Η νεκρή μαραθωνοδρόμος και οι άντρες που βάζουν φωτιά σε γυναίκες

Η νεκρή μαραθωνοδρόμος και οι άντρες που βάζουν φωτιά σε γυναίκες Facebook Twitter
Αυτή η κορύφωση της βίας χρειάζεται να αντιμετωπιστεί παγκοσμίως ως αυτό που είναι: ένας συνήθης τρόπος εξόντωσης μιας γυναίκας σε ενδοοικογενειακό πλαίσιο. Σε καμία περίπτωση μια ασυνήθιστη εξαίρεση. 
0


ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ: Ο DICKSON NDIEMA MARANGACH
την περίμενε στο σπίτι της με πέντε λίτρα βενζίνη. Όταν η αθλήτρια επέστρεψε απ’ την εκκλησία με τα παιδιά της, την έλουσε με βενζίνη και την έκαψε. Προκάλεσε εγκαύματα στο 80% του σώματός της. Η γυναίκα πέθανε λίγες μέρες μετά, στο νοσοκομείο, από πολυοργανική ανεπάρκεια. 

Η δολοφονία συνέβη μπροστά στις κόρες της. Η μία δήλωσε ότι ο δράστης «με κλώτσησε ενώ έτρεχα να σώσω τη μητέρα μου. Άρχισα να ουρλιάζω για βοήθεια και με άκουσε ένας γείτονας, ο οποίος προσπάθησε να σβήσει τη φωτιά με πυροσβεστήρα, αλλά ήταν αδύνατον».

Το κάψιμο γυναικών είναι μια μορφή έμφυλης βίας η οποία αργά και σταδιακά έχει αρχίσει να αναγνωρίζεται ως τέτοια. Ενίοτε ο στόχος των δραστών δεν είναι ο θάνατος, αλλά η μόνιμη παραμόρφωση. Ως μορφή έμφυλης βίας, απαντάται κυρίως ενδοοικογενειακά, ο δράστης είναι ή σύντροφος ή πρώην σύντροφος ή πατέρας. Το κάψιμο γίνεται ή με φωτιά ή με οξύ. Το θύμα της επίθεσης συχνά πεθαίνει. 

Οι αριθμοί είναι μια γλώσσα που πρέπει να μιλήσεις αν θες να απευθυνθείς στην εξουσία. Η συλλογική γνώση που περνά από γενιά σε γενιά, η προφορική ιστορία που μεγαλώνει γενιές γυναικών, η ατομική γνώση κάθε γυναίκας για τους κινδύνους της έμφυλης βίας δεν είναι επαρκή εργαλεία για την αλλαγή.

Ψάχνοντας να βρω έρευνες, αριθμούς και βιβλία, διαπίστωσα το εξής: ενώ το κάψιμο μιας γυναίκας ως έκφραση έμφυλης βίας έχει ερευνηθεί λίγο, όσες έρευνες έχουν γίνει καταδεικνύουν ότι πρόκειται για παγκόσμιο φαινόμενο. Διάβασα μια εργασία που έλεγε ότι αυτός ο τρόπος θανάτωσης είναι συνηθισμένος στη Nότια Ασία, μετά μια εργασία που έλεγε ότι έχει παρατηρηθεί αύξηση αυτού του εγκλήματος στην Αυστραλία και μια άλλη που υποστήριζε ότι η επίθεση με φωτιά και βενζίνη είναι ένα φαινόμενο που πρέπει να ερευνηθεί σε διάφορες χώρες της Αφρικής. Αν το ψάξεις με κατάλληλα keywords, φαίνεται πως η απόπειρα καύσης μιας γυναίκας είναι τρόπος επίθεσης, άσκησης βίας και θανάτωσης σε όλο τον κόσμο, όπως ο στραγγαλισμός. 

Με αφορμή τη δημοσιότητα που πήρε η δολοφονία της μαραθωνοδρόμου, έψαξα να βρω αριθμούς για την πατρίδα της. Αριθμούς που έδειχναν είτε τις γυναικοκτονίες στην Κένυα είτε την έμφυλη βία με τη μορφή της απόπειρας καύσης είτε τη βία απέναντι σε αθλήτριες. Και ενώ βρήκα κάποια πράγματα, παντού υπήρχε η υποσημείωση ότι οι αριθμοί αυτοί δεν είναι ενδεικτικοί της πραγματικότητας, ότι το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο και ότι η αλήθεια δεν καταγράφεται. 

Οι αριθμοί είναι μια γλώσσα που πρέπει να μιλήσεις αν θες να απευθυνθείς στην εξουσία. Η συλλογική γνώση που περνά από γενιά σε γενιά, η προφορική ιστορία που μεγαλώνει γενιές γυναικών, η ατομική γνώση κάθε γυναίκας για τους κινδύνους της έμφυλης βίας δεν είναι επαρκή εργαλεία για την αλλαγή. Τα πράγματα δεν αρκεί να «είναι». Τα πράγματα πρέπει να μετριούνται ξανά και ξανά μέχρι η «κοινωνία» να καταλάβει ότι με κάτι έχει πρόβλημα και ότι κάτι πρέπει ν’ αλλάξει. Συγκεκριμένα για την Κένυα, ακτιβίστριες που διαδήλωσαν μετά τη γυναικοκτονία της αθλήτριας εξήγησαν ότι οι ποινές είναι αστείες, ότι οι δράστες πέφτουν στα μαλακά και ότι φαίνεται πως οι γυναίκες στη χώρα τους είναι και παραμένουν απροστάτευτες. Ως πολίτες της χώρας, κατηγορούν την κυβέρνηση για απραξία και αδιαφορία. 

Η διαφορά μεταξύ της καταγραφής και της μη καταγραφής είναι τεράστια. Γιατί καταγραφή και σχεδιασμός βάσει αυτής μπορεί να σημαίνει: κατάλληλη ενημέρωση της Πυροσβεστικής για τη διαχείριση της κατάσβεσης και της απομάκρυνσης του θύματος απ’ τον δράστη, ενημέρωση των αρχών από το νοσοκομειακό προσωπικό που περιθάλπει το θύμα, χρήση τεχνολογικών μέσων που βοηθούν στην απομάκρυνση του θύματος κατά την αρχή τέλεσης του εγκλήματος, πλήρης νοσοκομειακή κάλυψη των αναπλαστικών χειρουργείων, κέντρα βοήθειας γυναικών που αισθάνονται ότι κινδυνεύουν ή οτιδήποτε άλλο αποφασίσουν άνθρωποι με κατάρτιση και γνώση στην πρόληψη της έμφυλης βίας. 

Το ζήτημα είναι ότι η αντιμετώπιση αυτών των περιστατικών ως μεμονωμένων σκηνών «αποτρόπαιης» βίας δεν βοηθούν καθόλου στο να δούμε πόσο κοινό είναι αυτό το πράγμα και πόσο ρεαλιστικά κινδυνεύουν απ’ αυτό οι γυναίκες. Για ξύλο ξέρουμε, για αλκοολικό σύντροφο επίσης, ο κίνδυνος στραγγαλισμού στο σεξ έχει συζητηθεί πολλάκις την τελευταία τριετία. Αυτή η κορύφωση της βίας με στόχο τη διάλυση της εμφάνισης ή τον φρικτά επώδυνο θάνατο χρειάζεται να αντιμετωπιστεί παγκοσμίως ως αυτό που είναι: ένας συνήθης τρόπος εξόντωσης μιας γυναίκας σε ενδοοικογενειακό πλαίσιο. Σε καμία περίπτωση μια ασυνήθιστη εξαίρεση. 







 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ