόσμος

Η Ζαπορίζια, το νέο iPhone και ο ασύντακτος κόσμος Facebook Twitter
Ενώ είναι επείγουσα η ελάττωση ταχύτητας και ο προσανατολισμός προς πιο ανθεκτικά προϊόντα, ετοιμαζόμαστε για καινούργιες δόσεις ματαιοδοξίας και ανευθυνότητας. Εικονογράφηση: bianka/LiFO
0

ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΖΑΠΟΡΙΖΙΑ οι επιθεωρητές του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας επιθεωρούν τις εγκαταστάσεις του τεράστιου πυρηνικού εργοστασίου που έχει καταληφθεί από τους Ρώσους εισβολείς.

Αυτές τις μέρες «όλος ο πλανήτης» περιμένει με αδημονία τo νέo iPhone 14 της Apple που, όπως διαβάζουμε, η παρουσίασή του θα πάρει το αινιγματικό όνομα «far out». Τα ρεπορτάζ αναρωτιούνται τι να σημαίνει άραγε αυτή η έκφραση, δορυφορική συνδεσιμότητα ή καινούργιες δυνατότητες της κάμερας του κινητού.

Μέσα στον ίδια φέτα χρόνου, η μία μετά την άλλη οι κυβερνήσεις της Ευρώπης ανακοινώνουν μέτρα για τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και την απεξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο. Από παντού ακούγεται η λέξη «ρύθμιση», είτε για τη θερμοκρασία των air conditions είτε για τους δημόσιους, εορταστικούς και εμπορικούς φωτισμούς.

Στη δική μας χώρα, φυσικά, ο Σεπτέμβριος φτάνει πάντα με διάφορες κρατικές και κομματικές δωροεπιταγές – και, όπως φαίνεται, κάθε συζήτηση για την εξοικονόμηση ενέργειας θεωρείται ήδη ύποπτη.

Υπάρχει μια δόση παραλογισμού σε αυτή την εικόνα. Από τη μια, η τρομερή σκιά του πολέμου και του μεγάλου πυρηνικού ατυχήματος. Από την άλλη, ένα μοντέλο ετήσιας φρενίτιδας που από ηθική και περιβαλλοντική άποψη είναι καταστροφικό, αλλά η Apple και μαζί της δισεκατομμύρια χρήστες δεν ιδρώνουν.

Υπάρχει μια δόση παραλογισμού σε αυτή την εικόνα. Από τη μια, η τρομερή σκιά του πολέμου και του μεγάλου πυρηνικού ατυχήματος. Από την άλλη, ένα μοντέλο ετήσιας φρενίτιδας που από ηθική και περιβαλλοντική άποψη είναι καταστροφικό, αλλά η Apple και μαζί της δισεκατομμύρια χρήστες δεν ιδρώνουν. Ενώ είναι επείγουσα η ελάττωση ταχύτητας και ο προσανατολισμός προς πιο ανθεκτικά προϊόντα, ετοιμαζόμαστε για καινούργιες δόσεις ματαιοδοξίας και ανευθυνότητας.

Μάλλον δεν αντιλαμβανόμαστε την αλλαγή εποχής, αυτό που ο Μακρόν (παρά την αισιόδοξα φιλελεύθερη ιδιοσυγκρασία του) ονόμασε «τέλος της αφθονίας και της ανεμελιάς». Ρητορικά και σε συμβολικές χειρονομίες έχουμε κορεσμό πολιτικά ορθών απόψεων. Δεν βλέπουμε όμως πολιτικές αποφάσεις για αναστολή των σπάταλων, «γιγαντιαίων» events ή κανένας σοβαρός παίκτης δεν τολμάει να τις προτείνει.

Για παράδειγμα, τι νόημα έχει όλη αυτή η πολιτική και δημοσιογραφική κουστωδία της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης σε μια πόλη που αυτήν τη στιγμή σημαντικό κομμάτι του κέντρου της είναι ένα άσχημο γιαπί που παράγει ταλαιπωρία;

Σαν να ζούμε τελικά τα events μιας επιδεικτικής ψευτο-κανονικότητας που σκεπάζουν τις προτεραιότητες της νέας περιόδου. Σαν να μην υπάρχει η ενεργειακή φτώχεια, ο Covid, σοβαρά ζητήματα στέγης των νέων φοιτητών, η πολύμορφη ανασφάλεια για τους μήνες που έρχονται. Και εν τέλει αυτή η σεπτεμβριανή φλυαρία εκδηλώσεων μοιάζει με τεράστιο αναχρονισμό. Όλα όσα γράφαμε για τα «μαθήματα της πανδημίας» έχουν γίνει θρύψαλα ή στέκουν αμήχανα στην άκρη σαν λόγια από σχολικές εκθέσεις, προορισμένα να ξεχαστούν μετά τις εξετάσεις.

Είναι μια έλλειψη τόλμης, μια διανοητική και πολιτική δειλία. Φοβόμαστε να θέσουμε πιο βαθιά ερωτήματα γιατί πιθανόν πολλά από αυτά δεν έχουν δημοφιλείς απαντήσεις.

Ας πούμε όμως πως η δικτατορία της συνεχούς καινοτομίας δεν έχει σχέση με το ευ ζην, όπως και το ξεχείλωμα της σφαίρας των κοινωνικών μέσων δεν σημαίνει εκπλήρωση του δημοκρατικού ονείρου. Μερικές ιδέες έχουν φθαρεί ανεπανόρθωτα, αλλά κάθε Σεπτέμβρη τρέχουμε να τις επαναλάβουμε. Όπως ακριβώς κάνουν κάποιοι άρρωστοι με αληθινή νοσταλγία για τα συμπτώματά τους, για όλα όσα επιβεβαιώνουν την κατάστασή τους.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ