Η ναζιστική λογοτεχνία στην Ελλάδα

Η ναζιστική λογοτεχνία στην Ελλάδα Facebook Twitter
Οι δημιουργοί γράφουν για να «περάσουν κάποιο μήνυμα» και, ως εκ τούτου, καταλήγουν στο σημείο απ’ το οποίο ξεκινήσαν: την ίδια τους την ιδεολογία. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΣΕ ΜΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ του Μιχαλολιάκου με τον Θεοδωράκη από το ’13 παρατηρώ τα ακόλουθα: ο παρουσιαστής των «Πρωταγωνιστών» ρωτάει τον αρχηγό της Χ.Α. αν θαυμάζει τον Χίτλερ. Εκείνος υπεκφεύγει. Εν συνεχεία, ο Θεοδωράκης τον ρωτάει ποιοι είναι κάποιοι μεγάλοι του ήρωες. Ακολουθεί η παρακάτω στιχομυθία.

Μιχαλολιάκος: «Γενικά, είμαι πάντα με τους χαμένους και τους desperados της ιστορίας. Τολμώ να πω –αν και δεν είναι και τόσο συναφές προς την ιδεολογία μου– ότι με γοητεύουν και οι κολασμένοι ποιητές, οι συμβολιστές του 19ου αιώνα. Γενικά, πιστεύω ότι η ζωή είναι μια ποίηση. Κι ότι πρέπει να τη φτάνουμε στα άκρα, μόνο έτσι έχει σημασία».

Θεοδωράκης: «Πόσο άκρα όμως;»

Μιχαλολιάκος: «Όσο πάει».[1]

Το φάντασμα ενός φασιστικού μοντερνισμού εμφανίζεται μπροστά μου. Ξαφνικά, καλπάζουν στην οθόνη μου καρικατούρες του Σελίν, παρωδίες του Πάουντ, φάρσες του φουτουρισμού και μαριονέτες που φορούν μάσκες του Μαρινέττι. Διερευνώντας το ζήτημα, ανακαλύπτω μια ελληνική φασιστική λογοτεχνία, η οποία παρήχθη «οργανικά» στα σπλάχνα του ακροδεξιού κινήματος.

Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι τα κείμενα των Ελλήνων νεοναζί απέχουν πολύ απ’ την ιστορική μορφή του φασιστικού μοντερνισμού. Δεν επιδιώκουν κάποια μορφολογική πρωτοτυπία. Δεν θέλουν να ωθήσουν τη λογοτεχνία στα «άκρα». Δεν είναι καν καλογραμμένα.

Σημείο αναφοράς είναι το έργο του Αντώνη Ανδρουτσόπουλου, του περίφημου «Περίανδρου» της Χ.Α., που το 2006 καταδικάστηκε για την παραλίγο δολοφονική επίθεση εναντίον τριών μελών του ΝΑΡ. Προτού απομακρυνθεί απ’ την οργάνωση, ο Περίανδρος έγραψε μια σειρά από εθνικιστικά και αντισημιτικά διηγήματα, τα οποία δημοσιεύονταν στο περιοδικό «Αντεπίθεση» της Χ.Α.

Βέβαια, το μείζον έργο του είναι το μυθιστόρημα Το μυστικό του κοχυλιού, η ιστορία ενός πειρατή του 15ου αιώνα που ανακαλύπτει ότι είναι Έλληνας και πολεμά τόσο τους Τούρκους όσο και τους Εβραίους. Προς το τέλος, ο ήρωας αναφωνεί: «Οτιδήποτε στον Έσπερο δεν μιλά, δεν κινείται και δεν μυρίζει σαν Έλληνας να γίνει στάχτη».[2]

Πριν από τον Περίανδρο, υπήρξε και ο Αριστοτέλης Καλέντζης, ο οποίος συμμετείχε (με τον Μιχαλολιάκο) στο μεταξικό κόμμα 4η Αυγούστου του Κωνσταντίνου Πλεύρη και καταδικάστηκε το 1977 για βομβιστικές επιθέσεις με αριστερούς στόχους. Παράλληλα, έγραφε ποίηση. Τα σπαράγματά του, αρχαιοπρεπή σε λεξιλόγιο, λαϊκά σε ρυθμό (συχνά ακολουθώντας αυστηρό δεκαπεντασύλλαβο), υμνούν τον ελληνισμό, χλευάζουν τη δημοκρατία και πενθούν την ήττα της Γερμανίας στον Β’ Παγκόσμιο.[3]

Σήμερα, ο Καλέντζης ασχολείται με την έφιππη τοξοβολία, ένα άθλημα που ο ίδιος έφερε στην Ελλάδα. Μιλώντας στο «Βήμα», έχει πει πως «οι επαναστάσεις γίνονται με τη γλυπτική του Αρνό Μπρέκερ, τα ποιήματα του Έζρα Πάουντ και την ανάπτυξη του ιππικού πολιτισμού, και όχι μόνο με τα Καλάσνικοφ».

Δεν μπορεί να μη σκεφτεί κανείς το έργο του Ρομπέρτο Μπολάνιο, Η ναζιστική λογοτεχνία στην Αμερική[4], αυτή την παιχνιδιάρικη «εγκυκλοπαίδεια» με τους βίους 30 επινοημένων ακροδεξιών Αμερικανών λογοτεχνών. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει μια κρίσιμη διαφορά. Όπως σημειώνει ο Κώστας Σπαθαράκης στο σχετικό του κείμενο, οι φιλοναζί συγγραφείς του Μπολάνιο είναι «άνθρωποι που δεν έχουν αληθινή σχέση με την πολιτική, είναι αφηρημένα στρατευμένοι στην υπόθεση του φασισμού και κατά βάση αφοσιωμένοι στο άγονο λογοτεχνικό τους έργο».[5]

Απεναντίας, ο Περίανδρος (και ο Καλέντζης) είχε μια απτή στράτευση και έντονη δράση, κι έτσι το έργο του –όπως αναφέρει ο ίδιος ο Μιχαλολιάκος στη «βιβλιοκριτική» του για Το μυστικό του κοχυλιού– «δεν είναι έργο ενός χαμένου στα βιβλία χαρτοπόντικα αλλά ενός ανθρώπου που επιδιώκει να βιώσει τις ιδέες του».[6]

Ταυτόχρονα, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι τα κείμενα των Ελλήνων νεοναζί απέχουν πολύ απ’ την ιστορική μορφή του φασιστικού μοντερνισμού. Δεν επιδιώκουν κάποια μορφολογική πρωτοτυπία. Δεν θέλουν να ωθήσουν τη λογοτεχνία στα «άκρα». Δεν είναι καν καλογραμμένα. Κατά βάση, επιθυμούν να «πείσουν» για την ορθότητα της πολιτικής τους θέσης. Τα κείμενα αυτά μπορεί να παρουσιάζουν ενδιαφέρον για όσους μελετούν τους μηχανισμούς του φασιστικού φαντασιακού, αλλά πολύ δύσκολα θα συγκινήσουν οποιονδήποτε μη ναζί αναγνώστη. Πρόκειται για κείμενα που ισορροπούν μεταξύ της δημιουργίας και της έκθεσης ιδεών, που προσπαθούν να μεταγράψουν μυθοπλαστικά μια κοσμοθεωρία.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η στρατευμένη πεζογραφία των ακροδεξιών μοιράζεται κάποια στοιχεία με αρκετά ευπώλητα έργα της νεοελληνικής λογοτεχνίας (ακόμα και κάποια που δεν θεωρούνται αμιγώς «πολιτικά»). Και στις δύο περιπτώσεις, οι συγγραφείς ξεκινούν με μια ορισμένη θέση για τον κόσμο, μια στάση ως προς τα πράγματα, την οποία επιχειρούν ν’ αποτυπώσουν αφηγηματικά. Και στις δύο περιπτώσεις, βλέπουμε χαρακτήρες που εκφράζουν διαφορετικές απόψεις, οι οποίες συνδυάζονται στη (ή ξεπερνιούνται απ’ τη) γενική άποψη του συγγραφέα.

Και στις δύο περιπτώσεις, οι δημιουργοί γράφουν για να «περάσουν κάποιο μήνυμα» και, ως εκ τούτου, καταλήγουν στο σημείο απ’ το οποίο ξεκινήσαν: την ίδια τους την ιδεολογία. Εξυπακούεται ότι όλα αυτά βρίσκονται μίλια μακριά απ’ τα θολά οράματα του μοντερνισμού.

Ενάντια σ’ αυτή την παράδοση που μοιράζονται συγγραφικές φωνές από τη δεξιά, την αριστερά και –απ’ ό,τι φαίνεται– την ακροδεξιά υπάρχει μια άλλη εικόνα της συγγραφής, μια άλλη εικόνα της σκέψης, σύμφωνα με την οποία η δημιουργία συνιστά περιπλάνηση, ανακάλυψη και πειραματισμό, αβέβαιες εξορμήσεις σε άγνωστα εδάφη. Υπάρχει, ακόμα, η πίστη πως, αν γράψει κανείς έτσι, το αποτέλεσμα θα είναι πιο ισχυρό, πιο ουσιαστικά πολιτικό ή πιο πολιτικά σημαντικό απ’ το αν προσπαθούσε να επιβεβαιώσει μια προκαθορισμένη θέση.

Υπάρχει, τέλος, η ελπίδα ότι η ίδια η διαδικασία της συγγραφής μπορεί να μας φέρει κοντά σε κάτι το ριζικά καινούργιο, το διαφορετικό, κάτι που πραγματικά τολμά να δει τη ζωή ως ποίηση και να την πάει «στα άκρα»: «Για ποιον λόγο να γράψεις, αν όχι για να προδώσεις την κυριαρχία σου, να προδώσεις το φύλο σου, να προδώσεις την τάξη σου, την ίδια σου την πλειοψηφία; Και για να προδώσεις το γράψιμο».[7]


[1] ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ, Ποια είναι η Χρυσή Αυγή;, 20:36-21:21.
[2] «Η λογοτεχνία των Ελλήνων νεοφασιστών - 1 και 2», Ελευθεροτυπία, 1999.
[3] Ό.π.

[4] Roberto Bolaño, Η ναζιστική λογοτεχνία στην Αμερική, μτφρ. Κρίτων Ηλιόπουλος, Άγρα, 2014. 
[5] Κώστας Σπαθαράκης, «Η ναζιστική λογοτεχνία στην Αμερική», Βλάβη 3, σ. 55.
[6] «Ελευθεροτυπία», 1999.
[7] G. Deleuze & C. Parnet, Dialogues, σ. 44.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Σπουδαίες προσωπικότητες» και νεο-αντίδραση   

Οπτική Γωνία / Διανοούμενοι που γοητεύτηκαν από τον ζόφο

Αν απαριθμούσαμε τους διανοούμενους που αντιτάχθηκαν στον αυταρχισμό, δεν θα μας έφτανε ένα βιβλίο μόνο για τα ονόματά τους. Όμως σήμερα όντως παρατηρείται μια στροφή των διανοουμένων όχι προς τη συντήρηση αλλά προς τη νεο-αντίδραση.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΙΑΚΑΝΤΑΡΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το κρασί, το λάδι και ένας υπουργός του Τραμπ

Οπτική Γωνία / Ειδήσεις που περνούν στα ψιλά και είναι πιο σημαντικές από το μαλλί ενός υπουργού

Η σύγχρονη ακροδεξιά από τη μία κλείνει το μάτι στην πιο παραδοσιακή, αδιάφορη για θέματα υγείας και περιβάλλοντος, κουλτούρα, ενώ από την άλλη, ορισμένοι εκπρόσωποί της, όπως ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, δείχνουν ευαισθησία απέναντι στους κινδύνους του τεχνολογικού καπιταλισμού.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το δικαίωμα στην απομόνωση

Ιλεκτρίσιτυ / Ας αφήσουμε τους ιθαγενείς στην ησυχία τους

Οι φυλές ιθαγενών που ζουν αποκομμένες από τον ανθρώπινο πολιτισμό χαίρουν νομικής προστασίας, καθώς η επαφή τους με τα οργανωμένη κράτη ενέχει καταστροφικές συνέπειες για τις κοινότητές τους.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ