Η χαμένη ρίζα

ΦΟΝΙΣΣΑ Facebook Twitter
Το πρόσφατο κινηματογραφικό παράδειγμα της «Φόνισσας», που ξέφευγε από τετριμμένες και στείρες αναπαραστάσεις, αναζωογονώντας το ενδιαφέρον για το folk horror, ήταν χαρακτηριστικό για το πώς μπορούμε να δούμε με νέα οπτική κλασικά έργα. © Γιώργος Τατάκης
0

ΕΧΕΙ ΔΙΑΠΙΣΤΩΘΕΙ ΤΑ τελευταία χρόνια μια τάση οπισθοδρόμησης στην τηλεοπτική μυθοπλασία που συνίσταται στην άντληση θεμάτων από το παρελθόν, ειδικότερα από τις δεκαετίες 1950-1960, αλλά και στην εστίαση σε παραδοσιακές κοινωνικές δομές της ελληνικής επαρχίας (όπως Κρήτη, Μάνη και Θεσσαλικός Κάμπος).

Το έναυσμα γι’ αυτό το πισωγύρισμα υπήρξε η απρόσμενη επιτυχία των «Άγριων Μελισσών» του ΑΝΤ1 εν μέσω πανδημίας το 2019, σε μια περίοδο όπου η μυθοπλασία βρισκόταν σε γενικότερη καθίζηση στους προγραμματισμούς των ελληνικών καναλιών. Στα χρόνια που ακολούθησαν, οι σειρές εποχής άρχισαν να ξεφυτρώνουν η μία μετά την άλλη, προσπαθώντας να επαναλάβουν το σουξέ τους, με αποκορύφωμα τη φετινή σεζόν 2023-2024. Πάνω από δέκα σειρές εποχής παρήλασαν στους τηλεοπτικούς δέκτες μας, συχνά με τίτλους που θα έλεγε κανείς πως έρχονται κατευθείαν από τη δεκαετία του ’50, όπως «Το Προξενιό της Ιουλίας» (Alpha) και «Ψυχοκόρες» (ΑΝΤ1+). Μερικές ακόμα: «Σασμός» (Alpha), «Η Μάγισσα» (ΑΝΤ1), «Οι Πανθέοι» (ΣΚΑΙ), «Το Ναυάγιο» (MEGA), «Η Παραλία» (ΕΡΤ1), «Ηλέκτρα» (ΕΡΤ1), «Έρωτας φυγάς» (OPEN).

Αλλά αυτή η τάση μοιάζει να είναι έτοιμη να μεταπηδήσει από τη μικρή στη μεγάλη οθόνη. Η κινηματογραφική «Φόνισσα», μεταφορά της ομώνυμης νουβέλας του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη σε σκηνοθεσία Εύας Νάθενα, έσπασε τα ταμεία τον προηγούμενο μήνα, ενώ μέσα στις γιορτές ακολούθησε ο «Καπετάν Μιχάλης» του Νίκου Καζαντζάκη, σε σκηνοθεσία Κώστα Χαραλάμπους, και ετοιμάζεται κι ο «Καποδίστριας», μία ακόμα ιστορική βιογραφία του Γιάννη Σμαραγδή.

Ο διχασμός μεταξύ αρχαίας Ελλάδας και Βυζαντίου και η «σχιζοφρενική» στάση μας απέναντι στον δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό οδήγησαν σε έναν «στείρο σχολαστικισμό» από τη μια και στη μη «γονιµοποίηση της λαϊκής παράδοσης και τη µεταφορά της στον χώρο της έντεχνης παιδείας, µε εµφατική εξαίρεση την ποίηση» από την άλλη.

Προφανώς, οι σεναριογράφοι πάντα αναζητούσαν έμπνευση στη λογοτεχνία ή τοποθετούσαν την πλοκή τους στην ελληνική επαρχία. Δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Ωστόσο, αυτή η νεόκοπη εμμονή με ιστορίες από το παρελθόν γίνεται σε τέτοιο βαθμό που καταλήγει σε έναν παροξυσμό νοσταλγίας. Ήμασταν πάντα τόσο παρελθοντολάγνοι ή απλώς η μυθοπλασία βρήκε ένα ακόμα πρόσφορο και πιασάρικο πεδίο προς άγραν θεμάτων; Μήπως υποβόσκει εδώ η επιθυμία για κάποια χαμένη αυθεντικότητα;

Περιπτώσεις αιφνίδιας επιστροφής στην παράδοση μπορούμε να διακρίνουμε και σε άλλους χώρους. Αν και υπήρχαν και παλιότερα παραδείγματα συγγραφέων που έγραφαν σε τοπικό ιδίωμα, όπως ο Σωτήρης Δημητρίου, η απρόσμενη επιτυχία του «Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου (Αντίποδες 2014 και Πατάκης 2020), τα διηγήματα του οποίου ήταν γραμμένα σε αρβανίτικη ντοπιολαλιά, ήταν η απαρχή για να ενσκήψει στη νεοελληνική λογοτεχνία την τελευταία δεκαετία μια νέου τύπου ηθογραφία, με αρκετά βιβλία, και μάλιστα και νέων ηλικιακά συγγραφέων, να γράφονται σε τοπικές διαλέκτους.

Στον χώρο του τραγουδιού πάλι, αν και ανέκαθεν υπήρχαν δημιουργοί που πατούσαν πάνω στο δημοτικό και παραδοσιακό τραγούδι, καλλιτέχνες από διαφορετικά είδη, όπως ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, ο Γιάννης Χαρούλης και η Μαρίνα Σάττι, που είτε πατούν πάνω στα χνάρια της παράδοσης είτε την παντρεύουν με σύγχρονους ήχους, γνωρίζουν πιένες στη γενιά των 20άρηδων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η περίπτωση του «Αφούση», διασκευής ενός παραδοσιακού σκοπού από την Κάσο, που τον έκανε γνωστό ο τραγουδοποιός Καίσαρας Κίκης και έγινε μεγάλη επιτυχία το περασμένο καλοκαίρι στα νησιώτικα πανηγύρια και σε συναυλίες και άλλων καλλιτεχνών.

Αφούσης - Καίσαρας Κίκης

Παρ’ όλα αυτά, και ανεξάρτητα από τις επί μέρους προθέσεις και το ταλέντο των δημιουργών, αυτή η αναδρομή στην παράδοση που μας προέκυψε αίφνης και που μπορεί να εντοπιστεί σε ποικίλες πολιτισμικές εκφάνσεις, δεν είναι παρά επιδερμική και δεν καταφέρνει να εξελιχτεί σε γόνιμη συνομιλία. Τι κι αν μοιάζει να αποκτήσαμε ξαφνικά αγάπη για τα τσαρούχια και τις φουστανέλες, τις βεντέτες και τους σασμούς και όλο το φολκλόρ της ελληνικής επαρχίας, στην πραγματικότητα παραμένουμε πάντα δειλοί μπροστά στην πιθανότητα μιας μετωπικής σύγκρουσης με το παρελθόν ή μιας εμβάθυνσης σε αυτό.

Καταναλώνουμε μανιωδώς στις οθόνες μας εικόνες με τσεμπεροφορούσες και μυστακοφόρους σε καφενεία, βρίσκουμε γοητευτικές τις ντοπιολαλιές, χορεύουμε μπάλους στα πανηγύρια στις Κυκλάδες, που κι αυτά γνωρίζουν νέες δόξες, και «γκρεμίζουμε» γήπεδα στο άκουσμα του «Πεχλιβάνη», αλλά την παράδοση δεν τολμάμε να την αγγίξουμε πραγματικά, είτε για να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μας μαζί της είτε για να την ερμηνεύσουμε με σύγχρονα φίλτρα.

Το πρόσφατο κινηματογραφικό παράδειγμα της «Φόνισσας», που ξέφευγε από τετριμμένες και στείρες αναπαραστάσεις, αναζωογονώντας το ενδιαφέρον για το folk horror, και ανοίγοντας μια μεγάλη συζήτηση στη δημόσια σφαίρα για τη θέση της γυναίκας εκείνης της εποχής, ήταν χαρακτηριστικό για το πώς μπορούμε να δούμε με νέα οπτική κλασικά έργα και αυτό να είναι κάτι που να απευθύνεται και σε ένα ευρύ κοινό.

Αν κοιτάξουμε την ακόμα πιο μεγάλη εικόνα, όλα αυτά δεν είναι παρά εκδηλώσεις μιας βαθιάς αντίφασης που ταλανίζει τη νεοελληνική κοινωνία και αφορά τη διαχρονική σχέση μας με την Ιστορία και τον πολιτισμό.

Πρόκειται γι’ αυτή την «αντιφατική ταυτότητα» του νεοέλληνα που είχε επισημάνει ο Κορνήλιος Καστοριάδης. Ο διχασμός μεταξύ αρχαίας Ελλάδας και Βυζαντίου και η «σχιζοφρενική» στάση μας απέναντι στον δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό οδήγησαν σε έναν «στείρο σχολαστικισμό» από τη μια και στη μη «γονιµοποίηση της λαϊκής παράδοσης και τη µεταφορά της στον χώρο της έντεχνης παιδείας, µε εµφατική εξαίρεση την ποίηση» από την άλλη. «Περηφανευόµαστε ότι είµαστε απόγονοι των αρχαίων, αλλά για να µάθουµε τι έλεγαν και τι ήταν οι αρχαίοι πρέπει να προσφύγουµε σε ξένες εκδόσεις και σε ξένες µελέτες» (διάλεξη του Κορνήλιου Καστοριάδη στον Τριπόταµο Τήνου, 20 Aυγούστου 1994).

Επίσης, ας μην ξεχνάμε πόσο απότομη ήταν η μετάβαση από τις αγροτικές δομές της κοινωνίας μέχρι τον εκσυγχρονισμό, την αστικοποίηση και την αστυφιλία, από το ’60 και μετά, που σάρωσε την ελληνική επαρχία. Από τα προικώα, τα προξενιά και τις ψυχοκόρες μέχρι τα smartphones, η απόσταση είναι πολύ πιο μικρή από όσο θέλουμε να πιστεύουμε. Σαν κάτι να χάθηκε στον δρόμο κι από τότε να το αναζητούμε, χωρίς όμως να διαθέτουμε και την πνευματική ωριμότητα για να το διακρίνουμε και να το φιλτράρουμε. Ίσως αυτό, επίσης, να εξηγεί πολλά γι’ αυτήν την ανερμάτιστη και σπασμωδική σχέση μας με το παρελθόν, που καταλήγει ενίοτε σε περιστασιακές και επιφανειακές εκδηλώσεις λατρείας.

Ο Διονύσης Σαββόπουλος έχει περιγράψει με τον μοναδικό ευθύβολο τρόπο του στους στίχους του ακριβώς αυτήν την αντίφαση και την εναγώνια αναζήτηση ταυτότητας που μας διακατέχει:

«Ώσπου η δόλια η φωνή να βρει τη ρίζα εκείνη/που χάσαμε κι εγώ κι εσύ σαν Φραγκολεβαντίνοι/Φιλότεχνοι κι αλλήθωροι προς κάποια Δύση πάντα/που παραμόρφωσε γενιές, παλιά κι απ’ το τριάντα,/την ώρα που το μέσα μας κοβόταν σαν διαμάντι/στου Καζαντζίδη το λυγμό και στου Παπαδιαμάντη».

Αυτήν τη «χαμένη ρίζα» ίσως αναζητούμε διαρκώς και ψάχνουμε τρόπο να επανασυνδεθούμε μαζί της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όλα τα soundtrack των φετινών τηλεοπτικών σειρών

Μουσική / Η αναγέννηση των ελληνικών τηλεοπτικών soundtracks

Πολλά και αγαπημένα είναι τα τραγούδια που έχουν προκύψει από τις τηλεοπτικές σειρές που βρίσκονται σε περίοδο άνθησης -μετά από χρόνια- στην ελληνική τηλεόραση. Η LiFO παρουσιάζει μια καταγραφή όλων των soundtracks που ακούμε σε αυτές φέτος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Εύα Νάθενα: «Πήγα στη βιβλιοθήκη μου και χάιδεψα όλα τα βιβλία»

Τhe Book Lovers / Εύα Νάθενα: «Πήγα στη βιβλιοθήκη μου και χάιδεψα όλα τα βιβλία»

Στο πρώτο επεισόδιο της νέας σειράς podcast «The Book Lovers» ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την εικαστικό, σκηνογράφο και δημιουργό της ταινίας «Φόνισσα» για τα βιβλία που την διαμόρφωσαν και αγαπά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Πολιτική / Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Ο πρωθυπουργός με την ομιλία του στη ΔΕΘ θα προσπαθήσει να απαντήσει στους πολίτες που δεν έχουν δει ως τώρα την οικονομική ανάπτυξη που διαφημίζει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας τα μέτρα που θα ανακοινώσει ως απτή απόδειξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πεθαίνοντας ως δημοσιογράφος στη Γάζα

Ακροβατώντας / Πόσο αξίζει η ζωή ενός Παλαιστίνιου δημοσιογράφου στη Γάζα;

Σίγουρα όχι όσο ενός που προέρχεται από τη Δύση, τουλάχιστον για τον ισραηλινό στρατό. Γιατί ο δυτικός κόσμος σίγουρα θα αντιδρούσε με μεγαλύτερη ένταση αν οι δημοσιογράφοι που έχασαν τη ζωή τους είχαν άλλες εθνικότητες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Ρεπορτάζ / Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, εκβιασμοί και αμφιλεγόμενες συναλλαγές ακινήτων/φιλέτων της μοναστηριακής περιουσίας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η δικογραφία που έφερε στη Δικαιοσύνη το κύκλωμα το οποίο δρούσε με επίκεντρο τα Χανιά.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η Ευρώπη από μια νέα οικονομική κρίση;

Οπτική Γωνία / Θ' αντέξει η Ευρώπη την επερχόμενη κρίση στη Γαλλία;

Η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε., αντιμετωπίζει πολιτική αστάθεια και το ενδεχόμενο οικονομικού εκτροχιασμού. Γιατί υπάρχει φόβος για ντόμινο στις αγορές; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο University of Liverpool Κώστας Μήλας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ